Goedemorgen! Ik heb straks een afspraak staan in het ziekenhuis voor het plaatsen van een spiraal. En ik maak me ontzettend zorgen over de kosten. Dit jaar ben ik medisch bevallen dus mijn eigen risico moet er al doorheen zijn. Al is dit nog niet verwerkt door mijn zorgverzekering. Ik lees overal dat het plaatsen van een spiraal door de gynaecoloog ontzettend duur is. Wat kan ik verwachten?
Gaat op medische indicatie in het zkh bevallen wel van je eigen risico af? En komt het plaatsen van je spiraal wel uit je basispakket? Ik dacht dat daar geen anticonceptie meer in zat?
Volgens mij valt bevalling niet onder eigen risico, hier de link: https://www.google.nl/amp/s/weblog.independer.nl/zorgverzekeringen/kosten-zwangerschap-eigen-risico/amp/ Wat betreft het spiraaltje, tot 21 jaar valt dat volgens mij onder basisverzekering en daarboven niet. Dan moet je aanvullend verzekerd zijn. Je zorgverzekeraar kan je hier het beste over informeren en bij je ziekenhuis kun je navragen wat het tarief is. Dan ben je vantevoren goed over geïnformeerd en is het wellicht een zorg minder.
Een medische bevalling gaat niet van je eigen risico af dus waarschijnlijk is dat daarom nog niet verwerkt. Vrijwillig in het ziekenhuis bevallen is dan weer n ander verhaal maar hoe dat werkt weet ik niet als ik eerlijk ben. Maar idd de tarieven voor het plaatsen van een spiraal hoor je gewoon op te kunnen vragen bij het ziekenhuis. Dit kan per ziekenhuis wel verschillen
Dat kostte me 3 jaar geleden rond de €480 geloof ik. Duurder dan ik had gedacht... bij dat ziekenhuis ben ik inmiddels weg, had toen om een prijsopgaaf gevraagd maar ze bleven volhouden dat dit vergoedt werd. Toen ik de rekening kreeg deden ze alsof hun neus bloedde.
Ik meen mij te herinneren dat ik alleen voor de spiraal zelf moest betalen. A 150 euro. Het zetten bij de gyn werd vergoed ( nouja eigen risico) want de huisarts zette het zelf niet.
De spiraal zal je zelf moeten betalen, die kost rond de € 140,- De kosten van het ziekenhuis verschilt enorm. Dit kan aan zowel je ziekenhuis als zorgverzekering liggen wat de kosten zijn. Je zorgverzekeringen nu bellen zal wel schelen. Zij zullen het weten wat je kan verwachten. Als je poliklinisch bent bevallen moet je dit zelf betalen. Ben je op medische indicatie (dus met doorverwijzing) bevallen, dan hoef je niks te betalen.
Bij ons zet de huisarts het zelf. Wel heel prettig gezien de eigen risico enzo. Ze hebben alleen geen fijne gyno stoel, dat was wat minder.
Medisch bevallen gaat niet van je eigen risico af en poliklinisch bevallen is een eigen bijdrage, dit gaat ook niet van je eigen risico af.
Ik heb 4 jaar geleden 38 euro betaald voor een standaard koperspiraal, die door de huisarts is geplaatst.
Een medische ziekenhuisbevalling gaat inderdaad niet van je eigen risico af. Plaatsen van een spiraal wisselt per ziekenhuis, en het grootste verschil zit er in dat in het ene ziekenhuis de kosten van de spiraal mee in de prijs zitten en dat je bij t andere ziekenhuis zelf een spiraal mee moet brengen. Voor het plaatsen alleen zou ik rekenen op iets rond 300 euro, ze maken namelijk meestal ook een controle-echo naderhand en dat kost ook geld. Spiraal zal je waarschijnlijk ook zelf moeten betalen (tenzij dit in je aanvullende verzekering anders geregeld is). Plaatsen via huisarts is gratis, je betaalt dan alleen de kosten van de spiraal (voor mirena of kyleena is dat geloof ik 115 euro, koper is goed"koper"