Eind 2013 nam ik 4 uur per week aan ouderschapsverlof op (ivm tweede kindje). De uren van mijn eerste waren al op. Nu kwam het op het werk niet uit dat ik 4 uur minder aanwezig was en op verzoek van mn werkgever hebben we mn ouderschapsverlof stopgezet. Ben ik de resterende uren nu kwijt? of heb ik daar nog gewoon recht op? Hoe kan ik daarachter komen?
Beste Mom86, Je hebt 2 vragen over het ouderschapsverlof dat is stop gezet. Ben ik de resterende uren kwijt? Het aantal uren dat je hebt opgenomen gaat vanzelfsprekend af van het totale ouderschapsverlof. Op de resterende uren houd je recht. Kan de werkgever het opnemen van ouderschapsverlof altijd weigeren? In principe mag de werkgever je aanvraag om ouderschapsverlof niet weigeren. Dit mag alleen als je verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt. Is dit het geval? Dan moet de werkgever een andere verdeling van de verlofuren met je afspreken. Voor actuele informatie over het ouderschapsverlof verwijs ik je graag naar de site van de Rijksoverheid . Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team
Hoi Yvonnne, Bedankt voor uw reactie. Normaliter ben je toch de uren kwijt zonder vooraf aangegeven onderbreking? Maargoed, in mijn geval was het op verzoek van de werkgever. Dit heb ik ook zwart op wit. In welk geval breng je een bedrijf ernstig in de problemen? Wel is het zo dat er eind vorig jaar een x aantal werknemers ontslagen zijn en daardoor wat meer werk op ons bordje is gekomen. Als ik minder zou gaan werken, zitten ze natuurlijk met dat extra werk. Dus je zou zeggen; probleem bezetting. Is dit een geldige reden?
Beste Mom86, Op je vervolgvragen heb ik geen antwoord voor je omdat UWV niet de instantie is die over jouw ouderschapsverlof gaat. Voor verdere vragen hierover kun je kijken op de website van de Rijksoverheid of bellen met het telefoonnummer van de Rijksoverheid op 1400. Kom je er met je werkgever niet uit? Dan raad ik je aan juridisch advies in te winnen bij de vakbond, rechtsbijstand of het juridisch loket (0900-8020). Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team