niet meer naar het cb gaan en een hoop scheve gezichten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Amfy, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. michl

michl Lid

14 sep 2011
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is toch jouw keuze? Ik zou het gewoon niet eens melden. Is toch niet van belang? Ik vertel het ook niet als ik een keer niet op tijd naar de tandarts ga. Schijnt ook beter te zijn als je niet een keer overslaat maar dat doe ik soms wel.
    Ik woon in het buitenland en hier is geen CB. Na 6 maanden de volgende keer bij een jaar weer naar de kinderarts. Prikken haal ik daar ook. Soms lijkt een CB om de hoek me wel makkelijk om dingen even te checken. Maar als je er geen baat bij hebt, dan ga je toch niet? Wij wegen/meten thuis, zal iets minder precies zijn maar ongeveer klopt het heus wel.

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

moet je na gaan dat mijn dochter zo ongeveer even zwaar is met 6,5 maand. tis nooit goed.

en het moest aan de voeding liggen etc en ik moest naar de kinderarts.
    en wat denk je? ze bleek dus gewoon reflux te hebben nadat ze medicatie kreeg ging ze groeien nog niet hard maar gewoon op de -1 lijn en nog hebben ze er commentaar op

------
    even op de vraag hierboven waarom ik het noem.
    als ze aan mijn vragen wanneer ik weer naar het cb moet etc dan kan ik moeilijk zeggen dat ik moet gaan toch ;)

3. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Mijn meisje was met 4 maanden 63,5 cm en woog toen 7200 gram en heb er geen woord over gehoord. Ja ze is iets bovengemiddeld qua gewicht, maar dat kan helemaal geen kwaad bij die kleintjes. Kunnen ze een keer een stootje hebben. Dat soort dingen kreeg ik te horen. Maar goed iedereen heeft andere ervaringen. Zolang je je eigen instinct en moedergevoel maar niet opzij schuift, hebben ze soms best handige tips.
    Neem het met een korreltje zout. Ze gaan uit van gemiddelden en geen enkel kind is een gemiddelde. Ieder kind is anders en uniek!

4. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik denk dat het ook heel erg scheelt per CB.

Mijn dochter is EN langer EN lichter dan gemiddeld, dus je zou zeggen: reden voor gezeur. Maar ze hebben daar nooit een probleem van gemaakt. 't Is een lange slanke dame, zeggen ze dan! (Ze lijkt op mij trouwens...dus van gezeur zou ik me niets aantrekken)

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38

Ik zie er zelf zo langzamerhand ook de meerwaarde niet meer van dus ik begrijp het wel hoor het is zonde van de tijd. Alleen zou ik het weeguurtje dan wel missen (weet niet of je daar dan nog heen zou mogen?)

Vorige week geweest en "onze" verpleegkundige die we 4 maanden niet hadden gezien ook door vakantie herkende ons niet eens.
    De cb arts geeft ook geen toegevoegde waarde.

Dat vond ik zo slecht eerlijk gezegd. Ik weet dat ze een hoop kinderen en ouders zien maar dat is hun werk....

6. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik ga ook alleen maar omdat ik het altijd leuk vind te wegen en meten :D (zelf geen weegschaal) verder ook nog de prikjes maar ik wordt er verder niet wijzer van ofzo...

Mijn nicht gaat enkel voor de prikken en ik kan dat heel goed begrijpen, je hebt er verder toch niet echt wat aan (althans ik niet)

7. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    leuk is dat he:x hier zijn ze ook snel, daniel liep met 6maanden rond de tafel, lydia ging gister voor het eerst staan in de box. Maar wat doe je eraan? vastbinden zodat ze niks kunnen leren tot het tijd is volgens een schema? praten doet daniel ook niet goed genoeg, nou en, voor hij 18 is kan hij het wel hoor:x Daarbij was hij 300gram afgevallen in halfjaar, maar wel 4oorontstekingen verder. Maar zn praten en gewicht was reden genoeg voor een extra controle als lydia weer moet. Nou, als ik ziek ben, eet ik ook niet, hij eet nu weer als een bouwvakker, papegaait heel veel en is erg actief dus tzal wel goed zitten.
    Kan wel snappen dat je er niet meer heen wil!

8. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Mijn moeder ging met mijn broertje niet omdat ze toen.ik klein was hadden gezegd dat mijn moeder een slechte moeder was omdat ze na 6 weken weer ging werken en stopte bv en fv ging geven bij mijn broertje hebben ze op het cb gezegd dat hij een waterhoofd had en waarschijnlijk gehandicapt zou wirden wat dus niet waar was toen was ze het zo zat dat ze niet meer is gegaan en ook zij kreeg veel negatieve blikken van anderen, mijn cb is vrij vriendelijk en nu ik bv geef kan ik helemaal niets meer fout doen en word door de arts de hemel in geprezen en dat ik ook best vervelend omdat toen ik mijn zoon fv gaf ik altijd nors werd behandeld. Pfff cb praat me er niet van ik ga TOT 6 maanden omdat ik mijn dochter dan mooi vaak kan laten wegen daarna stopt ik daar. Gewoon omdat die arts het achter d'r ellebogen heeft.

9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.813
    9.319
    113
    Gelderland
    Ik ga wel en ik vind ze altijd vrij relaxt eigenlijk. Maar ik kan me voorstellen dat als ze bepaalde missers maken je niet meer zou gaan;) mijn oudste vind het echt verschrikkelijk om daar die oefeningen te doen (vertikt het ook gewoon en schuift alles van tafel) ik vertel ze dat hij het wel allemaal kan en dat vinden ze ook prima. Heb ook grote/ zware kinderen maar nog nooit wat over gehoord. Vind het nu bij de jongste wel fijn dat er eens in de paar weken even gekeken wordt naar hem maar ieder zijn keuze toch? Dus niks aantrekken van iemand anders zijn mening want jij maakt voor jezelf de juiste keuze ;)

10. brin

brin Actief lid

14 apr 2011
    327
    0
    0
    ik kan met goed voorstellen dat sommigen niet meer naar het CB gaan... hier zijn ze gelukkig heel relaxed en dat hoor ik ook van de mensen om mij heen... maar als ik soms de verhalen hier lees hoe het er aan toe kan gaan dan zou ik ook niet meer gaan...

niks van aantrekken wat anderen zeggen en doen waar jullie je het beste bij voelen...

11. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Als ik al die verschillende verhalen over het CB in NL hoor, ben ik eigenlijk blij dat het hier niet eens bestaat.

Ik zou gewoon doen waar jullie je goed bij voelen, ik neem aan dat als er iets zou zijn, je toch direct bij de ha aanklopt.

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nou, hier schrijven natuurlijk vooral mensen die ontevreden zijn over het CB. Logisch dat die hier schrijven. En dat zal vast ook best terecht zijn. Maar ik heb dus een prima CB met een heel positieve benadering. Behulpzaam zonder betweterig te zijn. Ik heb er wel veel aan gehad. Dat zo'n 90% van de ouders gebruik maakt van het CB, zal vast wel wat zeggen.

Ik hoor ook andere geluiden ik was best wel sceptisch toen ik net een baby had, maar eigenlijk zelf alleen maar positieve ervaringen tot nu toe.

Ik denk echt dat er grote verschillen zijn tussen de CB's onderling.

En ja, ik maak zelf uit of ik een advies opvolg. Dat geldt toch voor elk advies dat je krijgt, van wie dan ook, dat je zelf bepaalt of je het al dan niet opvolgt?

Ik krijgt meestal advies in de trant van: je kan eerst dit doen en als dat niet helpt, kan je dat nog doen. Maar het ging over laten huilen en de verpleegkundige zei er meteen bij: "maar dat zullen jullie wel niet willen". Want ze had goed naar ons geluisterd. Nee, dat willen wij inderdaad niet en gebeurt ook niet. Vinden ze heel normaal, dat wij dat zelf bepalen. Jullie toch ook? :)

13. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.146
    1.835
    113
    Ik wou dat mijn huis arts dat kon doen waren we van een hoop gezeur af maar helaas heb nog net niet gesmeekt maar hij kon het echt niet omdat hij geen plek heeft om de prikjes te bewaren:( snif.

We hadden de CB om de hoek hier maar heb totaal geen vertrouwen in hun ze waren zo gefocust op zijn lengte en gewicht.
    De laatste keer dat ik daar was met hem zag ik dat zijn middenrif wel heel erg in zakte als hij ademde moest hem meer eten geven dat zie je dat niet.
    Dus eten en kijk maar uiteindelijk via de fysio (liepen we voor zijn hoofd en romp hij was heel zwak daarin) een verwijzing voor de kinderarts gekregen
    Hij was letterlijk dood ziek:( (zie beneden).

Nu hebben we een mooie meid gekregen en hadden we een Cb gevonden die niet met hun in contact staan.
    Maar we hadden een baby die veel huilde en zij waren helaas te veel afwezig (alleen donderdag weeg en meten en de rest werken ze ergens anders).
    Zijn we nu weer naar een andere CB.
    We hebben duidelijk aan gegeven wat we van hun verwachten en ze willen ons dus in het bestand.

Maar als mijn HA het had kunnen doen had ik dat gedaan.
    En als je helemaal niet naar de CB HA etc gaat moet je dus aan geven bij de staat waarom niet (vooral als je wild dat ze geen prikken krijgen).
    Omdat de staat dan het kind kwijt zijn.

Maar wij willen wel dat ze de prikken krijgt dus moeten we wel naar een CB :(.

En misschien een tip voor ouders die alleen voor de prikken en advies naar een CB willen zoek dan eens een CB.
    Wij hadden deze KinderSpreekuur.nl maar omdat ze slecht te berijken zijn zijn we over.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zolang je je kinderen gewoon inent krijgt je van mij geen scheef gezicht maar ik vind wel dat je huisarts je een consult in rekening moet brengen.

15. adi

adi Niet meer actief

k vind dat zij zelf te weinig uitleggen wat hun functie eigenlijk is voor een gezin.

Ik lees hier zovaak dat moeders geloven dat een cb-arts een kinderarts is, en dat ie ook dient voor medische problemen. Dat is niet zo! Als het kind ziek is, verdacht van reflux, kma, oorontsteking, een groeiachterstand, enz moet het naar de ha.

Daarnaast lees je vaak dat mensen bij het cb gaan vragen of ze 'mogen' beginnen met iets rondom voeding. Of gehoord hebben dat ze zus of zo 'moeten'.
    Zij mogen adviseren, meer niet. En de adviezen zijn op sommige vlakken enorm achterhaald.

Overigens hebben wij wel een fijne cb, ook wel incidenten en erg domme adviezen gehad, maar niks schokkends.

16. Purk

Purk Niet meer actief

Hier ook geen cb bezoek meer. Prikjes doen we via de ha en wegen en meten bij de kinderarts. Nog nooit een goede tip van het cb gehad, dus de meerwaarde ontgaat mij ook. Geen behoefte aan, dus geen bezoek meer van ons

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik haal de prikken bij de apotheek op ga naar het reisvacinatie uurtje en loop naar binnen prik en weer buiten.

18. Mamalief

Mamalief Actief lid

14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ieder zijn eigen keuzes toch. Je weet zelf wel wat goed is voor je kind en wat niet.

Ik zie hier trouwens veel reageren met "als je de prikjes bij de ha geeft is het goed toch." Hoezo? Is het niet goed dan als je de prikjes niet geeft? Wij hebben er bewust voor gekozen om de prikjes niet te geven, ik merk nog steeds dat we er vreemd voor worden aan gekeken..

19. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Ik zat op een site te kijken en daar krijg je toch best rillingen van om je kind in te laten enten.
    Je weet idd niet wat er in je kindje word gespoten,en wat als de prikspul overtijd is en het word niet opgemerkt.

Het is dat er nu kinkhoest enzo heerst hier in de stad.
    Anders had ik haar ook waarschijnlijk niet laten enten.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.078
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon is inmiddels wat ouder, dus we hoeven niet zo vaak meer. Gelukkig maar, want ik heb me er vaak zitten ergeren en me ook wel afgevraagd waarom ik nu eigenlijk ga? De dames doen alsof ze het geweldig vinden dat je borstvoeding geeft, maar geven vervolgens adviezen die puur gericht zijn op flesvoeding. En ze stellen vragen waarvan ik me niks aantrek, maar waarvan ik weet dat sommige andere moeders er wel erg onzeker van kunnen worden. (Dat hoor ik tenminste in mijn omgeving geregeld.)
    Waarom we toch altijd gegaan zijn? Ach, het meten en wegen vooral. Ik ben dol op grafiekjes. ;) En we moeten toch voor de prikken. Binnenkort mogen we weer voor de 1,5 jaar afspraak. Ik heb getwijfeld of ik zou gaan. Toen hij echt nog een baby had, had ik nog wel eens het gevoel dat ze misschien wel advies konden geven omdat ik gewoon nog niet zo heel veel van die hele kleintjes afwist. Maar we komen nu vooral in de fase dat ze gaan letten op motoriek en spraak-/taalontwikkeling. Ik denk dat ik daar minstens net zo veel (en waarschijnlijk meer) van af weet dan de dames daar. Dus waarom zou ik dan gaan? Vooral omdat ik denk dat ik misschien wel iets 'mis' als ik niet zou gaan. Ik weet niet wanneer ze bijvoorbeeld precies het gehoor en de ogen nog eens checken. Dat lijkt me dan wel weer goed als dat eens gedaan wordt. En een andere reden is zijn gewicht even in de gaten houden. Hij zat altijd rond de 2+ lijn, dus ik wel weer even zien of hij daar nog steeds zit.

Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je niet gaat hoor. Want ook al had ik het idee dat ik 'moest' gaan om niks te missen, maar op één keer na ben ik er nooit wijzer vandaan gekomen. Maar ze lopen wel standaard 15 - 30 minuten uit, dus het is gewoon zonde van je tijd!

Deel Deze Pagina