Hoi Ik ben 35 weken zwanger en mijn beebje ligt (nog) in een stuit! Volgende week moet ik weer naar de VK en als ie dan nog niet gedraaid is, dan moeten wij naar het ziekenhuis voor een gesprek wat we willen. Bijv. een draaipoging en als dat niet lukt dan kiezen tussen een vaginale stuitbevalling of een keizersnee. Wie heeft ervaring met deze situatie of ook deze keuze? Ik hoor graag jullie verhalen! Groetjes
Bij mij precies hetzelfde, ik heb zelf de patienteninformatie van nvog.nl doorgelezen van stuitbevalling en keizersnede. Bij mij is er ook nog een draaipoging gedaan maar die is helaas mislukt. Ook moet je eerst beslissen of je dat wilt. Na het lezen van de info al mijn vragen op papier gezet en de gyn het hemd van het lijf gevraagd. Zo heb ik mijn keuze gemaakt. Ik vond het moeilijk zeker in het begin omdat er zoveel op je afkomt en het niet gaat zoals het zou moeten maar ik ben er (zoals bij heel de zwangerschap trouwens) langzaam ingegroeid en aan gewend en ik heb er nu vrede mee. Het komt zoals het komt... Ik vond het wel jammer dat ik niet meer bij de verloskundige liep, ik had gedacht dat het medischer zou zijn in het ziekenhuis, minder gemoedelijk maar dat is mij 100 % meegevallen... Veel succes ermee
@Fleur: Ja dat hoop ik ook, spreek die kleine stiekum toe met de vraag draai nog ff aub voor de bevalling Tot nu toe nog geen gehoor aan gegeven @Maisy: Ben ik te laat mee, ik las daar van de week idd ook over. Kikaatje kan dat nog wel doen, volgens mij op dit forum een topic erover. Wel heb ik twee rijstekorrels op drukpunten op mijn benen. Die punten heeft mijn yogalerares aangewezen. Hierdoor zou de baby ook nog kunnen draaien maar tot nu toe nog niet gebeurd...
Hier hetzelfde probleem. Ik moet op 7 dec terug naar de gyn, als hij/zij nog in stuit ligt maken we een afspraak voor een keizersnede. Ik wil het niet laten draaien. Van alle ervaringen die je hier leest werd ik niet vrolijk van. Bij mij in de buurt doen ze ook geen stuitbevallingen dus er zit dan nog maar 1 ding op. Heel veel succes! Ik hoop echt voor je dat hij nog draait.
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet ook nog niet zeker of ik een draaipoging wil. Een vaginale stuitbevalling wil ik sowieso niet, dus dan wordt het een keizersnee.
Hoi Kikaatje, Ik zit met dezelfde keuze. Enkele weken geleden werd geconstateerd dat onze beeb in een stuit ligt. Ik ben toen direct begon met Moxatherapie, maar mij werd verteld dat de kans van slagen klein is omdat de baby al vrij diep in mijn bekken was ingedaald. Ik heb tot aan de draaipoging deze therapie gedaan en het is niet gelukt. Maar er zijn meiden op dit forum waar het al wel gelukt is. Zie ook www.stuitlig.nl. Baat het niet dan schaadt het niet zeg ik maar! Daarop moest ik afgelopen woensdag naar de gynaecoloog. Ik had mijn twijfels over draaien, maar die zijn daar volledig weggenomen. Dit ziekenhuis heeft veel ervaring met draaien (elke woendag draaidag!) en 50% lukt. Ze hebben mij overtuigd dat draaien veel minder risico's heeft dan een stuitbevalling of keizersnede en dat was voor mij doorslaggevend om te proberen. Je wordt uitgebreid gecontroleerd en de omstandigheden om te draaien worden goed onderzocht. Zo zijn onvoldoende vruchtwater en een voorliggende placenta redenen om niet te draaien omdat de risico's te groot zijn. Verder is de kans van slagen groter als het kindje niet is ingedaald en als je buik niet te strak is. Vóór de draaipoging ga je een half uur aan de CTG om een hartfilmpje in beeld te krijgen. Daarna gaat de gyn proberen te draaien. Dit mag nooit geforceerd! De gyn probeert met de ene hand het kontje uit het bekken te tillen (als het al is ingedaald) en met de andere hand achter het hoofdje proberen het kindje te bewegen om een koprolletje te maken. Als het kindje niet zelf meegeeft binnen een minuut stoppen ze ermee. Het kindje moet makkelijk en vrijwillig draaien en anders niet! Bij degene op dit forum waar het mis is gegaan wilde de baby niet meewerken en is het met veel pijn en moeite geforceerd gedraaid en dán kan het fout gaan! (zie mijn topic onder bevallingen.) Een draaipoging mag ook niet pijn doen! Bij mij gaf de baby niet mee en lag het al te vast in het bekken. Ze hebben tijdens de draaipoging de baby met een echoapparaat continu in de gaten gehouden. Dreigt het mis te gaan dan kunnen ze direct ingrijpen (een reden ook waarom draaipogingen pas vanaf week 37 worden gedaan). Na de draaipoging moest ik vervolgens weer een half uur aan de CTG en daar bleek uit dat er niets aan de hand was. (Als het navelstrengetje om de hals van de baby komt te zitten merken ze binnen een half uur een dalende hartslag op.) Mijn keuze ligt nu dus bij een stuitbevalling of een keizersnede. Woensdag moet ik beslissen en omdat het ziekenhuis wekelijks stuitbevallingen doet en er veel ervaring mee heeft vertrouw ik op de ervaring van de gynaecologen. De omstandigheden voor mij om een stuitbevalling te doen zijn gunstig en je bent continu onder controle. Als er ook maar enig risico blijkt grijpen ze direct in met een keizersnede. 60% van de stuitbevallingen in dit ziekenhuis verloopt goed en 40% eindigt alsnog met een keizersnede. Berichten/onderzoeken dat een keizersnede altijd veiliger is, worden inmiddels ook alweer tegengesproken. En een keizersnede heeft veel nadelen bij een evt. volgende zwangerschap. Zie voor info ook op www.nvog.nl en www.stuitekindjes.nl. Ik ben veel wijzer geworden door deze sites! Ik hoop dat je met dit verhaal iets kunt en als je nog vragen hebt mag je me altijd PB-en. Groetjes Suusje
Overigens wil ik er nog aan toevoegen dat er diverse ziekenhuizen in NL zijn die niet eens aan een stuitbevalling willen beginnen en direct een keizersnede plannen. Vraag dus gewoon bij je ziekenhuis naar de procedures. Gr. Suusje
Ik heb weinig toe te voegen aan de info van Suusje. Mijn verhaal staat hier ook ergens, ik sta namelijk al aan de andere kant van de lijn: ik ben bevallen van een stuit. Via de natuurlijke weg, in 3,5 uur tijd. Ik ben daar zo blij mee, en ook zo ontzettend blij dat ik het op deze manier heb kunnen doen. Het was trouwens ook mijn eerste kindje, en ik ben niet ingeknipt en had slechts 2 hechtingen. Als ik weer zwanger zou raken is de kans op weer een stuit groot, en dan laat ik een draaipoging zelfs achterwege, en doe het zo weer!
@ Suusje, ik ben vandaag bij verloskunige geweest voor echo om vast te stellen hoe de beeb precies ligt. En ons vermoeden werd bevestigd: Stuitligging. Volgende week woensdag afspraak in het ziekenhuis voor check en aansluitend evt draaipoging (ook woensdag draaidag). Ik ben nog een beetje voorzichtig met of ik het wil, maar ben nu ook als de wiedeweerga allerlei informatie aan het opzoeken. Heb je evt nog meer tips van sites ofzo? Je verhaal is ook al heel duidelijk maar, ik lees er nog graag wat meer positiefs over. Alvast bedankt! Patrice... Ps: Welk ziekenhuis was je?
Boogschuttertje: ik hoor van veel eigenwijze beebs de laatste tijd! Ik weet niet direct nog meer sites, maar zoeken via google op trefwoorden "ervaring met stuitligging" wil wellicht ook meer opleveren. Ook andere fora van babysites zijn de moeite waard. Weet je al waar ja placenta lgt en of je genoeg vruchtwater hebt? En: als ze bij jullie ook draaidag in het ziekenhuis hebben, hebben ze vast veel ervaring. Ik ben bij de afd. gynaecologie van het Deventer Ziekenhuis. Deze staat op www.independer.nl ook heel goed aangeschreven. Succes! En als je nog vragen hebt mag je me gerust PB-en! Groetjes Suusje
De verloskundige heeft vanochtend een echo gedaan en heeft even globaal gekeken hoe of wat. Maar voor de echte draaipoing gaan ze eerst nog in hert ziekenhuis alles bekijken of dat allemaal in orde is, vruchtwater en placenta etc. Ik zal idd even via google wat gaan opzoeken. Bedankt voor je reactie! Stel dat het draaien niet lukt dan ga ik ook maar eens de voors en tegens van keizersnede en "normale"bevalling tegen elkaar afwegen, daar ik ook behoorlijke last heb van BI.. En ik heb al helemaal geen idee wat dat me gaat brengen bij een bevalling. Zal ik ook maar eens gaan uitvogelen.. Groetjes Patrice
Patrice, in het ziekenhuis krijg je voor een draaipoging inderdaad een uitgebreide echo. Ze kijken naar evt. afwijkingen van het kindje (ik had geen 20 weken echo gehad en dus was dat niet bekend), de hoeveelheid vruchtwater, de ligging van de placenta, de omvang van het kindje (die van mij is circa 6 pond en daardoor wordt een stuitbevalling een goede optie (kindje mag dan niet te groot zijn). Vanmorgen in het ziekenhuis heb ik een uitgebreid gesprek gehad met een verloskundige over de voors en tegens van een stuitbevalling t.o.v. keizersnede. Ze heeft me helemaal gerust gesteld en ik ga voor een gewone bevalling. Ze heeft al mijn vragen kunnen beantwoorden (één A4-tje vol) en ik weet waar ik aan toe ben, Als het ook maar even niet gaat zoals het moet gaan grijpen ze in met een keizersnede. Daarnaast knippen ze standaard in (met verdoving) om de doorgang ruim te maken. Ik kan verdoving krijgen als de weeën te zwaar worden en er zijn drie mensen begeleiding aanwezig (gyn, arts-assistent of vk en verpleegkundige). Als het hoofdje niet mee wil naar buiten hebben ze nog een kunstgreep die ze kunnen toepassen en ze vertelde mij tot slot dat nieuwe onderzoeken uitwijzen dat een gewonen bevalling voor de baby niet meer risico's (qua gezondheid) oplevert dan een keizersnede. Ik heb er dus alle vertrouwen in alles goed komt en vertrouw op de deskundigheid van de artsen en het ziekenhuis! En dat is heel belangrijk! Als je dat vertrouwen niet hebt en er zelf niet 100% achter staat, moet je niet aan een gewone bevalling beginnen zei ze. Laat je weten hoe het draaien gaat? Groetjes Suusje