Wanneer spraken jullie kindjes hun eerste woordjes?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dolce82, 26 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dolce82

Dolce82 Bekend lid

19 dec 2013
    809
    10
    18
    België - Limburg
    Dag mama's,

Mijn zoontje is 18 maanden. Hij voert heel de dag door drukke gesprekken, zowel tegen zichzelf als hij aan het spelen is, als tegen ons.
    Echter, hij zegt nog geen enkel echt woordje. Zelfs niet mama en papa. Mamam en papap wel als wij bvb zeggen "zeg eens mama".
    Eigenlijk vraag ik me nu een beetje af of dit wel normaal is. Hij lijkt ons wel te begrijpen, tenminste eenvoudige dingen toch zoals "waar is Bumba" en dan zie je hem zoeken en gaat hij hem halen (als hij zin heeft ;))...

Hoe oud waren jullie kindjes toen ze echt hun eerste woordjes begonnen te zeggen?

2. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Toen ze 14/15 maanden oud was. Eerste woordje was hier trouwens ook niet mama of papa, maar aai (we hebben katten, vandaar).

3. Veera

Veera Niet meer actief

Met 11 maanden zei ze mama. Maar daar is ze weer mee opgehouden ;)
    Verder kletst ze in een eigen taal met af en toe woordjes die wel ergens op lijken

4. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Rond haar eerste verjaardag zei ze voor het eerst een goed verstaanbaar woordje "dááág". Ze is nu anderhalf en de laatste week heeft ze ineens drie nieuwe woordjes gezegd, maar mama of papa zegt ze nog steeds niet 😅

5. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Mama zei die bij 10 maanden. Rond 1 jaar ook papa. Nu bij 18 maanden iets van 30 verstaanbare woordjes oa poes, Woef, tractor, vlieger, pip, daag, hey, hier, daar, boe. Etc.

6. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Zoontje zei met 11 mnd voor het eerst een woordje: auto.
    Nu zegt ie ongeveer 20-30 goed verstaanbare woorden.

7. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Met 17 maanden eerste woord: auto. Mama en papa hebben we lang op moeten wachten. Als je kind wel brabbelt en je begrijpt hoef je je in principe geen zorgen te maken, dan komen de echte woorden vanzelf wel.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oudste en jongste rond 7,5 maand papa en niet lang daarna mama (oudste ging in heel hard tempo door: die sprak een stuk of 20 duidelijk verstaanbare woorden rond haar 1e verjaardag, jongste deed wat rustiger aan). Middelste rond 9 maanden mama en daarna papa.

9. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Met acht maanden zei ze oma en met negen maanden mama en papa. Niet gericht op ons nog hoor, gewoon woordjes. Maar zo lief!!!

10. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Ieder kindje ontwikkelt zich anders, dus ook op taalgebied. Ik zou me echt geen zorgen maken, zolang het taalbegrip er is en hij volop brabbelt zit het heus wel goed. Als hij gaat praten, gaat het misschien ineens wel heel snel!

11. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Rond 12/13 maanden. En nu volop praten, allerlei woordjes. Lopen doet ze pas sinds een maandje. Elk kind heeft toch z'n eigen ontwikkeling, zie je maar weer.

12. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    DL is 13 maanden, zegt duidelijk papa, mama, ja, da (bedoeld ze daar mee) kijk en eten.
    Verder kletst ze de hele dag door maar vooral brabbeltaal :)
    Volgens mij is dat ook prima hoor!

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Met bijna 11 maanden mama, aai, dag dag en nog een Spaans woordje dat klaar! betekent :D

14. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Hier 14 maander die nog bijna niks zegt.. Mama denk ik dat ze afentoe bewust zegt, maar dan wijst ze ineens naar de lamp en dan zegt ze mama :D

Ze begrijpt wel veel wat we zeggen!

15. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    onze snelle tante kan al mama, papa en eten. maar of het echt bewust woorden zeggen is of toevallig klanken die zo klinken... als je begrijpt wat ik bedoel. en als ik nee zeg schud ze haar hoofdje hihi.
    en ach, elk kindje zijn/haar eigen tempo hoor.

16. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Mijn dochter zegt sinds 2 weken mama.
    Begon op de hap toen der oren na gekeken werden. Moest der stevig vasthouden en uiteraard begon ze te huilen, ineens zei ze constant mama mama mama mama :D
    Vriend riep gelijk neeeee papa papa papa hahahaha
    Sindsdien zegt ze regelmatig mama, maar nog niet gericht.

17. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Mijn zoontje is 10 maanden en zegt sinds twee weken mama en papa... Mama begint hij steeds bewuster te zeggen.

18. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dochter was heel vlug 8-9 maanden riep ze papa. Voor het jaar kleine woordjes en soms korte zinnen. Uit, op, bed, fles, ja, nee, opa, oma. Is klaar, bed uit, eten ja etc.

19. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Met 10-11 maanden hier zo'n beetje allemaal. Ruim voor de eerste verjaardag iig. Maar allemaal vlotte praters hier, (sowieso vlot qua ontwikkeling), dus tja...
    Om ons heen ook zat kinderen die dat veel later deden en zelfs kort voor de 2e verjaardag 'pas'. Sommige kinderen hebben er gewoon weinig zin in en meestal zijn jongens ook wat later dan meiden. En vaak ook wat spaarzamer -dan al- met hun woorden :)
    Zou me nog geen zorgen maken, zeker niet als hij je wel goed begrijpt: dat is teken dat de taalontwikkeling wel loopt.

20. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn dochter zei met 7 maanden al gericht 'poes' en ging daarna in rap tempo door met mama, papa, die, nee, ja etc etc. En ze is nooit meer opgehouden met praten haha

Zoonlief is nu bijna 11 maanden maar behalve wat gillen en losse klanken zegt hij nog niks gericht. Soms komt er papapapapapa uit, maar nooit gericht naar papa.

Deel Deze Pagina