Niet kunnen slapen

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 7 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.329
    113
    #1 Nina Sanders, 7 dec 2023
    Laatst bewerkt: 7 dec 2023
    Heb ik weer hoor. Ik was er eindelijk vanaf sinds een jaar of 2. Maar sinds kort weer terug. Ik kan gewoon niet slapen. Lig tot minimaal 3u of 03.30 wakker. Dan word ik moe en val ik uiteindelijk in slaap. Om vervolgens rond 6 wakker te worden vanwege werk of de kindjes die liggen te keten.

    Eerder zei ik altijd dat ik goed tegen weinig slaap kon. Was ook zo. Incidenteel en zonder kindjes. :( Maar nu, het valt me zo zwaar. Dit wordt letterlijk nacht 6 achtereenvolgend en het breekt me zo op :eek:. Oké, ik heb mijn telefoon er nu bijgepakt, maar het is niet zo dat ik gewoon even wakker in bed lig terwijl ik bijna in slaap val.

    Het is echt: ben klaarwakker, ogen open en gewoon niet in slaap te krijgen. Dus net maar weer even de was gedaan, vaatwasser uitgeruimd.. thee gemaakt. Ik overweeg zelfs een slaapmutsje (al werkt dat geloof ik ook averechts). En dat doe ik dus nadat ik al 3 uur in bed lig te ‘rusten’. Op een gegeven moment is het dan ook gewoon klaar ofzo. Dan word ik onrustig en maak ik mijzelf liever nuttig.

    Zo irritant en frustrerend, want ik herken dit zó. Vanaf kinds af aan heb ik perioden met slecht slapen. Alleen heeft het nu directe impact op m’n gezin de volgende dag en dat vind ik echt vervelend.. ik maak me niet specifiek zorgen om iets, lig niet te malen, m’n nieuwe baan bevalt en dat is ook gewoon oké, de kids doen het goed.. dus nee: ik zie echt geen reden om wakker te blijven.

    Ik ken de slaapregels. Prikkels verminder ik sowieso al. Onze slaapkamer voldoet behoorlijk aan de ‘eisen’ en eerlijk: ik voel mij stukken beter dan een aantal jaren geleden. Als in: minder onzeker, minder ‘zorgen’. Ik kan in elk geval sommige situaties beter aan en er is oprecht op dit moment niks wat me wakker zou moeten houden. Waaaaaaarom kan ik dan niet slapen? o_O
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    Je hoofd is nog voooool

    Bezige bij

    Als je een slaapmuts zoekt, moet je deze maar eens proberen.

    [​IMG]
     
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.329
    113
    Oh joh! Is t wat? Haha. Ja m’n hoofd is vol. Maar niet bewust ofzo.
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.329
    113
    En waarom ben jij zelf nog wakker? :p
     
  5. Overtherainbow

    Overtherainbow Bekend lid

    14 jan 2015
    776
    196
    43
  6. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    Hoofd vol met een puzzel klus van mn werk.:roflmao:
    Geen rode wijn meer in huis.

    Die kruidenwijn kreeg mijn spokende oudtante ko dus ik nam elk bezoek voor haar maar flesjes mee. Omdat het een tijdje opstaat is de meeste alcohol er wel uit overigens. Je gaat niet lallend door t huis na een glaasje ofzo.

    Ik ga zo maar een A4tje voltekenen met processtromen. Allicht dat dat helpt, al ben ik altijd een nachtuil geweest dus dat maakt t ook niet makkelijker.
     
  7. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.727
    7.880
    113
    Herkenbaar, hier ook een slechte slaper. Ik slaap misschien één keer per jaar een nacht van 7 uur achter elkaar. De rest is kakkie en ja, dat is behoorlijk zwaar met kinderen! Daar vóór was het alleen jijzelf en werk en ging het wel.
    Ik kan me een eerder topic hier over herinneren van je. Volgens mij opperde ik toen de stap naar de huisarts en een slaaponderzoek. Er kan een stoornis onder liggen waar je geen weet of last van hebt (ADD bv). Misschien toch een optie omdat het je nu toch zo zwaar valt?
    Welterusten voor zo :p
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  8. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.145
    14.395
    113
    Hier procestekenigen gemaakt, bak salie thee (niet gebruiken bij bv en bepaalde medicatie) en dan tukken.

    Op papier is niet in hoofd
     
  9. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    946
    961
    93
    Vrouw
    Ik ben altijd al een slechte slaper geweest en af en aan slechter. Ik slaap 1 of 2x per jaar wel eens 7-8 uur, meestal na de sauna :roflmao: Ondanks de slaapregels, ondanks sporten en yoga en meditatie.

    Nu heb ik net weer nieuw matras en kussen. Dacht wie weet. Maar helaas :rolleyes:

    Hier is het wel mijn hoofd. Ook al denk ik geen stress te hebben. Ik kan gewoon slecht ontspannen en sta altijd aan. Altijd wat nuttigs te doen. Ontspannen is zeg maar een vink op mijn to do. Kijk alles gedaan: nu half uur boek lezen.
     
  10. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.727
    7.880
    113
    Ghehe precies waar ik net op Googlede, nieuw hoofdkussen. Toch maar niet dus :p
     
  11. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    946
    961
    93
    Vrouw
    Nou ja, het werkt wel wat hoor! Fysiek lig ik in elk geval beter!! Maar ik slaap er niet van door :roflmao:
     
    Achterkantvandemaan vindt dit leuk.
  12. Zuremat

    Zuremat Actief lid

    5 jan 2021
    446
    680
    93
    Vrouw
    Magnesium bisglycinaat slikken al geprobeerd?
     
  13. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    859
    1.055
    93
    Vrouw
    Herkenbaar. Na een uurtje wakker liggen ga ik iets voor mezelf doen. Geen scherm, niet schoonmaken;), geen alcohol. Gewoon een kop thee met een boek of iets tekenen. En dan probeer ik het na 30 min weer opnieuw of als ik me eerder al slaperig voel. Het helpt om iets rustigs te doen waarbij je lichamelijk erg rustig bent, en mentaal afleiding hebt. Ik leg alvast alle “afleiding” klaar zodat ik enkel hoef te verplaatsen. Misschien dat het jou ook iets kan helpen. Succes :)
     
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.480
    9.057
    113
    Ik heb voor mezelf de " regel" na 45/60 wakker liggen/ piekeren ga ik lezen.

    Dit is de enige manier voor mij om mijn hoofd weer rustig te krijgen.

    Oja en sinds mijn nieuwe kussen lig ik veel langer op 1 plek en draai minder, schut mijn kussen niet meer op en wat ik slaap is dus beter.
     
  15. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.723
    1.892
    113
    Herkenbaar! Bij mij is het mijn ADHD. Ik heb onvoldoende tijd om af te schakelen. AFHD heeftceen grote invloed op de cortisolwaarde, die bij mij te hoog is, waardoor ik slechter slaap en dus ook volledig aan sta als ik wakker word. De overgang helpt me ook niet mee. Sinds ik hormoontherapie heb en mijn voeding heb aangepast gaat het echt beter.
     
  16. Madeliefje1234

    Madeliefje1234 Actief lid

    6 dec 2018
    203
    189
    43
    Vrouw
    Hier helpt droomsap enorm goed.
     
  17. Manderijntje

    Manderijntje Fanatiek lid

    23 jan 2014
    1.165
    1.332
    113
    Of een magnesiumcomplex idd, heb je gelijk alles in 1 klap. Vond het zo een raar gevoel dat ik dus ook heel diep kon slapen en opeens uitgerust wakker werd (dacht eerder aan slaaptekort). :roflmao: Daarbij werkt bij mij wakker in bed liggen averechts. Dan maar lekker voor de tv of op de bank in slaap vallen en dan slaapdronken in bed kruipen.

    En misschien is een nacht doorhalen een optie? Dat deed ik als student als ik een reset nodig had. De dag na zo'n nacht was onwijs moeilijk, dan moet je ook zeker niet thuis zijn maar daarna ging het weer goed.
     
    Zuremat vindt dit leuk.
  18. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.727
    7.880
    113
    Haha dit klinkt zo fout :roflmao:
     
    Sado vindt dit leuk.
  19. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.991
    7.966
    113
    Amsterdam
    Heb je gekeken wat daarin zit? Het middel wat daarin zit mag in Nederland niet meer verkocht/voorgeschreven worden. En het lijkt zo’n mooie naam maar er zit een oud anithistaminicum in in een bizar hoge dosering waar je ook nare bijwerkingen van kan krijgen.
    Dit is nog slechter dan een zogenaamd pammetje.

    voor ts, idd even weer naar de slaaphygiene regels kijken. En juist geen actieve dingen gaan doen als je eruit gaat na een tijdje prima maar kies dan eerder voor een kopje thee met een boekje. Met al die activiteiten zeg je namelijk tegen je lichaam het is tijd om wakker te worden en dan wordt het slapen nog moeilijker.
     
  20. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.794
    4.188
    113
    bij mij werkt sporten. dan ben ik moe, voldaan, en heb ik minder prikkels in mijn hoofd.
    als ik ga malen en over vanalles ga nadenken, probeer ik altijd de taken even op te schrijven, dan is het uit mijn systeem en kan ik er de dag erna aan gaan beginnen.

    verder kreeg ik als tip onlangs om deep meditation te proberen, of een andere vorm van meditatie op een headset te luisteren.
    of gewoon een saai luisterboek aan te zetten, in de hoop dat dat je gedachten uit je hoofd op iets anders laat rusten en dan de rust kan vinden om weer te gaan slapen.
     

Deel Deze Pagina