Hoi Mirjam en Saskia, Onze kleine meid sliep vanaf de kraamweek al door! Eerst 6 uur en daarna werd dit steeds langer en uiteindelijk 10 uur (van 22.00 uur tot 8.00 uur). We ervaarde dit als erg luxe en wisten dat dit ook wel eens anders kon! Nu is het zo dat ze sinds een aantal weken erg onrustig was 's nachts. Ze was vaak haar tutje kwijt en werd dan wakker en dan lag ze even te spoken. Maar nu sinds anderhalve week wordt ze 's nachts echt wakker en dan wilt ze gelijk eten! En dat 2 keer op een nacht! En na de voeding valt ze vaak of aan mijn borst in slaap of niet rustig meer in slaap. Ik zelf val niet in slaap bij de voedingen. Ik lig echt te wachten tot ze klaar is ook al doe ik mijn best om te slapen. Als ze aan de borst in slaap valt laat ik haar vaak even liggen en uiteindelijk leg ik haar terug in haar bedje maar vaak wordt ze dan toch weer wakker na een half uur en dan wilt ze ook de andere borst. Er beginnen nu steeds meer nachten te komen dat ze om de 3 uur wilt blijven eten net als overdag. Ook overdag slaapt ze weinig, ik bied haar zo veel mogelijk rust aan maar echt een lange slaap doet ze eens in de week. Je kunt je dus voorstellen dat ik zelf niet meer aan slaap toe kom. Ik ben echt heel erg moe, krijg niets meer uit mijn handen en ik kan niet meer. Ik huil bij de kleinste dingen en 's avonds kan ik haar huiltje echt niet meer aan horen. Ik ben echt zo moe! In de weekenden staat mijn man vaak heel vroeg op als ze aan het spoken is zodat ik nog even kan slapen maar dat is ook maar 3 uurtjes want dan wilt ze weer eten. In mijn omgeving zijn er heel veel flessenmoeders en zij zitten mij steeds te pushen om ook op flesvoeding over te gaan maar dit wil ik niet. Ik heb bewust ouderschapsverlof opgenomen voor o.a. de borstvoeding. Maar intussen ben ik zo moe dat ik het wel begin te overwegen. Is mijn voeding wel voedzaam genoeg? Ik ben al een keer bij de lactatiekundige van het consultatiebureau geweest en zij heeft mij goede adviezen gegeven toen mijn voeding wat minder was (maar toen sliep ze 's nachts gewoon door). Ik voed met tepelhoedje en hierdoor was mijn voeding tijdelijk minder. Ik pas nu compressie toe en als ik merk dat het weer minder is dan kolf ik 2 dagen elke voeding na. Ook ben ik aan de borstvoedingthee van weleda, venkelthee en anijsmelk. Al met al nu al een heel verhaal... Heb je advies voor mij zodat ik wat meer tot rust kom en zodat onze kleine meid weer wat rustiger is? Is mijn voeding wel voedzaam genoeg of kan ik toch beter op flesvoeding over gaan (wil ik liever niet maar als dit beter voor mijn meisje is....) Dank je wel!
Hoi. Wat vervelend voor je dat de BV je nu zwaar valt en dat is heel begrijpelijk in jou situatie. Nachtrust is heel belangrijk. Als ik het goed begrijp is je dochtjes iets ouder dan 3 mnd. Dit is een bekende leeftijd voor regeldagen. Dit zijn dagen wanneer je kindje ineens veel vaker wilt drinken dan dat je gewend bent. Deze dagen zorgen ervoor dat je borsten even een boost krijgen om meer melk aan te maken, de hoeveelheid die je kindje nodig heeft. Ga niet twijfelen aan je melk! Je melk is goed zoals hij is. Dat heeft zich al wel bewezen de afgelopen 3 mnd. Je dochter groeit goed. Kijk het even aan, hoe zwaar het ook is. Regeldagen komen ineens opzetten, duren een paar dagen en zijn dan ook ineens weer verdwenen. Zolang je dochter natte luiers heeft, regelmatig poept en goed groeit kan ik helaas alleen maar zeggen dat het erbij hoort. Zet hem op meid, want je doet het hartstikke goed! Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Dank je wel voor je uitleg maar ze heeft zondag 30 september al een regeldag gehad... Ze heeft die dag 12 keer gedronken en was onverzadigdbaar! Intussen heb ik echt wel genoeg voeding! Intussen blijft ze maar spoken! Ik heb de wallen op mijn enkels hangen en kan amper meer functioneren! Ik zal afgelopen nacht omschrijven... Om half 1 waren we klaar met de laatste voeding. Ik heb haar het slaapzakje aangedaan en in haar wiegje gelegd. Na even mopperen (5 minuten) sliep ze. Om 4 uur werd ze wakker en wilde gelijk eten. Ze huilde en dronk hierna gulzig mijn borst leeg. Ik heb aan het einde compressie uitgeoefend (voed met tepelhoedje, was tips van lactatiekundige van consultatie bureau) toen de borst leeg was is ze inslaap gevallen en liet ze de borst los. Ik heb haar de andere borst nog aangeboden maar deze wilde ze niet. Ze hield haar lippen stijf op elkaar. Ik heb haar terug gelegd in haar wiegje en 15 minuten later werd ze wakker. Ik heb haar toen de andere borst aangeboden. Deze dronk ze leeg en ook weer aan het einde de compressie. Ze liet voldaan los. Terug gelegd in haar wiegje en mevrouw begon te huilen... getroost, hielp niet! Verschoond, hielp niet, in bed genomen, hielp niet... Borst nummer 1 weer gegeven, wederom dronk ze en liet ze voldaan los. Terug gelegd in haar wiegje en wederom huilen. Ik heb haar toen op haar kamertje gelegd met de hoop dat ze zich in slaap zou huilen en ik ook nog wat slaap kreeg... Niet gelukt! Man heeft haar toen tussen ons in gelegd en haar proberen te troosten... om 6.30 uur viel ze tussen ons in slaap! 8 uur wakker en willen eten! Toen heeft ze nog 15 minuten geslapen na de 2e borst. Ik ben vandaag op het cb geweest en daar hebben ze ook geen advies! De lactatiekundige is niet bereikbaar en na 4 doorverwijzingen heb ik een voicemail van iemand in kunnen spreken. Dit is intussen al 3 uur geleden! Ik hoop dus maar dat ze alsnog een keer terug gaat bellen en dat jij misschien nog wat tips hebt...
Hoi, Regeldagen zijn uitgesloten als ze die al op 30 september heeft gehad, mits ze geen verkoudheid of iets onder de leden heeft. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom kinderen opeens weer voeding in de nacht willen hebben. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een snelle ontwikkeling, waardoor je dochter 's nachts wakker wordt en de veiligheid van zijn moeder door middel van een voeding bevestigd wil zien. Het kan dan gaan om: het doorkomen van tanden en/of kiezen, het beginnen met vast voedsel, omrollen etc. Ook een druk schema van de ouders, vakantie, of veel bezoek (in en buitenshuis) kunnen het gebruikelijke ritme van je dochter verstoren. En tenslotte: een verkoudheid of andere ziekte kan heel wat nachtrust kosten.Ook al laten ze (nog) geen symptomen zien. Tip: Stoppen met de BV is en blijft je eigen keuze. Is het misschien een idee om na de ochtend voeding af te gaan kolven zodat je 's avonds een flesje moedermelk kan geven met daarin wat rijstebloem? Dit maakt de voeding wat zwaarder en mogelijk dat ze daardoor langer kan slapen? Mocht dit niet helpen, dan heeft je dochter niet zozeer meer behoefte aan voeding, maar aan contact met jou. (wat natuurlijk erg belangrijk is) Kunstvoeding is niet altijd de oplossing. Je dochter heeft al bewezen dat ze prima kan doorslapen met borstvoeding en er zijn meer dan genoeg kinderen die ook met flesvoeding niet doorslapen. Maar wat dan? Als een echte oplossing niet voor handen is, rest u niets anders dan het een beetje draaglijk proberen te maken. Vijf mogelijke overlevingstips: Uit eigen ervaring en uit gesprekken met heel veel andere moeders blijkt dat een periode waarin een baby vaker dan normaal 's nachts wakker wordt, het beste doorstaan wordt op de volgende manieren. - Kijk niet op de klok! - Door niet te letten op het tijdstip dat uw zoon uw aandacht vraagt, en ook niet te weten hoe lang u bezig bent met voeden, lijkt het allemaal minder erg. - Houd de baby bij u in de buurt. - U kunt bijvoorbeeld een (of het) baby-bedje bij u op de kamer zetten, of juist een eigen matras of logeerbed op de babykamer installeren. - Probeer wat extra slaap te krijgen. - Dat kunt je doen door vroeg in de avond, voor de laatste voeding, al een paar uur te slapen. - Kijk of uw kind overdag vaker of meer wil drinken. - Ten eerste kunt u zo een eventuele grotere behoefte aan voeding opvangen. Ten tweede kan meer aandacht overdag een betere slaap in de nacht opleveren. Een draagdoek kan hierbij een goed hulpmiddel zijn. - Bedenk dat de situatie tijdelijk is. - Op den duur lost het probleem zich altijd vanzelf op. Ik hoop dat je dochter snel weer door zal slapen. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Je onderste tips had ik al gezien op borstvoeding.com! Ik geloof dat ik de afgelopen weken alles al gelezen heb op die site! Ik zie wel een beetje een snotneusje bij Sarah... misschien dat ze dan inderdaad wat onder de leden heeft! Daarnaast kwijlt ze heel erg dus misschien ook wel tandjes? Ik heb intussen ook telefonisch contact gehad met de lactatiekundige en zij zei dat het waarschijnlijk ook is dat mijn voeding niet voedzaam genoeg is omdat ik zo moe ben! Ik neem al heel de week rust! Doe zo goed als niks anders als op de bank hangen en ga daar dus nog maar even mee door! Ook ga ik aan de cashew noten en ananas. Anijsmelk en venkelthee en borstvoedingthee deed ik al. Verder gaf zij mij inderdaad ook de tip van bijvoeden. In eerste instantie met nutrilon maar ik heb zelf voorgesteld om het met borstvoeding te doen. Hoe werkt dat precies met rijstebloem? Kan ik dat gewoon door de borstvoeding doen? Staat daar een verhouding op? En ik zag dat je rijstebloem naturel en vanille hebt. Kan ik beter die naturel nemen of vanille of maakt dat niet uit? Ook staat er dat dat vanaf 4 maanden pas mag. Ze is nu 3 1/2 maand dus dat maakt denk ik niet uit? Dank je wel voor alle adviezen!
Hi. Borstvoeding.com is een hele fijne site om je info te vinden. Stefan Kleintjes (de eigenaar) heeft dit jaar ook de opleiding tot lactatiekundige gedaan. Ook op de NVL of LLL site kan je veel info vinden. De rijstebloem kan je inderdaad al wel proberen. Die 2 weekjes maken niet zoveel uit. Ga voor de naturel om de smaak van je moedermelk zo min mogelijk te beïnvloeden. Kijk even op het pak hoeveel je in een flesje moet doen. Ik ben niet zo snel geneigd om kunstvoeding in te gaan zetten zoals nutrilon of friso. Echter blijft dit natuurlijk je eigen keuze en ik kan goed begrijpen dat je dat wel gaat doen in deze situatie. Mocht je hiervoor kiezen, dan is dat natuurlijk ook prima. Misschien is het een idee om met een diëtiste om de tafel te gaan zitten hoe jij je zo optimaal moeglijk kan voeden om zo je moedermelk te verrijken. Ik wens je veel succes in het maken van je keuzes en hoop dat je dochtertje snel weer lekker zal slapen 's nachts. Hou je me op de hoogte? Groetjes Saskia
Dank je wel dat je al weer gereageerd hebt! Je wilt niet weten heo blij ik hier mee ben!! Jij bevestigd mijn gevoel dat ik niet over op kunstvoeding moet gaan... Manlief doet dit liever wel maar ik niet... Maar goed, ik heb wel nutrilon in huis en geen rijstebloem dus na de moedermelk bijvoeding vanavond hoop ik dat ze het goed uit houdt, zo niet geef ik toch maar nutrilon vannacht! Ik vind dit echt heel moeilijk maar het is wel beter voor mij! Ik kijk het tot maandag aan en anders zal ik inderdaad een diëtiste om advies vragen!! Dank je wel!! Ook de andere sites ga ik bekijken! Ik vind het erg interessant om te lezen! Heb zelfs gespiekt wat een opleiding lactatiekundige kost omdat het me interesseert maar dit is iets te prijzig en kost me iets te veel tijd naast mijn baan... Jammer dat ze niet iets van een snelcursusje hebben Bedankt voor het advies en ik hou je zeker op de hoogte!
Nou vannacht is ze weer veel wakker geweest! Ik had na de bv een flesje bv gegeven met 70 ml dit heeft ze bijna helemaal op. Toen sliep ze weer tot 4 uur . weer bv gegeven en daarna nutrilon geprobeerd maar dit luste ze niet! Ze begon er van te Kokhalzen! Vanavond gaan we het andersom proberen eerst nutrilon als bijvoeding en daarna bv met rijstebloem als bijvoeding. hopelijk is het niet nodig! Nog 1 vraag... kan rijstebloem gewoon met een 2 speen gegeven worden? We zijn pas van de week op 2 spelen over gegaan!
Hoi, Vervelend voor je dat ze nog veel wakker is. Rijstebloem kan je inderdaad wel met speen 2 geven, evt. kan je een 3-standen speen gebruiken en kijken op welke stand ze het beste drinkt. Ik zou niet 2 dingen ter gelijk als bijvoeding geven. Mijn advies is vanavond een flesje BV met rijstebloem te geven. Niet teveel "extra" dingen in 1 keer, want daar kunnen haar darmpjes op gaan reageren. Kleine info: Nutrilon staat erom bekend een droge smaak te hebben. Friso schijnt iets zoeter van smaak te zijn. (BV is zoet van smaak), misschien kan je friso proberen als je kunstvoeding wilt bijgeven. Groetjes en succes. Saskia
Hoi Saskia, We hebben de nutrilon gisteren gelaten voor wat het was en na de voeding aan mijn borsten hebben we nog 50 cc rijstebloem gegeven. Ze dronk dit bijna helemaal op dus ik had goede hoop. Wederom werd ze toch weer om 4 uur wakker. Weer gevoed en daarna weer 50 cc rijstebloem. Hierbij viel ze steeds in slaap dus met wat moeite hebben we er 40cc erin gekregen. Toen we haar weer terug legde in haar bedje begon ze weer te huilen. Uiteindelijk is ze weer tussen ons in gaan slapen. We hebben nu het idee dat ze het misschien 's nachts toch wat koud heeft waardoor ze wakker wordt. Ze slaapt al met een slaapzakje aan en onder een laken en dekentje maar ze heeft altijd wel koude handje en frisse wangetjes 's nachts. Vanavond dus maar een warmere slaapzak, extra dekentje en misschien een kruikje. Wellicht dat dat wel helpt. Ook ga ik de hele laatste voeding kolven en die met rijstebloem geven. Ik ben benieuwd...
Hoi, Heel vervelend allemaal. Ik zou voor de zekerheid even bij de huisarts langs gaan. Gewoon om uit te sluiten dat ze iets onder de leden heeft en wie weet heeft hij/zij nog ideeen. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ideeen nu ook op zijn. Ik zal aan Mirjam vragen of zij nog iets weet. Groetjes Saskia
hoi ik heb even meegelezen. Vervelend voor jou en je dochtertje. Ik ben het helemaal eens met de adviezen van Saskia. Slim om inderdaad uit te sluiten dat er niets aan de hand is met haar, even naar de huisarts voor een check-up. Ik verwacht overigens niet dat er iets uitkomt, maar toch verstandig om te doen. En dan zit het verder ook in een stuk acceptatie, sommige kinderen slapen een periode door, dan ben je als ouder heel verheugd! Vervolgens gaan ze een langere periode weer nachtvoedingen vragen. Intensief, maar probeer de knop om te zetten en haar te geven wat ze nodig heeft/verlangt. Misschien is het ook wel mama-honger, jouw nabijheid kan heel troostend voor haar zijn.( ik heb het met mijn oudste ook meegemaakt, intensief, maar het gaat uiteindelijk echt over hoor!). Sterkte en succes! Mirjam
Hoi Mirjam en Saskia, Bedankt voor alle adviezen! De acceptatie komt inderdaad steeds meer... Ik verwacht niet dat ze iets onder de leden heeft want ze is nog een vrolijk meiske overdag, huilt niet meer of wat dan ook. Ze zal inderdaad in een periode zitten dat ze meer nodig heeft of meer bij me wil zijn. Ondanks de acceptatie hoop ik wel dat ze snel weer langer door slaapt! Nogmaals bedankt! Jullie hebben mij een hoop steun en wijsheid gegeven!
Hoi saskia en mirjam ik denk dat ik het probleem gevonden heb. Ik had al een paar keer gemerkt dat ze hele harde winden liet als ze 's nachts wakker en onrustig werd. Nu trappelde ze niet meer met haar beentjes dus ik legde geen verband met kampen. Nu werd ze vannacht weer wakker na een paar knal scheten en dat tot 2 keer toe. Wel krampjes dus! Nu ben ik net gaan googlen en kom ik terecht bij kma! En dit zou best kunnen! Ik had net voordat ze 's nachts wakker werd een dip in mijn productie. Ik ben toen o.a. melk met anijs gaan drinken. zo'n 2 bekers op een dag. Ook eet ik sinds kort weer yoghurt. Meer melkproducten dus sinds ze wakker is 's nachts! Ik ga dus Nu maar eens de melkproducten skippen uit mijn voeding! Ik ben benieuwd! Ik denk...laat het jullie even weten omdat jullie me zo geholpen hebben! De ha had trouwens ook geen advies behalve misschien een ostheopaat! Ik hou jullie op de hoogte! Groetjes
Hoi, Wat goed dat je dat is opgevallen. Het zou heel goed kunnen. Symptomen van KMA: - Je kindje spuugt, heeft krampjes, diaree of juist verstopping. - Vaak hebben de kindjes met KMA groene/schuimende ontlasting - Je kindje heeft constant een loopneus, verstopte neus, hoest continu of haalt piepend adem - Je kindje is lusteloos, inactief of juist overactief, huilt veel en is ontroostbaar, hij overstrekt en/of wilt niet eten. - Je kindje heeft jeukend eczeem, rode uitslag, zwellingen van oogleden, tong, lippen en/of galbulten. Als kanttekening vraag ik me wel af, waarom alleen 's nachts problemen? Bij KMA zou je dit ook overdag verwachten. Bespreek je verdenking op KMA met je huisarts of kinderarts op het consultatiebureau. Bedankt dat je ons op de hoogte houd. Wij leren hier ook weer van. Groetjes Saskia
Hoi Saskia overdag is ze altijd heel actief en wakker. Ze heeft niet veel krampjes overdag maar je ziet haar wel wurmen als ze scheetjes laat! Ze is met eten soms overdag onrustig, laat vaak los! Ik legde link met nieuwsgierigheid maar dat hoeft niet natuurlijk! Ook heeft ze altijd wel wat snot pieken in haar neus en soms kan ze met ademen inderdaad erg piepen. Overdag is ze veel bij mij en ze poep alleen als ze op schoot zit. dit zijn flinke luiers die vrijwel alle kanten buiten de luier gaan. ik dacht dat dit de borstvoeding spuitluiers waren maar soms inderdaad wat schuimig! En met huilen verstrekt ze zich. Nu huilt ze niet heel vaak... het is vaker jengelen en mopperen. Eczeem of pukkeltjes heeft ze niet maar wel een gevoelig huidje. Nu verwacht ik geen echte intolerantie maar meer overgevoelig! En het kan natuurlijk ook toeval zijn! Ik neem dit weekend zo min mogelijk melkproducten en dan even kijken hoe het gaat! Maandag ook maar weer.contact met.de.huisarts opnemen. Wederom dank je wel!
Hoi Saskia, Nadat ik vanaf vrijdag geen melkproducten meer op heb gaat het sinds zondagnacht heel erg goed! Ze slaapt van 20.30 tot 5 uur en dan van 5.30 uur tot 9! Ik ben nu naar de huisarts geweest en die ging mee in mijn gevoel dat het inderdaad door de zuivel kan komen! Ze vond het erg knap dat ik hier zelf achter gekomen ben! Ik heb nu wat websites gekregen van haar en ik moet na gaan denken of ik bv wil blijven geven en dus naar een dietiste wil of dat ik over ga op kunstvoeding. Ik wil het eerste natuurlijk! Nu ga ik het even aankijken of ik helemaal geen zuivel meer kan nemen of dat ik moet minderen. Is het zo dat ze helemaal niet tegen zuivel kan dan ga ik naar een dietiste en anders gaan we gewoon door met minder zuivel! Bedankt voor al jullie adviezen!! Ik heb er veel aan gehad!!
fijn dat je ons op de hoogte houdt zeg! Succes ermee en als je nog meer vragen hebt weet je ons te vinden. Mirjam
Hi, Wat goed dat het beter gaat en dat je huisarts met je meedenkt. En bedankt dat je ons op de hoogte houdt. Succes. Groetjes Saskia