Hallo dames, Even een vraagje. Ik heb het eigenlijk een beetje gehad met het consultatiebureau. Ik heb één keer een fijne verpleegkundige gehad, en verder is er echt nog nooit iets zinnigs uit die dames daar gekomen. Wij gaven Fenna te veel ruimte in het bepalen van haar voeding. (ik vertelde trots dat wij Fenna zelf aan hebben laten geven wanneer ze minder voeding nodig had, ging overigens precies volgens schema :-S ) Dat kon allemaal niet. Ik moest veel strenger zijn. De ene keer groeit ze te snel, de volgende keer te langzaam. etc. Ook al een keer flinke ruzie met het afsprakenbureau gehad toen ik een afspraak wou verzetten. Dat kon niet, want die afspraak was een week daarvoor :-S (de afspraak was pas 3 weken later, en tegelijkertijd mijn 1e werkdag na verlof) Vreemde was dat we 3 weken daarvoor ook waren geweest. Vreemd verhaal. Ben er dan ook echt klaar mee. Bij Fenna op de creche hebben ze nu een antroposofisch consultatiebureau. Je krijgt gewoon je consult bij een arts, en de inentingen etc. doen ze er ook. Helemaal prima dus. Nu vroeg ik mij enkel af of het gevolgen heeft als ik niet langer met Fenna naar het CB ga? Iemand enig idee?
Niet naar het cb gaan heeft geen gevolgen! Het cb is namelijk totaal vrijwillig om heen te gaan. Inentingen kan je ook bij de huisarts laten doen. Verder zou je misschien naar het cb op het kinderdagverblijf/creche kunnen gaan als dat je beter ligt, ook prima toch! Je bent totaal vrij in die keuze! Wij gaan alleen maar naar het cb voor de inentingen en om te wegen, meer niet !
Je bent geheel vrij in je keuze wel of niet te gaan. Ik ga ook alleen voor de inentingen en om te wegen verder heb ik aangegeven geen commentaar e.d. van hun te willen hebben nadat ze ook hier weleens zeuren. Sindsdien gaat het redelijk. En verder gewoon ene oor in andere oor uit. Maar als je een betere optie hebt zou ik die doen.
Het is wel zo handig om gewoon te gaan voor de controles zodat je in ieder geval weet dat je kind zich normaal ontwikkelt. Mocht er een motorische achterstand zijn of een oogafwijking dan kom je daar tenminste snel genoeg achter en kan je je kindje optijd helpen voordat het mogelijk te laat is. Als je geen hulp wil hebben bij voedingen en dergelijke dan moet je daar ook niks over vragen of zeggen, dan wordt er ook niets over gezegd. Maar ik zou wel zorgen dat je de controles krijgt, dus niet alleen de inentingen.
ben je geheel vrij in hoor... wij gaan er ook niet meer heen, enkel nog voor haar inentingen natuurlijk.. ze vroegen mij daar toen wanneer ik kon voor de volgende afspraak.. heb toen gezegd dat ik niet meer kom.. en toen zei ze.. oh en waarom dan wel niet? nou jullie zitten niet echt op 1 lijn, de 1 zegt dit, de ander zegt dat.. en vervolgens heb ik het niet goed gedaan.. was met de voeding van esmee ze was toen 4 mnd oud en iemand daar zei.. ze moet 5 flessen van 180/6 drinken op een dag hoor.. ik dacht huh? zoveel dus vroeg het haar nogmaals.. ik heb het uiteindelijk geprobeerd.. en een maand later kwamen we voor de prikken.. was vakantietijd, zat er een arts, die vond dat ze wel erg veel aan was gekomen in 1 maand tijd.. dus ik leg het haar uit van ons advies over de voeding.. de arts: maar dat is veel te veel! ze mag maximaal 5x 150 cc drinken.. ze liet merken dat ze zich hier erg ongerust over maakte aangezien er meerdere moeder waren geweest met een te snel aankomend babytje door advies van het cb... ik heb dan ook gezeg dat ik niet meer kom voor die onzin, en dat ze maar eens op 1 lijn moeten gaan zitten daar, en niet elk kind over 1 kam moeten scheren.. ze zijn allemaal anders.. en daarbij vond ik dat ze zich teveel bemoeiden met alles.. erg irritant.. wel gaat er een brief naar je huisarts zodat hun zichzelf hebben ingedekt mocht er ooit iets aan de hand zijn met je kind en je komt al heel lang niet meer bij het cb.. verder gebeurd er niets hoor.. heeft ook geen toegevoegde waarde voor mij.. moest haar soms uit haar slaapje houden om erheen te gaan.. pfff.. nu gelukkig niet meer zo vaak
Ik zit er ook aan te denken niet meer te gaan... Lena doet alles echt perfect, gaat dat mens lopen mekkeren over dat Lena wel moet leren om door te slapen. Vertelde dat ze sinds een weekje of wat weer vroeger dan om 7 uur om een voeding kwam. Nou ja? :-s Maar sowieso vind ik het maf... Lena was een paar weekjes en toen kwam die vrouw van het cb hier op bezoek (zij echt echt een lieverd hoor) en Lena zat de visjes in het aquarium zo te volgen met haar oogjes. Kom ik daar, vragen ze : kijkt ze al bewust naar dingen? Dus ik blij vertellen... En dat mens: ja, maar dat kan nog niet. Hou je kop dan. Ben zelf ook van mening dat je gevoel volgen en doen wat goed voor je kindje is meer waardevol is dan naar een door de overheid (wij weten wat goed voor u is) opgericht iets gaan, die mensen zitten ook vast aan richtlijnen, besluiten, verordeningen en dat soort dingen. Kortom naar wat ik heb meegemaakt weinig aandacht voor het kind zelf. Inentingen vind ik wel goed, maar verder... Trouwens ook irritant: wilde een afspraak afzeggen, moest werken. En ik kijken op telefoongids.nl: niets. Informatielijndinges: niets. Gemeente gebeld: krijg een verkeerd nummer. GGD Zeeland gebeld: zijn alleen tussen 9 en 12 te bereiken. OMG wat een organisatie....
Bedankt voor de reacties! Aangezien wij met Fenna naar het antroposofisch CB zullen gaan, en ze daar inentingen maar dus ook een consult door een arts geven, denk ik dat ik idd het hele bureau wel kan schrappen. Ik ga het nog even met mijn man overleggen, en dan maken we de definitieve beslissing.
Een antroposofisch consultatiebureau is gewoon een prima bureau hoor ! Ze hebben over het algemeen alleen wat andere ideen als een 'regulier-cb'. Verder hoor ik dat ze veel meer tijd voor je hebben en het er gewoon rustig is! Wel fijn dus. Alleen jammer dat wij er geen in de buurt hebben. Wij gaan dus altijd alleen voor de inentingen, maar de cb-arts keek ze dan meestal ook even een beetje na ! Verder word daar ook even met blokjes gestapeld (verplicht = niet doen = is niet de bedoeling ) en rammeltjes pakken etc ! Dus ontwikkeling word ook als je alleen voor de vaccinatie's zou gaan in de gaten gehouden. Verder moet ik zeggen dat wij ook een aantal keer bij de kinderarts op controle zijn geweest, en die is veel relaxter dan het cb. Volgens het cb was het wel verontrustend dat ze nog steeds niet los lopen hier...Kinderarts vond dat het prima was, en als ze 1.5 jaar zijn en nog niet lopen, we dan naar een fysio moeten, maar voorlopig nog niks aan de hand ! Maar stel dat je besluit naar dat andere cb te gaan, is er niks aan de hand, en zal je kindje gewoon gevolgd worden, ook een brief naar de huisarts is niet aan de orde als je gewoon aangeeft naar een ander cb over te gaan !
Het ene consultatiebureau is ook het andere niet. Bij onze 2 oudsten was het echt zo'n traditioneel belerend bureau. Wij weten alles en jij nieuwbakken mama weet van niets. Ik ging er onzeker naar toe en kwam er nog onzekerder vandaan. Nu is er inmiddels een consultatiebureau in mijn eigen wijk en daar gaat het heel anders. Ze gaan er vanuit dat iedere ouder het op zijn of haar eigen manier aanpakt. Ze denken niet voor me, maar met mij. Ik ga nu alleen nog naar de afspraken met de prikken en ze vonden het alleen maar logisch. Als het CB je niet bevalt, dan inderdaad ruilen. Wat ook helpt is minder vertellen. Schrijf van te voren een aantal punten op waar je vragen over hebt en verder zeg je alleen maar dat het goed gaat. Scheelt een hoop 'adviezen'.
lijkt me geen prettige bedoeling als je alles voor je moet gaan zitten houden.. denk dat vele moeders echt wel zelf wat merken aan hun kindje als er iets niet goedgaat in de ontwikkeling.. bevalt me prima zo.. geen cb meer.. over een maandje moet ze erheen voor de prikjes...
Misschien heb ik de bedoeling van het CB automatisch verkeerd begrepen, want ik ga alleen voor de controles en waarschijnlijk inentingen binnenkort. Verdere info haal ik hier van het forum, de mama's als ervaringsdeskundigen en dan beslis ik zelf wel wat ik doe....ik observeer haar gewoon goed. net zoals gister ben ik met haar de mensenmenigte ingereden; harde muziek, felle lichten. geloof het of niet maar yelena is er dwars doorheen geslapen en nu, de volgende dag, is ze gewoon gezellig. als ik dit op het cb vertel zal ik waarschijnlijk een draai om de oren krijgen. maar ik wist gewoon dat mijn meiske het kon hebben en ik heb het niet te lang gemaakt. volgens het cb kreeg yelena ook wel veel voeding. nu heb ik er niet bij verteld dat het om lichtverteerbare voeding gaat, maar ik kreeg zo'n zwaar gevoel als ik dacht aan het aandikken van de voeding met nutriton. het stond me gewoon niet aan en ik heb dat advies ook niet opgevolgd. geen zin in het geklooi. en yelena is gewoon goed op gewicht, dus ik geef nog lekker die 6 flessen van 165 ml. als ze genoeg heeft, laat ze het duidelijk merken door de speen met haar tong uit haar mond te duwen ik ben dan gewoon van mening dat zo'n klein lichaampje wijs genoeg is om aan te geven wanneer het genoeg heeft. het zijn geen cavia's die maar door blijven eten ofzo hm geloof dat ik afdwaal.... dus eigenlijk ga ik zelf ook alleen naar het cb voor de controles en dat bevalt mij prima. yelena doet het er niet minder om.
wij gaan ook alleen voor de prikjes... Na een paar "missers" was de vraag " heb je nog vragen?" toen ik nog op de drempel stond de druppel (nadat ze natuurlijk 45 minuten waren uitgelopen). Het gaat me prima af zo. Ik kijk af en toe ook op deze site http://www.onlineconsultatiebureau.nl/c ... .php?id=22 Laatst nog wel woorden gehad met een vervangend huisarts over het feit dat ik niet naar het consultatie bureau ga. Zij vond dat ik moest gaan. Heb zo mijn handeltje opgepakt en heb haar (vrij vriendelijk) gezegt dat ik de week erna wel weer naar mn eigen huisarts zou gaan. Waar bemoeien al die mensen zich mee he? En wij lopen ook nog in het ziekenhuis bij een kinderarts en neuroloog..Dus nagekeken wordt ze dus wel!
bij ons is het zo dat er een kind volg dossier wordt aangemaakt. Als er problemen op school of in de puberteit zijn wordt de info meegenomen. Als je dus niet gaat kan dat misschien ooit nadelig uitpakken als dat in jouw woonplaats ook zo is.... ik ben trouwens tevreden over ons cb, idd eentje die je als ouder heel serieus neemt.
Ik ben eigenlijk best wel tevreden over ons CB. Ik vertel haar gewoon wat ik doe en zo stellig dat ze het wel prima vindt. Maar ik geloof niet dat het niet naar het CB gaan je in de pubertijd parten kan spelen. Er is wel een kind volgsysteem (dat is volgens mij overal) maar ze zullen echt niet zeggen als je kind bijv. drugs gebruikt van ja he eigen schuld had je vroeger maar naar het CB moeten gaan (beetje overtrokken voorbeeld maar ok)
Dat bedacht ik me idd ook, dat kind volg dossier. Ik wil nl. echt niet dat het nadelige gevolgen heeft voor Fenna. Maar aan de andere kant wil ik ook niet meer naar het consultatiebureau. (trouwens, wat zetten ze er in als je wel blijft komen.) Hier is de kogel in ieder geval door de kerk. Wij gaan niet meer. Bedankt voor alle reacties dames!
Je kunt vragen of ze het dossier doorsturen naar het antroposofisch Cb. Volgens mij zijn ze dat zelfs verplicht als je erom vraagt. Het is voor hun natuurlijk ook handig als ze alle gegevens hebben tot nu toe.