Ik baal eingelijk een beetje moet ik zeggen. Onze dochter is momenteel 5 weken en sinds ruim een week heb ik een pijnlijke linker borst.De klachten die ik heb lijken verdacht veel op spruw.Nu had ik 2 nachten geleden zo'n enorme last dat ik alvast begonnen ben om na iedere voeding een dun laagje daktarin te smeren.Gisteren was ik op het Cb en heeft de arts even bij mijn dochter gekeken en zij heeft geen spruw maar zij adviseerde wel om nog even door te gaan met de daktarin creme omdat de klachten er veel op lijken.Nu bedacht ik me eingelijk dat ik de daktarin creme niet van mijn tepels heb gewassen voordat ik haar ging voeden.Nu voed ik 1 borst per keer dus tegen de tijd dat zij uit de pijnlijke borst drinkt zijn er al zeker 6 uren verstreken dus is de creme naar mijn mening allang ingetrokken.Nu zag ik dus in de bijsluiter dat er een aantal stofjes inzitten die de slijmvliezen kunnen irriteren en nu ben ik dus huiverig dat mijn dochter er toch iets van binnen heeft gekregen en hier last van zal kunnen krijgen.Ik ga nu dus echt iedere keer mijn tepels wassen alvorens ik haar ga aanleggen. Wat denken jullie en hoe behandelen jullie spruw aan de tepels en moet je echt de tepels wassen?. Het zal allemaal wel meevallen maar baal er wel een beetje van moet ik zeggen. Gr Ingrid.
Vervelend hoor, dat je zo aan het tobben bent! Ik gebruik bij spruw miconazolcreme van de apotheek, wat hetzelfde is als dactarin. Dat hoef je niet van je tepels te wassen voor het voeden! Je zou eventueel ook Gentiaan Violet kunnen gebruiken, te bestellen op eurolac.net Bij ons kwam de spruw na gebruik helaas gewoon weer terug (net als bij de nystatine overigens ) maar het geeft wel direct verlichting en is zonder recept te koop. Kijk voor meer uitleg maar eens op borstvoeding.com Succes!
Vergeet ook niet om alles (bh's, spuugdoekjes, handdoeken... kortom alles wat met jouw tepels/melk/mondje baby in aanraking komt) op 60 graden te wassen en je kolf/flesjes/spenen dagelijks uit te koken.
Als je een dun laagje smeert en het is volledig ingetrokken als je weer voedt, dan hoef je je tepels niet te wassen hoor. Houdt je er wel rekening mee dat je ook je kindje moet behandelen? Anders blijf je elkaar over en weer besmetten en kom je er nooit vanaf. Hier trouwens veel succes met gentiaan violet.
Inderdaad, ook je kind behandelen, ze kan spruw hebben zonder dat je het ziet. En als de daktarin (is precies hetzelfde als myconazol, maar dan een merk) is ingetrokken, dan hoef je je tepels niet schoon te maken.
Ik heb hetzelfde gehad, candida op mn tepels en mn dochtertje op dr billen. Let dus op als je dochtertje luieruitslag krijgt de kans is heel groot als jij candida op je tepels hebt je haar besmet. Mijn dochtertje had gelukkig geen spruw maar preventief kreeg zij daktarin gel deze is voor orale toediening. Eigenlijk moest ik van ha daktarin gel op tepel doen voor t aanleggen zodat zij t in dr mondje kreeg. Maar mijn tepel werd niet beter, toen ik ff logisch nadacht klopt dat ook. Ik smeer t op mn tepel en zij drinktct meteen eraf... Omdat ik miconazolzalf voor haar billen had ben ik dit NA voeding op mb tepels gaan smeren en dat werkte. Eerst met n wattenschijfje met water je tepels schoonmaken ( niet met zelfde watje anders besmet je de andere steeds weer) laten drogen aan lucht en dan miconazol erop. Verder je borsten veel luchten. Ik had t geluk dat t watm was dus liep veel in mn blote borsten rond en zonder bh. Een bh gaf trouwens ook n branderig gevoel. En stel dat je kindje luieruitslag krijgt hou er dan rekening mee dat t ook van de candida kan zijn! Veel met billen bloot leggen en als je miconazol gaat smeren meng dit dan met beetje zinkzalf. Mijn dochter krijste na 1 dag miconazol smeren steeds als ze poepte of plaste omdat t ook wat kapot was. Miconazol beschermt niet tegen plas/poep En nog 1 tip, als je denkt dat t over is niet meteen stoppeb maar nog n week doorgaan anders is t zo weer terug. Hardnekkige spul dat schimmeltje Heel verhaal maar ik weet hoe vervelend het is!
Bij daktaringel is het ook de bedoeling dat je het NA de voeding op de tepels smeert! En nooit de gebruiksaanwijzing volgen, maar na elke voeding hoeveelheid ter grootte van flinke erwt in het mondje uitsmeren!
Bedankt voor de reacties. Ik ga komende maandag de huisarts bellen om ook mijn dochter mee te behandelen want ik blijf toch nog behoorlijk wat klachten houden met het uit de borst drinken. Dit weekend blijf ik sowieso doorgaan met de daktarin voor mezelf en dan na het weekend starten met mijn dochter. Gr Ingrid.