Hey meiden, Misschien een rare vraag van iemand die zelf al 12 jaar in de kinderopvang werkt! Maar ons meisje is nu 7,5 week. In januari moet ik weer gaan werken en gaat zij 1 dag naar een gastouder. Nu proberen we een ritme te vinden qua slapen en eten. (bv) Qua eten gaat dit vrij goed. Vaak om de 4u! Qua slapen proberen we ook een ritme te vinden. Logisch dat dit nog niet altijd lukt, want ze is nog zo jong! We leggen haar nu altijd in bed om te slapen (of ik moet weg moeten). Soms valt ze, nadat ze vaak wel even wakker ligt, in slaap. Soms gaat ze jengelen. Dan laat ik haar liggen en valt ze vaak uiteindelijk wel in slaap. Soms gaat ze krijsen. Dan haal ik haar eruit. Ik troost haar en probeer haar terug te leggen. Vaak gaat ze dan wel slapen, maar soms kost dit wel even wat tijd. Vandaag bijv een paar keer in bed gelegd, maar ze ging niet slapen. En ik wil haar niet laten huilen. (Ja, heel even, maar als dat krijsen wordt haal ik haar eruit. Dan raakt ze overstuur en vind ik niet nodig) Heb haar tegen mij aan gelegd en gelijk vertrokken! Ik geniet daar enorm van!! (dat gebeurt bijna nooit, omdat we meestal naast haar blijven zitten en haar in bed laten liggen.) Maar vraag me dan af.... hoe moet dat straks bij de gastouder? Die heeft gewoon de tijd niet om met een slapend kind op schoot te zitten. Zou ze in die paar weken echt nog een goed slaapritme krijgen?
Vanaf ongeveer 3 maanden ging het hier ineens vanzelf. Ik denk door het wel aan te bieden, maar niet te dwingen (laten huilen) dat je een heel eind komt. Daarnaast gaat zulk soort dingen vaak juist wel in de opvang!
Wij zijn een paar weken voordat J. naar het KDV ging 'op gaan bouwen' met in haar eigen bedje slapen en in slaap vallen ed. Laten huilen wilde ik ook niet. Op het KDV ging het meestal goed, soms sliep ze in de box of in MC in de hangmat (alleen als ze echt nergens anders in slaap viel). Maar als het meestal lukt, dan is het toch prima? Die enkele keer dat het dan niet lukt, moet ze er maar een oplossing voor vinden. Bv. na een wandelingetje in de wagenbak laten slapen ofzo?
Mijn dochter is altijd een ramp geweest qua thuis slapen overdag. Maar bij de onthaalmoeder ging het meteen goed. Nu nog steeds: thuis wil ze niet slapen, bij de onthaalmoeder slaapt ze uren. Het komt wel goed.
Dank jullie wel voor de lieve en geruststellende berichtjes! We hebben ook nog ruim een maand om te "oefenen".... Ik wil misschien te snel, te goed en te veel
Ik ben zelf gastouder en een goede gastouder vindt echt wel een oplossing als het je kindje een keertje niet lukt om in haar eigen bedje in slaap te vallen. Maar als je je er zorgen om maakt kan je het met je gastouder bespreken en kijken wat ze zelf voor oplossingen aandraagt. Als ze niet veel kindjes heeft of veelal zelfstandige kindjes scheelt dat al, en misschien heeft ze wel een draagzak bijvoorbeeld.
Mijn gastouder heeft een stuk of 3 oppaskindjes (incl. mijn kind dus) en nog twee kinderen van haarzelf. Toch heeft ze de tijd om met mijn ukkie op de bank te gaan zitten voeden/knuffen en in slaap laten vallen.
Ik herken het helemaal al is mijn dochter nu 12 weken. Overdag slaapt ze heel wisselend en eigenlijk voornamelijk in de box, op haar buik, nadat ze in mijn armen in slaap gevallen is. Over 5 weken moet ik werken en vraag me ook vaak af (maak me druk) over het straks bij de gastouder en opa/oma moet wat betreft slapen!
De gastouder heeft 4 kindjes maximaal. Dus op zich niet super veel! En de draagzak is mijn dochter (nog) geen fan van Ach... het zal vast allemaal goed komen! En maak me ook niet echt super druk. Maar vraag me wel eens af hoe dat gaat straks. Als ik haar nu lekker op schoot neem en haar troost..... Maar ik heb wel een erg goed gevoel bij de gastouder! Dus hopelijk gaat ons meisje daar gewoon lekker slapen We merken dat het s'avonds thuis ook steeds beter gaat! Dat was een paar weken terug ook nog niet. Was ze s'avonds altijd beneden bij 1 van ons. Nu slaapt ze eigenlijk altijd uiterlijk 20.30u!
Ik ben zelf gastouder geweest van een tweeling, ook daar wilde wel eens een van beide niet slapen, of allebei niet. Toch heb ik nooit echt problemen gehad, dus maak je niet ongerust. Een gastouder kan vast wel een beetje tijd vinden om je kindje in slaap te krijgen
Brrr, ik snap het helemaal! Onze dochter gaat ook vanaf januari naar een gastouder en ik vind het heel erg spannend! Ieder kindje heeft zijn/haar eigen gebruiksaanwijzing en wij als papa en mama leren nog steeds iedere dag, laat staan dat een 'vreemde' op de juiste manier met haar weet om te gaan!
Mijn dochter valt thuis overdag heel moeilijk in slaap. S avonds gaat het wel goed. Donderdag is ze gaan wennen op het kdv en daar viel ze gewoon meteen in slaap en sliep ze 2, 5 uur. Thuis hoogstens 3 kwartier