Niet meer terug willen komen na zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door proudmom01, 16 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. proudmom01

proudmom01 Actief lid

21 jul 2015
    183
    0
    16
    Goedemorgen,

Ik heb besloten na mijn zwangerschapsverlof niet meer terug te komen bij mijn huidige werkgever. Mijn vraag is wanneer ik dit het beste kan melden op mijn werk, rekening houdend met het behoud van mijn zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Ook vind ik het wel zo netjes om het op tijd te melden zodat ze optijd iemand anders kunnen aannemen. Hopelijk kunt u mijn vraag beantwoorden.

Vriendelijke groet.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemiddag Proudmom01,

Je wilt weten wanneer je het beste ontlag kunt nemen, als je na het verlof niet meer in je huidige baan wilt werken.

Dit hangt af van de opzegtermijn die je contractueel met je werkgever bent overeengekomen. Als je een opzegtermijn hebt van bijvoorbeeld twee maanden, kun je wel eerder opzeggen. Je zou dus nu al kunnen opzeggen per een bepaalde datum in je verlof.

Als je zelf tijdens het zwangerschaps en bevallingsverlof (WAZO) ontslag neemt, heeft dat voor jou geen gevolgen voor de WAZO zelf.

Meestal krijg je geen uitkering als je zelf ontslag neemt. Bij de WAZO geldt dat niet, omdat UWV de WAZO altijd betaalt, ook als je geen ontslag had genomen. Er is namelijk geen benadelingshandeling.

Deze is er bij de WW wel; als je geen ontslag had genomen, zou je immers geen beroep op de WW hoeven doen. Houd er daarom wel rekening mee dat je geen WW krijgt, als je zelf ontslag neemt en na het verlof nog geen ander werk gevonden hebt.

Actuele informatie over het recht op WAZO bij beeindiging van een dienstverband vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

3. proudmom01

proudmom01 Actief lid

21 jul 2015
    183
    0
    16
    Dus ik reken vanaf mijn bevallingsdatum 10 weken + 1 maand (opzegtermijn) terug? Vanaf die datum kan ik opzeggen? Bedankt voor uw reactie Robert.

Vriendelijke groet

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste proudmom01,

Graag gedaan (namens Robert).

Je geeft aan dat je een opzegtermijn van 1 maand hebt. Je kan in dit geval een maand voordat je zwangerschapsverlof begint je ontslag indienen. Het verlof gaat in tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum en eindigt minimaal 10 weken nadat je kindje geboren is.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina