Hallo allemaal, Normaal ben ik meestal een meelezer, maar ik zit met m'n handen in het haar..Mijn dochter is 2 weken en 3 dagen oud. Ze krijgt borstvoeding en vanaf dag 1 ging dat eigenlijk goed. Ze hapte wat moeilijk aan, maar dat was te wijten aan een te kort tongriempje. Na het knippen, ging dat prima verder. Ze is geboren met 3180 gram, viel 5% af, maar ze woog met 2 weken 3480 gram. Dus de groei gaat goed, ook plas- en poepluiers zijn goed. Sinds dat ze een week is vind ik haar wel erg onregelmatig en veel drinken. Elk uur of elke 2 uur komt vaak voor. M.n 's ochtends is ze onrustig.Ik hield het op regeldagen, maar dat duurt nu wel erg lang. Sinds een paar dagen wil ze ook absoluut niet meer in bed slapen, ze slaapt op schoot of in de draagdoek. Tegen 18:00 lijkt de rust terug te keren en slaapt ze de gehele avond in d'r wiegje. 's Nachts komt ze zelf voor een voeding, ze laat er meestal 4 uur tussen. Ze slaapt 's nachts rustig. Vandaag was het echter een beetje extreem..ze ging na de voeding van 5:00 uur met veel moeite weer slapen. Ik moest haar een paar keer extra aanleggen en mijn man heeft haar in slaap gewiegd.Ze leek krampen te hebben. Om 10:00 weer gevoed en ze heeft van 10 tot 17 non-stop aan de borst gelegen. Ze heeft een uurtje in de draagdoek geslapen en that's it. Zodra ik haar van de borst af haal, was het zoeken en uiteindelijk huilen. Net sliep ze op schoot (eindelijk) en huilde ze hard in d'r slaap Heeft iemand advies voor mij, is dit van voorbijgaande aard of kan er een oorzaak zijn? Ik lijk veel melk te hebben, het spuit er soms echt uit en dan laat ik wat weglopen in een spuugdoekje, voordat ik d'r opnieuw aanleg. Kan dit wat verklaren? Verhoogd al dat drinken niet de kans op meer krampen? Ik ben zo blij dat ze zo goed groeit op mijn melk, maar vandaag heb ik echt even een potje lopen huilen..Sorry voor het lange verhaal!
Misschien dat een lactie deskundige je kan helpen want ik zou het zo eerlijk ook niet kunnen zeggen . En misschien dat je kleine het dag en nacht ritme heeft omgegooid ? Omdat ze de nacht er wel 4 uur tussen laat... En misschien kun je is proberen tegen de zwaarte kracht in te voeden dus buik op buik Jij ligt op je rug en legt je kleine op je buik. Dat kan helpen bij een sterk toeschiet reflex. Hopelijk heb je hier een klein beetje wat aan Liefs en succes !
Mijn eerste reactie zou ook zijn regeldagen, maar als het nu al een week duurt is dat inderdaad wel heel lang. Ik heb dus eigenlijk ook geen advies voor je, sorry. Misschien inderdaad even een lactatiekundige bellen. Ik kan me voorstellen dat het fijn is als er even iemand meekijkt, die daarna wat tips kan geven. Ik hoop dat er snel iets meer ritme in komt, want ik kan me voorstellen dat je nu met je handen in het haar zit. Sterkte!
Hoe is de kleur vd voeding? Het kan ook zijn dat het geen voedingstoffen bevat en alleenblauwsel water is. Verder zou ik gewoon zoveel mogelijk in haar ritme mee gaan maar toch grote lijnen proberen aan te houden van: slapen, spelen schone luier eten ect ect. . Er komt vanzelf meer ritme in. Die van mij wou ook ineens niet meer in bed en heeft heel veel in de draagdoek gezeten. En ook daar was hij ineens klaar mee en wou weer in bed
Onzin. Moedermelk kan allerlei kleuren hebben, en dat zegt niets over de voedingswaarde ervan. Het is door zulke onzin te verkondigen dat onzekere mama's het opgeven, zo jammer dan! Paar vragen voor ts: - hoe zijn de luiers? Welke kleur en textuur heeft de ontlasting? - geeft je kindje vaak mondjes terug, lang na een voeding en/of slikt het vaak tussendoor wat weg? - hapt je kindje goed groot aan en drinkt het krachtig? Eerst hap-slik-zuig-slik-zuig-slik... en later zuig-zuig-slik-zuig-zuig-slik..., nog later zuig-zuig-zuig-slik...? - hoelang geef je dezelfde borst (vb. toen ze 10-17u aan de borst lag)? Of doe je wisselvoeden?
Dat non stop voeden ken ik ook nog. Dat had bij mijn zoontje met krampjes te maken. Hij had dan een enorme zuigbehoefte. Met een fopspeentje is dat toen 'opgelost' en ook op zn buik op schoot liggen vond hij heerlijk. Die fopspeen had hij steeds minder nodig en nu gaat hij er van over zn nek. De onrust ken ik ook, kwam hier ook na 2 weken. Probeer een vast ritme aan te houden idd, van slapen, verschonen, voeden, knuffelen en weer naar bed als ze moe wordt. Steeds moe maar wakker in bed leggen. Gaat het ze niet slapen, lekker bij je houden. Maar elke keer weer proberen, dan leert ze het vanzelf op den duur. Hier vond mn zoontje het heerlijk om dan op mijn buik te liggen. Als hij diep sliep kon ik hem in zn bedje leggen. Sterkte meid! Die eerste weken zijn pittig, je moet je kindje leren kennen en zij snapt nog niks van de wereld om haar heen. Het komt goed! Hier ging het na 4 weken al beter, toen waren er goede en minder goede dagen. Nu alleen nog maar goede.
Klinkt wel alsof je veel melk hebt inderdaad, of op zijn minst een krachtige tsr. Onregelmatig drinken is vrij normaal, het duurt nog even voordat er regelmaat in komt. Ook veel drinken is, zeker de eerste weken, niet een teken dat er een probleem is. Ook "mama-honger" is op deze leeftijd (en later) normaal. Dat van die voedingsstoffen in melk kun je rustig vergeten, dat is inderdaad een bakerpraatje Heb je de indruk dat je kindje veel krampjes heeft? Wat Mamamaya al zegt: Hoe zijn de poepluiers qua kleur/textuur? Zuigen helpt trouwens tegen krampjes, het kan zijn dat je kindje daardoor veel aangelegd wil worden.
Het klinkt mij niet onbekend in de oren. Clusteren, en nee niet alleen in de avond, de hele dag en nacht om de 2 uur willen drinken. Het kunnen verschillende dingetjes zijn, Regeldagen Krampjes mamahonger (verborgen) reflux De eerste drie dingen zijn vrij normaal en komen heel veel voor. Voor eventuele krampjes (overstrekken en huilen na de voeding) kun je eventueel iets voor proberen, infacol, cinababy, sabsimplex, maar hoort er ook een beetje bij in het begin. Hier slikte dl al heel vaak wat voeding wat omhoog kwam weg nadat ze gedronken had. De arts va het cb constateerde Verborgen reflux en JPBM hielp daar goed tegen. Ik zou dus even het verdere gedrag van je baby in de gaten houden en goed naar de overige signalen kijken. Tegen je sterke tsr kun je ook voor iedere voeding even 2 min met de hand afkolven zodat de druk er wat af is.
Heel erg bedankt voor de reacties! Antwoord op de vragen: - Ze poept gemiddeld om de dag een volle luier. Tussendoor soms nog kleine beetjes. Het is mosterdgeel. Dus geen groene ontlasting. Ze heeft elke verschoonronde een volle plasluier. - Ik heb af en toe het idee dat ik d'r wel wat hoor slikken, ook kan ze soms kokhalzen. Als ik d'r niet overeind houd na een voeding, spuugt ze. - Ik vind d'r goed en krachtig aanhappen en ze slikt goed. Wel heeft ze in het begin moeite met de snelle melkstroom. Dat merk je duidelijk.Op een gegeven moment vind ik d'r - Ik heb wat zitten lezen op borstvoeding.com en bij veel melk wordt het advies gegeven om 1 borst te geven en bij de andere de druk er even af kolven. Dit doe ik sinds gisteren. Ik kolf vrij makkelijk en in 2 minuten had ik al 40cc! Ik zat zelf ook al te denken om een lk te bellen. Kan zeker geen kwaad. Nogmaals bedankt iedereen.
Jouw antwoorden bevestigen het idee dat er geen groot probleem is. Ze hapt goed, drinkt goed en plast en poept goed. Prima dus. Alleen lijk je inderdaad wat overproductie te hebben ontwikkeld en ook een sterke tsr. Daar krijgt zij wat regurgitatie van, wat je kan vermijden met rechtop houden. Ik zou - in overleg met de lk - tijdelijk gaan blokvoeden. Misschien eerst starten met 3u dezelfde borst, vervolgens eventueel zelfs een tijdje 4u. Opletten met extra kolven in jouw geval. Komt wel goed hoor.
Bedankt voor je advies. Ik zat daar zelf ook aan te denken. Heb vandaag de lk gebeld, maar ik kreeg haar niet te pakken. Probeer morgen nog een keer, anders bel ik gewoon een andere lk hier in de buurt. M'n dochtertje is wel erg onrustig geweest, gisteravond anderhalf uur ontroostbaar gehuild . Vandaag ook een erg onrustige middag, niet slapen en veel willen drinken.Ik ben gestart met Infacol, weet niet of dat daadwerkelijk echt helpt, maar ik grijp nu alles aan. Ook hebben we haar hoofdeinde van de wieg omhoog gezet. Valt even niet mee zo..
Niet gelijk zeggen dat het niet kan!!!!!! Ik zeg niet dat als melk blauw achtig is er geen voeding in zit. Ik zeg alleen dat het KAN dat er geen voeding in de melk zit en dat het dus alleen BLAUWSELWATER is. Ik hrb dit om mij heen vaak gehoord en het schijnt vaak voor te komen. Beetje jammer dat sommigen gelijk zeggen dat dit niet kan
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar dat zegt niet dat het niet bestaat! Gelukkig groeit ze goed en de luiers zijn ook oke. Dus op dat punt maak ik me geen zorgen. De lk komt morgen gelukkig. Kan wel een steuntje in de rug gebruiken..
Het is echt, echt een fabeltje. Hier is een betrouwbare link. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - De kwaliteit van moedermelk Mocht er behoefte zijn aan links naar wetenschappelijk onderzoek op dit gebied, dan wil ik dat ook wel nog een keer opzoeken.
Amen! En TS, fijn dat de lk vandaag komt! Hopelijk kan zij je wat geruststellen en wat tips geven. Ik heb zelf ook een zeer onregelmatige drinker en hij begint nu eindelijk iets minder vaak te komen (yes... mag ook wel na 3,5 mnd!) dus het KAN erbij horen - zeg niet dat dit voor jou geldt, maar het kan wel gewoon bij jouw kindje horen. Oh, en ik heb ook regelweken ipv dagen..
Mijn moeder had genoeg bv maar geem voedingstoffen erin en daardoor groeide t kindje niet. Ook mijn vriendin moest met bv stoppen omdat er geen voeding inzat. Toch zat er genoeg vocht in en het kwam er ook met druk uit als ze moest voeden maar zat gewoon geen voeding in. Jou kindje groeit verder goed dus dit is hier zowizo niet van toepassing!
Ja, dat kan wel eens voorkomen inderdaad - maar jij stelt dat het met de kleur te maken heeft en dat is niet waar, zoals in de door Raket gedeelde link te lezen valt! En sorry maar in de tijd van jouw moeder (en mijn moeder, en alle moeders van die generatie) werd zo'n beetje tegen iedereen gezegd dat er ofwel te weinig was, ofwel dat het niet voedzaam genoeg was of dat er op schema gevoed moest worden en dat het vooral niet langer dan 10 minuten per borst mocht duren - het is een wonder dat borstvoeding niet is uitgestorven als je al die verhalen hoort! On topic: het kan inderdaad zijn dat door de grote druk er meer krampjes zijn dan 'normaal' en dat ze bijvoorbeeld daardoor meer wil drinken (want bij mama drinken is fijn en stilt de pijn ook een beetje) en dat je dan in een soort vicieuze cirkel terecht komt. Ik ben benieuwd wat de lk je heeft kunnen vertellen!
Ik heb heel veel voorbehoud bij zulke verhalen. Te weinig voedzame melk is nl. zeer uitzonderlijk en het is niet evident te ontdekken. Een CB slaat hier vrijwel altijd de bal mis. Helaas is dat vaak het enige advies dat moeders inwinnen. Bij mijn jongste dochter beweerde CB ook dat ik "waarschijnlijk onvoldoende voedzame melk" zou hebben. CB wilde dat ik "even vlug" 20cc afkolfde en dat zouden ze dan laten onderzoeken Ik kon zo voorspellen wat hun conclusie zou zijn... die 20cc zou puur voormelk zijn en niks zeggen over de cc's die volgen, laat staan de zeer rijke "laatste" cc's die een kolf er nooit uit krijgt maar een kind wel! Die test heeft dus nooit plaatsgevonden en enkele weken later vroeg dezelfde dame van CB om "meer water of minder schepjes" in de flesjes te doen, want dochter groeide nu plots weer te snel Ze groeit tot de dag van vandaag nog steeds heel erg in schokjes. Toen dus ook al... On topic: succes met de lk. Ik denk dat je kindje vrij normaal gedrag vertoont hoor. Krampjes komen vaak voor op deze leeftijd en ze groeit er straks wel weer uit. Mogelijk heeft het huilen te maken met wat verborgen reflux. Dat vermoedde ik bjj mijn oudste (vergelijkbaar gedrag met wat jij beschrijft), maar achteraf denk ik dat ze gewoon snel gefrustreerd was. Dat beterde zienderogen met ouder worden, vooral eens ze zich beter kon uitdrukken.