Vanaf welke leeftijd even alleen bezig?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lumiere, 12 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vanaf welke leeftijd kan een baby eventjes alleen spelen, in de box, wipstoel of speelkleed? Of vanaf wanneer kun je dat al een beetje aanleren? Geen uren natuurlijk, maar een kwartiertje bv. Mijn zoon is ruim 5mnd en kan zich nog echt niet bezighouden. Alleen in de ochtend, maar niet langer dan 5min. Als hij wakker is dan ben ik alleen met hem bezig, ik kan dan niet even de vaatwasser inruimen oid. Dan is het jengelen en daarna huilen als ik niet direct terugkom bij hem.

Ik was bij mijn nicht op bezoek, haar zoon is 4mnd en heeft tijdens dat bezoek 45min in de box met een speeltje gespeeld. Nu is haar zoon sowieso heel rustig en de onze erg actief en ondernemend, maar ik was toch wel verbaasd dat hij dat zo lang kon.

2. Darinka1

Darinka1 Bekend lid

21 nov 2010
    504
    10
    18
    thuis
    Wij zijn dat rond 4maand beginnen aanleren.eerst 5min alleen laten spelen als dat goed ging 10min enzovoort. In het begin huilde en zeurde dl ook maar op de 2de dag zagen we al wel vooruitgang. We deden het alleen spelen een keer of 2 per dag

3. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

18 jun 2009
    2.299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier kan ze al 1 week een kwartier tot half uur lekker in de wipper/box rondkijken.

dan scheelt het wel dat ze de derde in het rijtje is, dus vanaf de geboorte heeft ze weleens moeten wachten (toen nog met mopperen). Nu is ze het zo gewoon dat ze nu zichzelf prima vermaakt en rustig op mama wacht.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik geloof hier met een maand of 3 ofzo dat hij echt wat langer zelf ging spelen in bv. de box of de wipper.
    Hij kan zich prima een half uur/ 3 kwartier 'zelf' vermaken, als ik af en toe maar even tegen hem klets of in de box even zijn muziekmobiel aan doe.
    In dat halfuur/ 3 kwartier kan het wel goed zijn dat ik hem wissel van speelkleed, naar box, naar wipstoel hoor!
    Hier ging het eigenlijk vanzelf dat hij zich steeds wat langer zelf ging vermaken, in het begin deed ik in de box altijd de muziekmobiel aan, zolang die speelde was hij in elk geval stil, nu zet ik hem alleen nog maar aan als hij echt even jengelt en ik nog even bezig ben.
    Ook zet ik mijn zoontje wel eens in de wipper op de plek waar ik bezig ben, dus bv in de keuken als ik de vaatwasser leeg haal, zo kan hij me toch zien en ondertussen praat ik gezellig tegen hem.
    Hopelijk zitten hier wat tips nog voor je tussen?!
    Succes ermee, lijkt me best pittig als je soms niet eventjes wat in het huishouden kan doen.

5. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Weet niet meer wanneer het hier was maar duurde ook echt wel eventjes. Hij was en is nog steeds vreselijk actief. Verbaas me altijd over kindjes die zo lang stil kunnen zitten en niets doen.
    Toen hij een houten box spanner kreeg kon hij zichzelf wel vermaken. Daar kon hij tegenaan meppen en aan hangen/optrekken. Denk dat hij toen 5a6 mnd was

6. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.709
    4.026
    113
    Overijssel
    Mijn zoontje van 10 maanden kan zich behoorlijk lang zelf vermaken, helaas tijgert en trekt zich nu overal aan op :D als ik echt de handen vrij moet hebben: in het stoeltje erbij zetten met een paar stukjes brood of als ik in een andere ruimte moet zijn: in de box met babytv!

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hmmm, mijn dochter is nu twee jaar oud en kan dat nog steeds niet eigenlijk. Ze wil voor alles dat ze doet een klankbord. Ik heb me er ook al over verbaasd dat sommige baby's zich een uur alleen kunnen bezighouden, dat is hier nog steeds een droom :)

8. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Toen mijn dochter 5 maanden was, was het nog gemakkelijk. Nu wordt het wat moeilijker.

Ik nam haar altijd met me mee, en zette haar in de wipper naast mij.
    Zo kon ik de vaatwasser in/uit laden, strijken, was opvouwen... ze zat er altijd bij in de wipper. Ondertussen wat praten tegen haar, of liedjes zingen. Ze vond het allemaal prima.
    In de box liggen vond ze trouwens niet leuk hoor.

Nu word het moeilijker, want ze wilt altijd dat ik met haar meespeel.

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    hier kon ze zich juist niet meer alleen vermaken vanaf een maand of 6 ;)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#10 Cygnet2, 12 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2014
    Vanaf dag 1 bij wijze van spreken. Kids kunnen alle drie uitstekend zichzelf vermaken. De jongste (1 jr) ook. Hij speelt wel een uur zelf

11. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoon vanaf de geboorte gelijk en mijn dochter nog steeds niet...

Sommige mensen kunnen zichzelf vermaken, sommige hebben anderen nodig. Volgens mij zit hem het er niet in dat je ze het kunt 'leren'.

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dat hangt echt van het kind af. Vroeger konden we hem neerzetten en een ritje naar la roche maken en als we terugkwamen zou hij nog op zijn plekje aan het spelen zijn . Bij wijze van he!:p
    De laatste tijd speelt hij niet meer zo goed alleen, hij is ook echt toe aan nieuw speelgoed maar daar wacht ik nu liever mee tot sinterklaas.
    De laatste week is hij zelfs heel aanhankeijk.

13. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Bij mijn dochter is het geleidelijk gegaan. Vanaf een maandje of 2 hield ze het een kwartiertje vol in de box als haar mobile aanstond. Zat ze aandachtig te kijken naar de beestjes die ronddraaide. Toen ik weer begon met werken (met 14 weken) was ze bij mijn ouders en die hadden een activity gym. Vond ze helemaal geweldig. Zelf ook gelijk aangeschaft en daar kan ze zich zeker een half uur tot soms wel een uur mee vermaken. Lekker er tegen aan rammen, onderdoor 'schuiven', ze heeft de grootste lol ermee. Maar de laatste tijd vermaakt ze zich ook met andere speeltjes als een rammelaar ofzo of gewoon druk bewegend op een kleed op de grond om zich heen kijkend.

14. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Eigenlijk vanaf dag 1. Hij kan zich prima zelf vermaken en ik kan dan even de was ophangen of iets dergelijks. Alleen soms heeft die wel eens een dag dat die wat meer aan me 'hangt'. Het is een actief mannetje en vind alles om zich heen interessant en helemaal nu die dingen kan grijpen en dus helemaal verbaasd is gaat die het steeds leuker vinden :)

15. Crol

Crol Actief lid

17 aug 2013
    335
    106
    43
    Hier wisselt het per dag. De ene dag kan ik nog geen 2 sec iets doen en moet ze echt vermaakt worden en de andere dag kan ze zo een kwartier zelf spelen. Ligt een beetje aan haar bui.
    Wat ik ook geregeld doe als ze op de grond speelt is er vlakbij gaan zitten en dan bv gaan haken, zo zit ik er wel bij maar speelt ze zelf, zo ziet ze me in de buurt maar leert ze wel zelf spelen.

16. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

8 okt 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Volgens mij speelt het karakter daar ook een rol in. Met 4 maanden jengelde mijn zoontje ook snel. Maar hij was zoiezo snel gefrustreerd. Nu hij met z'n 10.5 maand veel meer kan, rommelt hij zo 20 minuten zelf.

17. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Ik geloof rond een maand of 3 toen ze een minuutje of 10 rustig kon spelen in de box, nu kan ze het wel langer alleen door het kruipen/gaan staan moet ik wel een oogje in het zeil houden.

18. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Onze zoon is altijd erg onrustig maar tot mijn verbazing kon hij zich met 3 maanden prima vermaken in de box, wippertje en speelkleed. In het begin 10 min maar nu zeker 45 min. Laat wel altijd weten dat ik er ben ga dan naast hem strijken enz.

19. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Eigenlijk meteen. Is altijd een actief en ondernemend mannetje geweest en scharrelt lekker het hele huis door met zijn speelgoedjes. Komt (gelukkig) wel elke 15/20 minuten even een knuffel geven, voor de gezelligheid :D

20. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113

Hier ook zo. Maar nu moet je weer beter opletten dat hij geen gekke dingen doet, dus constant ogen in je rug ;).
    Wij kregen wel al gauw op de crèche te horen dat hij zo'n korte aandachtspanne had. Thuis veel minder last van. Hij kan zo een half uur spelen met zijn stapelbekertjes. Op de crèche is hij veel sneller afgeleid en daardoor sneller verveeld in waar hij mee bezig is.

Deel Deze Pagina