Hallo dames, Wil graag mijn financien en huishouden op regel krijgen en kan daar wel wat tips bij gebruiken. Voornamelijk de financien strak in planning zou mij dolblij maken. Wellicht krijg ik hierdoor ook wel de drang om mijn huishouden eens goed aan te pakken ipv het huishouden van jan steen die het nu is. Zal onze situatie een beetje uitleggen. Door een paar stommiteiten een paar jaar terug zitten we nu met een maandelijkse achterstand in de rekening die ik niet weg krijg. Zou het graag zou hebben dat alle rekening betaald worden maandelijks via automatische incasso zodat ik (nagenoeg) geen omkijken naar heb en weet wat ik maandelijks te besteden heb. Meerdere malen heb ik onze lasten en inkomsten naast elkaar gelegd en het moet allemaal prima kunnen en toch heb ik het geld niet op moment van de betaling. Wie kan mij hier bij helpen! Alvast bedankt voor jullie reacties!!!
Mag je mij eerst vertellen hoe het komt dat als je lasten en inkomen naastelkaar hebt en het dus op papier goed moet zijn toch niet uitkomt. waar gaat het mis? Schrijf je wel echt alles op?
Bezuinigen op vaste lasten is moeilijk, mss kijken of verzekeringen goedkoper kunnen? Mob tefelfoonabbo opzeggen en met prepaid gaan bellen is ook nog een goede bezuiniging. Dit hebben wij gedaan en scheelt zowieso 40 eur per maand aan telefoonkosten. Wij hebben echt bezuinigd op het boodschappengeld. We deden eerst alles in de wagen zonder erbij na te denken. Nu 1x per week grote boodschappen doen, maak van tevoren een menulijst voor de hele week waarbij ik uitga van de aanbiedingen en neem 80 euro op voor ALLE boodschappen. inclusief dus wasmiddel, rookwaar voor mijn man, diervoeder, verzorgingsproducten. Zo bezuinigen wij zo'n 300 euro per maand. Sterkte met budgetteren, er zijn handige budgettips ook te vinden op het internet.
Wat een snelle reacties. Ja ik schrijf echt wel alles maar ik denk dat ik iets meer moet omschrijven mijn man heeft een probleem gehad met spookrekeningen voor de telefoon met maandelijks bedragen van wel 500 tot 1000 euro in de maand om die te kunnen betalen heb ik andere rekening moeten laten liggen. Daar zijn we nu vanaf en ik wil alles nu weer op de rit maken. Zodat ik precies weet waar we aan toe zijn. En zodat we weten wat we te besteden hebben.
Wij hebben 2 betaalrekeningen. Op 1 wordt ons loon gestort...daarvan gaat automatisch een gedeelte naar de 2de betaalrekening...genoeg voor alle vaste lasten. Van die 2de betaalrekening worden alle vaste lasten automatisch afgehaald. Van de eerste betaalrekening kunnen we dan de boodschappen enzo doen en er wordt ook automatisch geld afgehaald wat naar de spaarrekening gaat. Als je verder niet aan die 2de betaalrekening komt, en er elke maand automatisch voldoende geld op laat storten dan weet je zeker dat elke maand je vaste lasten betaald worden.
Wij hebben twee en/of rekeningen. een vaste lasten rekening (zonder pinpas) en een boodschappen rekening met pinpas (voor beide) Ik heb een exel bestand gemaakt (freak) met alle kosten die we hebben (vaste lasten) die heb ik zo neergezet dat in de laatste kolom alles per maand staat (dus ook bijv de woz die je in 9 x betaald is / 12 en dus een mandbedrag geworden, of bijvoorbeeld kosten die 1x per jaar of per kwartaal voorkomen die zijn allemaal teruggebracht naar maandbedragen.) zo weten we precies wat we per maand aan vaste lasten kwijt zijn. Dat bedrag (inclusief 50,- pp - voorzorg bedrag voor tegenvallers) storten we beide elke maand op de vaste lasten rekening. Daarvan worden alle vaste lasten per automatische incasso betaald (krant, internet, verzekeringen, belastingen noem maar op). Daarnaast hebben wij nog een boodschappen rekening daarop storten wij 200,- pp per maand en betalen we alle boodschappen ed van. Als het op is is het op! We kunnen op die rekening niet in de min. Dus als we bij de appie niet meer kunnen pinnen moeten we het zelf betalen. De rest van ons geld is van ons zelf (en staat op onze eigen prive rekening). Daar kopen we dingen van die we zelf graag willen hebben, sparen we voor vakanties en betalen we onze eigen mobiele telefoonrekeningen mee... De belangrijkste kosten worden zo elke maand netjes betaald zonder dat we er naar hoeven om te kijken (wel even 1 x per jaar alles updaten, verzekeringen worden elke keer wat duurden en je elektriciteit oid veranderd ook nog wel eens). We hoeven ook geen zorgen te maken om eten ed want dat betalen we van een aparte rekening en je weet altijd precies hoeveel geld je uit kan geven aan extraatjes (nl dat wat op je eigen rekening staat. kan niet mis gaan. Even een afspraak met de bank plannen en dan heb je een hele zorg minder! Ik heb het al aan veel vrienden enz uitgelegd en iedereen gebruikt het nu en is er super blij mee. Als je het exel bestand wilt hebben pb me dan maar. Dan haal ik onze bedragen eruit maar laat de berekening staan. Dan zien je aan welke vaste lasten je zoals allemaal moet denken. Dan kun je met je bank afschriften erbij nog even opzoeken welke jullie nog meer hebben en zet je die er even bij. succes
Denk aan onnodige uitgaven: abonnementen op tijdschriften, krant, televisiegids, mobiele telefoon die je bijv. bijna niet gebruikt, al die kleine dingetjes! Heb je niet in huis wat spullen die je niet gebruikt en evt. via Marktplaats kunt verkopen? Is geen structurele oplossing, maar helpt wel met het gat te dichten. Verder is alles wat wij ook doen, al wel genoemd
Hier wordt het basisbedrag van de lonen op de gezamelijke rekening gestort. Daarvan worden de vaste lasten betaald. Daarvan pinnen we een bedrag per maand voor eten (360 euro) en kleding+kapper (elk 70). Wat er overblijft, storten we op onze prive rekeningen. Als we eens wat luxers bij de supermarkt besteden, komen we aan het eind van de maand tekort aan die 360, dan moeten we dat van de priverekening betalen. Ook cadeautjes, gadgets, en andere uitgaven gaan van de priverekeningen. En omdat dat niet zoveel is zonder de vaste lasten, is het overzicht van de "extra's" dus makkelijk. En af en toe verkopen we wat spul op marktplaats. We overleggen over iets grotere uitgaven, en proberen zoveel mogelijk abonnementen op te zeggen of goedkoper te regelen..
Hoe wij het doen: ik heb alle lasten van een jaar in een exceldocument staan. Dus alle vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, volkskrant, telefoon, TV, gas/licht, waternet, studiekosten, gemeentelijke belastingen, kinderopvang, eigen risico zorgverzekering, maandlenzen), maar ook rekening houdende met bijv. tandartsrekeningen die ieder jaar binnen komen (maar lichtelijk varieren in bedrag). En ik heb daar nog een kleine buffer bij in zitten voor onvoorziene posten. Dat geld van 1 jaar heb ik gedeeld door 12 en dat bedrag blijft dus maandelijks op een aparte rekening staan. Van die rekening gaan al deze lasten af. De rest van het geld is dus om te besteden aan variabele kosten als boodschappen, benzine, cadeautjes, uitjes, etc. Dus echt de dagelijkse kosten die sterk varieren. Ook kun je van dat geld een vast bedrag op de spaarrekening zitten indien mogelijk (maar wij sparen momenteel alleen de 13e maand en vakantie geld omdat we maandelijks niets overhouden). Dit werkt voor ons heel inzichtelijk. Door maandelijks hetzelfde bedrag opzij te zetten voor de vaste lasten, is er in de regel genoeg geld beschikbaar als eenmaal per jaar de rekening voor bijv. de volkskrant binnen komt (misschien in het begin net niet, als er opeens alle rekeningen tegelijk binnen komen en je pas net bezig bent). En het geeft goed duidelijk hoeveel we vrij te besteden hebben. Ook heeft het ons een aantal besparingsposten opgeleverd doordat ik duidelijk zag waar we op zouden kunnen bezuinigen. Ps: de eigen risico van de zorgverzekering heb ik er bewust bij zitten, omdat ik vind dat je er vanuit moet gaan dat je deze jaarlijks kwijt bent. Indien dit toch niet het geval is, is dat weer een mooie meevaller. Maar meestal ben ik het hoe dan ook kwijt, dan wel aan onvoorziene uitgaven.
ik heb een lijstje gemaakt op welke datum welke vaste lasten en welke bedragen afgeschreven worden zodat ik hier makkelijk inzicht in heb we hebben elke maand een x bedrag aan boodschappen op een aparte rekening staan zodat we daar niet over heen kunnen wij hebben alles via automatishe incasso op 1 rekening en daar staat alleen het geld op wat er af gaat en de rest gaat op een andere rekening
Wij hebben 2 rekeningen 1 waar de vaste lasten van afgaan en 1 om boodschappen enz van te doen. Op de rekening van de vaste lasten word elke maand het juiste bedrag gestort. Vind het zelf zo het beste werken!
Ik ben echt een bespaarmuts. voorbeelden. Zijn luiers erg goedkoop, dan sla ik in (hiervoor moet je natuurlijk wel al geld hebben). Ook doe ik dit met kadootjes. En leuke winterjas voor de jongens en andere kleren, shop ik al jaar ervoor tegen 70%. Ik heb dus keileuke jas en andere winterspullen al klaar liggen. Ook speelgoed koop ik op een 2e hands beurs. sommige vinden het vies, maar bij de opvang zitten er ook toch veel kinderhandjes aan. Ik maak het goed schoon en klaar. Een andere regel, toiletspullen koop ik altijd groot in, 2 halen 1 betalen. En zo doe ik dit met speelgoed, we willen onze zoon die in dec jarig is een skelter geven.... ik hou nu al mp in de gaten voor een bijna nieuwe en de aanbiedingen. Ik verkoop ook alles. (de grap tegen mijn man is altijd, pas maar op als ze haar camera pak en een foto van je maakt hihi) Om nu even bij te tanken financieel. Pak je camera, fotografeer alles wat weg mag en zet het op mp. Het verbaast me hoeveel ik elke keer weer verdien. ook action is superleuke winkel. En verjaardagkadootjes koop ik vaak in het voren! Als er een leue actie is..... gr brenda
Kijk eens op Nibud - Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting daar hebben ze veel tips hoe je je financiën op orde kan krijgen. En het is fijn als je alle schulden etc hebt afgelost, dan kun je echt "opnieuw" beginnen.
de tip van marktplaats is inderdaad ook slim veel mensen laten dingen staan die nooit gebruikt worden maar je makkelijk nog door kan verkopen en dit kan gebruiken voor je boodschappen of wat extra's zo hebben wij een marktplaats spaarpot staan: alles wat ik via marktplaats verkoop dat geld gaat in een spaarpot en in oktober als we op vakantie gaan maken we die open zo kunnen we op vakantie nog eens wat extra's doen
ook erg leuk idee! Ik koop meestal weer leuke spullen terug.... Want vaak koop ik iets en vooral als kleintjes klein zijn heeft het niks te leiden en vinden ze het maar even leuk, dan verkoop ik het vaak weer voor het zelfde geld.
ik neem een abo en kom zo nog ff reageren... want sommige tips wil ik wat meer van weten... Dus meiden jullei kunnen een pb verwachten van me als het mag
mijn vriend en ik leven van een uitkering en studiefinancering dus ik let altijd op het geld toch hebben wij elke maand over ergens doe ik dus iets goed gelukkig ik zit nog te denken of ik verdere tips kan verzinnen maar zo 123 eventjes niet @bezigbijtje mocht je mij toevallig wat willen vragen vind ik een pb prima hoor!! ik help graag anderen
de marktplaats tip is een goeie maar net als boeken enzo en kleding dat verkoopt toch niet ?? 9 van de 10 keer gooi ik daarom de spullen ook weg...