Niet in staat een melodie (mee) te zingen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door humptydumpty, 29 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Het is natuurlijk geen major issue, tenzij je misschien dromen hebt dat je kindje ooit op het conservatorium belandt (maar die heb ik niet ;)), maar het valt me wel op dat alle leeftijdsgenootjes van mn dochter inmiddels in meerdere of mindere mate kunnen zingen met een melodie erin en mijn dochter totaal niet. Ze zingt heel graag en kent veel liedjes. Ze kent onder andere de meest populaire liedjes van Frozen (zucht ;)) en de kleine zeemeermin letterlijk en compleet uit haar hoofd en zingt deze dagelijks, maar wanneer ze zingt is het meer alsof ze een gedicht op dreunt of iets dergelijks dan dat ze echt zingt. Ze danst er wel bij en haar stem gaat wel omhoog en omlaag, maar ze volgt de melodie totaal niet. Zelfs als ik meezing en heel erg mn best doe om de melodie enigzins fatsoenlijk te laten klinken, lukt het haar niet om mee te zingen in de melodie. Zelfde verhaal als we een clip meedraaien. Haar timing is wel goed en ze zingt keurig in de maat, alleen dus zonder of met een compleet andere melodie.

Ze is inmiddels bijna 3,5 en is hier als ik om me heen kijk echt laat mee. Herkent iemand dit? Heeft ze gewoon ontzettend weinig gevoel voor muziek of valt dit nog binnen de normale bandbreedte van de ontwikkeling?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Bij mijn dochter zijn het ook meer opzegversjes, maar zij is nog wel iets jonger, eind mei wordt ze 3.
    Geen idee wanneer er melodie in zou moeten komen, weet wel dat veel kleuters ook nog redelijk monotoon zingen.

3. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Mijn dochter van bijna drie kan dat inderdaad wel al (ik denk al wel een jaar). Geen idee of het iets zegt over bijvoorbeeld muzikaliteit. Wij doen wel veel met muziek en mijn dochter is snel met alle communicatieve dingen. Dansen daarentegen. ... Is vooral rondjes draaien en springen.

4. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Zing je zelf veel met haar? Hier kan ze namelijk juist érg goed zingen, doet dat ook heel veel op een dag. Maar ik zing ook erg veel, met of zonder haar. Ze kijkt ook veel liedjes-programma's en kent de liedjes werkelijk na 2 keer aanhoren.
    Mijn dochter zingt zelfs een eigen gemaakt liedje op een bekende melodie. Iets wat ik zelf ook vaak doe. Dus op de wijze van een bijvoorbeeld klein klein kleutertje, zing ik bijvoorbeeld; Zeg klein meisje, ga jij eens opruimen, enz... Ik verzin ter plekke dus gewoon iets en praat zo dan met haar. En zij doet dat nu ook :)

Ik zou het dus verder stimuleren door veel cd's met kinderliedjes op te zetten, samen te zingen en te laten kijken naar liedjes op bv Youtube.

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Overigens gebeurd het hier natuurlijk ook echt wel dat als er een cd opstaat en ze mee gaat zingen, ze totaal niet let op het ritme hoor :) Ze schreeuwt er dan bovenuit, waardoor zij meestal al een zin verder is, omdat ze er gewoon niet op let dan. Meestal geef ik dan wel even aan dat ze naar de muziek moet luisteren, maar ach... dat komt vanzelf hoor!
    Ik denk dat het bij jou dochter ook echt wel komt, ze is niet a-muzikaal, anders had ze ook niet zoveel liedjes aangeleerd en zingt ze ook niet graag.

6. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn heel veel kinderen in de kleuterleeftijd die monotoon zingen. In vaktermen worden deze kinderen brommers genoemd. Je zou er eens op kunnen googlen. Wat je er al aan doet is goed. Of ze gaat vanzelf steeds meer melodie aanbrengen in haar liedjes of het gebeurd niet. In dat laatste geval hoort ze waarschijnlijk tot de grote groep mensen die eigenlijk gewoon toondoof zijn. Mijn man hoort het ook echt niet als hij vals zingt.

7. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ja herkenbaar. Mijn dochters (bijna 9 en 6) kunnen goed zingen. Ze houden toon en ze klinken prettig. Maar mijn jongste zong de eerste.. pakweg 5 jaar van haar leven zo vals als een kraai. Ik zing zelf ook graag dus dat was af en toe even oren dicht haha!! Maar dat kwam vanzelf. De oudste heeft altijd zuiver gezongen. (zelfs tweede stem) :)

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier merk ik veel verschil tussen mijn dochters: de oudste heeft heel veel moeite met toon houden (lees: lukt haar niet ;)), terwijl de jongste best aardig kan zingen. :) Ik vermoed dat de oudste mijn zangkunsten heeft geërfd (arm kind ;)) en de jongste die van mijn man.

9. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik zing zelf heel vaak, eigenlijk de hele dag door. Ik ben zelf ook geen groot muzikaal talent, maar ik vind muziek wel erg belangrijk en leuk. We draaien ook veel muziek en dochterlief danst dus graag.

Ik hoop maar dat het nog komt. vlinderbloem geeft me weer een beetje hoop, haha. Mijn man is echter heel erg amuzikaal, dus misschien is het toch ook een beetje iets in haar aanleg.

10. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier 'zong' ze eerder dan ze praatte. Rond twee jaar zong ze duidelijk herkenbare liedjes. Praten begon ze rond 2,3 jr pas echt mee.

11. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Tsja...mijn vriend is 34, en die heeft totaal geen "ritme"
    Mee zingen word mee "schreeuwen" en heb zo het idee dat dat niet meer gaat verbeteren.
    Onze dochter zingt wel gewoon met de melodie mee, en is gek op zingen.

Misschien dat het gewoon een kwestie is van meer of minder aanleg hebben?
    Mijn vriend heeft een goede baan, dus slecht hoeft het in ieder geval niet te zijn haha. (niet als zanger dus)

12. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Whahaha, ja mijn man is er eigenlijk ook zo eentje. Maar hij probeert er in ieder geval nog iets van melodie in te gooien, hoewel die melodie vaak totaal niet meer herkenbaar is ;). Mijn dochter lijkt het hele concept melodie gewoon niet te snappen. Ze zegt dat ze geen verschil hoort tussen hoe ik het zing en hoe zij het zingt en kan nog geen drie noten na neurieren. Ach ja, we kunnen niet allemaal talent hebben natuurlijk ;).

Deel Deze Pagina