Niet in ziekenhuis willen bevallen!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Isabella2020, 1 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Woooooow.. heftig!
    Uiteraard een 'samenloop van omstandigheden', maar toch.. je zult het maar zijn én jij was het!
    Zéker bij een eerste bevalling 'overkomt' alles je, dit wordt mn 3e, dus 'weet' enigzins wat me te wachten staat. Ik hoop van harte dat het rustig is, en er voldoende personeel is.

    Bevalplan... tjah, bij mn thuisbevallingen schreef ik die niet. Nu misschien maar opstellen.. iemand nog specifieke punten die ik daarin kan meenemen, naast de algemene punten?
     
  2. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Mooi zeg!
     
  3. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Achteraf is het natuurlijk heel dubbel. Ik heb veel last gehad van de bevalling, als in, dat ik het gevoel had te hebben gefaald, etc. Maar ik weet ook, dat ze mij aan mijn lot overlieten, omdat er anderen slechter aan toe waren. Maar het heeft mijn idee van het ziekenhuis bevallen wel (negatief) gekleurd.

    Kijk vooral naar wat je belangrijk vind, en dan vooral tav medisch handelen. Mijn indruk is, dat ze in het ziekenhuis heel snel. Medicaliseren. Controles, medicijnen, etc.
    Denk na over of je dat wel of niet wilt, of wanneer wel of niet. En schrijf dat goed op!
     
  4. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    #24 toch3, 2 jan 2020
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020
    Bij mij lag er alle 4 de keren gewoon een laken over dus geen zeil gevoeld.
    En de kamer, tja echt eigen wordt dat niet maar ze probeerde het wel gezellig te maken met een schemerlampje (kon kapkleur kiezen j/m/n), tekeningen tussen de gegevens op het whiteboard... Kon muziek aan zetten als ik wilde etc. Ik heb het niet als klinisch steriel ervaren.

    Dat de verloskundige steeds in-/uitloopt,
    Herken ik niet

    dat je een 'kamernummer' bent. Gewoon. Alles.
    Herken ik ook niet. Heb me nooit een nummer gevoeld

    Bij mij thuisbevallingen vond ik het fijn dat de verloskundige op een gegeven moment bleef, dat gaf rust. Ze hebben me door de laatste cm's ontsluiting geholpen, samen met de kraamverzorgster.
    Wat ik me kan herinneren is dat man en ik in het begin nog wel regelmatig samen waren maar laatste stuk voor het persen niet, dan bleef er een verpleegkundige in de kamer. Niet dat ze veel bemoeide, was niet nodig. Ze kletste een beetje met man tot ik dat vervelend vond worden. En ruim op tijd de verloskundige laten komen.
    (Ik had ook medische indicaties dus vk van het ziekenhuis)


    Nu zie ik er tegenop, dat ik mentaal vooral zelf denk te moeten doen. Wat als ik persdrang heb, maar er geen verloskundige beschikbaar is. En de kraamverzorgster komt ook niet naar het ziekenhuis ter ondersteuning...
    Je hebt daar verpleegkundige ter ondersteuning :)


    Overigens heb ik ook 2x kunnen douchen tijdens de weeën en 1x in bad. Bij de eerste vast ook wel maar toen niet gedaan, dat werd vrij snel een keizersnede.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  5. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik herken het totaal niet.
    Er was een vaste verpleegster die zoveel mogelijk bij mij bleef.
    Zij gaf mij en mijn vriend tips en hield zich verder afzijdig. ze wist precies wanneer ze moest inspringen en wanneer ze zich afzijdig moest houden.
    ik had een Gezinssuite en ja het is niet zoals thuis maar kaal en steriel voelde het absoluut niet aan.

    probeer zoveel mogelijk open te staan voor de situatie.. het valt echt reuze mee hoor ;)
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  6. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Jullie ervaringen helpen me ontnuchteren. Ik hou niet van ziekenhuizen, dat hadden jullie denk al door! ;)

    We gaan het beleven, of niet... nog 1,5 dag om thuis te bevallen!
     
  7. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hier ook n goede ervaring, zeker geen nummer en gevoel in veilige handen te zijn (mij lijkt een thuisbevalling juist vreselijk met al die zooi in je bed enzo, dus dat verschilt echt per persoon).

    T komt vast goed!
     
    RachelleNM, Isabella2020 en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Nou wat naar zeg! Heb je dat erna nog teruggegeven aan t ziekenhuis als feedback? En nu hetzelfde ziekenhuis of n andere (als t nodig is)?
     
    Koektrommel vindt dit leuk.
  9. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Ja en nee, ik heb bij de controle. Met 6 weken wel gesproken met een verloskundige, maar niet meer met de betrokkenen bij mijn bevalling. Ik denk dst ze het zelf ook wel wisten, want de verpleegkundige die de beschuitjes smeerde e.d. Heeft wel 10 kaar haar excuses aangeboden, maar zij kon er uiteindelijk ook niets aan doen.

    Mocht ik nu weer naar het ziekenhuis moeten, ga ik inderdaad voor een ander ziekenhuis.
     
    Isabella2020 en sarah28 vinden dit leuk.
  10. Mvp

    Mvp Actief lid

    26 aug 2017
    336
    136
    43
    Vrouw
    Ik ben ook bevallen in het ziekenhuis door middel van inleiding. Heb het ziekenhuis niet als vervelend ervaren, het inleiden wel.
    Ook niet op plastic hoezen hoeven liggen hoor, gewoon een lekker bed en gewoon beddengoed.

    Op dit moment hoog zwanger (39+4) en op het randje van wel/niet inleiden. Ik hoop enorm dat het niet inleiden wordt en dat de bevalling vanzelf begint, maar wel weer fijn naar het ziekenhuis toe!
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  11. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.889
    16.248
    113
    Ik was medisch en had een geweldige verloskundige die maar 1 keer even weg moest. Wat heb ik gelachen met mijn man en haar het was echt ongelofelijk gezellig. Uiteindelijk ging alles mis en stonden er 8 mensen aan mij te trekken en te doen, maar de verloskundige heeft overgewerkt om mij te hechten. Ze was echt ongelofelijk lief.

    Hier dus een positieve ervaring!
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  12. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Neem bv geurstokjes of iets dergelijks mee om een huiselijke sfeer te creëren
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  13. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Gelukkig positieve ervaringen met een ziekenhuisbevalling te over!

    Maar ik snap dat je de derde keer weer het liefst thuis zou willen.

    Wat is de reden dat je ingeleid wordt? Heb je gevraagd aan je VK of er de optie is dat zij thuis je vliezen breekt en dat je dan binnen een afgesproken aantal uren thuis mag bevallen?

    Bij ons in de regio (ik ben zelf vk) is er de afspraak met ziekenhuizen dat we dat in sommige gevallen kunnen doen als iemand graag thuis wil bevallen maar inleiden noodzakelijk is. Er zijn wel een aantal voorwaarden (genoeg ontsluiting om bij de vliezen te kunnen, alle controles bij jou en baby goed, niet bij een eerste bevalling, als je niet binnen x aantal uren weeën krijgt dan alsnog naar het ziekenhuis) en het hangt er ook van af wat je reden is voor inleiden. Als medische controle (ctg) tijdens de bevalling noodzakelijk is dan kan het bijvoorbeeld niet.

    Ik weet dus niet genoeg van jouw situatie om in te schatten of dit bij jou kan, maar met twee ongecompliceerde thuisbevallingen in je voorgeschiedenis is de kans denk ik groot dat het nu ook vlot en probleemloos gaat.

    Je zou ze kunnen bellen en vragen of ze zo'n afspraak hebben en of het bij jou kan. In vaktermen heet dat "AROM eerste lijn" (Artificial Rupture Of Membranes = kunstmatig breken vd vliezen, eerste lijn = door je eigen verloskundige).

    Wij spreken vaak af dat we dan 's ochtends thuis de vliezen breken op de dag dat de inleiding gepland staat. Daarna mag je 4 uur afwachten of je weeën krijgt om thuis te bevallen. Na die tijd geen of niet voldoende sterke weeën ga je alsnog naar het ziekenhuis en wordt je verder ingeleid met weeënopwekkers. Ik weet dat er in andere regio's ook andere afspraken zijn zoals de avond voor de inleiding vliezen breken en 12 uur wachten op weeën. Dus informeer eens bij je VK!

    En natuurlijk succes, hoe en waar je ook gaat bevallen, wens je een goede ervaring en een gezond kindje toe!
     
    Nixter en Isabella2020 vinden dit leuk.
  14. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Hoop voor jou dat je natuurlijk nog thuis kan bevallen. Maar ziekenhuis hoeft ook geen drama te zijn hoor

    Mijn 1e bevalling was een ingeleide bevalling. Gewoon n 1 persoons kamer met badkamer. Gewoon n laken op het matras met zo,n beschermer erop die je thuis ook op je bed zal hebben met bevallen. Er was ook n soort schemerlampje. Bedbank voor partner. Ik kreeg spontaan weeen na het breken van de vliezen. Dus eerst nog geen infuus. Later wel omdat weeen niet krachtig genoeg waren. Ik had geen bevalplan. Meer een instelling van, ik zie wel hoe het gaat. En hij is met 5,5 uur geboren. Personeel was heel aardig, ondanks dat ik op den duur niet meer zo aardig was;). Ja ze waren wel iedere keer je kamer uit omdat er nog meer lagen te bevallen maar ik moet zeggen dat ik dat juist wel prettig vond. Alleen vond ik dat ze wat beter mochten coachen tijdens het persen. Want dat ging te snel en ik had een subtotaal ruptuur. Dus ze hebben veel werk aan me gehad met hechten..

    Natuurlijk is thuis bevallen leuker. Heb ik ook 2 keer gedaan. Alleen moest ik beide keren achteraf naar het ziekenhuis omdat ik het iedere keer voor elkaar krijg om fors in te scheuren doordat ze een handje naast het hoofd houden.
    Dus ik zou nog wel n keer n complete thuisbevalling willen!
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  15. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Hoi,
    Hier ook een positief verhaal. Ben 3x in het ziekenhuis bevallen en ik vond het heel prettig en veilig voelen. Vooral bij de laatste bevalling voelde het heel vertrouwd, omdat ik toen niet medisch was en met een verloskundige van het ziekenhuis mocht bevallen i.p.v. de gynaecoloog. De verloskundige en een lieve verpleegkundige bleven eigenlijk constant bij me en deden er alles aan om op mijn gemak te stellen. Na de bevalling mocht ik heerlijk een hele poos blijven liggen met de baby en pas op mijn moment ging ik douchen en pas wanneer ik het wilde werd de baby aangekleed. Ik besef me dat dit misschien niet in elk ziekenhuis zo relaxt gaat, maar ik vond vooral die derde bevalling een erg prettige ervaring. Nu zwanger van de 4e en ga ik weer naar het zelfde ziekenhuis.

    Ik wens jou een hele fijne bevalling toe!
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  16. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Dank voor al jullie lieve reacties en bemoedigingen; doet me goed!

    Net bij de VK geweest, ze kon strippen en heeft dit gedaan. 1 cm ontsluiting.

    Ook mn zorgen omtrent de bevalling in het ziekenhuis geuit. Ik 'hoef' niet persé in het ziekenhuis te bevallen, maar aangezien het kindje op P99 zit, willen ze me niet overtijd laten gaan, vandaar de inleiding @Muisje2016. Dus heel ernstig, medisch is het niet.

    Nog 24 uur voor weeën, anders morgenavond in het ziekenhuis melden.
     
    Willemijntje19 vindt dit leuk.
  17. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Ah, ja dan is het inderdaad niet persé medisch maar wel slim om in te leiden. Wat fijn dat je al 1cm hebt en ze heeft kunnen strippen!

    Is vliezen breken door je VK morgen niet mogelijk? Of vind je dat zelf niets, dat kan natuurlijk ook :)

    Ik duim dat je komende nacht/ochtend wakker wordt met weeën!
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  18. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik wil nog een tegengeluid laten horen ;)
    Namelijk dat je helemaal niks moet. En al helemaal niet vanwege een meting. Metingen kunnen behoorlijk onnauwkeurig zijn. Dus als jij er voor wil kiezen te wachten, heb je gewoon het recht om te wachten en als jij dat wil heb je het recht om gewoon thuis te bevallen. Daar heeft niemand anders dan jij iets over te zeggen. Het is jou lijf.

    Je zou op fb eens kunnen kijken bij de vrije geboortebeweging, deze groep bestaat uit een grote groep professionals en ervaringsdeskundige die staan voor een goede geïnformeerde eigen keuze van de vrouw.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  19. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    Hier ook een positief verhaal vanuit het ziekenhuis. Bij onze zoon ging ook alles prima en ik voelde me echt geen nummer. Gewoon aardige VK en verpleegkundige, niet druk of snauwerig. Een bevalplan hadden we niet want ik vond het allemaal wel best en liet het gewoon op me afkomen. Mijn man wist wat ik wilde en die zou ingrijpen indien nodig maar het ging allemaal best.
    Ook nu weer in het ziekenhuis en hoewel ik ook medisch ben wil ik niet anders. Geen zooi thuis, ze zorgen lekker voor je en als er wat is staat je kamer zo vol met doktoren.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  20. Summerbelle

    Summerbelle Niet meer actief

    Dit had ik kunnen schrijven!! Ben ook 2 keer thuis bevallen en de derde keer moest ik in het ziekenhuis bevallen. Herken je gevoel.

    Echter, heb ik het als positief ervaren. Het was heel rustig en tijdens de bevalling zelf waren er maar twee mensen, en ging het eigenlijk zoals mijn thuisbevallingen.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina