Zwanger/ baby en hondje

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sayenna, 15 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sayenna

Sayenna Actief lid

13 mrt 2013
    101
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik ben nu zwanger van mijn eerste kindje. We hebben een hondje ( sheltie). Hij is helemaal weg van kinderen en ook erg lief. Zijn er speciale dingen die ik het beste al kan doen tijdens en na de zwangerschap?

Iemand ervaring?

Gr. Sayenna

2. Merlijn1983

Merlijn1983 Bekend lid

4 mrt 2013
    999
    0
    16
    Lekker even aan de kleine laten snuffelen en vooral niet weghouden/wegsturen steeds, daar kunnen ze niet goed op reageren.
    En vooral de hond wat aandacht blijven geven en niet negeren als de kleine er dadelijk is.

Hier 2 honden en 3 katten en dat gaat super samen met de kindjes!

3. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    Ons eerste kindje komt bijna en we hebben ook een hond. (jack russell) We proberen haar zoveel mogelijk bij alles te betrekken en hebben ook afspraken met de verloskundige en kraamzorg dat ze inderdaad niet constant weggestuurd wordt. Daar is ze heel gevoelig voor. Ze mag van mij overal bij zijn. Boven mag ze sowieso niet komen dus tijdens de bevalling is ze er niet bij bijvoorbeeld. Er zijn natuurlijk grenzen.
    Ik hoop eigenlijk dat het mooi zonnig weer is als de kleine komt want ze is heel graag buiten in de tuin.

4. manouk81

manouk81 Bekend lid

21 mei 2012
    506
    1
    18
    Wij hebben zelf ook een beagle van 3 jaar oud.
    Ben vooral erg benieuwd hoe het gaat met speelgoed. Ben wel bang dat ze dat gaat pakken.
    Het schijnt idd dat je je hond moet laten ruiken en niet weghouden bij de baby. Niet in de buurt van het gezichtje laten komen natuurlijk, het blijft een beest. Verder noooooit alleen laten met de baby ook al lijkt het vertrouwd.

Ook schijnt het te helpen de hond te laten ruiken aan de eerste poep luier..

5. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

27 aug 2012
    1.071
    0
    36
    Hier een jaloerse teckel ;) wat wij gaan doen is eigenlijk niks anders dan wat we normaal met hem doen. Zelfde ritme houden is erg belangrijk.
    Ze kunnen namelijk de (negatieve) veranderingen koppelen aan de baby.
    We gaan hem na de geboorte met binnenkomst ook uitbundig begroeten en hij mag overal bij zijn. Mag aan de baby snuffelen enzo.
    Het is blijkbaar ook goed voor de baby. Het is bewezen dat baby's waar huisdieren in huis zijn minder snel long/oor/neus/keel ziektes krijgen.

6. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik heb vier honden, ja ik weet het....het zijn er veel:D Daarom gaan wij ook niet meer op vakantie naar Zuid Europa, ik trek zwerfdieren aan op de één of andere manier.
    De Spaanse herder is dol op kinderen, maar die misvormde chihuahua is er extreem bang van. De andere twee zijn wel nieuwsgierig naar kinderen maar dat is 2 minuten. Ik blijf ze gewoon behandelen zoals ik altijd doe. Het zijn nogal fanatieke traplopers dus ik zal ze het ook niet verbieden om niet meer naar boven te mogen. Maar de baby kamer zal dicht blijven voor ze, ze mogen daar alleen komen als ik of mijn vriend er bij is.

7. KimHv

KimHv Actief lid

12 nov 2012
    333
    1
    0
    Mijn dochter van 3
    Rotterdam
    Wij hebben een duitse herder van 1,5 jaar. Ben benieuwd hoe het gaat want hij zit behoorlijk in zijn pubertijd en luistert al heel slecht nu.
    Ik ben wel van mening dat je de hond duidelijk moet maken wat wel en niet mag. Hij mag ruiken, maar hij springt ook graag op schoot met zn grote poten. Dat mag nu dus al niet dus ook niet als de baby er is.
    En hou het altijd in de gaten. Laat het kindje nooit alleen met de hond!!! Je hondje kan nog zo lief overkomen... Laat jou dat niet overkomen.

8. nurrie09

nurrie09 Fanatiek lid

20 jul 2012
    1.292
    28
    48
    NULL
    overrijssel
    De eerste poep luier geven .

9. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Ik heb een Beagle van 1,5 jaar en nog heerlijk aan het puppy gedrag:)
    Maar wat ik als voorbereiding doe ( ze mag door het hele huis komen en slaapt op de slaapkamer ) is mee naar de babykamer nemen....
    Voor dat we gaan slapen een muziekdoosje aanzetten dat ze die geluidjes al kent....
    Mijn neefje van 11 maanden komt hier regelmatig en qua speeltjes gaat het redelijk en benoem ook gewoon...dat is band de baby...en dan pakt ze het niet...
    Wat aangeraden werd door de kraamzorg bij mij, was de 1e luier en zijn eerste pakjes laten besnuffelen...
    Bij binnenkomst maxicosi met baby op de grond of bank zetten en laat maar snuffelen....
    En idd gewoon aandacht blijven geven....
    Ze mag van mij straks mee de baby naar bed brengen als ze dat wilt, overal bij zijn....dat ze zich niet naar achter geduwt voelt...
    Ik heb er vertrouwen in!

10. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    Wij hebben twee honden, een Oudduitse herder en een border collie. We doen straks niet anders dan nu. Boven komen ze eigenlijk al niet en dat houden we dus zo. We betrekken ze overal bij. Mijn honden krijgen regels, maar ook mijn kind moet zich straks aan regels houden. Zo heb ik er een hekel aan als kinderen achter een hond aanlopen in het huis. Dus bij mij wordt regel nummer 1 dat hij/zij de hond alleen mag aaien als de hond hem of haar opzoekt.
    Mijn honden zijn mijn alles en ik verheug me nu al op de wandelingen met wandelwagen en hond ernaast. Kan het me ook niet voorstellen dat er mensen zijn die een hond wegdoen alleen maar omdat er een baby op komst is... triest...

11. marietje

marietje Bekend lid

24 jan 2012
    686
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben een Duitse herder van 2 jaar. Echt een lieverd. Denk dat ik haar straks zoveel mogelijk bij alles betrek. Traplopen durft ze niet, dus boven komt ze niet. Ze is wel erg op mij gericht en kan ook erg van slag zijn als ik emotioneel of kwaad ben. Daar moeten we nog wel ff opletten.
    Het is echt m'n maatje! Merk dat ze nu al stuk rustiger is. Springt niet meer bij me op schoot (wel bij m'n vriend). Miss heeft ze t wel door.... De kat stalkt me ook al. Kan me heeeeel lang aanstaren en grijpt elke kans aan om naast me te kruipen.... :D

12. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ja idd, en dan zetten ze op internet dat het kind allergisch is. Jeah right.
    Hier ook een beagle. Een stoere, lieve hond, die niet gauw van zn stuk is. Hopelijk zijn we een groot deel van de pubertijd al door. Hij is bijna 2. Maar ook wij vragen ons af hoe dat straks gaat met speelgoed.. Ben benieuwd.
    Scheelt dat hij nu wel al een stukje rustiger is.

13. Within

Within Niet meer actief

Hier een heerlijk enthousiaste, tikkeltje dominante maar vooral heel erg eigenwijze en speelse Friese stabii van 3.

Hij heeft nu al door dat er wat gaat gebeuren, de box enz staan allemaal al en dat vond ie maar wat mooi. Straks houden we gewoon zijn ritme met uitlaten enz aan, en krijgt ie gewoon zijn aandacht en mag ie meekijken naar de baby enz, alleen afwachten hoe hij er verder op reageert.. Is niet te voorspellen.

14. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ja, en dat gebeurt niet alleen met honden, maar ook met andere huisdieren, zo triest!
    Heb zelf 6(!) konijnen(waarvan 2 in huis), 1 hamster(zo'n cool beest, loopt savonds los in de kamer:D), kippen, een hond(die "woont" in de schuur/op erf) en nog onze kalveren en koeien(melkveebedrijf). Het word straks enorm druk met de kleine erbij, want de dagelijkse verzorging van al die dieren gaat natuurlijk gewoon door. Maar ik sleep de kleine gewoon mee hoor, als ie naar buiten mag. Verheug me er nu al op als ie me kan helpen met al dat vee verzorgen. Niks gezonder dan opgroeien op een boerderij!

15. Derbi

Derbi Niet meer actief

Ik denk dat je gelijk hebt! Wij wonen dan niet op een boerderij, maar hebben een klein zwart (kruising) herdertje van 9 jaar die denkt dat ze nog een pup is :D Ik maak me eigenlijk geen zorgen om haar en de babies. Tuurlijk, ik laat haar niet alleen met de kinderen, hoewel ik haar wel 98% vertrouw, het blijft een dier. Verder gewoon binnen de grenzen betrekken, laten snuffelen, likjes laten geven, maar als ik het genoeg vind dan is het genoeg. En voor de rest haar gewone uitlaatritme en eetritme aanhouden. Al zullen de wandelingen op de hei er de eerste tijd niet inzitten.

16. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Ik vind het maar wat gezond dat boerderijleven. Niks mooiers dan de ruimte en buitenlucht voor dieren en kinderen lijkt me!

Helaas wonen wij gewoon in een tussenwoning, hoewel we het er prima naar ons zin hebben hoor. Gelukkig staan we binnen 5 minuten wandelen tussen de weilanden. Heerlijk. Ook voor de hond trouwens. :)

Ik zie me daar al lopen met kinderwagen (met brede bandjes eronder natuurlijk, had ik me stiekem al even bedacht)

17. MLkids

MLkids Niet meer actief

Wij hebben altijd het eerst gedragen mutsje aan de hond gegeven en zijn dat deze keer weer van plan echter deze keer hebben we een andere hond.

Nu is onze hond extreem lief voor onze kinderen maar ook voor die van andere en voorzie ik eigenlijk geen problemen.

Bij thuiskomst kwam ik altijd als eerste binnen om even uitgebreid te knuffelen met de hond om vervolgens man met maxicosi binnen te laten komen. Maxi cosi op de salontafel (hoger als de hond houden) en dan uitgebreid laten snuffelen en eventueel een keer laten likken.

Het ijs was gebroken en de hond was niet meer weg te slaan bij de baby! Sliep voor de slaapkamerdeur, hield wacht bij de box, hield wacht als ik BV aan het geven was etc...

Verder is het heel belangrijk je visite te vragen om eerst je hond te begroeten en daarna pas naar de kleine gaan kijken!

En vergeet niet ook zelf je hond nog even veel knuffels te geven!

18. Sammie85

Sammie85 Bekend lid

22 feb 2013
    574
    150
    43
    Vrouw
    Maasdriel
    De visite vragen om eerst even de hond aan te halen vind ik wel een hele goede tip! Daar had ik nog niet aan gedacht! Die neem ik mee :)

19. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Wij hebben een ontzettend dol enthousiaste en drukke hond. Een kruising van weet ik veel wat, geadopteerd uit spanje. Hij vinden kinderen onzettend leuk, maar is dan zo enthousiast dat hij gaat springen enzo en dat gaat ook behoorlijk lomp allemaal. We proberen hem het springen af te leren, maar dat is zoo moeilijk. Het is zo verschrikkelijk enthousiast altijd. Iemand nog tips hoe we dit straks zouden kunnen aanpakken met de baby?

Wat dan wel weer zo is is dat onze lieverd alleen bij mij niet springt, maar het lijkt wel alsof hij altijd van mij 'snapt' dat ik dat niet wil. Bij visite en partner blijft hij maar springen.

Verder wil ik straks de hond er gewoon bij betrekken. Mag gewoon mee op de babykamer ( mag daar niet alleen blijven), mag overal aan ruiken, mag gewoon nog steeds bij ons op de bank liggen/zitten als hij dat wilt. Ik denk dat als je hem van alles beperkt dat hij alleen maar een vervelend gevoel krijgt en jaloers wordt.. Maar goed, het is ook allemaal afwachten hoe het gaat lopen!

20. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    :DJaaaaaa, en dan iemand zo gek vinden om die verscheurde luier weer bijelkaar te zoeken... ;)

Dit soort adviezen (poepluier geven, placenta voeren) is allemaal echt behoorlijk achterhaald hoor. Als je zelf die zooi graag weer opruimt:lekker doen! Maar het is geen bewezen methode om alles tussen hond en baby meteen goed te laten verlopen.

Mijn advies als hondentrainer (en aanstaande mama met 2 honden en 3 katten) is:
    De hond gewoon laten kennismaken met de baby en verder alles zn gangetje laten gaan, net als anders.
    De hond NIET constant wegsturen en gewoon dezelfde regels in acht houden als anders. Ook kraambezoek instrueren dat ze de hond niet gaan negeren nu de baby er is. Als hond gewend is om vrolijk begroet te worden als er visite komt, en iedereen loopt nu de hond straal voorbij omdat ze de baby willen zien, kan dat weer leiden tot ongewenst gedrag.

Zoals al tig keer genoemd: hond en kind niet alleen laten, maar ik neem aan dat dat inmiddels een algemeen geaccepteerde ongeschreven regel is.;)

Deel Deze Pagina