Lieverd, je bent echt geen slechte moeder hoor! Hier beginnen we nu pas een soort van regelmaat te krijgen en Sasha is al 4.5 maand. Eerst inderdaad alleen maar bij ons in slaap vallen, of in de draagzak. Daarna bij ons op bed en ik hoop straks dat ze ook in slaap kan vallen in dr eigen bed. (Geef bv)
Schudden met die kinderwagen! Ik heb de eerste maanden zo geleefd haha, ik heb het bijna mijn hond willen leren haha.
Vanmorgen moest ik even bij de huisarts zijn voor onze dochter van 4 weken. Toen vroeg ik hem ook hoe het nou zat met uit bed halen als ze huilen. Hij maakte toen een hele goede opmerking (vond ik). Hij zei: tegenwoordig wordt vaak vergeten dat een kindje eerst 9 maanden heel dicht en geborgen bij de moeder is en dan het opeens alleen moet doen. Na de geboorte heb je je kindje niet 24 uur vast. Maar je moet ze die geborgenheid wel geven als ze dat nodig hebben. Als moeder merk je zelf heel goed als je kindje aan het "jammeren" is of echt huilt omdat er wat is. En dan MOET je je kindje ook troosten. Dit vond ik wel een heel goed van de huisarts. Want zelf vind ik het best lastig wanneer ik haar laat huilen en wanneer niet. Maar als ze echt overstuur is haal ik haar er echt wel eventjes uit. Even knuffelen...heerlijk toch! Ik vind dat dat ook moet kunnen. Ben benieuwd wat jullie reacties hierop zijn.
vind ik ook wel maar vind het zo tegenstrijdig regelmaat en troosten, maar het is inderdaad te proberen allemaal.
Ben blij jouw reactie te lezen want ook mijn dochter heeft moeite met naar bed gaan, altijd huilen en niet zomaar een beetje nee echt gillen en krijsen zo erg dat haar adem bijna stokt dan kan je me veel vertellen maar haar laten liggen nooit van me leven! Bij de een werkt dit en bij de ander dat, soms gaat het goed dan slaapt ze meteen en een andere keer is ze niet moe genoeg en wil ze echt niet slapen dan haal ik haar na 5 minuten krijsen er echt uit en dan ga ik op me bed zitten in het donker liedjes zingen en wiegen en uiteindelijk zie ik dat ze moe is, leg ik haar neer in haar bedje en dan slaapt ze in no time. Het duurt even om je kind te leren kennen maar deze manier werkt bij ons goed en bij andere weer niet misschien. Succes!
Hier nog zo eentje Lafo, Senna valt ook niet gemakkelijk in slaap. Ze is nu 5 en een halve maand en nog valt het niet mee. Toen ze nog jonger was hebben we ook de Ria Blom methode geprobeerd want het leek me wel wat: kind wakker in bed leggen en in no time in slapen. Tja, dat werkt bij Senna dus niet. Ze blijft krijsen (mijn vriend heeft het week volgehouden maar toen zei hij ook: dit werkt niet voor haar) waardoor ze op een gegeven moment zoveel lucht ingehapt heeft dat ze daar weer van moet boeren. Als ik Senna normaal gesproken op bed leg, dan houd ik haar eerst even tegen me aan met haar hoofd tegen mijn borst. Zo dommelt ze een beetje weg en als ik haar dan wegleg dan blijf ik even bij haar met mijn vinger in haar mond (speentje wil ze absoluut niet). Meestal slaapt ze dan in no time en kan ik rustig weglopen. Op het moment werkt dit niet meer zo gemakkelijk want volgens mij zit mevrouw in haar 6 maanden sprong. Zodra ze haar slaapzak al ruikt, zet ze het al op een schreeuwen wat ze voorheen helemaal niet had. Maar goed, ik ben er wel achter dat voor het ene kind dit werkt en voor het andere kind dat. Ook ik krijg nog geregeld te horen: laat haar maar even huilen maar ik weet uit ervaring dat het voor Senna niet werkt. Op het CB zeiden ze al gauw (bij het tweede bezoek) dat Senna een erg gevoelig kindje is dat je niet zo lang moet laten huilen omdat dit voor haar niet zou werken. En jammer genoeg hebben ze er gelijk in. Afijn, mijn conclusie is dus dat je goed naar je kindje moet kijken om te erachter te komen wat voor haar of hem werkt. Anna
Helemaal met jullie eens. Je kindje is het belangrijkste uitgangspunt. Ieder kind/mens is weer anders, dus allemaal weer een andere aanpak nodig. Maar als ik er nu uit d'r bedje haal omdat ze overstuur is, dan hoor ik zo'n stemmetje in m'n achterhoofd. O...o... dit is dus niet goed. Eigenlijk moet je er lak aan hebben, maar er wordt tegenwoordig zo op gehamerd! Rhodé gaat gelukkig aardig makkelijk slapen. Aan het begin 's nachts wat moeilijk. Maar als ze nu 's nachts wakker wordt voor de fles, doe ik haar eerst verschonen en dan de fles geven. En terwijl ze de fles krijgt aai ik over d'r wangetje en dan valt ze al weer een beetje in slaap. Als ze de fles op heeft kan ik haar gewoon in bed leggen en valt ze snel in slaap. Zo ben je steeds weer aan het "proberen".
In het begin als ik reacties van mensen las die zeiden: laten huilen, dacht ik: shit... ik doe het dus helemaal verkeerd. Ik werd er helemaal onzeker van en ik raakte er ook flink van in de war. Nu denk ik: tja, mijn kind reageert er niet goed op en geen enkel kind is hetzelfde. Het lijkt me heerlijk als het met Senna ook zo zou werken maar het is nu eenmaal niet zo. Vanmiddag had ik haar ook even laten huilen want ik zat er zelf even helemaal doorheen. Na een kwartier ben ik weer naar haar toe gegaan en toen was ze echt erg overstuur. Ik voelde me helemaal schuldig. Ze zit momenteel in een sprongetje (denk ik) en daardoor erg uit haar doen. Tja, toen dacht ik: ben blij dat ik het doorgaans lekker op mijn eigen manier doe.
In slaap vallen kost energie! Kijk goed naar je kindje en leg hem of haar bij de eerste vermoeidheidssignalen op bed. Als mijn dochtertje gaapt, in de oogjes wrijft en/of bleek wordt dan brengen we haar lekker naar bed. Als je te lang wacht dan wordt ze steeds actiever of huilerig: dan heeft ze de slaaptrein gemist...dan is het voor haar heel moeilijk om nog in slaap te vallen. We grappen wel eens: 'drie keer gapen is lekker slapen' succes!
Anna71 en Pans, zijn jullie dezelfde persoon? Allebei heten jullie Anna en jullie kindje Senna, of is dat toeval?
Ja dat lijkt er wel op, ben wel blij om ook andere reacties te lezen van moeders die hun kinderen ook niet laten huilen, was al bang dat ik de enige was!
Rust, regelmaat en inbakeren (paccodoeken) heeft bij ons heel erg geholpen om Inge 'te leren slapen'. Bij de eerste signalen van vermoeidheid (3 keer gapen is lekker slapen of bij wrijven in de oogjes) rustig oppakken en elke keer op dezelfde manier in bed leggen en het zelfde liedje zingen. Als we te lang wachten is het te laat en is ze over haar slaap heen en kan ze inderdaad heel hard gaan huilen. Na 6 weken sliep ze bijna altijd heel gemakkelijk en zonder inbakerdoeken. Maar ieder kindje is anders en iedere moeder ook weer. Dus je moet doen wat voor jou lekker voelt en waar je van denkt dat het goed is. Als RRR van Ria Blom niet jouw ding is zeker niet doen! Dan wordt je alleen maar gestressd en dat voelt je kindje ook weer. Maar wat je kiest moet je denk ik wel even de tijd geven. Je kleintje moet er ook aan wennen. En misschien is een osteopaat nog een optie. Misschien zit er een werveltje niet helemaal lekker waardoor je kindje niet lekker kan liggen en kan hij het in een paar behandelingen oplossen. Succes