Hi meiden! Even een vraagje. Tijdens de zwangerschap van onze eerste, kreeg ik aan het eind wat last van een branderig schaambot als ik op mijn zij lag. Ik dacht dat het "erbij hoorde", maar bij de zwangerschap van de tweede kwam ik er rond 25 weken achter, dat dit met b.i. te maken had. Ik heb de tweede zwangerschap ook bij de bekkenfysio gelopen, omdat ik me 's nachts niet meer kon omdraaien en niet lang in een vaste houding kon zitten, staand kon aankleden enz... 2 jaar terug heb ik een jaar fanatiek aan hardlopen gedaan, maar daar is het afgelopen jaar weinig meer van terecht gekomen. Nu ben ik inmiddels bijna 11 weken zwanger van de derde en heb bijna elke dag wel een moment dat ik het idee heb ik mijn bekken alweer te gaan voelen. Hoe moet ik hier mee omgaan?? Kan het al terugkomen zo vroeg in de zwangerschap en wat kan ik verwachten, zal het erger zijn dan bij de vorige zwangerschap?? Ik wilde ook rustig beginnen met fitness, maar dat heb ik nu even uitgesteld omdat ik niet echt weet of ik er goed of kwaad aan doe. Oh en ik heb zittend werk (administratie) 24 uur in de week. Iemand hier ervaring mee en evt tips voor mij?
Ik heb even gezocht thuis en heb nog wat oefeningen van de bekkenfysio liggen. De rubberen band helaas niet meer en de bekkenband heb ik toen ingeleverd (had ik te leen van haar). Hoop niet dat ik hem binnenkort weer nodig ga hebben....
hier ook al heel snel last gekregen, ik heb dan een goede stevige buikband gekocht (vergeet hem alleen telkens om te doen) en die helpt wel, maar toch merk ik dat ik nu al ga waggelen, ik probeer echt op mijn houding te letten ook met lopen ik had met 11 a 12 week ook al last, bij mij is 20 min ect d max, dan moet ik pauze houden, of gewoon de band om doen
Hier sinds week 7 weer bekkenpijn, nu een bekkenband voor bijv winkelen maar niet 24 uur per dag maakt je spieren lui en krijg je uiteindelijk alleen maar meer last. Een zittend beroep is ook niet heel goed omdat zitten geen rust is voor je bekken. Probeer te gaan liggen zovaak je kunt tussendoor en spreid je benen, dit is de ruststand van het bekken ook de kleermakerszit is goed. Maak een afspraak bij de bekkenfysio , zij zal je oefeningen meegeven maar ook rust adviseren.
Hier ook bekken problemen. Pijnlijker dan bij de vorige. Toen had ik het niet bij het schaambot en nu dus wel. Ik mag wel fitness doen. Wat oefeningen op een bal. Of sport voor zwangeren. Mijn bekkenband vind ik vreselijk irriteren, maakt alleen maar dat het schaambot zeerder gaat doen en tevens mijn banden doen dan zeerder. Bij de vorige hielp het juist wel. Liggen is een ramp, kan dan niet naar zit of in/uit mijn bed. Mijn schaambot zit dan niet lekker. Zodra het klikt zakt de pijn. Het lijkt te blokkeren en de spieren in mijn liezen doen dan mega zeer, stekend. Slapen doe ik amper. Dus maar weer terug naar de fysio. En dan te bedenken dat ik tot 14 weken bootcamp heb gedaan 18 sept. Nog 18 km gelopen heben nu? Pfffff een ramp.
Jeetje Tari, dat is wel een enorme omschakeling dan! Dat je bekken een soort van op slot schiet dat herken ik heel erg van mijn vorige zwangerschap. Toen moest het inderdaad even op zn plek schieten voor mn gevoel. Fleursylvano, mijn bekkenfysio raadde me vorige keer aan om de bekkenband om te doen voor ik uit bed stapte en idd met bijvoorbeeld winkelen. Maar niet te veel. Ik wist niet dat kleermakerszit ook goed is. Dat ga ik zeker onthouden! Guus, oh jee dat waggelen....dat heb ik heel erg gedaan vorige zwangerschap haha. Een goede buikband ga ik inderdaad ook aanschaffen. Het is allemaal voor een goed doel, maar had toch eigenlijk wel gehoopt mijn lichaam wat sterker te maken met het hardlopen. Helaas, dat heeft dus totaal geen effect gehad Ga binnenkort even contact opnemen met mijn bekkenfysio. Dat kan sowieso geen kwaad. Bedankt voor de reacties meiden!
Teardrop, dat is ook wat menu frustreerd en ik ben zo geen stilzitter. Maar nu lukt zelfs het huishouden amper. Nou helpen mijn kids mama wel heel lief. Maar ook voor jou omschakelen zo. Van hardlopen naar dit, hier ook hardgelopen trouwens Ik hoorde ook op van de kleermakerszit, maar het geeft zeker wat ruimte/ontspanning. Waarom moet je eerst je band om doen voordat je uit bed stapt? Misschien hier ook het proberen waard. Andere meiden ook succes met jullie bekken. Het is zo vervelend.
Rollen uit bed is ook beter, dus eerst op je zij draaien, dan je benen over het bed en dan pas omhoog komen
Tari, het stabiliseert je bekken als je op staat. Helpt om geen verkeerde beweging te maken. Rollen uit bed moest ik toen ook idd. En goed nadenken over me bewegingen en niet zomaar draaien oid.
Rollen uit bed doe ik i derdaad ook, maar dan ik kan dan niet eens rechtop zitten en zelfs lopen is een drama. De auto stap ik ook zijwaarts in met beide benen tegelijk. Ga toch die band voor het bed uitstappen proberen. Maar jullie hebben het al vroeg meiden, vervelend hoor. Dan mag ik deze ronde blij zijn dat ik het pas na 18 weken heb gekregen. Maar ja toen ook bezig met verbouwen. Nu nog maar dat zijn lichtere klussen.
Fleursylvano, vanmiddag meteen gehaald. Met instappen werkt het wat minder. Ik heb al een hoge instap waardoor ik hem niet optimaal kan benutten , wel voor het uitstappen en dat is ook al fijn.
Voor mij helpen de oefeningen van de fysio erg goed. Maar ik heb ook de tip gehad van mijn bekkenfysio om voor je een beweging maakt, je lage buikspieren aan te spannen. Bijv. Voor het opstaan. Of gaan lopen of omdraaien in bed. Dan stabiliseer je de boel een soort van voor je de beweging maakt. Het is alleen wel belangrijk dat je dat aanspannen goed doet. Het is nl. Maar een hele 'kleine' beweging. Zo heb ik het geleerd: je handen op je onderbuik leggen zodat je voelt wat je doet. En dan even dat spiertje onderaan naar binnen trekken alsaf je de knoop van een strakke broek dicht moet doen. Dus niet heel je buik. Echt alleen die lage buikspier. Mij helpt het enorm. Ik zakte eerst steeds door 1 been heen. En had veel bekken pijn. Nu gaat het echt beter. Succes ermee allemaal
Hier ook een bekkenklant, helaas is het bij mij door Ehlers-Danlos en is het deze zwangerschap dus gewoon weer 'uitzitten'. Ik heb er ergotherapie, hydrotherapie, fysiotherapie en bekkenbodemtherapie voor en daarnaast vaste klant bij de revalidatie-arts en n revalidatiecentrum. Waarschijnlijk zal het voor de meeste van jullie (gelukkig) niet zo ver komen. Maar misschien wat prsktische tips waar ik bij gebaad ben die voor jullie ook mogelijk zijn: - speciaal kussen voor in de rug voor op de bank en de auto bijvoorbeeld - een bal om op te zitten en bekkenoefeningen op te doen (heerlijk!) - dubbele bekkenband: met steun op de s.i-gewrichten en extra over de heupen - triplestoel, voor als je rolstoelgebonden bent, helpt me enorm bij klusjes op verschillende hoogtes in huis, zo kan ik bijvoorbeeld wel iets van de grond oppakken en is het n goede hulp bij het aankleden van mn peuter en dreumes. Misschien hebben jullie hier iets aan?
Arggh die bekkeninstabilteit is hier ook bekend. Wat een kwelling. Lopen is onmogelijk geworden. Laat staan thuis stofzuigen. Die bekende vermoeidheid die erbij komt kijken is alles behalve fijn. Ik word as maandag ingeleid gelukkig. Ik kan je vertellen dat het veeeeeeeeel erger gaat worden in het derde trimester. Ik kan het helaas niet mooier maken