Ik wil ons kindje graag borstvoeding geven, maar moet na 12 weken weer aan het werk. Ik ga dan 2 volle dagen werken en vind het niet prettig om op mijn werk te moeten kolven. Er is geen ruimte waar ik me op mijn gemak voel en ik moet/wil aanwezig zijn voor de telefoon. Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit op moet lossen. De kleine zal 2x per week van 7.45 uur t/m 17.15 uur bij mijn moeder zijn. Kan ik bijvoorbeeld gewoon iedere dag een extra 'kolfvoeding' inlassen om borstvoeding op te sparen? En op mijn vrije dagen wel gewoon voeden 'onder werktijd'. En gaan mijn borsten niet heel erg lekken/pijn doen op de dinsdag en donderdag dat ik werk? Zou ik dan ook nog genoeg voeding kunnen opsparen voor als ik een keer weg wil zonder de kleine? Of kan ik het beste voordat ik ga werken de voedingen tussen 07.30u en 17.15u schrappen en deze vervangen door kunstvoeding? Alvast heel erg bedankt voor het lezen en jullie eventuele reacties. Want zou nu al bijna kiezen voor flesvoeding
Ik denk dat het niet vol te houden is om zolang zonder te voeden/kolven te zijn. Dat doet echt heel pijn en je gaat echt lekken. Ik zag er zelf ook gigantisch tegenop om te gaan kolven en zag mezelf al met hele tassen sjouwen... Ik heb ook de hele tijd gezegd 3 maanden borstvoeding en dat was het.. Maar het viel mij hartstikke mee. Je werkgever is verplicht je de kans te geven om te kolven. En mijn ervaring is dat als je eenmaal moeder bent en borstvoeding geeft het allemaal anders is dan je van tevoren had bedacht. Dus mijn tip is eigenlijk begin gewoon met borstvoeding en kijk dan hoe het loopt.
Het lastige is dat ik moet kiezen: of 4 halve dagen, of 2 hele aanwezig zijn zonder onderbrekingen. Dit omdat er altijd iemand aanwezig moet zijn voor de telefoon en ze dan een parttimer zoeken die komt wanneer ik er niet ben. En ik zie het niet zitten om mijn kindje 4x per week weg te moeten brengen! Als ik persé wil kolven onder werktijd, moet ik voor de 4 halve dagen gaan Ik denk dus dat ik maar rustig overstap op kunstvoeding na 8 weken. Zodat ik met de 12 weken klaar ben...
Dat ga je niet redden joh, zolang zonder kolven. Ten eerste de pijn, het lekken maar ook je bv kan je ermee om zeep helpen. Je baas is trouwens verplicht een oplossing te vinden, niet jij. Ik zou zeggen, ga voor die 2 hele dagen, kolf af en spaar dat op om te geven als jij er niet bent, tis zo goed voor je kleine. Mijn baas doet ook moeilijk hoor en collega's al helemaal maar ik hou vol. Tot 9 maanden heb ik het recht te kolven op het werk en die ga ik gebruiken ook! Succes met zoeken van een oplossing.
Je gaat er nu al van uit dat het niet kan, kolven op het werk. Daar moet je niet van uit gaan. Als je borstvoeding wilt gaan geven dan zeg je op je werk dat je moet kolven en dan gaan ze daar een oplossing voor zoeken. Bij het recht op een rookvrije werkplek dachten veel mensen ook dat dat in hun functie (b.v. horeca) niet kon. En kijk, het kan. Heeft enorme aanpassingen nodig, kijk maar naar cafe's waar alle rokers buiten moeten gaan staan voor 1 barman. Dat kan. Kolven kan dus ook. En wettelijk sta je net zo sterk. Het is wettelijk niet verplicht om de telefoon op te nemen, wel om gelegenheid te hebben om te kolven. En je werkt toch om voor je gezin te zorgen? Op mijn werk is het ook lastig, maar ik heb meegedeeld dat ik moet kolven, dus zijn mijn collega's oplossingen gaan zoeken. Zo ben ik 1 ochtend in de week alleen in de winkel. Maar dan komt een collega van een andere vestiging uit een andere gemeente naar mij toe om op de winkel te passen! En die is straks op vakantie en daarom gaat een andere collega haar werktijden aanpassen zodat ik kan kolven. En als die er een keer niet is zal de winkel een half uur dicht zijn. Dat is jammer. Klanten moeten dan een half uur wachten, is vervelend voor ze. Voor rokers is het ook vervelend als ze bij rotweer buiten moeten staan. Het is niet anders. En op 1 van mijn werkplekken heb ik geen kolfruimte, dus dan rij ik dan naar het hoofdkantoor. Ja, kost tijd, ja maar heeft mijn werkgever liever dan dat hij een caravan voor onze winkel moet zetten om in te kolven In geval van nood kun je altijd nog op de w.c. gaan zitten. En ondanks dat alles geen enkele negatieve reactie op mijn gekolf op het werk gehad, zij bedenken juist al deze oplossingen! Dus, ga niet uit van de onmogelijkheden. Ik sluit me aan bij Lotte: gewoon beginnen met borstvoeding en het lost zich wel op op het werk. En de hele dag niet kolven, dat merk je straks wel als je baby er is: dat is geen optie als je op je vrije dagen wel overdag blijft voeden. Je melkproductie loopt dan terug (vraag en aanbod) en je gaat ontploffen. Of je baas nou zit te wachten op een medewerker met 2 natte plekken op haar kleren...
Ik ben het helemaal met agatha en lotte eens. Gewoon beginnen met borstvoeding en dan als je weer aan het werk gaat, zie je wel weer verder. Je mama gevoelens zijn zo sterk en dan doe je dingen die je niet verwacht had te zullen doen!
AMEN! Helemaal mee eens. Moedergevoelens maken nieuwe krachten in je los. Je baas mag naar oplossingen zoeken, dat hoef jij niet te doen. En als je je kindje hebt dan wéét je echt wel wat belangrijker is hoor!
Kan je misschien live gaan voeden? Kan je naar je kindje, of je moeder met kindje naar jou? Dan ligt het er wel aan hoe snel je kindje drinkt natuurlijk, of je baas moeilijk gaat doen. Eva was en is altijd binnen 5 minuten klaar... Wat je ook zou kunnen doen, is tot 9 maanden 3 halve dagen gaan werken en daarna 2 hele en dan in je pauze kolven. Ik weet niet in hoeverre je baas eisen kan stellen, want in principe biedt hij je wel de ruimte om te kolven, maar dan dus 4 halve dagen. Ik weet niet in hoeverre hij die eisen mag stellen. Je zou natuurlijk ook kunnen aangeven dat je 2 dagen wil werken en zodra je je nieuwe contract hebt, aangeven dat je tussendoor moet kolven. Dan kan hij niet weigeren, is alleen misschien niet zo netjes . Niet kolven is geen echte optie, ik heb het wel eens ergens gelezen, maar ik moet er zelf niet aan denken en denk ook niet dat het zo gezond is. Ik zou trouwens zo'n keuze nooit laten afhangen van mijn werk. Wat is nu belangrijker, je werk, of je kindje? Het is echt zonde om omwille van je werk geen borstvoeding te gaan geven.
ik zag er ook vreselijk tegen op om te kolven op mijn werk. ook als is mijn werkgever verplicht een afgesloten ruimte te bieden, die is er gewoon niet en altijd maar heen en weer fietsen leek me ook niks. ik heb nu een hoekje waar ik uit het zicht zit en niemand mij stoort en daar kolf ik altijd. de eerste dagen zat ik te huilen, zo erg vond ik het dat de kleine niet aan mijn borst lag, maar zo'n stom apparaat. nu ben ik blij dat ik door heb gezet en maak ik me al zorgen over de 9 maanden grens, dan mag ik niet meer kolven tijdens werktijd.
@ Mama1987 ik had dezelfde vraag ana de lactatiedeskundige gevraagd en hier kun je het antwoord vinden http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=99993
Claartje, na 9 maanden heb je nog altijd je pauze van een half uur toch? Kan je toch nog 1x kolven (ga ik ook doen).
ik heb nog steeds een pauze van een half uur, maar werk niet een heledag, dus mij half uurs pauze valt soms pas om 4 uur bijvoorbeeld, terwijl ik om 2 uur zou moeten kolven. op 't moment weet ik alleen niet of ik de 9 maanden wel ga halen, onze uk lijkt niet meer voldoende te hebben aan mama. na de voeding heeft hij nog vaak honger en drinkt dan soms een hele fles kv weg van de honger. het is nog even afwachten dus
Hier is het redelijk flexibel, ik kan pauze nemen wanneer ik wil, dus dat is dan wel weer makkelijk. Hopelijk kan je nog wel even doorgaan met de bv, of vind je het zelf niet zo erg?
ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het erg vind om te stoppen of niet. het doet behoorlijk pijn door mijn zwangerschap en de kleine drinkt ook niet meer echt door, dus soms een flesje kv er achteraan, omdat hij er niet meer uit krijgt. nu wil hij de kv opeens weer helemaal niet, maar heeft wel honger. het is wat frustrerend momenteel en dat is wel jammer. aan de andere kant denk ik wel 'we zien wel hoe het zal gaan'. als we stoppen heb ik een mooie tijd gehad en meer kan ik niet doen nu. de zwangerschap maakt het gewoon wat moeizamer. we zien wel
Bedankt voor jullie reacties! Ik zit er nu aan te denken om dan 1x in mijn pauze te kolven. Dan is de vergaderruimte eigenlijk altijd beschikbaar en die is lekker rustig! Dat is toch wel haalbaar? Dan kan ik om 7 uur nog zelf voeden, rond 12.00/12.30 uur kolven en om 17.15 uur weer zelf voeden. Of is 5 uur ertussen ook niet te doen? Lastig dit hoor, ik werk bij een bedrijf waar 99,99% man is. En mijn enige vrouwelijke collega geeft haar kindje de fles.
Claartje, dat is de beste instelling denk ik. Ik wil ook graag weer zwanger worden, maar eigenlijk niet ten koste van de bv. Maar goed, kwestie van we zien wel inderdaad en zwanger worden is hier ook niet zo waarschijnlijk. Mama1987, 1x per dag kolven, ik betwijfel of het kan. Je hebt dan waarschijnlijk niet genoeg gekolfd om aan je kindje te kunnen geven. Maar misschien kan je 's avonds ook gaan kolven als je kindje op bed ligt. Als het niet anders kan, zou ik het zo doen. En mocht de bv dan erg teruglopen, kan je altijd nog kijken of je toch 2x per dag kan kolven en in het uiterste geval alsnog over op flesvoeding. Maar de beste oplossing vind ik is om gewoon je kolfrecht te gaan pakken. Je mag dan wel de enige borstvoeding gevende vrouw daar zijn, maar dat zou niets uit moeten maken.
snoopy, pas op met wat je zegt meid sven was er niet zo maar en we hebben ettelijke bezoekjes aan de gyn gebracht voor hem en bij deze was het geheel natuurlijk in één keer raak, zonder dat we het wisten haha
Oh, wat geweldig! Zo wil ik het ook heel graag! Maar ik ben gewoon bang dat dat niet gaat gebeuren (hoe groot is die kans nou?) en ik over een jaartje ofzo gewoon weer bij de gyn zit . Heb ik eigenlijk helemaal geen zin in, maar goed, zien we dan wel. Hoop doet leven (bij Eva werkte dat uiteindelijk ook zo . Altijd blijven hopen en nu is ze er!)
Je hoort wel eens dat mannelijke collega's juist minder moeilijk doen omdat ze denken toch niets van die vrouwendingen te snappen. En dat het vaker juist de vrouwen zijn die moeilijk doen, b.v. omdat ze zelf gefrustreerd zijn over hun kinderwens, problemen met eigen bv, spijt uit verleden enz enz. Is die vergaderruimte niet op andere tijden ook te gebruiken? Koffietijd 's morgens en theetijd 's middags? Kun je hem anders niet reserveren, net zoals je hem voor een vergadering wellicht kunt reserveren? Kolven moet je even vaak als dat je baby moet drinken. Bij 3 maanden zat mijn dochter op 6 voedingen, dus 3 in werktijd maar toen werkte ik niet, bij ruim 4 maanden werkte ik weer en had ze genoeg aan 5 voedingen, 2 onder werktijd. 7:30, 10:30, 14:00, 17:30, 20:30. Als je dan maar 1 keer kolft, wat moet je baby dan drinken om die andere tijd? Dan heb je maar 1 flesje melk. Je baby moet straks ongeveer eens per 3 - 3,5 uur drinken. Kun je niet nu alvast met je chef bespreken dat je straks borstvoeding wilt geven maar dat je totaal niet voor je ziet hoe je dat moet gaan doen en bang bent daar ook weinig begrip voor te zullen krijgen. Je hoeft in dat gesprek nog niet de oplossingen te vinden maar deel het met je chef, dan kan hij met je mee denken en hoor je hoe hij (zij) er in staat.