Hallo, Ik moet echt even mijn verhaal kwijt. Sinds vorig jaar loopt landelijk de vraag naar kinderopvang terug. Ik ben één van de gelukkigen die dit mooie vak heeft geleerd. Maar helaas ook bij ons terugloop in de kindaantallen. Wat voor mij heeft betekend, dat ik van de peuteropvang af moest en alleen nog BSO uren kon draaien. Mijn collega's zijn toen in aan merking gekomen voor een uwv traject. Maar maar baas heeft mij hier nooit voor in aanmerking gebracht. Nu heb ik 16 uur op contract en ik maak er op het moment 9. Al een jaar van gesprekken gehad en vorige week vonden ze dat ik toch echt MOEST kiezen om 9 urig contract te tekenen of om andere dagen te gaan werken. (financieel gewoon niet haalbaalr nog minder uren.) Nu heb ik zelf uitgezocht dat DIT dus niet zomaar kan. Je hebt na 3 maanden recht op de dagen die je werkt. (Mijn baas beweerd anders en zegt dat ik alles wat zij bieden moet aannemen. Maar hij heeft nooit iet aangevraagd bij het uwv o.i.d.) Ik heb een dochter van bijna 3 en ik kan dus niet zo 1,2,3 andere dagen regelen qua opvang. (Beide ouders wonen in groningen wij in Apeldoorn en partner werkt onregelmatig) Nu hebben ze mij dus ingepland voor 34 uur! Dit MOET ik volgens hun werken omdat ze al lang genoeg mijn uren betalen die ik niet kan draaien.. Sorry maar dit gaat wel erg ver toch? (Ik ben ook nog zwanger hoe houd ik dit vol!?) Iemand tips, ervaringen etc? Jurist gebeld en die stond achtermij maar onderneemt verder niks. Niet erg fijn..
Ik weet het niet precies. Maar als er niet voldoende werk is, dan houdt het voor je werkgever ook een keer op. Maar hoe dit dan precies werkt...geen idee. Sterkte, geen fijne situatie...
Kijk me cao erop na hier in de cao staat dat meer uren draaien verplicht kan worden gesteld als het nodig is
Pff.... Voelt zo onmenselijk! Als ik geen opvang heb, kan ik dus gewoon niet.. En ik snap natuurlijk dat het een keer op houdt. Maar de manier waarop het soms gaat.....
Ja, is ook zo hoor.. Alleen de manier waarop ze het dan spelen vind ik zo onmenselijk! Want ik heb toch net zo goed recht op uwv als mijn andere collega's? Zo apart.. Toen ik geen kinderen had, werkte ik altijd alles wat ze boden. Maar ja, dat telt nu niet natuurlijk.. Dankje..
Voor dit soort situaties is een rechtsbijstandsverzekering en of lid zijn van de vakbond ideaal. Heb je een rechtsbijstand verzekering? Of bel eens met de vakbond.
Ja, rechtbijstandsverzekering wil ik nu proberen.. Jurist via juridisch loket schiet niks op helaas..
Het is mij niet duidelijk of je het al gevraagd hebt maar in jouw situatie zou ik meteen op mijn baas zijn afgestapt met de vraag waarom mijn andere collega's wel voor het UWV traject in aanmerking komen en ik niet. Succes iig, zijn moeilijke tijden.
Nou, mijn baas zegt dat het daar nu te laat voor is.. :x Hij speelt een erg raar spelletje.. Want hij had mij allaang deels in het uwv traject kunnen hebben, was voor hem ook gunstiger geweest. Zucht. Nu druk met alles uitzoeken!
UWV-traject? Bedoel je ontslag en dan de WW in? Volgens mij mag dat niet omdat jij zwanger bent... Ik kan me vergissen hoor, of ik begrijp de situatie niet goed. Sterkte in elk geval, dit lijkt me heel vervelend.
Dit uwv trajes speelde al voor dat ik zwanger was. Maar mijn baas vond dat bij mij niet nodig toen die tijd. Ik wel, wamt nu MOEt ik dus de uren draaien die ze bieden. Maar ik zal mijn jurist nogmaals bellen, want er klopt geoof ik niks van de rechten die mijn baas noemt. Dank je.. Ik word er ook niet echt vrolijk van maar wil wel mijn gelijk halen.. En anders moet ik misschien maar opgeven... Voor mijn kindjes en gezin..
Advies gevraagd via juridisch loket (poging twee) nu moet ik er een advocaat opzetten.. Ben benieuwd! Bedankt allemaal!
Tsja, het is een lastige situatie, maar aan de andere kant, wees blij dat je nog een baan hebt! Denk dat jpuw collega's die ontslagen zijn graag in jouw schoenen hadden willen staan! Ze kunnen trouwens niet zomaar uitkiezen wie ze via het uwv ontslaan. Dat gaat via het afspiegelingsbeginsel (leeftijdscategorien, dienstjaren en aantal ontslagen) dus kan best zijn dat hij jou niet kon ontslaan omdat jij er via het afspiegelingsbeginsel niet voor in aanmerking kwam. Kan jouw dochtertje niet tegen gereduceerd tarief terecht op jullie kdv dan?
Natuurlijk ben ik blij dat ik een baan heb. Maar geloof mij, in dit bedrijf wil je niet werken. Er is altijd wat en niks kan. Als ik bijv. (Zoals laatst) met spoed blied moest prikken betreft een infectie die gevaarlijk is voor mijn baby. Krijg ik geen vrij, bij ziekte wordt er verwacht dat je gewoon komt etc. Dus er speelt veel meer en langer wat dan alleen dit stukje.. Maar geeft ook niet.. Ik kom er vast wel uit!
Ik hoop zeker dat je eruit komt. Een arbeidsconflict maakt de werksfeer ook niet leuker. Hopelijk kan je juridisch adviseur je verder helpen. Ik vroeg me alleen af of er geen mogelijkheden zijn voor tijdelijk extra opvang op het kdv waar je werkt. Dat zou voor tijdelijk misschien een oplossing kunnen zijn tot je dit hebt uitgevochten.
Hou een CAO boekje in je tas voor dit soort situaties. Je hebt recht op doktersbezoek tijdens werktijden gedurende je zwangerschap.