Goedendag, Graag zou ik via deze weg een paar vragen willen stellen over de overgang van ziektewet naar WIA. Gister is er een WIA uitkering aan mij toegekend met terugwerkende kracht vanaf augustus 2015. Nu is het natuurlijk zo dat ik van een wekelijkse uitbetaling naar een maandelijkse uitbetaling ga. Afgelopen woensdag heb ik nog ziektewet uitbetaald gekregen en hier direct een aantal rekeningen van betaald. Omdat ik natuurlijk was ingesteld op een wekelijkse uitbetaling, heb ik nu te weinig over om te overbruggen tot de 22e (of eigenlijk 25/26 want 22 valt op vrijdag en de bank betaald nooit gelijk op de dag van betaling). Ik kan maximaal 1 week vooruit, daar ben ik ook op ingesteld. Is het mogelijk om een voorschot te krijgen voor de aankomende 3 weken? Mijn tweede vraag is, met de WIA krijg je vakantiegeld maar hoe wordt dit nu verrekend met de afgelopen maanden? Alvast bedankt voor de genomen tijd en met vriendelijke groet.
Beste JayLove, Je hebt twee vragen over de betaling en verrekening van je WIA-uitkering. Beide vragen zijn zonder dossier niet te beantwoorden. Ik adviseer je om daarom contact op te nemen met UWV Telefoon (0900-9294). Mijn collega kan aan de hand van je dossier bekijken wanneer de uitkering wordt betaald en hoe het vakantiegeld wordt verrekend. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team
Hallo Robert, Bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels contact gehad met één van je collega's, zij kon mij vertellen dat ik 22 januari een WIA uitbetaling krijg. Meer dan dat kon ze mij niet vertellen. Nu heb ik afgelopen week wel ziektewet uitbetaald gekregen dus ik vraag mij ook af over welke periode de uitbetaling dan gaat? Mijn tweede vraag, hoelang duurt het voordat ik bericht krijg over de toekenning van de WIA uitkering? 6 januari is dit telefonisch meegedeeld. Bedankt nogmaals en mvg
Beste JayLove, Je hebt aan telefoon te horen gekregen dat je vanaf 22 januari een WIA-uitkering krijgt. De officiële beslissing heb je nog niet in huis. Je wilt graag weten wanneer je die kunt verwachten. Daarnaast vraag je jezelf af hoe het met de betalingen gaat als je vanuit de Ziektewet over gaat naar de WIA. Na ontvangst van de WIA-aanvraag krijg je binnen acht weken een beslissing thuisgestuurd. De eerste WIA-betaling wordt gedaan zodra de beslissing er is dat je recht hebt op een WIA-uitkering. Hou er rekening mee dat je over januari maar een klein stukje WIA krijgt uitbetaald, namelijk van 22 tot en met 31 januari. De WIA betaalt maandelijks rond de 23e van de maand. De betaling gaat altijd over de maand zelf. Op 23 februari wordt de betaling over de maand februari gedaan. Hier vind je de betaaldata voor 2016. De Ziektewet betaalt wekelijks achteraf. Je hebt recht op een Ziektewet-uitkering tot en met 21 januari. In de week van 25 januari zal je de laatste Ziektewet-betaling ontvangen, over de periode van 18 tot en met 21 januari. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team