Recht op iets? Sinds 31-08-'08 uit dienst en sindsdien nog geen geld. Vandaag is het alweer 1 april dus zit al 7mnd zonder enige cent geld en heb daardoor dus enorme schulden. 30 maart ben ik opgebeld door het uwv dat ik eindelijk ww ga krijgen en vandaag kreeg ik dus de brief binnen. Maar tot mijn grote verbazing krijg ik maar ww tot 1 december '08, en de rest van de maanden dan ? Toen ik mijn ww aanvroeg zei het uwv dat ik meer dan 3 contracten zou hebben gehad en ik contact op moest nemen met het juridisch loket, dat heb ik uiteraard gelijk gedaan. Die verwees mij door naar een advocaat in mijn buurt, waar ik direct een afspraak mee had gemaakt. Ook hij was het eens met het uwv en hij ging direct een brief schrijven naar mijn exwerkgever. Al snel had hij antwoord terug van mijn exbaas en die vermelde dat dit helemaal niet het geval is, dus na dat te horen was ineens mijn advocaat het eens met mijn exbaas en dus niet meer met het uwv. Na dit te horen gekregen te hebben moest ik hiermee weer naar het uwv en die vermelde nadat ze mijn papieren hadden bekeken dat ik nog recht zou hebben op 1 maand salaris. Ik was namelijk een maand eerder uit dienst dan dat mijn contract verliep, dus moest ik daarmee eerst weer terug naar mijn advocaat voordat hun verder zouden gaan. Dat heb ik natuurlijk weer gedaan, en na de brief kreeg mijn advocaat weer een brief dat hij er onbetaald verlof van heeft gemaakt aangezien ik die maand niet heb gewerkt. Dat vind ik nogal raar aangezien ik die maand gewoon vakantie had en dat ruim 2 mnd voor mn vakantie datum gewoon uitgebreid met mijn baas had besproken, alles was goed zei hij. Eigelijk zou ik mijn salaris van die maand voor mijn vakantie krijgen zodat ik dat ik mijn vakantie kon gebruiken, maar ineens zei hij nee je krijgt geen voorschot omdat je niet goed genoeg met je geld omgaat en het anders snel op zou zijn. Ik was er niet eens van bewust dat mijn contract af aan het lopen was en had dus gewoon mijn vakantie, totdat ik me geld wou opnemen en er niets op mijn rekening stond. Eerst dacht ik nog, misschien is het een paar dagen later. Maar nee een week later nog niets, waarop ik mijn baas opbelde van : Waar is mijn salaris? Waarop hij doodleuk antwoorde: Jij werkt hier niet meer. Ik helemaal uit mijn doen natuurlijk, net 9 weken zwanger en uit het niets terwijl ik mn vakantie heb zit ik zonder werk. Uiteraad zei ik tegen mijn baas: maar ik heb vakantie.. Waar hij weer op zei: je hebt niet genoeg vakantie uren. Tsja zei ik tegen hem, dat weet ik niet, dat had je dan 2 mnd voor me vakantie moeten zeggen toen we alles besproken hadden. Ik weet nu gewoon zeker dat hij dit zo gepland heeft aangezien hij moest stoppen met zijn bedrijf per ingang van 1 januari '09. Maargoed nu is het alweer zover verder, ik heb gedaan wat ik allemaal moest doen, en zit ik met een instantie die maar een beetje loopt aan te kloten. Ondertussen moet ik al bijna bevallen en heb ik geen stuiver! alleen maar hoge rekeningen en bedrijgingen van deurwaarders. Werk vinden heb ik geprobeerd in de tussentijd, maar niemand neemt me aan omdat ik alleen maar een vmbo diploma heb, alleen ervaring in een kas en nog eens zwanger ben. Hat moet ik nu doen ? heb ik niet meer rechten? Langere uitkering? een bijstand? Er moet toch wel iets zijn, hoe kunnen ze me nou zo lang zonder geld laten zitten. Een zwangerschapsuitkering kan ik nu pas aanvragen, moet je natuurlijk een lopende ww voor hebben. Maar moet je uiterlijk 9 weken voor je uitgerekende datum doen, ik ben over iets meer dan 4 weken uitgerekend! Wie weet raad? wat te doen.. dalijk heb ik me kindje en verschrikkelijke schulden. Kan ik niet eens luiers betalen.
wat een vreemd verhaal en warrig. hoelang heb je nu precies gewerkt? voldoe je aan die 26 weken gewerkt van de 36 weken eis? en heb je daarvoor nog een arbeidsverleden van 4 uit 5 jaar? als je geen recht op ww hebt.. en geen inkomen meer, dus ook een partner die niet zo goed verdiend, dan kan je bijstand aanvragen.
Ik heb daar twee en een half jaar gewerkt, maar de laatste maand had ik vakantie opgenomen wat allemaal kon volgens mijn baas. Ik was er niet van bewust dan mijn contract afliep, ik heb die contract namelijk nooit gekregen.. Nee dit was mijn eerste baantje Heel warrig verhaal he, ik weet ook niet wat ik moet doen. het is allemaal zo raar gegaan
dan heb je als ik me niet vergis... slechts recht op 3 maanden WW... dus dan kan het wel kloppen wat UWV zegt
Daar was ik zoiezo wel bang voor, maar verder heb je nergens recht op als je geen werk kan krijgen en ik mag ondertussen nu al natuurlijk niet meer werken. Er moet toch wel iets geregeld zijn, wat als ik al een kleine had of een eigen huissie? Ze kunnen je toch niet geldloos laten zitten en op staat laten belanden?
nee klopt. daarom morgen meteen contact opnemen met de gemeente en daar een aanvraag voor de bijstand indienen.
Ja bedankt voor de tip, ik ga denk ik me contact persoon van het uwv bellen en daarmee erover kletsen. Hopelijk kan er zsm iets geregeld worden, word niet goed van al dit gedoe joh Pfff. Instanties, overal maar achteraan moeten hollen omdat het andes niet opschiet.. Dit is ook voor mij natuurlijk voor het eerst dat ik echt met instanties te maken heb en alles zelfstandig moet regelen, en heb er helemaal geen verstand van ook verder. Niemand die je ook verteld wat je kan doen en waar je recht op heb enz, dat had ik niet verwacht hoor.
tja.. zo is het helaas hier geregeld.. veel moet je zelf uitzoeken.. ook die extra potjes waar gemeentes speciaal geld voor krijgen.. niemand die zegt van hey... bij mij kan je dit krijgen.. maar dat gaat veranderen als het goed is.. ben benieuwd. succes in elk geval.
als jij nooit een contract heb gehad maar wel hebt gewerkt geldt automatisch een contract voor onbepaalde tijd! heeft een baas mij ook ooit geflikt maar hij mocht me dus niet ontslaan (of contract niet verlengen) en moest mij uitkopen. dus zoek dat uit! en bijstand idd, ww krijg je maar 3 maanden met jouw arbeidsverleden. maar ga achter dat contract aan, want als jij echt niets heb getekend (geen contract maar ook geen ontslagbrief!) kun je daar nog wel iets mee.
Hey Nathalie, Even een vraagje: heb je wel een zelfstandig huishouden of woon je bij je ouders? Dit omdat je hierboven de opmerking maakte "wat als ik nou al een huissie had gehad?". Ik denk namelijk dat als je bij je ouders woont je geen recht heb op bijstand omdat je een gezamenlijk huishouden hebt? Weethet niet zeker maar hou daar rekening mee! groetjes, Marit
Ja woon nog wel thuis, maar ben er gister achter gekomen dat mijn urgentie door is ! * vreugde dansje* Denk je dat ik dan nergens recht op heb omdat ik nog thuis woon? Vind ik ook zo een raar iets he, want dat geld wat mijn moeder en broer verdienen zie ik toch niets van.. Mijn rekeningen blijven even hard onbetaald.. Ik ben wel zo ssuper blij dat ik urgentie heb, wel voor een periode van 3mnd maar dat moet te doen zijn. Heb ik misschien toch nog voordat mn zoontje er is een huissie fijne dag nog, geniet van het weer ! xxxx
@nathalie: in principe heb je wel recht op bijstand als je thuiswoont hoor. Het zal alleen minder zijn dan wanneer je op jezelf woont. Ik hoop dat je snel een eigen huisje hebt en misschien weer een leuke baan kan vinden of anders bijstand krijgt, succes meid!
Okej! fijn om te weten dat ik dan wel recht heb! Ik ga vandaag dan maar via werk.nl aanvragen als ik er zelf allemaal kan uitkomen. Volgensmij moet ik daar dan ook invullen hoeveel me moeder en broer verdienen en dat weet ik natuurlijk niet. Dankje, ja ik wil in het begin thuisblijven bij me kleine, en bij familie is helaas ook geen optie. Dan wil ik langzaam aan weer gaan werken. Bedankt voor de reacties dames! ik kan er weer tegenaan! xxxx
Maar zwangerschapsverlof krijg je dus niet. Ik ben 'werkloos'. Ik heb 3 maanden een WW uitkering gekregen, maar nu heb ik dus geen recht op een WAZO uitkering omdat ik werkloos ben. (Mijn vriend werkt wel, dus gelukkig geen geldproblemen. Maar kijk dit dus ook even goed na)
Ik heb nu ook 3mnd ww gekregen en heb vandaag me intake gesprek gehad voor wwb. Dat ga ik ook krijgen na mn volgende afspraak, maar zwangerschapsuitkering krijg ik niet omdat mijn ww voortijdig al afgelopen was. Mijn vriend werkt ook maar is pas 18 en verdient niet zoveel, plus dat hij ook wat schulden te verwerken heeft en in het rood staat nu..
Wat scheef eigenlijk dat je geen zwangerschapsuitkering krijgt.... die uitkering valt als het goed is in je verlofperiode, toch? Dan hoef je niet eens te werken dus hoe moet je dan aan geld komen? Als ik het goed begrijp heb je alleen recht op een Zwangerschapsuitkering als je WW-uitkering hierop aansluit? Dus stel ik ontvang van 1 april t/m 1 juli een WW-uitkering. Dan moet je verlof ingaan op 1 julie ofzo? Wil je een zwangerschapsuitkering krijgen?? Op de site van CWI las ik volgens mij dat er een paar weken tussen mogen zitten.
Ja bij mij was het omdat mijn ww al eindigde op 1 december en mijn verlof ging 19 maart in dus heb ik geen recht op een zwwangerschapsuitkering.. Wel ga ik wwb krijgen maar dan krijg ik alsnog geen zwangerschapsuitkering. Dus aangezien mijn ww al afgelopen was voor mijn verlof zou ingaan krijg ik het niet. Ja idd je krijgt alleen de zwangerschapsuitkering als je een lopende ww hebt in die tijd. Ja stel jij hebt ww van 1 aplirl tot i juli moet jou verlof in die periode lopen, of ( weet ik niet zeker ) in iedergevalin die tijd aanvragen. Vind het ook allemaal maar vreemd hoor, zit raar in elkaar.
Tussen einddatum WW en de uitgerekende datum mag max. 10 weken liggen wil je nog aanspraak kunnen maken op een zwangerschapsuitkering. Dit is de zgn nawerking.
Okej dat wist ik niet, maargoed bij mij was het zoiezo meer dan 10 weken dus heb ik zoiezo geen recht gehad hoe dan ook. Maar goed om te weten voor andere mensen die dit ooknog nietweten