Afgelopen 16 augustus ben ik met 32 weken bevallen van onze zoon. Ik zou eigenlijk met 34 weken met verlof gaan, dus 30 augustus. Zodra ik thuis was uit het ziekenhuis en ronald mc donald huis (dat was in totaal 3 weken) heb ik mijn bevallingsverklaring opgestuurd naar P&O. Zoonlief lag toen nog 4 weken in ons streekziekenhuis. Het duurde ruim 4 weken (die reactie kreeg ik op 10 oktober, de uitgerekende datum. Onze zoon was toen al 8 weken oud) voor ik van mijn werkgever reactie kreeg over wanneer mijn verlof nu eindigde, maar zelf had ik al uitgerekend dat dat (door de vroeggeboorte ingegaan de dag na de bevalling) 7 december zou zijn. In die brief stond echter 20 december (uitgaande van de uitgerekende datum). Ik heb mijn teamleider gewezen op de fout, maar mijn teamleider gaf aan dat dit klopte en dat ik het mocht beschouwen als voordeeltje na alle ellende. Nu kreeg ik zaterdag een brief van het UWV waarin nu pas, na aanleiding van mijn bevaldatum, mijn laatste verlofdag is vastgesteld op 7 december. En ik wilde heel even afwachten wat P&O hiermee zou doen, maar nu werd ik vandaag gebeld door mijn teamleider dat ze mail had gehad van P&O en dat ze dus een fout hadden gemaakt en mijn laatste verlofdag tóch 7 december is. Ik wil hier niet mee akkoord gaan en dat heb ik mijn teamleider ook gezegd. Ik heb ze gewezen op de fout, maar daar is niks mee gedaan. Ik ben eerlijk geweest. Nu nog (nu mijn zoon al 13 weken is) gaan aanpassen waardoor ik ineens al over 3 weken zou moeten gaan werken vind ik niet eerlijk. 20 december is mij toegezegd. Als ze van het begin af aan 7 december hadden gezegd was er niks aan de hand geweest. Maar nu nog wijzigen vind ik niet kunnen eerlijk gezegd. Ik heb dan ook een probleem met de kinderopvang. Daarbij meegenomen dat onze zoon na zijn ziekenhuisopname nog geen 3 weken thuis is geweest en alweer met het eerste de beste virus een week in het ziekenhuis heeft gelegen. Nu weer krap 2 weken thuis is en wéér iets onder de leden heeft en we weer waakzaam moeten zijn en een ziekenhuisopname dreigt... Het gaat ook wel een beetje anders dan bij een op tijd geboren kindje natuurlijk. Ik hoop heel erg dat ze mijn verlof door laten gaan tot de 20e. Het zijn maar 2 weken, maar die 2 weken maken hem net weer even 2 weken sterker. (En om alvast maar "heb je geen vakantie meer"-opmerkingen voor te zijn; ik vind niet dat omdat ZIJ een fout hebben gemaakt, IK mijn vakantiedagen in moet leveren. En nee, ik heb inderdaad geen vakantiedagen meer)
Ze hebben de fout op tijd hersteld (dankzij het uwv) en je op tijd op de hoogte gesteld dus zal het wel 7 december worden. En jij zegt dus eigenlijk dat je werkgever moet betalen omdat jij te vroeg bent bevallen? (want het uwv betaald de uitkering maar tot 7/12) Helaas werkt het zo niet in nl.
Niet omdat ik te vroeg ben bevallen, want als het van het begin 7 dec was geweest had ik er totaal geen probleem mee, maar omdat zij de fout hebben gemaakt om me 2 weken extra toe te kennen en die nu weer willen afpakken. Als jij bij je contract te horen krijgt dat je 7 weken vakantie krijgt per jaar, en ruim na het tekenen van je contract krijg je te horen dat je 2 weken moet inleveren omdat ze een foute berekening hebben gemaakt, dan ben jij daar toch ook niet blij mee? Dan zeg je toch ook niet "geen probleem hoor, kan gebeuren, dan neem ik maar 5 weken vakantie"?? Wel?
Het is wel vervelend zo maar denk idd dat je er weinig aan kan doen... Vind het ook niet echt netjes dat je daarbij een ander een beetje aanvalt die netjes op dit topic reageert. Snap dat het heel zuur is en heel vervelend dat het nog niet helemaal lekker gaat met de kleine maar daar kunnen wij niks aan doen
Regels zijn regels.. Jouw wg zal jou niet 2 weken extra geven omdat het 'niet eerlijk' is. Daardoor heb je geen andere rechten. Overigens begrijp ik wel dat het vervelend is omdat je je er nu op ingesteld hebt.
Niet als aanval bedoeld hoor Ik probeer het alleen in een ander perspectief te plaatsen. Ik denk dat het vooral heel jammer is dat die wet er nog niet door is dat je nog 10 weken hebt nadat je kindje thuis komt uit het ziekenhuis.
Tja ik denk ook dat je kunt fluiten naar die 2 weken of heb je ergens zwart op wit staan dat je manager aangaf dat je ie 2 weken extra krijgt ivm de ellende? Je zou evt. 2 weken vakantie op kunnen nemen, kortdurend zorgverlof of onbetaald verlof.
Ik las ook je berichtje in het andere forum gedeelte. En ik hoop echt voor je dat je pas de 20ste hoeft te beginnen. Zou niet meer dan coulant zijn. Ik weet of je het hard kan maken, maar je werkgever heeft het wel toegezegd!
Ik ben het met mopje eens en omdat je het zelf ook nog aangekaart hebt en ze aangaven dat het oké was is het toch een mondelinge belofte. ... Ook al heb je er dan officieel geen recht op het is je toegezegd dus dat vind ik wel wat wegen! Misschien even info inwinnen bij een vakbond ofzo?
Is dat zo, je hebt toch altijd recht op (minimaal) 10 wk na de bevalling, hoe vroeg je kindje ook geboren wordt? Je hebt nl. 16 weken verlof waarvan 4-6 voor de bevalling en 10-12 erna.
in totaal heb je toch altijd recht op 16 weken verlof? en als je eerder bevalt is dat 6 weken voor en 10 weken na? Dus sowieso 10 weken na je ud?
Persoonlijk vind ik dit echt een grove fout van je werkgever. Als wij (hebben eigen bedrijven) zo'n fout zouden hebben gemaakt is dat of ons probleem of we zouden tot een compromis proberen te komen. Daarom vind ik dat je "recht" hebt op je verlof tot 20 december. Ik zou als ik jou was wat informatie proberen in te winnen bij een vakbond Heel veel succes! Mijn duimen draaien voor je.
Ja lijkt mij ook 10 weken na je uitgerekende datum? Volgens mij is dat ook zie, ik heb op deze site gekeken en alles ingevuld: Zwangerschapsverlof - berekenen en daar komt uit dat je 20 december weer moet beginnen.
Is dat echt zo? Als je later dan de uitgerekende datum bevalt en je neemt 6 weken van tevoren verlof, heb je sowieso al meer dan 16 weken, omdat je altijd 10 weken na je bevalling hebt. Ik zou het echt een rare regel vinden als je kindje te vroeg geboren wordt, je alsnog 10 weken later aan de slag moet. In sommige gevallen is een kindje dan pas net thuis... En ik vind dit een grote fout van de werkgever als het wel 7 december zou moeten zijn. TS heeft het duidelijk aangegeven en daar is niets mee gedaan. Zij heeft nu alles wat betreft opvang geregeld.
Helaas, ja. Als je over de datum loopt heb je altijd recht op 10 weken na je bevaldatum (ervan uitgaande dat je het 6 weken voor en 10 weken na hebt verdeeld). Beval je met 42 weken heb je dus 8 weken vooraf gehad en 10 weken na. In totaal dus 18 weken. Als je te vroeg bevalt heb je altijd recht op 16 weken. Beval je met 37 weken heb je 3 weken voor gehad, en dan de overige 13 weken erna. Beval je erg vroeg, in mijn geval met 32 weken, gaan de 16 weken meteen in. Maar het blijven 16 weken. Er wordt dan niet meer uit gegaan van de uitgerekende datum zoals wanneer je bij 34-35-36-37-38-39 weken bevalt. Mensen die bijv bij 27 weken bevallen (of nog eerder), en hun kindje ligt nog 13 weken in het ziekenhuis (gemiddeld uitgaan van de uitgerekende datum dat je kindje thuis komt) hebben daarna nog welgeteld 3 weken verlof! Het desbetreffende kindje mag met een gecorrigeerde leeftijd van 3 weken naar het kinderdagverblijf. Ik hoop dus heel erg dat die wet waar ik eerder over sprak erdoor mag komen, want zulke situaties komen voor en dat is toch vragen om problemen.
Nee vind ik niet, dit is een rot situatie. Mocht het niet lukken, is het dan een optie om onbetaald of betaald verlof op te nemen? Mag je misschien je vakantie uren van volgend jaar gebruiken?
hier heb ik sowieso 10 weken na de ud. en wordt dat niet ingekort dat de kleine eerder geboren wordt. volgens mij zijn dat ook niet de regels. dus ben als iemand met 30 weken bevalt dan is het na 8 weken zh helaas pindakaas?? u mag over 2 weken weer werken? dacht het niet hoor ...