Hey, Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd jullie je kindjes samen naar bed gingen brengen . Max is heel druk voor het slapen gaan (de hele dag eigenlijk) en Mees houdt van rust voor het slapen gaan...papa gaat dus altijd naar boven met Max en ik verzorg Mees ondertussen onder. Gaat allemaal vlekkeloos maar toch lijkt het me zo leuk als we ze samen verhaaltjes kunnen voor lezen, en samen in bad....Kan niet wachten!
Vanaf het begin. Alleen doe ik eerst de jongste pyjama aan en knuffelen op zijn kamer. Na het wassen. En daarna ga ik naar dochter en gaat mijn man van dochter naar zoontje toe. Dochter kleed zichzelf en wast en doet alles zelfstandig. Daar hoef je niet bij te blijven, wil ze ook niet. Ik lees dochter voor, vader leest zoon voor. Samen is geen optie omdat dochter van andere moeilijkere boekjes houdt en zoon dan gaat vervelend doen. Ook wil zoon constant dezelfde lezen. ....hihi
Hmm daar heb ik nog niet eens over nagedacht...dat samen lezen is misschien sowieso niet echt een optie in de nabije toekomst inderdaad....
Hier doen we dat nog steeds niet. Ze verstoren elkaars ritme en dan loop ik die avond een paar keer naar boven omdat ze slecht in slaap kunnen komen. Nee dan maar om de beurt , eerst dochter daarna zoon (man draait late diensten dus ik sta er 's avonds alleen voor)
Hier gaan zoontje (1.2 jaar) en dochter (2.2 jaar) tegelijk naar boven. Rond 19.00 uur. Eerst brengen we broertje naar bed, zusje geeft hem een kus, doet een muziekje aan, en de gordijnen dicht. Daarna breng ik dochter naar bed.
Hier gaat dochter rond 19.00 uur, met een heeeeeeeeeel uitgebreid ritueel.... Zoontje gaat later maar is ook nog erg klein natuurlijk. Denk dat ze later toch apart van elkaar gaan, even exclusieve aandacht voor het slapen gaan. Samen in bad kan natuurlijk wel, mijn dochter verheugt zich er al op.
Hmm...Zo te lezen gaat dat hem niet worden dus haha Bedankt voor de reacties Ze gaan hier overigens wel tegelijk, alleen doet papa Max en ik Mees...
Wat grappig, ik dacht daar vandaag toevallig ook aan. Mijn oudste dochter is 2 jaar en 9 maanden, mijn jongste is bijna 5 maanden. Ze gaan meestal wel ongeveer op hetzelfde tijdstip naar bed (Tenzij de oudste overdag geslapen heeft), maar mijn jongste heeft echt nog wel rust nodig. Mijn oudste kwebbelt erop los en leest gezellig een boekje. Ik breng de jongste naar bed, geef een voeding en dan gaat ze in d'r wiegje. Mijn man verzorgt onze oudste en leest een boekje met haar. Het lijkt me zo gezellig om bijvoorbeeld de voeding op bed te geven, samen met de oudste, maar mijn jongste is zo snel afgeleid. Dan drinkt ze gewoon niet, zit alleen maar naar haar zus te kijken. Ik hoop dat we toch in de toekomst samen een boekje kunnen lezen, of dat de oudste helpt met het naar bed brengen van haar zusje. Lijkt me zo gezellig!
Hier gaan ze wel samen. Al vanaf dat mijn zoontje een maand of 5 was denk ik. Bedtijd is hier meestal iets van 19.00 uur. Ik en mijn vriend brengen ze samen naar bed. Mijn vriend onze dochter en ik ons zoontje. Boven geven we elkaar eerst kussen en knuffels, en dan gaat dochter tandenpoetsen en leg ik zoonlief op bed. Ga daarna nog dochterlief welterusten wensen en dan ga ik naar beneden. Vriend leest nog voor aan onze dochter. Hier hebben ze totaal geen last van elkaar, maar ze zijn beide ook hele makkelijke slapers.
Het gaat hier nu sinds een maand of 4 zo dat ze samen naar boven gaan en samen een boekje voorgelezen krijgen van papa. Ik was en kleed de kinderen aan en zet ze bij mn zoon in bed en dan leest papa voor. Ik ruim de badkamer op en na het verhaal leg ik dochter in hed zeg haar gedag en doe ik hetzelfde bij zoon. dochter krijgt dezelfde verhalen als zoon. Ze houden allebei van boeken met grote prenten en dus kijkt/leest het voor beide goed
Hier gaan ze vanaf de eerste verjaardag van de jongste samen in bad. Vanaf dat moment kon ze stabiel genoeg zitten op de gladde ondergrond en snel genoeg weer zelf omhoog komen dat ze dr drukke grote zus een beetje "aankon" Samen verhaaltje lezen is hier ook nog geen optie. Denk dat dat nog zeker anderhalf jaar duurt? Dan pas snapt de jongste (met een jaar of 3) de verhaaltjes die voor een dan 5,5 jarige ook nog interessant zijn, denk ik.
Mees heeft inderdaad ook nog erg behoefte aan rust. Max is een echte wildebras die nog op bed wil springen en rond rent. Met boekje lezen zit hij wel lief op bed maar als ik er met Mees bij zou gaan zitten zou Max alleen maar aan Mees zitten friemelen ipv boekje lezen
Oh, dat lijkt me ook zo gezellig, maar met een jongste van 4 mnd kan ik nog wel even wachten waarschijnlijk. Wanneer mn jongste 6,5 mnd is zal mn man een dikke maand naar het buitenland moeten voor werk. Ik hoop stiekem dat het dan al lukt, omdat het anders best lastig gaat worden om ze allebei op een schappelijk tijdstip in bed te hebben in mn eentje, maar als ik terugdenk aan mn oudste met 6,5 mnd dan is het niet meer dan wishfull thinking ...
Hier doe ik dat al een hele poos. Ze gaan meestal rond dezelfde tijd naar bed. Samen tanden poetsen. ik geef ze dan beide vast de borstel. Dan kan de oudste vast zelf poetsen terwijl ik de jongste zijn tanden poets. Daarna poets ik die van de oudste. En dan lees ik op bed Vd oudste een verhaaltje. De jongste kruipt wat rond. Geef de oudste een kus er leg de jongste op bed. En klaar. Als de jongste heel moe is leg ik die eerst in bed voordat we een verhaaltje ga lezen.
dit proberen wij al vanaf het begin zo ongeveer. Beneden ieder een eigen boekje lezen. Samen naar boven, pyjama aan, tandenpoetsen. Bij mijn oudste op bed bespreken we de dag en knuffelen we elkaar goede nacht. Daarna trek ik me terug met baby voor de avondvoeding. Meestal valt hij aan de borst in slaap en dan leg ik m in zn bedje bij zn grote broer op de kamer. (ok, dit is het idyllische plaatje, het lukt ook weleens niet en dan slaapt hij in een campingbedje op onze kamer)
Mijn kindjes gaan altijd tegelijk naar bed, ze slapen ook samen op een kamer. Vanaf dat dochtertje een maand of 7 is. Gaat altijd prima! Ik lees een verhaaltje voor op het bed van zoontje en dochtertje 'leest' dan zelf ook een boekje.
Hier tegelijk lezen en slapen samen op een kamer. Als ik ze beide heb om gekleed lezen we samen een boekje, geven ze elkaar en kus en gaan ze in bed. nooit anders gedaan. Leeftijd verschil is 15 maand
Komt goed Ik weet ineens weer wanneer het kwam daf het zo ging ... dochter kreeg een "nieuwe" kamer toen ze twee werd (het was nog de babykamer waar ook zoon nog in geslapen had). De dagen voor haar verjaardag stond haar bedje in mijn slaapkamer en commode op zoon zijn kamer. Toen lazen ze nog niet samen. Ik deed toen zoon eerst aankleden en hem in hed leggen en toen ging miin man aan hem voorlezen en ik kleedde ondertussen dochter aan en bracht haar naar hed. En toen de commode dus op zoons kamer stond zag ze dus dat hij voorgelezen werd en sindsdien wil ze dat ook en vaak is het dochter die bij het aankleden al roept dat ze een "haaltje" wil van papa. Nu is onze dochter redelijk bij de tijd en ongelooflijk bijdehand en denkt ze echt dat ze al 4 of 5 is, dus die snapt al behoorlijk wat verhalen en boeken. Zo kent ze bijvoorbeeld alle auto's van cars bij naam (papa las een keer een cars-verhaal voor) en zingt ze liedjes waar zoon mee thuiskomt van school