Ritme en speen vragen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Josie88, 13 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Gisteren ben ik bij een verpleegkundige geweest van ontwikkelingsgerichte zorg ivm het vele huilen van Eva. Ik vermoed KMA aangezien vele symptomen overeenkomen, volgens de vpk wordt het huilen veroorzaakt door andere onrust. Aangegeven dat we zoveel mogelijk een ritme proberen aan te houden (wat niet makkelijk gaat met veel huilen), dat er als volgt uitziet:

6.30 fles
    7.00 slapen
    9.30 wakker, knuffelen en spelen
    9.45 bad
    10.15 fles
    10.45 slapen
    12.15 wakker, knuffelen en spelen, bij mooi weer wandelen
    13.45 slapen
    14.30 wakker, fles, knuffelen en spelen
    16.00 slapen
    17.30 wakker, knuffelen en spelen
    18.30 fles
    19.00 slapen
    22.30 fles

Volgens de vpk doen we dit verkeerd, iedere keer moet het zijn: fles, wakkere periode, slapen etc. omdat ze anders wakker zou zijn op adrenaline en niet op energie die ze van de voeding krijgt. Eva slaapt echter niet zo lang, dus dan starten we s ochtends al verkeerd. Op de vraag hoe ik dit anders kan doen, gaf ze aan dat ik haar na de fles van 6.30 een tijdje wakker moet houden, zodat ze dan later tot de volgende fles kan slapen. Nou, dit heb ik vanmorgen geprobeerd, maar haar heel snel weer in bed gelegd, want ze was echt nog moe en werd er alleen maar mopperig van. Maar goed, ze zal zo weer wakker worden, maar dan is ze na het badje en de fles weer moe, dus op bed. En daar gaat het fout... Iemand tips hoe ik dit ritme kan veranderen?

Verder gaf de vpk aan dat ze zonder speen in slaap moet vallen omdat ze deze in haar diepe slaap kwijtraakt en daar vervolgens van wakker wordt. Dat klopt ook, na drie kwartier kan ik naar boven de speen er weer in doen. Maar hoe leer je dit dan af? Heb na drie kwartier wel eens gedacht, kijken of ze zonder weer in slaap valt, maar dat gaat dus echt niet gebeuren...

Edit: haar handjes zijn vrij trouwens, dus daar kan ze ook op sabbelen, maar die zijn blijkbaar niet goed genoeg. ;)

2. Josie88

Josie88 Niet meer actief

#2 Josie88, 13 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 dec 2013
    Oeps, hoort onder baby en dreumes

Edit: daar staat het dus, ben er echt niet bij... :)

3. AugustusMama

AugustusMama Bekend lid

9 jan 2013
    864
    0
    0
    Veluwe
    Als dit ritme/deze regelmaat voor jou goed voelt, lekker zo doorgaan. Je kan moeilijk tegen je kindje zeggen: sorry, je mag nu niet slapen want ... (vul zelf maar in) dat klinkt toch niet logisch?
    Ik vind dat 'je doet het verkeerd' wel heel cru, elk kindje is anders en heeft zijn eigen ritme.

Mbt de speen kan ik je niet helpen. Mijn zoontje heeft nooit een speen gehad.

4. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Op zich voelt dit goed, ik kijk naar haar en doe wat zij wil. Ik dacht ook dat we het goed deden... Maar dit zou fysiologisch gezien dus niet goed zijn, omdat ze op deze manier gebruik maakt van verkeerde energie en dat zou onrust veroorzaken. Ik weet het ook niet, lastig, ga aan mezelf twijfelen... Zou überhaupt niet weten hoe ik het kan veranderen.

5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Wij proberen de speen uit haar mondje te halen voor ze echt in slaap valt. Dus wel sabbelen om te dommelen en als ze weg begint te zakken eruit halen. Meestal accepteert ze dat wel en zoekt ze ook minder.
    anderzijds wordt ze ook standaard nog na 45min wakker als de cyclus voorbij is, het rijgen lukt nog niet helaas.

6. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Wat een onzin... Je kindje moet slapen als ze moe is en eten als ze honger heeft. Leuk regeltje van de vpk, maar zo werkt het niet altijd. Slapen zonder speen, ze is nog zo klein... Ze kan hem toch gewoon nodig hebben.

Kijk eerst maar eens hoe en wat met de evt kma en anders kan je altijd nog aanpassen.

7. Josie88

Josie88 Niet meer actief

Slaapt jullie kleintje makkelijk weer in sophy na 45 minuten? Dat is hier ook nog wel eens een probleem, vaak is ze klaarwakker om na een half uur uiteraard weer erg moe te zijn. Ik probeer er vaak voor te zijn met de speen zodat ze de kans niet heeft om meer wakker te worden, maar dat lukt niet altijd. Kan dat eens proberen met speen.

Morgen weer ons eigen ritme, ze is de hele ochtend en begin van de middag onrustig geweest. Meer dan anders, dus ik zet het advies van de vpk in de ijskast geloof ik. ;)

Deel Deze Pagina