Niet Klein Te Krijgen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Robijn89, 7 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.757
    4.719
    113
    Vrouw
    In ‘Niet Klein Te Krijgen’ volgt Paul de Leeuw een jaar lang Luuk, Emelie, Tibbe, Myrthe en Quinten. Vijf tieners met kinderkanker. Paul loopt mee met de kinderen en hun gezinnen in het dagelijks leven en laat zien wat ernstig ziek zijn met het kind en het gezin doet. Want de ziekte treft niet alleen hen, maar ook hun directe omgeving. Ondanks de zwaarte van de verhalen, laten de families zien dat er altijd hoop is.

    Van de makers van 'Over Mijn Lijk.' Vanaf dinsdag 11 april om 21.05 op NPO 1.
     
  2. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Heftig programma denk ik... Brrr...
    Weet nog niet of ik de ballen heb om het te kijken.
     
  3. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.589
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Ik geloof niet dat ik hier naar ga kijken. Kan er niet zo heel goed tegen.
    Vind trouwens dat er best wel veel van dit soort docu’s op tv zijn de laatste tijd. Alsof het concept een beetje wordt uitgemolken
     
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Ik kijk het nu maar pffft.... heftig :cry: ik weet niet of ik het verder wil kijken. Ik besef dat dit de realiteit is voor sommige gezinnen, maar juist dat besef maakt het zo lastig, kinderen maken je zo kwetsbaar.. je zal het meemaken :cry:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Paul de leeuw, wat integer zo. Wat wordt dit goed in beeld gebracht met respect voor de kinderen. Heftig ook.
     
  6. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Helaas zijn wij een gezin die dit mee maakte. En nu, jaren later beheerst het nog steeds ons gezin want de gevolgen zijn er nog steeds continue.
    Juist daarom zijn dit soort programma’s mooi. Om buiten het traject oom een kijkje te geven in wat het met een heel gezin doet en ook wat het gevolg op lange termijn is. Mijn zoon is genezen maar kan nooit kinderen krijgen, zal nooit een hypotheek kunnen sluiten, zal op zijn 12e een kunstgebit nodig hebben als gevolg van en zo kan ik nog eindeloos door. Kanker is niet over als het over is…
    In het traject is het leven tussen hoop en vrees enorm eenzaam. Op deze wijze krijgt de buitenwereld wellicht enig idee en wellicht denken sommige ook iets meer na ( zo kregen wij in een weekje villa pardoes om heel even bij te komen de opmerking “ zo das lekker een ziek kind, krijg je gewoon een gratis vakantie”)
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Je hebt eigenlijk levenslang...

    Die woorden sprak mijn tante uit over haar kind. Dat vond ik wel heel passend. Hard, heel hard en rauw maar je hebt altijd zorgen in je achterhoofd, voor de rest van je leven als ouder. Anders dan bij het gezonde kind
     
  8. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Absoluut, je bent nooit meer zorgenloos. Wij als ouders niet maar bv. ook onze oudste dochter die alles als “zus van” heeft ondergaan en bloot is gesteld aan dingen die een kind niet hoort mee te krijgen
     
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    #9 Spectre, 11 apr 2023
    Laatst bewerkt: 11 apr 2023
    Ben ik het ook zeker met je eens, goed om een inkijk te krijgen in het heftige traject wat alle gezinsleden moeten doorstaan, het zet je wel weer even tot nadenken dat het allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Tegelijkertijd vind ik het ook heftig om te kijken. Heb zelf een jeugdvriend verloren aan leukemie en doet je wel weer denken aan die onzekere tijd, leven tussen hoop en vrees. En nu heb ik zelf kinderen, kijk je er ook weer anders tegenaan.
    Maar dit heb ik ook met 'over mijn lijk'. Ik kijk het wel, maar het kan echt mijn stemming beïnvloeden.

    Wat een moeilijke periode hebben jullie dan ook moeten doorstaan als gezin, ik geloof het zo dat je nooit meer écht zorgeloos bent na zo'n periode. En die opmerking... jeetje, schaamteloos dat je zoiets uit kunt spreken :eek:
     
  10. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Ik ga het zo even terug kijken
     
  11. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Heb net gekeken
    Wat een stoere en sterke kinderen
    Die moeder van emelie ook als je sommige vragen van je kind krijgt tja wat antwoord je dan ? Heftig
     
  12. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.757
    4.719
    113
    Vrouw
    Stoere kinderen inderdaad! En Paul doet het erg mooi.

    Voor mij erg herkenbaar hoe je als zusje van jw soms het vergeten kind kan voelen. Wel mooi hoe die ouders dat erkennen en aan hun dochter uit leggen. Mijn moeder wuifde het altijd weg, maar het is gewoon een feit dat de aandacht op zo'n moment anders verdeeld is. Het had mij denk ik wel geholpen als dat erkend werd.
     
  13. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.451
    10.654
    113
    Erg indrukwekkend. Mooi hoe Paul het doet ja. En wat een kracht hebben die kinderen en hun omgeving. ❤️
     
  14. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.589
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Wat een treurnis.
     
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Niet om de rest te bagatelliseren of weg te wuiven ofzo. Maar enkel reagerend op het dikgedrukte; Sinds 2021 is er de schone-lei regeling. Hopelijk komt hij daar tegen die tijd voor in aanmerking en helpt hem dat (als andere late effecten geen roet in het eten gooien uiteraard) .

    Over het programma: Ik denk dat bewustwording nooit verkeerd is. En ik geloof dat Paul er wel een goed persoon voor is... Ik vind het te heftig om compleet te volgen. Dus kijk alleen af en toe stukjes en lees erover. Net zoals ik deed bij over mijn lijk.
     
    sidmick vindt dit leuk.
  16. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Die regeling kende ik nog niet, bedankt
     
  17. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.119
    4.333
    113
    Home
    Heb net de aflevering van myrthe gekeken
    hoe machteloos je dan bent
    Ook diep respect voor haar ouders
     
  18. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.260
    2.437
    113
    Vrouw

    Wat een misselijke reactie zeg. gtatis vakantie. rare mensen. Voor je zoon geldt een termijn van 5 jaar.

    https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/11/17/persbericht-ex-kankerpatienten-kunnen-zich-vanaf-januari-2021-beter-verzekeren
     
    sidmick vindt dit leuk.
  19. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.187
    2.391
    113

    Mijn man heeft 23 jaar geleden Hodgekin gehad.
    In 2004 kon hij nog geen levensverzekering afsluiten
    Gelukkig konden we wel een aflossingsvrije hypotheek krijgen voor de executie waarde van het huis.

    Een jaar later( 5 jaar na de diagnose) konden we oversluiten naar een spaarhypotheek.
    .Maar wel met een hogere verzekeringspremie voor mijn man en voor ook omdat ik een ernstige depressieve met opname heb gehad

    Ik lees dat er nu een betere regeling is gelukkig
     
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ja echt balen he... ik had ook hodgkin - in 2001 - en wij zaten in 2010 met hetzelfde. Wij waren bijna onze (starters)woning misgelopen door het gedoe, omdat een overlijdensrisicoverzekering vereist was voor NHG indertijd bij die woning - en de makelaar had niet verwacht dat het zo moeilijk zou zijn. Gelukkig konden wij uiteindelijk een bank vinden die voor mij maar 7 euro per maand meer rekende dan voor mijn (gezonde) man. En slechts de eerste 3 jaar nog... Maar het is echt fijn dat dat nu beter geregeld is. Hopelijk heeft je man geen last van late effecten van de hodgkin en gaat het met beiden goed. Want niets van dit alles is goed voor je gemoedstoestand...
     

Deel Deze Pagina