Hoi, Sophie heeft nu een fase alles is van mij....en dan ook echt alles....als hier kindjes komen ( de laatste tidj vaak vanwege de kraamvisite...) is het steeds oorlog...waar de andere kindjes mee aan het spelen zijn moet zij hebben....als we haar afleiden met iets anders is het niet goed...en ze duwt gewoon de andere kindjes weg om het speelgoed tehebben.... Als we op straat lopen en een kindje zit op een fietsje rent ze erheen en gilt mijn mijn....en wil het kindje eraf duwen... Ik corrigeer haar natuurlijk maar niks lijkt te werken....pfff..... Herkennen jullie dit?
Ik ben bang dat hier het begin van de 'mijn'fase ook is aangebroken. Ze doet het gelukkig niet met alles maar veel piepen en jammeren als ze iets dat aanwijst met MIJN en ze krijgt het dan niet. Ik lees dus even mee
Hier ook en krijgt ze het niet goedschiks dan maar kwaadschiks ze mept dr gewoon op los ... ik spreek haar dr echt wel op aan maar het lijkt niet echt indruk te maken ... dit doet ze ook als ze niet samen wil spelen trouwens ..
ja die van mij had het ook heel erg. maar ik moet zeggen dat ze sinds ze naar de peuterspeelzaal gaat een stuk beter samenspeelt. Ik denk dat alle kinderen en met name de meiden deze kattige fase hebben. want ook mijn jongste dochter is nu net een weekje begonnen met alles is van mij. ja het is bijzonder vermoeiend en beschamend als je kind zo in het openbaar doet.
Heel normale fase, hoor ik van de leidsters van de dreumesgroep. De een is misschien wat fanatieker dan de ander misschien, de mijne heeft ook nogal een temperamentje. Het gaat vanzelf over en ondertussen maar miljoen keer zeggen: 'samen spelen' , 'niet afpakken' , 'nu mag ander kindje met de .. spelen' etc etc
Wat wel kan helpen is de kleine voorbereiden als er kindjes komen spelen en dan samen uitzoeken waar hij/zij wil dat níet mee gespeeld word en dat opruimen/wegzetten.
Hier ook een peutertje dat nu in de 'mij-fase' is gekomen. Tot nu toe blijft het bij hard roepen 'MIJ puzzel!' en vooral heel hard huilen als andere kindjes aan zijn speelgoed zitten. Hij laat zich nog een beetje teveel intimideren door andere kindjes, hij laat zelfs het speelgoed waar hij mee aan het spelen is afpakken. Dus ik zeg altijd: "Dan moet je tegen dat kindje zeggen: Nee, daar speel IK nu mee. Jij mag straks als ik klaar ben." Groetjes, Wendy