Hallo dames, Op welk moment van de dag poetsen jullie de tandjes van je kleintje? Bij ons gebeurt dit nu na haar avondhapje, maar 1,5 uur later krijgt ze nog een laatste fles. Het zou dus waarschijnlijk pas na die fles moeten. Het probleem is echter dat ze erg hysterisch wordt van tandenpoetsen en wij haar juist lekker rustig willen hebben voor ze naar bed gaat. Soms valt ze ook direct in slaap na haar fles, maar iig is ze lekker soezig en kruipt ze heerlijk tegen mij aan. Het staat me daarom ook wat tegen om haar tandjes te poetsen als ze zo lekker rustig is, wetende dat ze dus zo hysterisch doet bij het tandenpoetsen. Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Dochterlief heeft nog maar 4 tandjes en poetsen maar 1 keer en dat is 's morgens. Zodra ze ontbeten heeft, dan was ik haar en poetsen we samen onze tanden. Als ik mijn tanden poets, laat ik haar eerst lekker sabbelen op haar tandenborstel met tandpasta, zodra ik klaar ben help ik haar nog even door goed over de tandjes te gaan. Ze is er nog nooit hysterisch van geworden en volgens mij vindt ze het wel leuk.
Wij poetsen zijn tandjes voor hij gaat slapen. Hij vindt het overigens wel leuk!! Doet zijn mondje open zodra hij de tandenborstel ziet.
Bij ons was het ook nooit een probleem in het begin, maar al enige tijd wil ze het absoluut niet meer. We laten het haar nu zelf doen (vind ze reuze interessant) maar als wij dan nog even willen 'na-poetsen' dan is het drama. Wij mogen niet aan de tandenborstel komen, ook als wij hem dus weer van haar wegnemen is het huilen
Hier hetzelfde. Eerst was het leuk en ging haar mond wagenwijd open. Nu is het schreeuwen en worstelen als ik haar tandjes poets. Uiteraard als zehet zelf probeert, is het geen probleem Ik doe trouwens eerst zelf en dan mag zij 'napoetsen', dan sluiten we leuk af. Als ze is afgeleid pak ik de tandenborstel af en geef ik haar de speen en kunnen we naar bed. Hier overigens na de laatste fles om half 8. Beste is voor het slapen gaan, dan heb je 's nachts minder kans op gaatjes
In het begin deden we het ook na het ontbijt. Als je maar niet na het tandenpoetsen meteen weer eten of een fles geeft...verder is op die leeftijd een keer genoeg volgens mij.Nu ons mannetje tegen de twee is poets ik z'n tandjes na het ontbijt en 's avonds na z'n melk. Het is in het begin heel goed gegaan en toen een tijdje niet meer nadat hij ziek was en een herpesinfectie in z'n mindje had gehad. nu gaat het weer beter.(hij heeft overigens alle tandjes en 4 kiesjes dus bijna alles)
ik had lange tijd een vingerborsteltje en dat ging goed. maar later toen het niet zo goed meer ging heb ik twee borstels genomen, eentje voor hem en een die ik gebruik voor z'n tandjes. hij wil ook altijd mijn tanden poetsen (dus gaf ik hem mijn tandenborstel) of nu die van de beer, van de poes (knuffels) en dat helpt. ach ja, het gaat de ene dag beter dan de andere...en ja de borstel uit z'n handjes krijgen is ook drama. ik laat het maar even zo, hij is er zelfs een keer mee naar bed gegaan haha! heb ik 'm weer uit z'n hadjes gehaald toen hij sliep
Hier het zelfde verhaal. Op het moment echt een beetje gedoe. 's avonds is misschien wel iets beter maar het is vooral belangrijk dat er 1x per dag goed gepoetst wordt. Melk is nou ook niet het allerslechtste voor je tanden, ik zou het gewoon een tijdje laten zoals je nu doet en dan verder kijken als het beter gaat, of misschien is de fles dan ook wel weg?
´s Avonds na de laatste fles. De eerste weekjes vond ze het reuze interessant en werkte goed mee. Nu is het een ´gevecht´ maar helaas, ik doe het toch. Die tandjes moeten nog lang mee dus ik wil ze zeker goed poetsen. Dat ze het er niet mee eens is, is jammer dan. Zal nog wel vaker gebeuren. Ze raakt er wel weer aan gewend.
Ik heb bij mijn tandarts geïnformeerd hoe dat nu zit met tandenpoetsen en melk. Zij geeft aan dat melk het tandglazuur niet zacht maakt, zoals zoete en vooral zure producten wel doen. Daarom kun je wel tandenpoetsen na het drinken van melk, maar moet je dit vooral niet doen als je net vruchtensap o.i.d. hebt gedronken. Dan is je glazuur namelijk zacht en beschadigt poetsen je tanden. Volgens mij is het dus niet zo erg dat je kindje laat in de avond nog melk drinkt, maar misschien kun je het even bij je eigen tandarts navragen?
Mijn mannetje poetst zijn tanden sinds zijn 1e tandje. Heb t altijd in de avond gedaan, na zijn laatste fles. Als hij wel al sliep, dan deed ik gewoon een beetje tandpasta op mijn vinger en dan snel in zijn mondje wrijven (uiteraard schone handen) Ik gaf em ook vaak zijn tandenborstel om mee te spelen, zodat hij wist wat t was, nu is hij 18 maanden en poetst al een tijdje ook zelf zijn tandjes. Eerst mama en dan hij. Hij vind tanden poetsen ook heel leuk, want hij moet dan aaaahh zeggen, mondje open en soms ook zijn tanden opelkaar proberen te doen. Dat vind ie prachtig. Ik zou toch proberen om het na die laatste fles te doen, want drinken (behalve water) en slapen is toch slecht voor de tanden, voornaamste dat t slecht is dat ze uit een fles drinken. Met bekers is t minder, maar toch ook niet heel goed.
Hier nog maar een half tandje en wij poetsen na t avondeten daarna krijgt ze nog wel papfles. Na de papfles poetsen hier onmogelijk want op de arm slaapt ze al
Wij poetsen hier ook altijd voor het slapen gaan en daarna dus ook niks meer eten en/ of drinken.... Het is voorheen wel eens voorgekomen dat ze nog wat wilde drinken na het poetsen, maar zeker niet standaard. Zo krijgen de tanden gedurende de nacht voldoende kans om 'tot rust' te komen.. Ook hier zijn we bijna toe aan 2x per dag poetsen. Hier zou 's morgens bij het opstaan het meest handige zijn, maar dan zit je natuurlijk weer met het ontbijt wat ze daarna gaat eten... Zal het eens aan onze tandarts navragen wat 'het beste' is! Hier overigens op 2 achterste kiezen na alle tanden aanwezig! Met periodes vindt ze het ook erg vervelend en doet ze er ook alles aan dat ik niet haar tanden kan poetsen, tja, jammer voor haar maar het gebeurd toch. Vindt de tanden toch wel te belangrijk om het (nu al) te laten versloffen.... Hebben inmiddels verschillende technieken: liggend, staand, zittend, ik een tandenborstel en zij een, liedjes zingen, tandjes tellen (is nu favoriet) etc.