niet meer naar het cb gaan en een hoop scheve gezichten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Amfy, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

wij hebben besloten niet meer mee tedoen aan het jeugdgezondheids zorg progamma. we gaan dus niet meer met de kinderen naar buro de prikken laten wij door de huisarts doen en wegen doen we zelf wel als we er onzeker over zijn.

nu wij dit hebben uitgesproken krijgen we een hoor scheve blikken net of we slecht voor onze kinderen zijn maar ik kan me niet voorstellen dat we de enige zijn de niet meer gaan.

wie heeft dit ook?

2. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Ik ga wel met de kleine naar het CB maar of ik er veel wijzer word? Nee. Ik vind het alleen prettig dat hij in de gaten gehouden word qua ontwikkeling enzo. Maar als jij het op deze manier op lost door de prikken bij de HA te halen, prima toch?

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    De vraag die in mijn opkomt is: waarom ga je niet meer?
    Als jij een goede reden hebt om niet meer te gaan, dan kun je het toch gewoon uitleggen?

4. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, tegenwoordig is het zo als je niet met de menigte meegaat dan ben je vreemd nou lekker belangrijk.

Vind ook niet dat je je moet verantwoorden en een reden opgeven zou ik dan ook zeker niet doen.

Ik ben ook nauwelijks in het CB te vinden mr ga wel op de afspraken...

5. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik ga ook niet hoor.. Omdat Rhodé al genoeg artsen ziet. Als ik onzeker ben bel ik de kinderarts wel. Mijn vriendinnetje gaat ook niet naar het cb en haar reden is dat ze het "onzin" vind (en ze is het betweterige gezeur zat bij de 3e). Ik vind dat iedereen het lekker zelf moet weten, en je bent niemand een verklaring schuldig hoor!

Het is niet verplicht, mensen zouden moeten stoppen met doen alsof het een werelddrama is als je niet gaat.

6. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    Doen waar jij je goed bij voelt. Wij geven juist geen inentingen en daar ktijgen we ook commentaar op. Zolang je goede redenen hebt om het zo te doen, en het beste met je kind voorhebt zou ik me er echt niks van aantrekken.

7. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

ik ga ook niet naar het cb (kind en gezin ) prikken gaan hier ook via de huisarts en wegen etc ook , ook hier kijken de mensen vreemd en scheef maar ach intereseert ons niks ,

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

omdat ik het gezeur meer als zat ben.

bij de eerste werd er gezegd toen hij met 5 maanden zelf zat en 6 maanden ging staan (allemaal ZELF) dat we hebben moesten remmen en hij dit niet mochten met 9 maanden precies hetzelfde want toen liep hij los. eten was nooit goed zijn ontwikkeling te snel praten te langzaam etc etc we moesten van hun naar logopedie en zelfs die mevrouw snap niet wat we moeten oen daar. omdat hij op zijn eigen tempo alles doet wat wij de hele tijd hebben gezegd

nu met onze dochter hebben we het zelfde gezijk we moeten haar remmen want met 6 maanden en 6 dagen jezelf optrekken te staan is veeeelste snel (en dan heb ik dus verzwegen dat ze al stapjes maakt)en zo zijn er meer dingen en ik ga echt alleen voor de prikjes en het wegen maar dat kan ik zelf ook en de huisarts kan prikken moet ze dan we zelf betalen maar das mijn pakkie aan

9. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Ik ga wel naar het CB voor prikjes en controle, maar trek me niks aan van hun gezeur als ze daarmee beginnen.

Zij zien mijn kind maar eens in de 4 weken 5 minuten lang, ik zie mijn kind dagelijks. Als er iets is, ga ik wel naar de HA. Het CB heeft op medisch gebied niet zo heel veel toegevoegde waarde voor mij. Leuk dat ze ff door een arts gezien wordt, maar als er iets is kan een HA wel wat voor je betekenen.

Ik heb geen andere gelegenheid voor het wegen en meten van mijn kleine (onze HA doet dat niet), dus dat zie ik als een prettige bijkomstigheid van het CB.

Verder trek ik me dus niks aan van hun "expertise", het is tenslotte mijn kind.

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik ga wel naar het cb, maar dit is mijn eerste en ik vind het juist fijn om af en toe advies te kunnen vragen over dingen. Ik ga woensdag weer en ik heb al een lijstje gemaakt met dingen die ik me afgelopen tijd heb afgevraagd en die ik wil gaan vragen. Ik kan me echter voorstellen dat ik het bij eventuele volgende kindjes zoiets heb van: ik weet nu wel hoe het zit, en dan vind ik het niet meer nodig.

Ik bedoel: het is toch een heel gedoe om met zo'n kleintje naar het cb te gaan. Mijn man moet dan op de fiets naar zijn werk (1 uur heen en 1 uur terug), zodat ik met de auto kan, of ik moet zelf lopen met de wandelwagen, maar dat is best een eind. En als je er dan voor je gevoel eigenlijk niks aan hebt, tja, dan zou de keuze hier ook snel gemaakt zijn, dan zou ik ook niet gaan.

Dan heb ik het nog niet eens over het gevoel dat je zelfs min of meer tegengewerkt wordt. De vorige keer dat ik er was keek de wijkverpleegkundige of ze mijn meisje al aan het lachen kon maken. Dat ging nog lastig, nog steeds trouwens, en daar kreeg ik ook al meteen een gevoel van, dat ze achterliep ofzo. Terwijl, als je er even over denkt, is het logisch dat elk kind dingen op zijn eigen tijd doet.

Maar wat ik me dan afvraag: als je dit verhaal aan mensen vertelt, als ze je raar aankijken omdat je niet meer gaat, hoe reageren ze dan?

11. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring met vragen aan de verpleegkundige is, dat ze nooit een antwoord hebben. Dat mens bij ons moest ik zelfs uitleggen dat er ook pure johannesbroodpitmeel is... dat wisten ze niet eens...

Ik vraag ze dus niks meer... ik heb meer aan de expertise van moeders hier op het forum. Klinkt stom, maar zo is het wel.

Uiteindelijk ga ik dus alleen voor prikjes, meten en wegen naar het CB.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Kan het me voorstellen in jouw situatie. Maar als je weet waarom je ervoor kiest, dan hoef je niemand verantwoording af te leggen. Je kan het wel uitleggen als je dat zou willen.

Bij ons is het heel anders. Ze benadrukken vooral dat je bepaalde dingen goed doet, geven evt. tips als je daarom vraagt, maar ik heb me nog nooit beoordeeld gevoeld. Ik vond ze juist altijd geruststellend: eet ze nog nauwelijks groente/fruit met 6-7 maanden? "Ach ze groeit goed, ze heeft het niet nodig, rustig blijven aanbieden..."

13. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Het verbaast me niet hier sommige zp-ers tegen te komen ;)

90% van de baby's en peuters gaat naar het cb, dus je bent echt niet de enige ;). Als je de prikjes etc bij de huisarts doet, is dat toch prima?

Wij hebben een heel fijn cb (of cjg eigenlijk) dus ik ga wel. Ze doen hier ook veel meer dingen dan alleen de controles. Zo is er hans de troubadour (muziekles ;) en liedjes etc zingen), peutergym, draagdoekconsulten, kookles voor kinderen enz enz.

14. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Tja, hier gaan we wel, maar echt alleen voor het meten, wegen en de prikjes. Ze mogen de ontwikkeling in de gaten houden, en ze mogen van mij best adviezen geven, maar IK bepaal of ik er iets mee doe. Commentaar hoeven ze niet te geven, want gaan ene oor in, andere oor uit.

Als er echt iets is waar ik m'n twijfels bij heb of wat dan ook, ga ik naar de huisarts. Enige keer dat ik iets niet helemaal vertrouwde (dochter spuugde erg veel) en het vroeg op het CB (aan de arts notabene), werd het zo van de tafel geveegd. Paar dagen later bij de huisarts, week later zaten we bij de kinderarts in het ziekenhuis.

Zo waren we een poosje terug bij de huisarts, bleek madam oorontsteking te hebben. Kuurtje gekregen, paar weken later bij het CB, beweerden ze dat ze niet eens een oorontsteking had gehad, terwijl de huisarts het direct duidelijk kon zien.. Juist.

Moet trouwens wel zeggen dat ze eigenlijk nog nooit echt commentaar hebben gegeven hier. Maar heb bij de intake tijdens de kraamweek dan ook direct duidelijk aangegeven dat IK bepaal wat ik met hun adviezen doe, en ik gewoon geen zin heb in gezeik omdat zij denken dat ze alles weten :p

15. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    wij gaan alleen voor de prikjes (ha doet dat niet).
    en ik heb aangegeven dat alleen een bepaalde wijkverpleegkundige of de arts mag prikken want er loopt daar een muts die niet kan prikken (en die blijft dus bij mijn kinderen uit de buurt met de spuit!)

bij de 1e mocht ik met 4 maanden beginnen met fruit... vervolgens gezeik dat ie te dik is (iedere x weer)...
    bij de laatste afspraak vonden ze zijn oogtest niet goed (ja doei die bril paste voor geen meter en het duurde voor mij zelfs al te lang!).... zo veel tegenstrijdige dingen tussen arts en verpleegkundige.....

het meten van de 2e ging bij de 2e afspraak niet goed... maar nee we luisteren niet! ze zat er gewoon bijna 6 cm!!! onder met haar opmeetlengte....
    ik meet en weeg thuis.....

16. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij ons geven ze duidelijk aan dat je met medische vragen of een ziek kind, de huisarts moet bellen. Het CB is er om de ontwikkeling en de algemene gezondheid (eten/slapen) in de gaten te houden. Dingen als ooronsteking behoren tot het terrein van de huisarts.

17. Poemelke

Poemelke Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.341
    0
    0
    Zoals al gezegd, je moet doen waar jij je goed bij voelt!

Hier hebben we een leuk CB, de verpleegkundigen zijn super geïnteresseerd, altijd even aardig, en ook hier worden er wel info-avonden, en clubjes opgezet. Borstvoedings infoavonden etc zijn allemaal gratis, zelfs opvoedavonden, en eerste hapjes hoe te beginnen, allemaal gratis.

Ik heb ook totaal niet het idee dat ik beoordeeld wordt. Ze prijzen me de hemel in dat ik borstvoeding geef, gezien dat kennelijk hier iets zeldzaams is.... (zal ik nooit snappen)
    Laten me vooral vragen stellen, en geven best fijne tips!
    Maar kan me ook voorstellen dat je bij een 3de kindje het ondertussen wel weet, en dat het CB dan geen aanvulling meer is..

xxx

18. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    ik heb ook datzelfde gelul.....ik moet haar maar plat leggen als ze nog niet stevig kan zitten,en wil ze staan dat mag niet dus platleggen....kruipen doet ze nog totaal niet ik zeg misschien slaat ze dat wel over???
    nee dat is niet goed voor haar ontwikkeling bla bla bla eten was ineens niet meer goed wat ik gaf ga zo maar door bah

19. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ik geef je groot gelijk meid.

Hier ook veel gezeur hoor,heb een zoon van bijna 12 jaar,een van 4,5 jaar en een dochtertje van 2,5 maand oud.
    Als ik bij de cb komt en er zit weer een ander,elke keer krijg je weer andere tips van zo moet het en zo moet het niet,om vervolgens van de weer te horen van nee niet zo terwijl de ander weer wel zo zei pffff.

Ze zei ja maar het is je eerste dus moet je het zo doen,uhm pardon,het is mijn 3de waaronder mijn oudste zoon die al een puber is,je had die gezicht eens moeten zien hahaha.

Heb altijd maar gezeur gekregen dat mijn kids te zwaar en te lang zijn.
    Nu dus weer,mijn meisje vanmorgen weer op het cb geweest,weegt 6750 gram bij 64 cm,ze vinden haar te groot voor haar leeftijd pfff,tja dat waren mijn andere kids ook.

Ik ben een klein vrouwtje van 1m63,weet niet of ze daar rekening mee hebben gehouden,dat ik altijd te klein was en ik het fijn vind dat ze niet te klein zijn maar lekker groot,worden ze ook niet gepest omdat ze te klein zouden zijn,heb ik wel altijd gehad,niet leuk dus.

Zo mocht ik en week geleden mijn dochtertje maar 100 ml per fles geven omdat ze anders te groot en te zwaar zou worden,pffff nou ze drinkt nu eindlijk 180+6 schepjes zonder problemen weg en ik hou het zo,elk kindje groeit zo als het groeit.

Ze word binnenkort als er de mogelijkheid is ook getest op de stofwisselingziekte FH,aangezien het erfelijk is,ik het heb,zonen ook(middelste heel erg zelfs met hoge medicatie tot gevolg) hou ik het echt wel in de gaten,maar ze heeft een vader die het niet heeft dus ze heeft 50% kans het gelukkig niet te krijgen.

Soms krijg je goede tips maar vaak word je toch onzeker gemaakt,nou ik heb geleerd op mijn gevoel te vertrouwen,je hebt echt wel het beste met je kind voor.

Groetjes Bianca

20. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Ik heb dit bij mijn oudste ook besloten, ik regelde alles via de huisarts behalve prikjes. Dit omdat ik er geen goed gevoel bij had en de wijkverpleegkundige me zo verschikkelijk slecht heeft behandelt dat ik asoluut niet wilde dat ze ook maar met een vinger aan mijn kind zat.

Ook ik kreeg veel scheve gezichten. Die kreeg ik al want ik was 16 en zou het allemaal niet weten en dan ook nog zo onnozel om niet naar het CB te gaan. Nou, ik ben nogsteeds blij met de keuze die ik toen heb gemaakt. D. is vertrouwd bij de HA(allebei, is een stel wat het samen doet) en heeft een goede band met ze omdat ik daar van begin af aan kom met hem. Dit is helemaal goed omdat hij autistisch is en niet zo makkelijk went. Had die onnozele muts van 16 het toch goed hihi:p

Ik ga nu wel, heb een ander CB dus wilde ze een eerlijke kans geven. Maar ik heb er eigenlijk nog niks aan gehad. Heb altijd het gevoel dat ik een toneelstukje moet spelen(ooh echtwaar? Goh.. Ja echt? Blaaabla..) en moet ze de helft van de tijd ook nog vertellen dat dingen die ze me aanraden gewoon niet kloppen. Tel daarbij op dat R. het verschrikkelijk vindt en ik twijfel alweer. Maargoed, voorlopig gaan we nog en ik probeer een open blik te houden, wie weet leer ik er wat van.. WHAHAHA - nee sorry, is echt serieus bedoelt:p:p:p

Deel Deze Pagina