Niet ingedaalde teelballen.

Discussion in 'Zwanger worden' started by Luna1985, Jan 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luna1985

Luna1985 Actief lid

Oct 6, 2012
    163
    45
    28
    Female
    kraamverzorgster
    Ook ik begin na 8 rondes te twijfelen of alles wel goed zit. Weet ook wel dat het gemiddelde om zwanger te worden een jaar is, maar je begint toch voor jezelf alles wel langs te lopen of het ergens aan kan liggen.
    Nou had mijn vriend bijzijn geboorte beide teelballen niet ingedaald en is hier later ( ik weet niet welke leeftijd, weet hij zelf ook niet alleen dat hij al wel kon praten) aan geopereerd. Nu zitten ze nog steeds op de goede plek :D
    Toch heb ik gehoord/gelezen dat dit op verminderde vruchtbaarheid kan leiden...
    Is hier iemand die er bekent mee is, ervaring mee heeft?
    Ik ben daar erg benieuwd naar....

2. Ril87

Ril87 Lid

Aug 7, 2012
    43
    0
    6
    NULL
    NULL
    Mijn vriend had dit ook met 1 bal en is ook op jonge leeftijd hieraan geholpen. Ik heb eens ergens gelezen dat het de kwaliteit van het zaad kan beïnvloeden, maar wij zijn nog niet naar de dokter geweest dus weet niet of het waar is.
    Wij zitten in ronde 7 en ook ik ben bang dat er wat aan de hand is. In mijn fam zijn 2 ooms en tantes die geen kinderen kunnen krijgen en mijn schoonouders hebben er 10 jaar over gedaan voor het gelukt is. Dat wil natuurlijk niets zeggen, iedereen is anders. Maar ik maak we er wel een beetje zorgen over. Dus ik lees hier even mee.

3. flowerpower

flowerpower Bekend lid

Feb 7, 2011
    557
    0
    16
    Mijn zoontje is op zijn derde geholpen aan een zgn pendelbal, oftewel een teel bal die was ingedaald maar weer teruggeschoten is. Het strengteje was tekort en heel soms zat hij goed en veel vaker helemaal niet. Op zijn tweede naar de kinderarts en een jaar afgewacht darna naar de uroloog voo roverleg. Hij gaf aan dat meestal jongens rond hun twaalfde hieraan worden geholpen. Onderzoek heeft nooit duidelijkheid gegeven dat er invloed was op de vruchtbaarheid. Hij nam dus altijd het zekere voor het onzekere om zo jong mogelijk te behandelen, hoe jonger ho eminder kan s dat er iets mis kon zijn. Sommige urologen doen dit niet want volgens hun had het geen invloed. Ik had ook zoiets van tja do emaar want hoe jonger hoem inder last het kind er van heeft (operatie) en eventueel mbt vruchtbaarheid ook op tijd helpen.
    Het kan dus invloed hebben al is er geen sluitend wetenschappelijk bewijs.

4. Luna1985

Luna1985 Actief lid

Oct 6, 2012
    163
    45
    28
    Female
    kraamverzorgster
    Ik kan ook niet erg duidelijk vinden wanneer het gevolgen heeft maar als ik dan dingen lees zoals:

Aangeboren anatomische afwijkingen zoals afwezigheid van zaadleiders, niet goed ingedaalde zaadballen kunnen de vruchtbaarheid verinderen. De vruchtbaarheid van mannen met een enkelzijdig niet-ingedaalde zaadbal is meestal behoorlijk: 60-70% blijkt in staat op de natuurlijke weg vader te worden. Bij dubbelzijdig niet-ingedaalde zaadballen is dit slechts 30%.

Maak ik me toch wel een beetje zorgen....

@Ril87 Snap je heel goed,dat je je druk maakt..doe ik ook :)
    Nou moet mijn vriend woensdag voor iets anders naar de huisarts en heb hem dus gevraagd of hij er eens naar wil vragen bij de huisarts...ben benieuwd!

@flowerpower Lees idd op site's dat ze het liefst zo vroeg mogelijk kindjes eraan willen helpen, maar echt duidelijk waarom kan ik ook niet vinden. Weet ook niet hoe oud mijn vriend was...Denk dat de huisarts dit wel terug kan vinden...

Share This Page