Hallo, Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie over onderstaande 2 voorbeelden denken. Bijv. jouw kind trekt aan jouw tepel? Ik laat het toe omdat ik denk dat ze niet beseft wat ze doet. Vriendin laat dit niet toe en corrigeert haar kind. Bijv. dochter zit met vriend in bad, ziet zijn piemel en grijpt erna. Wij laten dit toe, omdat ik ook hierin denk dat ze niet beseft dat het papa zijn geslacht is. Vriendin wordt zowat panisch (eigen woorden) en corrigeert dit. Onze kindjes zijn beide +/- 13 maanden.
Hier wordt er ook naar de piemel van papa gegrepen af en toe Maar wij laten het ook toe. Meestal vindt ze het niet interessant omdat wij er geen "big deal" van maken. En over tepel grijpen heb ik geen ervaring.. als je bv nog geeft dan lijkt het me zowieso onschuldig toch?!
Piemel grijpen gebeurd hier ook wel eens in bad ja, haha. We lachen erom, gaan daar absoluut niet 'streng' op reageren! Mijn man corrigeert haar zelf dan wel door gewoon op een luchtige manier te zeggen dat ze dat los moet laten, en geeft daarvoor in de plaats de badeend oid. Op een gegeven moment zullen ze vanzelf wel leren dat het niet gepast is. Geloof niet dat je op zoiets panisch hoeft te reageren. Dan lijkt het bijna alsof je bang bent dat het seksueel bedoeld is ofzo??? Nee ik ben het dus met jou eens en niet met je vriendin, alhoewel ik wel vind dat het op een of andere manier duidelijk moet worden gemaakt dat dat geen speelgoed is. Dus niet compleet negeren.
Zoonlief is ook 13 mnd en grijpt alleen z`n eigen pielemans (dochter was ook al ouder toen ze dat een keer bij papa deed). Als zoonlief het wel zou doen dan zouden we hem wel coorigeren, want aan je eigen onderdeel mag je wel zitten (dochter alleen in bad en in bed), maar niet aan die van een ander. Waarschijnlijk zal papa zich zo draaien dat zoonlief er niet meer bij zou kunnen en erbij zeggen dat het niet mag. Qua tepel: ik vind het niet heel fijn als hij mij daar grijpt dus waarschijnlijk zou ik ook au roepen en hem zo pakken dat hij er niet meer in kan knijpen/trekken. Kortom we zouden er wel wat van zeggen, maar niet er raar over doen.
Wij benoemen het gewoon en leggen uit waarvoor het betreffende lichaamsdeel dient enz..., net zoals wanneer hij aan onze oren, voeten,... zit. Er wordt eigenlijk niet anders op gereageerd, behalve als hij wat hardhandig is.
ben het met allebei niet eens als mijn dochter aan mijn tepel trekt dan laat ik dat niet toe maar niet omdat ik haar wil corrigeren maar omdat ik al niet goed word als iemand naar mijn tepel wijst hihihi en die piemel in bad tja ik weet niet hoor mijn dochter deed dat ook wel bij mijn man maar wij hebben wel haar handje weggehaald en gezegt neee dat mag niet maar niet om de redenen die jij neerzet gewoon omdat ik ook nee zeg als ze aan de vaas zit op tafel dan zeg ik ook niet de ene keer mag wel de andere keer mag niet
hij griojpt als ik hem optil vrijwel DIRECT naar mn tepel ( al sik geen bh draag, sochtends dus bijv) Doet pijn, dus ik haal zn handje gewoon weg, en zge normaal dat doet mama pijn....thats it...dus corrigeer hem niet in de zin, dat ie iets heel slechts of verkeerds doet... hij doet het als een soort autmatisme...netals altijd aan mn oor zitten.. 2e geval komt heir nooit voor, papa doucht eigenlijk nooit met hem en we hebben geen groot bad... verder zou ik er niet onwisj op in gaan, maar gewoon afleiden...dus ook were niet bewust heel erg naar laten kijken of onwijs ana gaan zitten...
Lucas is nu wat ouder dan jouw kindje, dus die 'corrigeren' we dan wel. We proberen hem uit te gaan leggen dat die lichaamsdelen van jezelf zijn en dat je niet de geslachtsdelen van iemand anders aanraakt. We zijn er niet streng op of worden boos, maar toelaten doen we het ook niet. Snap je het nog ? Tepel grijpen 'corrigeer' ik ook, niet omdat ik het heel erg vindt, maar wel omdat het pijnlijk is. Ze moeten leren om zachtjes te doen met andermans lijf. Tepels liggen in ons geval iets anders omdat Benjamin net van de borst af is, die heeft dus geen andere lading dan 'voeding voor de baby'.
Tepelgrijpen heb ik vanaf een jaar ofzo wel gecorrigeerd, niet omdat hij het niet mag zien ofzo, maar het doet gewoon zeer. als hij 's ochtends bij ons ligt en zn handje komt er tegen, is er niets aan de hand, maar echt knijpen mag niet...dus ook niet in tepels! Hij heeft eigenlijk nog nooit aan de piemel van mijn man gezeten, maar een poosje terug merkte hij hem wel ineens op. Stonden ze samen onder de douche en ineens zag hij hem! Hahaha! Helemaal enthousiast, hij kon er niet aan geloven dat papa ook een piemel had! haha! hij wilde er toen aan zitten en toen hebben we gewoon gezegd dat hij niet aan de piemel van papa mag zitten, want die is van papa. En toen was het ook klaar. Hij zegt nu wel elke keer als wij samen douchen dat die van mij weg is! Hahaha! Ik zou er iig nooooooooooooit hysterisch over doen! Mijn SM vertelt wel eens dat mijn SV vroeger met een zwembroek aan met zijn dochter in bad zat...erg raar! Maar bij ons dus eigenlijk hetzelfde als MamaMarije!
helemaal mee eens hoor. en dat trekken aan de tepel doet mijn zoon ook. ik vind het wel schattig. voor hem is mijn tepel wat voor een ander kindje de speen is. ik maak zelfs weleens een grappig geluidje als hij er op drukt. dan ligt ie helemaal in een deuk. ik ga me daar echt niet druk om maken hoor
haha, hier gebeurd het ook allebei regelmatig. Wij zeggen gewoon: 'nee dat mag niet' of 'nee dat doet pijn' en halen haar handje weg en geven wat anders. Als ze het telkens blijft doen even afdekken met een washand
Tepel pakken doet hij neit maar als dat wel zo zou zijn dan zou ik er geen big deal van maken en het zeggen als het zeer deed. Bij papa in bad vindt hij papa's piemel ook erg boeiend. Mijn man ligt dan helemaal in een deuk en probeert hem "weg te leggen" of gooit er een badeendje overheen. We corrigeren hem hier niet op maar het is nou ook niet zo dat we hem met papa's piemel "laten spelen." gewoon afleiden met wat anders.
bij ons nooit gebeurd, maar goed het is niet anders dan als je baby aan je haar trekt of je bril afpakt of bijt...je zegt dan auw niet doen. corrigeren vind ik een veel te groot woord er voor.
Ik ben het met beiden eens eerlijk gezegt. Als dochter bij mij aan mijn tepel zit dan laat ik dat wel toe in op de manier van onderzoek maar even maar knijpen daar ligt voor mij de grens dat doet gewoon zeer en dan zeg ik nee dat doen we niet dat doet mama pijn. Dat moet je ook gewoon kunnen zeggen. Dat met onder de douche staan vriend gaat niet met zijn dochter samen onder de douche dat doe je niet als papa en dochter zijnde( hij is van surinaamse afkomst hindoestaan en daar zijn ze echt preuts wat dat betreft) hij douchte wel eens met zijn zoon vroeger en die lied hij ook niet aan zijn piemel zitten. Ik heb wel altijd met me kinderen de dingen benoemd. Vriend vind het wederom niet fijn als bijvoorbeeld broer en zusje samen in de douche zijn maar daar trek ik mijn grens. Dat moet nog wel even kunnen mijn zoon zit nog niet zo in de pubertijd dat hij seksueel getint doet naar zijn zusje toe. Doet hij dat binnen nu en een paar jaar wel dan is het afgelopen. Ik blijf er ook altijd bij. Ga niet weg. Er komt natuurlijk een tijd dat het niet meer kan. Voor nu hebben ze samen de grootste lol en dat is veel belangrijker nu dan seksueel de kinderen zich overal voor te laten schamen of wat dan ook. Daar bij is het gewoon zo de een heeft andere normen en waarden voor zich zelf dan de ander en dat is voor de een niet slecht maar ook niet voor de ander niet slecht. Er samen over praten berijk je meer mee dan je vriendin in een dacht licht te stellen dat ze het verkeerd doet. Want dat vind ik pas verkeerd.
Voor wat betreft de piemel grijpen hebben we nog geen ervaring hier, maar tepel grijpen/bijten/knijpen wel. Dennis is nog maar heel jong natuurlijk, maar ik vind wel dat je al moet laten weten dat niet alles zomaar kan en mag. Ik zei in dat geval altijd hardop 'Nee' of 'Au' want dat is normaal gesproken m'n eerste reactie op pijn. Nu hij wat ouder wordt pakt hij soms op het aankleedkussen toch heel bewust mijn shirt en m'n borst en knijpt er eens lekker in. Ik geef toch echt wel aan dat het niet fijn is, maar maak er absoluut geen big deal van. Hij knijpt me ook wel eens in m'n wang of trekt aan m'n haren, dan laat ik toch ook weten dat dat niet fijn is. Volgens mij, als je dat niet direct doet kan het later wel eens een 'leuk' spelletje voor ze worden en dat lijkt me niet de bedoeling.
Nou ja, dit zo ongeveer Sil is nu bijna 2 en helpt graag met van alles. Als hij doucht met papa wil hij dus ook papa wassen met zijn washand. Rug, hoofd, nek, etc. En ja, soms wil hij dan ook papa z'n "miemol" wassen. Dan lachen we een beetje en zeggen dat papa dat zelf wel doet. We leggen het dan een beetje uit, maar ik ga er verder niet teveel op in. Hij hoeft van mij nu nog niet te snappen dat dat privé is. Komt wel als hij het allemaal wat beter begrijpt