niet meer tevreden tegenwoordig??

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 17 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

precies en daarom heb ik dat woord er ook ingezet. Ik gaf ook als voorbeeld dat toen zij klein waren de t.v. iets bijzonders was. Niet iedereen had er 1 en er mocht door de kinderen alleen op zaterdagmiddag gekeken worden. Maar zij hebben toch ook de keuze gemaakt om hun kinderen met een t.v. op te laten groeien.

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.806
    4.191
    113
    Ach, je moet genieten van het leven met alle luxe daarbij die je je kunt permiteren.
    Ik zie mezelf ook niet in een stacaravan zitten als ik op een heerlijk resort kan vakantie vieren. En natuurlijk breng ik dit over op mijn kind(-eren) Maar ik denk dat het er meer aan ligt wat je je kinderen meegeeft. Ze moeten nl. wel weten dat dit soort dingen niet vanzelfsprekend zijn en niet zomaar aan komen waaien.
    Het is aan jezelf om kids te leren het optimale uit het leven te halen maar wel te weten dat dat niet vanzelf komt en het dus ook te waarderen.

3. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Vroegah, toen de seks nog vies was en de lucht nog schoon:D

4. Dana

Dana Niet meer actief

whahaha :D

5. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ook ik vind dat er een kern van waarheid in zit. Maar ik ben ook van mening dat je met de tijd mee kunt gaan. Je moet als ouder gewoon goed nadenken over de keuzes die je maakt.
    Ik lees bijvoorbeeld vaak het zinnetjes: '" alles maar krijgt" maar hoe vaak gebeurd dat nu dat een kind alles krijgt.
    Ik heb een abonnement op een indoor speeltuin, iets waar sommige kinderen alleen met verjaardagspartijtjes heen gaan.
    Maar voor mijn kinderen zijn andere dingen weer speciaal, bijvoorbeeld snoep (krijgen ze niet zo heel vaak), kinderboerderij, zwembad.
    En als we dan iets doen wat we niet vaak doen, maken we het extra leuk! Dat lijkt me voor de kids ook een leuke herinnering voor later. Dat ze nog zoveel hebben kunnen genieten.

Ik weet nog dat ik vroeger met mn moeder de stad in ging. Dat was echt feest! Haha Maar wel doordat het niet zo vaak gebeurde.

6. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

ja idd, dat ook nog eens.

7. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Vroegah hadden we geen drempels, alleen kuiluh!

8. pijman

pijman Niet meer actief

Nou dat is toch echt niet de reden waarom wij zo vaak gaan. Ik doe niks omdat het anders 'zielug' voor ze is. Ik deel de ervaring van angellove, dat ik nu wil genieten omdat het kan, je weet immers nooit wat de dag van morgen je brengt. Dus brengen wij graag tijd met elkaar door, op een manier die ik als verantwoorde moeder bij mijn gezin vind passen. Tijd samen doorbrengen is een kadootje op zich maar toch van een heel ander niveau als een kado uit de speelgoedwinkel. Aan dat laatste hecht ik dan weer geen waarde.

9. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Wij hadden vroeger een abbo op de dierentuin hier vlakbij, helaas is die er niet meer. Anders had ik dat ook gedaan voor mijn dochter. Ik ben nog steeds gek op dierentuinen en vaak gingen we ook maar voor een paar uurtjes idd, of alleen naar de speeltuin die erbij zat.

Ik ben het er mee eens dat het erom gaat hoe je ermee om gaat, dat niet alles vanzelfsprekend is.
    Ik vind het heel belangrijk dat mijn kind straks lekker buiten kan spelen. Wij wonen op een flat, dus dan is het voor mij aantrekkelijk om een abbo te nemen op een park hier in de buurt waar een mooi bos is, een grote speeltuin en verschillende dieren. Dat vind ik niet verwennen.

10. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Misschien wel minder bijzonder, maar daarnaast kun je toch ook af en toe ergens anders heen gaan? Naar de dierentuin of safaripark of zo. (En met een Efteling abonnement krijg je daar ook korting ;)) Dan is DAT weer bijzonder.

Niet alles hoeft bijzonder te zijn. Dingen kunnen ook wel eens gewoon leuk zijn.

Ik denk dat je een kind pas verwend als hij ALLES krijgt wat hij WIL. Dus dat hij nooit mee maakt dat hij iets niet kan of mag.
    Ik denk dat je dan ontevreden volwassenen krijgt, als ze dan in situaties komen dat ze niet alles kunnen krijgen of doen wat ze willen.

Valt wel mee. Met vijf keer een 'gewone' dag (dus niet de duurdere zomeravonden) heb je het duurste abonnement er al uit. Dus dan ga je 2x naar de Winterefteling en 3x in de zomer. Dan hem je het abonnement er al uit. En dan de korting op evt. andere parken nog. Zoals € 4,00 korting bij het Dolfinarium, Diergaarde Blijdorp, DierenPark Amersfoort, of DierenPark Emmen. € 5 korting bij GaiaPark Kerkrade Zoo en 20% korting bij Madurodam.

11. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ik denk dat je het op 2 verschillende punten benoemd.
    Wat betreft uitjes als zijnde efteling, denk ik wel dat je kinderen daarmee kan verwennen. Dat ze hogere eissen gaan stellen aan uitjes en cadeautjes.

Wat betreft vakanties ben ik van mening dat het juist goed is om ze zoveel mogelijk al van de wereld te laten zien.
    Dat is toch juist prachtig, de wereld verkennen met je kinderen aan de hand.
    Ze zien al wat van andere culturen, religies en natuur..Hoe kan dat nou slecht zijn.

Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denk een abbo op een pretpark oid te nemen. Zulke dingen zijn luxe, en geen dagelijkse kost vind ik.

12. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    Ik zie ook dat alles groter en meer moet zijn ieder jaar. Maar ik probeer mijn kinderen met kleine dingetjes ook gelukkig te maken.

OK ik heb een abbonement op het gaiapark( dierentuin) Maar daar binnen is een kinderboerderij en speeltuin waar ze super kunnen rond rennen enzo. en we gaan er regelmatig heen. Niet iedere week hoor !!

Verder is mijn kleine meid nog altijd blij met stoepkrijt of een bellenblaas. En vond ze de babyborn pop toen ze 1 werd minder leuk als de plastic bekertjes met een princesje erop die IK gewoon leuk vond voor op tafel. :)

Ik laat mn meisie sparen ze krijgt iedere zaterdag de 50 cent die in me winkelwagentje zit. als een soort zakgeld ( ze is bijna 3 jaar) En rammelt dan flink met de spaarpot even voelen of er al genoeg in zit om kleurtjes te kopen of papier om op te tekenen. En ik laat gewoon weten dat als ze nog niet genoeg heeft dat ze nog niks kan kopen. Dat ze nog even moet wachten tot ze genoeg heeft. en ze snapt al heel goed dat niet alles vanzelf gaat en dat je zomaar alles mee kan nemen. Dat papa daar hard voor moet werken en we moeten sparen.

Je kan er zelf dus goed voor zorgen dat je kinderen ook zelf mee sparen voor leuke dingen. Laten zien hoeveel geld je nodig heb om dingen te kopen of te doen, dat alles geld kost.

en daar is een abbonement ergens op ook zeker leuk maar laat wel zien dat het veel geld kost en dat heel veel mensen zulke dingen niet kunnen doen. Je kan ze natuurlijk ook een kranten wijkje of bijbaantje laten doen als ze oud genoeg zijn en ze meteen laten zien dat er rekeningen zoals zorgverzekering betaal dmoeten worden of gas en licht. ( als ze 14-16 jaar zijn ongeveer)

nog even een voorbeeldje trouwens een nichtje van mijn vriend. 13 jaar. die ging voor haar verjaardag eventjes met vliegtuig naar london om te winkelen met 3 vriendinnen als verjaardagsfeestje !!! mijn bek viel open !!
    en paar jaartjes later deed ze haar SWEET 16 ! en dat moest en zou een groot feest worden in discotheek met van die armbandjes totaal geen limiet in de bedragen die uit gegeven werden en ze MOEST een roze scooter hebben ook en anders werd ze boos... Eh .... hallo... het kost geld en moeten?? je moet Poepen ja. dat is wat je moet. Maar een groot feest en scooter.. NO WAY!

13. Yukl

Yukl Niet meer actief

Met vakanties heb je ook nuances hoor. Ga je bijvoorbeeld 4 keer per jaar op vakantie (zoals mijn vader en zijn vrouw met hun kinderen; de kinderen vinden vakantie dus ook heel gewoon), of 1 keer per jaar (maar dan in 1 keer goed)? En je kunt wel cultuur willen snuiven, maar dan is het natuurlijk een beetje hypocriet als je in een all-inclusive hotel zit en alleen maar daar op een strandbedje ligt te zonnen.

14. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Heb je helemaal gelijk in!

15. hardloper

hardloper Niet meer actief

Wij gaan denk ik eens in de twee drie jaar naar de efteling en verder nog nooit naar pretparken met ze geweest. Ik neem dan dus ook gewoon brood mee en drinken en we gaan zeker geen spullen daar kopen omdat we maar eens in de zoveel tijd gaan. Ik neem zelfs nog drinken mee naar de stadsspeeltuin (abonnement 20 euro per gezin per jaar.)
    Mijn kinderen zijn niet verwent, wel tevreden en kennen de waarde van geld (misschien iets te goed)

En de vakanties, we gaan lekker camperen in nederland:D. En we hebben (echt waar!) altijd mooi weer.

Ik geloof best dat je kinderen heel makkelijk kan verwennen met alles wat er tegenwoordig is, zeker als je het geld ervoor zou hebben.

16. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik ben het er niet echt mee eens.
    Mensen zijn over het algemeen gewoon veeleisender. En dat zal met de jaren niet minder worden,verwacht ik.

Ik moet bekennen dat wij onze kinderen af en toe genadeloos verwennen. Een abonnement op een efteling hebben we niet, omdat dat simpelweg te ver weg is hahaha.
    Maar we gaan toch wel minimaal 1 x in de maand naar een attractiepark.
    Ook gaan we ver weg op vakantie, in luxe ressorten ( omdat man niet op een camping wil zitten! ).

Maar wij leren ze wel ( voor zover het kan op deze leeftijd ) dat het niet komt aangewaaid. De oudste wordt helemaal gelukkig van een flesje bellenblaas of een zakje knikkers.
    Zelf ben ik ook zo opgevoed, en ik vind het een prima manier.
    Mijn man dus niet, die zijn moeder was alleen, maar hij heeft totaal niet meegekregen hoe hij met geld om moet gaan.

17. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Ik denk dat een klein kind niet echt beseft hoe duur de Efteling is.... En als je er vlak bij woont is het in mijn ogen toch makkelijk dat je er een abbo op hebt, en de kids vinden het toch leuk, waar maak je je dan druk om?
    Daarnaast kun je je kinderen de waarde van het geld toch op andere manieren leren?

En zoals velen hier, vind ik ook dat je van vakantie niet genoeg kan krijgen, en zie het juist als iets positiefs om je kinderen meer te laten zien dan alleen de stad waar je in woont.

Ik probeer mijn zoon nu al te leren blij te zijn met alles wat hij heeft en krijgt. Maar dat papa en mama overal hard voor moeten werken, en dus niet alles kunnen kopen.
    En ik heb een hekel aan de woorden IK WIL (een boterham, een ijsje, mijn rode trui aan..enz..), dan hoef ik hem maar aan te kijken en hij verbetert zich met, MAG IK.

18. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

6 jun 2009
    2.046
    0
    0
    Ook hier sluit ik mij helemaal bij aan.

19. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Ik denk dat er deels waarheid inzit.
    En misschien moet je ook de keerzijde er van bekijken. Wij hadden vroeger niets thuis. Nooit was er geld, met als gevolg dat vakantie enzo er niet inzat. Ik ben welgeteld 1 x met mn ouders weggeweest op vakantie. Ook dagjes uit waren zeldzaam. En dan bedoel ik de dagjes naar een pretpark of dierentuin. Ik denk dat dat misschien 1x per jaar was. Als wij weg gingen dan was het naar het bos, of de heide op. Pas toen ik zelf een bijbaantje had ging ik wel vaker met vriendinnen eens weg.
    Dat heeft er juist voor gezorgd dat ik mijn kinderen meer wil meegeven. Mijn kinderen moeten een leuke gezellige jeugd hebben, waar tijd ruimte en geld is voor leuke dingen.
    Wel ben ik het eens dat die dingen niet (altijd) veel geld hoeven te kosten. Dierentuin super, ben druk aan t sparen voor korting met de c1000 stickeractie van dit moment. Speeltuin/kinderboerderij doen we vaker, en er zit een hele leuke in de buurt die ook gratis is. Verder wandelen en fietsen we veel. Verjaardagen krijgen ze wel een wat groter cadeau, maar vaak doet opa dan mee. En uiteraard zijn er ook wel momenten dat we wél wat groots/leuks/duurs gaan doen.
    Ik 'verwen' ze soms wel met kleine dingen: naar de markt en dan mogen ze samen een stroopwafel kopen. Dan neem ik een pakje drinken mee en gaan we lekker in t zonnetje genieten. En daar zijn ze tot nu toe dol blij mee!

20. adi

adi Niet meer actief

Wat een leuke discussie :D

Ik zit er ook dubbel in. Ik vind dat een abbo op Efteling (of een andere attractiepark of dierentuin) niet direct verwennerij is. Het is maar hoe je ermee omgaat.
    Vanaf 4-5-6 jaar ontwikkelen kinderen verwachtingspatronen. Als je op deze leeftijd het kind aanleert dat je pas indruk kunt maken met iets groots, luxe, beter dan bij een ander enz., dan krijg je verwende kinderen.
    Kindje dat 5x per jaar met ouders naar de Efteling gaat, maar ook super blij is meteen speurtocht in het bos als eigen verjaardagfeestje vind ik geen verwend kind. (in dit aspect dan). Maar als het betreffende kind Efteling zo alledaags en 'gewoontjes' vindt en zijn 6de verjaardag in Disneyland wil vieren, en anders een drama thuis maakt, dat vind ik een verwend nest.

En zo is dat met alles. Kleine kinderen hebben totaal geen besef van 'duur'. Maar die kun je ze wel aanleren. Ik ken een meisje dat op haar 5de haar neus ophaalde voor 'nep' barbies, en riep dan met een zuerderige toon:
    'nee dat is een neppe, mama zegt dat die goedkoop zijn en daarom hun armen niet kunnen buigen. Die wiiilll ik niiieeeee'
    (ik was toen 7 en we kwamen bij hun op visite en ik nam mijn 'neppe' barbie mee om te spelen)

Deel Deze Pagina