Vind het een lastige. Verplichten is z.n zwaar woord. Maar als ik moest kiezen zou ik zeggen ja weigeren.
Omdat men in nl het belangrijk vindt dat je bepaalde eigen keuzes mag maken en ik ben het daar op zich mee eens..maar ik vind dat we dan ook moeten kunnen zeggen dat die kinderen op scholen en creches niet welkom zijn...want de wel entende ouders mogen ook kiezen voor een entingsdichtheid van 100% op de school waar zij hun kroost heen brengen.
Omdat Nederland nooit eens een keer streng kan zijn. Ze durven nooit een keer een standpunt in te nemen. Dat irriteert mij mateloos. Lekker verplichten, geen gedoe meer.
Hier ook mee eens, absoluut. Buanotte, ik hoop voor je dat je kindje het niet krijgt zal voor je duimen. Offtopic :Enne dames, we zijn al op pagina 5 en volgens mij hebben we een redelijk unicum bereikt met het feit dat we het o goed als eens zijn met elkaar over 1 van de topics die vaak gevoelig ligt. Een applausje voor onszelf LOL
Maarreee Als jouw kind gevaccineerd is, en een ander kind wordt ziek dan is er toch niets aan de hand? Jouw kind is immers gevaccineerd dus sja. Als je kind dan ondanks het vaccineren toch nog doodziek wordt, waar dient de vaccinatie dan voor?
En verplichten kan niet. Kinderen zijn vamaf 5 jaar leerplichtig en hebben volgens de rechten van het kind en de grondwet recht op onderwijs. Als iemand zijn kind niet laat vaccineren kan een school dit niet verplichten ivm de leerplicht en het rvhk. Als een school dan regels op gaat stellen dat ze alleen gevaccineerde kinderen toelaten " verplichten" ze de ouders middels een omweg.
De inentingen werken bij de meeste kinderen maar niet bij allemaal. Hoeveel weet ik niet maar zeer weinig. Anderen op dit forum weten dit waarschijnlijk wel. Maar bij het kindje waarbij de inenting niet goed zijn werk heeft gedaan is het wel zo veilig als hij in een school zit waar iedereen bij is ingeent zodat hij of zij extra beschermd word. Of als ouders willen dat een kindje ingeent word maar niet mag wegens een ziekte is het ook goed als hij of zij op een school zit waar inentingen verplicht worden, zodat dit kindje wel beschermd word. Dus op deze kindjes mag van mij wel een uitzondering zijn op scholen.
Maar daar gaat het nu juist om om de kindjes die nog niet gevaccineerd zijn. En dat is best een grote groep..
Maar bijvoorbeeld mazelen die krijgen ze in het rvp met 14 (uit mn hoofd) maanden, voor die tijd zijn ze dus niet beschermd maar gaat een groot deel wel al naar het kinderdagverblijf. Alleen prima op een kdv mogen die ongevaccineerde kinderen niet komen, maar in de supermarkt, buiten op straat, in een pretpark, in de speeltuin, overal kan je ongevaccineerde kinderen tegen komen, dus wat heeft het voor nut ze te verbieden op een kdv te komen. Ik zelf zou er geen problemen mee hebben, je kan dan toch kiezen voor een opvang die wel ongevaccineerde kinderen toelaat? Hier overigens een kdv gehad wat er geen probleem van maakte of je wel of niet ingeent bent en zo ook met de basisschool.
Juist, dus je kind van 4 maanden mag dan niet naar een creche puur omdat de inenting voor de BMR pas op 14 maanden gegeven KAN worden. Dat is natuurlijk te gek voor woorden. Er moet toch geld verdiend worden in het huishouden.
En zoals ik eerder ook al zei het kindje waar mijn zoontje mee in aanraking is gewee heeft de mazelen oogelopen in de bieb.. Dan weer je kinderen van het kdv maar in de bieb komen ze wel.. Dan word daar je kind besmet jij brengt je baby naar het kdv en besmet zo weer andere. Dan houdt je dus het zelfde probleem maar worden bewust niet gevaccineerde kindjes geweigerd.. En kunnen andere kindjes als nog op kdv besmet raken.
Jawel, die mogen wel naar het kinderdagverblijf komen, ook zoiets kroms. Want hun zijn niet gevaccineerd, de andere oudere kinderdagverblijf bezoekende kinderen wel, maar ook al zijn ze gevaccineerd en worden hun er niet ziek van kunnen ze het alsnog over geven aan die jonge ongevaccineerde kinderen. Ik vind het dus aardig op schijnveiligheid lijken dat verbieden .
Nee, het gaat erom dat ouders van gevaccineerde kinderen bang zijn dat hun kind ziek wordt door een niet-ingeent kind. Niet om ouders die bang zijn dat hun niet-gevaccineerde kind ziek wordt door een ander niet-gevaccineerd kind, dat zou een beetje raar zijn niet? Maar als je als doodsbang wordt dat jouw veilig wél ingeente kind ziek wordt door een kind wat NIET is ingeent, hoeveel vertrouwen heb je dan in het vaccineren? Kennelijk niet veel. Een kind dat gevaccineerd is kan overal in aanraking komen met kinderen die dat niet zijn, in de speeltuin, in de zandbak, in de supermarkt, wie weet gaat ie spelen bij iemand thuis waarvan een kind niet is ingeent etc. Mensen doen zo panisch over alles. Een kind wordt nou eenmaal ziek, je moet niet alles dusdanig proberen te voorkomen. Ietwat preventie, ok, daarom vaccineer je je kind ook. Maar laat het daar verder bij en ga niet alles proberen te voorkomen, maar laat een kind zijn immuunsysteem opbouwen.
Mijn gastouder neemt alleen kindjes aan die het vaccinatieprogramma doorlopen. Ik vind het van een kdv ook prima kunnen dat ze dat verwachten. Als ik tussen 2 dagverblijven zou kunnen kiezen waarbij 1 het wel verwacht/eist en de andere niet, is voor mij de keuze snel gemaakt!
. Tja ik brn misschien zo'n panische moeder.. Maar toen ik hoorde dat Danté in aanrakig was geweest met een kindje met de mazelen die nu doodziek in het ziekenhuis ligt schrok ik me dood. Ben meteen gaan bellen naar de ggd en ja hij heeft gisteren toch uit voorzorg de bmr gehad in de hoop dat mocht hij het krijgen (en die kans is groot) het ziekte beeld minder verloopt.
Ik ben het ermee eens dat crèches en go kindjes mogen weigeren die bewust niet gevaccineerd worden. Net als dat het voor de ouders een bewuste keuze is om niet in te enten vind ik dat een crèche of schooldirectie ook de keus heeft om kindjes die bewust niet ingeënt zijn te weigeren. Er zijn vast ook scholen die er al zijn of opgericht worden waar niet ingeënte kinderen terecht kunnen. Dat is simpelweg een stukje vraag en aanbod waaraan dan voldaan moet worden. Dus wat dat betreft in mijn ogen niet onhaalbaar, je hebt immers verschillende soorten basisscholen, waarom dan ook niet voor bewust niet ingeënte kinderen? Kunnen ze misschien gelijk een onderzoek doen of het in dat opzicht nog verschil maakt tussen wel of niet ingeënte kinderen! Inenten betekent niet dat je het niet kan krijgen, maar dat je (op uitzonderingen daar gelaten) de scherpe randjes en complicaties voorkomt ofwel probeert te voorkomen. Ik ben overigens wel benieuwd hoe ze er dan mee omgaan als kindjes om medische redenen niet worden ingeënt. Die lopen namelijk nog veel meer risico bij kindjes die bewust om een andere reden niet zijn ingeënt.