hoe zat het ook alweer met fietsen, hoe lang etc. onze dochter is bijna 8mnd oud, en sinds 2 week is ze begonnen met zitten en sinds deze week zit ze gerust 20 min of langer op haar kont te spelen. zou ik al met haar mogen fietsen? en zo ja hoelang, denk de 1ste keer 5min al lang genoeg is
Ja hoor, als ze zelf kan zitten, kun je best een eindje met haar fietsen. Ik ben de eerste keer zo'n 10 minuten weggeweest. Mijn man daarna 2 keer achter elkaar op die dag 30 minuten. Ging prima!
Ik vind dat ze nog niet zo lang zit. Dus ik zou even wachten. Ja ze kan zitten, maar ze is wel minder getraind dan een kind dat bijvoorbeeld al 2 maanden zit. Maar goed, doe vooral waar je zelf goed bij voelt hoor Ik zal de laatste zijn die jou verplicht tot iets. Mijn zoontje zit sinds ruim 6 maanden, sinds 7 maanden echt stevig en ik denk dat wij met 9 maanden hem op de fiets gaan meenemen. Ik wacht dus bewust nog even, ook al zit hij als een huis.
volgens mij geven ze eigenlijk aan: vanaf 9 maanden.. kindjes die al vrij lang voor die tijd zelf stevig zitten, kun je wat eerder meenemen. Maar ik sluit me aan nu bij merijn. Ik vind 2 weken ook nog niet zo lang. Onze dochter zat vanaf 6 maanden goed -maar wij hebben toch gewacht tot 9 maanden met fietsen, prettiger idee en verder was ze motorisch ook niet zo sterk hoor. Op de fiets zitten is toch een behoorlijke inspanning voor zo'n kleintje met hobbels en bochten etc, waar je zelf al niet meer bij stilstaat.
daarom vraag ik ook vanaf wanneer zou het kunnen, ik wil niet te snel, met kans op letsel (idd hobbels, leuk al die drempels en gaten in de weg)
Hier adviseert het CB het pas bij 11 maanden, als ze het kindje niet hebben gezien. Daarvoor doen ze een testje: ze duwen het kind een stukje omver, en het moet dan zelf weer terug gaan zitten. Kinderen die zelf kunnen gaan zitten zijn ook sterk genoeg. Maar net 2 weken zitten is wel weinig. Op de fiets hobbelt het flink. Ik zou misschien dan pas over een maandje eens gaan fietsen op een weg zonder drempels of keien (asfalt fietspad ofzo)
ze gaat hier zelf zitten, het zitten als we haar zelf neer zetten deed ze al wat langer, maar sins 2 week gaat ze zelfstandig zitten. als ik op asfalt wil fietsen moet ik eerst een km fietsen dat zal helaas niet gaan , onze straat betaat uit klinker en wel een stuk of 8 drempels (leuk joh als je in een amulance ligt) ik moet volgende maand geloof ik naar het cd toe, naar de kinderats (omdat ze een spreidbroekje heeft, nu alleen nog snachts) zal dan vragen wat hun vinden of het al kan
wanneer gingen jullie kindjes echt zelfstandig zitten? als ik bas neer zet blijft hij ook zo 10 minutern achter lelkaar zitten maar zelf in zithouden gaan doet hij niet. is dat dan ook zitten ?
Mijn zoontje pas na zijn 1e verjaardag.. Maar dat is wel heel laat. Meestal ergens rond de 8-10 maanden denk ik.. Dus als je hem neerzet is het gewoon zitten, en als hij het zelf doet is het "gaan zitten".. Maar als hij nog maar 10 minuten zelfstandig zit, zou ik hem nog niet meenemen op de fiets..
Ik wil over een maandje ook met mijn zoontje gaan fietsen, maar dan wordt het al wat kouder. Gaan jullie in de winter ook gewoon met je kindje fietsen? Lekker dik ingepakt wel te verstaan... Mijn moeder deed dat vroeger met mij ook en ik heb er niks aan over gehouden, tenminste.. Ik wil gewoon even weten wat jullie zouden doen. Denk namelijk zelf dat het wel kan. M.u.v. gladheid en zo natuurlijk, want dan zou ik het nooit doen. Gr. Marieke
Jahoor, in de kou fietst het ook lekker. Goed bij snotneuzen Maar gewoon lekker inpakken (oren afdekken?) en een windscherm gebruiken. En inderdaad oppassen bij gladheid.
droge kou dus lekkere vorst is goed fiets weer, idd natuurlijk wel lekker dik inpakken. sjaaltje, handschoentjes(zo schattig) en oren/hoofd bedekken. alleen met echte regenkou zou ik toch een beetje opassen, maar goed dan ga je zelf ook niet sbnel ff een stukje fietsen, moet wel nut hebben met regen.
Volgens de fysio van mijn zoontje is de regel dat je ze pas mag meenemen als ze echt uit zichzelf gaan zitten. Niet als jij ze neerzet en ze blijven zitten, dat is toch echt iets anders... Dat is meestal zo rond de 9 maanden. Het afgelopen jaar zijn er nl 3 kindjes op de fiets overleden. Ik zou er daarom nooit te vroeg mee beginnen. Ik zie soms kindjes op de fiets die niet eens blijven zitten als je ze neerzet, zo zielig!