Eerlijk gezegd vind het sneu dat iemand dus blijkbaar Sinterklaas nodig heeft om zijn/haar kinderen aan het luisteren te krijgen. Hoe doen ze dat dan de rest van het jaar??? Ik heb en had er altijd al een bloedhekel aan dat ouders kindjes bang maken voor Sinterklaas om daarmee gewenst gedrag bij hun kinderen af te dwingen.
ja daar dacht ik ook aan. vresselijk. het is dat de ouders zo enorm tekort komen en zich sadistisch gedragen. lijkt meer op een wraak aktie dan opvoeding. kijk, lief zijn leg je niet op deze manier uit toch? wanneer de kleine kinderen niet lief zijn weten ze vaak niet eens wat ze verkeerd doen wat precies dat inhoudt etc. lief zijn kan toch niet echt de doel zijn. maar t besef wat dat wel/niet inhoudt. anders ben je met hun zelfbeeld aan het knoeien.
dit idd. Ik kan er ook echt met mn pet niet bij. Op het kdv waar ik voorheen werkte hoorde ik ouders al in augustus roepen: pas maar op hoor, sinterklaas heeft al pieten vooruit gestuurd en die kijken of je wel goed luistert.. Dan vraag ik mij echt af waar je mee bezig bent.
Hun eigen tekortkomingen aan het compenseren!!! Zielig! Iemand die ik ken gaat haar zoontje een brief in de schoen leggen omdat hij nog steeds niet op de wc poept. Lekker makkelijk ipv daar wat meer tijd en moeite in steken, want dat wordt nl. niet gedaan.
ik heb ook ooit alleen maar de roe gekregen weet het nou nog het heeft lang pijn gedaan iniedergeval.
Als hij hier echt het bloed onder m'n nagels vandaan heeft gehaald mag hij gewoon die avond geen schoen zetten en dat vind ik totaal niet zielig of raar Maar zou nooit de schoen laten zetten en er dan een briefje indoen dat hij niet lief was
OH MY GOD... wat kan JIJ overdrijven zeg.. LEES die briefjes eens een keertje en stel je niet zo aan. En jij schat de vermogens van je kinderen wel erg laag in... tjonge.. wat een kul werkelijk. Wraak, sadisme? Jongens, jongens.. lekker uithalen terwijl je werkelijk geen flauw idee hebt hoe het e.e.a. in zijn werk gaat bij iemand. En als dit nou zo zijn zijn... dan zouden we toch allemaal vreselijk gefrustreerde mensen hebben rond lopen.. He verrek,..., je hebt toch gelijk.. Jij bent zo benadeeld door Sinterklaas ooit.. Ach arme meid... tjonge jonge.. en ik maar denken dat jij Sinterklaas niet als kind hebt mee gemaakt.. maar aaaaaah... zo zielig.. Wat ik zie ik een stel overbeschermende moeders die slecht kunnen lezen en die hun superioriteit lekker aan het botvieren zijn terwijl Sinterklaas al sinds jaar en dag een moraalridder is en dat ook lekker moet blijven.. hij is tenslotte niet de KERSTMAN! En nee, ik vind ook niet dat je moet straffen. De roe is tenslotte echt niet van deze tijd maar oproepen tot goed gedrag? DAT is Sinterklaas.. niet je kind volstoppen met snoep en kadoos... Sint gaat over goed gedrag en daar mag en MOET je gebruik van maken.. dat is onderdeel van de magie. En angst voor Sinterklaas.. daar ben jij als ouder bij. Mijn kinderen zijn niet bang, niet voor Piet en niet voor Sint... maar de man maakt wel indruk als hij vraagt.. Ben je zoet geweest? En dat mag.. dat hoort zo. Waarom heb je eigenlijk een excuus als Sinterklaas nodig om je kinderen in het zonnetje te zetten... dat kan je toch ook wel zonder al die poppekast...? BLEH wat een gezeur dit.. ga ook even lekker meedoen met de discussie over de racistische Piet en misschien ook nog over het failliete Spanje waar de Sint tenslotte toch vandaan komt.
Ik heb 100 keer liever Sinterklaas als moraalridder dan die gefrustreerde moraliserende moeders hier..
Ach gos, gelukkig hebben beide kinderen in kwestie gewoon lekker snoepjes gekregen en veel lieve woorden dus ik denk dat het wel mee zal vallen met het trauma wat opgelopen is.. maar projecteer vooral je eigen ervaringen...
Nee zou absoluut mijn aanpak niet zijn. Als lenn het echt te bont zou maken zou ik eerder zeggen dat hij de schoen niet mag zetten. Maar 5 december staat er gewoon een tas met (simpel en klein) speelgoed. Gisteravond wilde hij de schoen ook zetten, ddus heb hem uitgelefd dat sinterklaas niet elke avond tijd heeft, maar dat zwarte piet vast wel wat pepernootjes zou komen brengen. Nu lust ie die dingen niet dus vroeg hij of piet ook een appel bij zich zou hebben. Vanmorgen lag er dus een appeltje in zn schoen Anyway, vind niet dat je je kinderen op deze manier kan straffen. Het moet een leuk feest zijn en ook moet blijven. Als je kinderen niet luisteren of dingen doen die niet kunnen moet je die als ouder zijnde zelf oplossen en niet sinterklaas gebruiken als middel. Een briefje in de schoen dat ze beter moeten luisteren, kan ik me nog indenken. Maar geen cadeautjes vind ik niet kunnen.
Heb niet het hele topic gelezen, maar vind het ook sneu! Ik heb zelfs een hekel aan het gedoe over de roe als je niet lief bent etc. Ik verander alle sinterklaasliedjes tijdens het zingen hahah. Zo zing ik ipv 'er zijn geen stoute kinderen bij' 'er zijn alleen lieve kindjes bij'... Klinkt voor mij gewoon gezelliger.
Nee, dat doe ik niet. Ik kan me nog heel goed herrineren dat ik ooit een zakje zout heb gehad toen ik 4 of 5 jaar oud was. Ik vroeg huilend aan mijn moeder of ik niet lief was geweest?? Ja zei mijn moeder.. afgelopen week wel. Maar niet het hele jaar. Ik ben de hele ochtend ontroostbaar geweest. Toen mijn moeder me kwam halen van school had ze een chocolade piet bij zich. en zei dat piet die had gebracht omdat hij het zo zielig vond. Het heeft echt zo'n enorme indruk gemaakt. Dat ik mijn kinderen dat nooit zou willen aandoen. het enigste wat ik zeg als ze de schoen zetten: Nu moet je wel lief gaan slapen anders kan sinterklaas niet langskomen om je schoentje te vullen.
Jawel is absoluut een oordeel of mening kun je het ook noemen!!!!!!!!! Is daar wat mis mee? Ik blijf vinden dat ouders zich wel heeeeel makkelijk achter "de Sint" verbergen gedurende de decembermaand! Ach gut....gelukkig mag ik mijn schoentje al lang niet meer zetten!
'moraal' begint rond d leeftijd 10+ te ontwikkellen. voor die leeftijd heeft n kind geen ridder van moraal dus nodig. maar voor die leeftijd is de persoonlijkheid al aan het ontwikkelen. zelfbeeld uit die tijd kan echt blijvend zijn. moraal kan wel veranderen. maar goed; zo kom je dus op vr iemand die jij(ook jij!) zelf ook niet eens kent. jij weet zelf ook toch niks over deze merkwaardige sint- aktie en niks over hoe het te werk is gegaan? moet ik mee doen met de zwartepiet discussie?was je toevallig zo boos toen je dit alles opschreef, dat het dan daarom niet echt te volgen is qua redenering?of ligt het weer aan mijn nederlands(tja ik ben als volwasse persoon hier(=nederland) gekomen. sint heb zelf niet als kind meegemaakt.
Ach ja, in allerlei sprookjes zitten dingen waar ze doodsbang voor is. Wolven, heksen, draken etc. Daar probeer ik dr min of meer nog wel voor te beschermen. Maar het hoort er ook wel een beetje bij.. Het is ook wel interessant en spannend namelijk.
OMG wat een reactie, geergerd door iets anders ofzo?? Waarom zijn wij gefrustreerde moeders omdat wij onze kinderen niet chanteren/bedreigen met briefjes zogenaamd uit de naam van de sint?? Bij ons thuis werd vroeger ook niet gesproken over stout of lief zijn m.b.t. het krijgen van wel of geen snoepgoed of cadeautjes. Ongewenst gedrag kun je toch ook aanpakken zonder de sint erin te betrekken??
ik heb niet alles gelezen, maar wou wel even reageren. ik heb vroeger wel eens een roe gekregen en heb daar geen trauma aan overgehouden. rond sinterklaas werd er ook altijd gedreigd met pas maar op dat zwarte piet het niet ziet al sik bijvoorbeeld niet wou eten. werkte prima
Ach, ik heb vroeger ook weleens een briefje in mijn schoen gevonden, ipv een cadeau'tje of zelfs maar een snoepje, met de boodschap dat Sinterklaas had gezien dat ik mijn kamer niet had opgeruimd en dat ik dat toch eerst maar 's moest doen. En met mij is het toch ook echt wel goed gekomen hoor (al zullen de meningen daarover verdeeld zijn ) hahaha.... Ik vind dat we tegenwoordig sowieso doorslaan met zaken die we in een schoen doen. Ik was vroeger heel erg blij met een chocolade muis of een stuk marsepein, maar tegenwoordig tel je pas mee als je er minimaal 3 keer per week een cadeau van minstens 10 euro in stopt. Ja, ik overdrijf misschien een beetje, en nee ik doe daar niet aan mee. Ik vind een snoepje voldoende voor in de schoen, en cadeau'tjes krijgen ze met pakjes-avond. Maar dat is puur omdat ik zelf hele fijne herinneringen heb aan mijn eigen Sint-tijd vroeger, ik hoop dat mijn kinderen ook zo tevreden kunnen zijn....