Ik snap je best hoor maar nogmaals, een zwembad is geen openbare plek maar iemands eigendom. Als je het niet eens bent met die regel ga je toch naar een ander bad?
Waarom moet ik naar een ander bad dan? Die regel hebben ze blijkbaar ingesteld omdat er mensen zijn die vreemde aan het fotograferen zijn en dat doe ik niet, als ze na mijn bezoek mijn camera willen controleren prima, heb niets te verbergen dus doe maar. Ik zal altijd foto's blijven maken van mijn eigen kinderen, ongeacht wat andere daar van vinden.
Regels zijn regels, hoe stom soms ook. Overigens doen ze bij het zwembad waar ik vaak kom geen controle van je camera maar een per directe verwijdering bij wel foto’s maken. Ik zou me kapot schamen als ik ergens weg gestuurd wordt omdat ik de regels onzin vind. Maar goed, we zullen het wel niet eens worden denk ik
Denk het ook niet, geeft ook niets. Zou toch saai worden als we het allemaal altijd maar eens zouden zijn met elkaar?
Wat wordt ook deze discussie weer heftig gevoerd... OT: als een zwembad een verbod heeft op het maken van foto’s, dan houdt het voor mij al op, dan heb ik de keuze om er wel of niet heen te gaan (Vraag mij af hoe je dat bewaakt, een foto met je telefoon is onopvallend zo gemaakt). Maar ik heb geen seconde erbij stilgestaan of ik het wel of niet kan maken om foto’s/filmpjes te maken van de eerste zwemles dadelijk van mijn dochter. Dat is gewoon leuk, voor haar, voor mezelf, om te laten zien aan familie. Als ik de reacties zo lees, kan ik dan blijkbaar boze blikken gaan verwachten.
Heeft iemand er wel eens bij stilgestaan dat er behoorlijk wat campings (en ongetwijfeld ook hotels en andere etablissementen) zijn die 24/7 openbare webcams op hun zwembaden hebben gericht? Die gewoon openbaar op internet zichtbaar zijn? En dan doen we allemaal moeilijk over een foto die aan de andere kant van het bad wordt genomen, en zijn we tegelijkertijd in real time zichtbaar via webcam. Ik vind het handig, want dan kan ik ter plekke checken hoe druk het zwembad is, en of ik beter even kan wachten of beter gelijk kan gaan. maar ik geloof oprecht dat we met zijn allen een beetje de weg aan het kwijtraken zijn in onze paranoia en achterdocht. Stel jezelf eerlijk de vraag: hoe groot is de kans dat een foto van het gemiddelde kind via de vakantiekiekjes van een volslagen vreemde in handen komt van een pedofielenring? Ik vermoed dat de kans kleiner is dan het winnende lot in de staatsloterij (of in elk geval een prijs die de moeite waard is). Maar stukje bij beetje wordt wel elk beetje onbevangen lol in het leven vervangen door wantrouwen in de medemens, meer en meer individualisme. En temidden van al deze wilde paranoia moest mijn vriend van de week zijn Facebook profiel updaten om aan te geven of hij 'ter bescherming van zijn privacy' (ja, uiteraard) akkoord ging met het feit dat dat ó zo betrouwbare bedrijf Facebook zijn gezichtskenmerken mocht gebruiken voor Face recognition. (Maar écht alleen voor zijn eigen veiligheid en privacy uiteraard). Mmmmm..
Precies dit! Ik ben zo blij met al die beelden en foto’s van mezelf dat ik dat mijn (toekomstige) kinderen ook gun. Nu mag mijn vriend als model spelen Als ik van te voren had geweten dat dit niet meer mocht (vorig jaar mocht het wel) dan had ik daar niet naar toe gegaan. Maar zolang er niet bij de ingang van het zwembad staat dat het maken van foto of filmmateriaal verboden is neem ik mijn camera gewoon mee. Ik heb namelijk de brochure van vorig jaar ook en daar staat het niet in. Ik zal de precieze rede nog navragen waarom het niet mag.
Het gaat niet om hoe hoog die kans is, ik wil helemaal geen kans lopen als het even kan. Iedereen is er anders in, sommigen vinden het belachelijk en sommigen (zoals ik) vinden het een goede ontwikkelingen.
En anderen, zoals ik, vinden het je reinste scheinveiligheid. Je voelt je veilig maar dat ben je niet. Maak je nou svp echt GEEN enkele illusie dat je leven 100% prive is. Dat is het namelijk niet. En ik ga me er iig niet (meer) druk om maken. Want dan heb ik geen leven meer. Want facebook, insta, snapchat, (web) email, internet, je telefoon, je bankrekening, je google zoekacties, data bij je provider, wat je kijkt bij netflix, je boodschappen, de cito uitslagen van je kind, je medisch dossier... NIETS is prive. Hoe hard ze ook roepen dat dit wel zo is. Hoeveel privacy waakhonden er ook worden opgericht, of je vinkjes op een website moet aanvinken. Die foto waar je kind of jij al dan niet half geblurd in de verte op staat is werkelijk echt de minste van je "problemen". Foto's die je maakt op je telefoon zijn echt peanuts, vergeleken met die viezerikken die met super lenzen buiten heb zwembad foto's van je kind maakt, of de webcam beelden download.
Trekken we toch lekker met zn allen een burka aan Flauwe opmerking, i know . Maar word er gewoon flauw van. Het is gewoon superfrustrerend als ik niet eens foto's mag maken van mijn eigen kind die mij trots laat zien hoe ze bv eindelijk angstvrij een zwembad durft in te springen. Het zijn mijn herinneringen die ik vast wil leggen, ze zijn maar zo kort klein. En dat wordt aan banden gelegd om een stel droeftoeters die hun gerief toch wel krijgen.
Zeker handig, maar no way dat ik dat met al mijn foto's zou doen. Zeker niet in het buitenland, dat worden dan leuke foto's van de omgeving zeg. Kan ik net zo goed thuisblijven en plaatjes op google kijken. Als ik een foto wil maken van dat leuke kerkje met mooi landschap ga ik echt niet alles blurren omdat er wellicht mensen opstaan die ik toch niet ken. Dan mogen ze wat mij betreft ook alle bewakingscamera's weghalen. Voor hetzelfde geld rukt iemand die ze bekijkt zich op mijn rimpels af. Vind echt dat we doorslaan.
Maar omgevingsfoto's maken waar een toevallige voorbijganger opstaat is toch wat anders dan in het zwembad. Dat is én meer bloot en vaak ook van dichterbij. Ik vind het een goede regel. Maar denk wel dat het vooral aan jezelf is om je kinderen en jezelf daar in de beschermen. Ik wil überhaupt niet gezien worden in een badpak. Foto of niet. Het is aan mezelf om te zorgen dat dit niet gebeurt.
Bij omgevingsfoto's ga ik de foto's ook niet altijd blurren. Toch niet als ik een foto wil maken van de omgeving. Ik wil dan wel geen mensen net naast of achter m'n zoontje maar dan wacht ik gewoon even totdat ik het juiste moment heb om de foto te maken zodat anderen ook echt op de achtergrond staan. Moeten dan alle foto's in het openbaar verboden worden? Bij zwembaden blur ik wel want dan wil ik ook een foto maken van m'n zoontje aan het zwembad en niet van m'n zoontje en vreemden aan het zwembad. Tenzij verder niemand op de achtergrond is. Dan hoef ik geen portretfoto's te maken.
Dat snap ik ook wel, maar denk echt dat dit wel is waar we naartoe gaan. Als er geen foto's meer gemaakt worden in zwembaden en strand gaan ze het wel ergens anders zoeken. Een leuk gezichtje is zo op een naakt lichaam gefotoshopt.. Vandaar dat ik het gekscherend over burka's had.
Maar als het nu een superleuk zwembad is is het toch jammer dat dat niet op de foto kan? Het is gewoon frustrerend! Pas waren we met mijn dochter en vriendinnetje naar het strand op de Maasvlakte, op een heel rustig gedeelte waar mijn hond ook mag komen . Voordat we weggingen kregen de meisjes het in hun bol en gingen de badpakjes uit. Ze hebben toen een paar minuten naakt in het water gespeeld vonden het zelf geweldig want ' jippie, nu zijn we helemaal vrij!!' Kom op, moet kunnen want het zijn kleine kinderen . Maar nee, ik heb alleen maar angstvallig om me heen staan loeren of er geen viespeuken aan het filmen waren. Ik vind het vreselijk dat jonge kinderen zichzelf niet kunnen zijn omdat een groep volwassen mensen zichzelf niet kunnen beheersen. Bah.
Ik denk dat het plaatsen van foto's op social media verboden moet worden, dan kunnen we gewoon weer foto's van onze kinderen maken! Zo simpel is het.
Dus als ik en anderen gezinnen geen foto's van eigen kinderen meer op Social media plaatsen mogen wij en ook pedofielen wel weer camera's meenemen naar badplaatsen? Want dan komt het niet terecht op Facebook en Instagram?