Hallo dames, Mijn dochter is bijna 14 maanden en ik merk wat verschuivingen in haar ontwikkeling. Zo is ze de laatste tijd enorm bewegelijk (wil niet meer op schoot boekjes lezen, terwijl ze dat eerst geweldig vond) en gaat ze vooral op onderzoek uit. We zijn haar nu ook aan het leren dat ze bijv. niet aan de plantjes mag. Het lijkt er ook op dat ze wat uitgekeken is op haar speelgoed. We hebben een grote kist in de kamer staan en daar haalt ze alles uit. Vervolgens speelt ze met niets. Als ik met haar speel vind ze het leuk, maar ook niet voor lang. Dan moet er weer getijgerd worden Lopen achter de loopkar doet ze ook, maar ze is nog niet zo handig natuurlijk en komt na 5 passen vast te zitten. Ik heb gemerkt dat ze het heerlijk vindt om papier te scheuren en tassen leeg te halen. Kan ik haar nog stimuleren, want ik heb het idee dat ze zich snel verveelt. We gaan elke dag wandelen en sinds kort gaat ze ook 1 keer per week naar een speelmiddag om met leeftijdsgenootjes te spelen.
Ik zit met de kleine man op een cursus waar hij allemaal dingen ervaart en leert kennen. Daar haal ik wel wat tips uit. BV - doos/doosjes vullen met allerhande dingen die hij uit mag/kan pakken. Dit kun je zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt - een soort knuffelkussen/dekens op de grond om overheen te klauteren - zwembadje (is hier in de box) met ballenbakballen - etc Overigens staat 14 maanden volgens mij ook wel bekend hierom. Niets is goed...
O ik word er ook niet goed van!! Wil eigenlijk alleen maar spelen met dingen waar ze niet aan mag zitten hahaha! Speelgoed is niet goed genoeg meer...zelfs nieuw speelgoed kijkt ze maar 5 minuten naar om, tenzij ik meespeel. Heel de speelgoedkast wordt leeggetrokken, ze drukt overal op een knopje en is dan weer klaar met alles... Wat ik doe (of probeer te doen): - Zoveel mogelijk betrekken bij wat ik doe, bijv. vragen of zij wilt helpen met tafeldekken en dan dingetjes geven die zij (stuk voor stuk, dan is ze lekker bezig) van de keuken naar tafel kan brengen (zo wordt elk eetmoment gedaan met wel 4 pannenonderzetters, 3 plastic bordjes en een eindeloze hoeveelheid plastic bestek haha). - Als ik ga huishouden, zoveel mogelijk laten helpen door haar een doekje te geven of een swiffer waarvan ik de steel verkort heb dus daar kan ze goed mee 'swifferen' - We zijn lid geworden van de speel-o-theek en kunnen dus ook vaak nieuw speelgoed lenen daar - Bij lekker weer (maar niet goed genoeg voor een badje in de tuin) een teiltje water met een kwast en dan de tuintegels en de schutting 'verven', of gewoon lekker kliederen met water, dat is sowieso altijd goed hier
Het leukste speelgoed was toen 'ik' ...ik ging vaak bij 'm op de grond zitten en dan wilde hij wel spelen, als ik dan opstond kwam ie snel achter me aan om bij me te hangen...als ik 'm dan negeerde ging hij soms wel even spelen maar waar ik was was hij ook...met de was helpt ie ook altijd. Hij hangt nog steeds graag bij me maar kan ook weer alleen spelen en het is gewoon hetzelfde speelgoed wat er nog ligt, tis een fase Met z'n loopkar en loopauto stapt ie weinig tot niks maar de loopfiets is een groot succes, zo probeer je af en toe wat... En lege flessen, ook een hit.
Bedankt voor de reacties dames! Eveline, ik ga jouw tips ook opschrijven voor als ze wat ouder is. Als ik haar nu een bordje zal geven, zal ze hem wegsmijten Mykelti, het is inderdaad een fijne fase Zo'n speeltent met ballen hebben we ook, maar ze kijkt er ook niet heel lang naar om. Marianne, lege flessen zijn hier inderdaad ook favoriet. Dan maar accepteren dat de woonkamer vol ligt met stukgescheurde tijdschriften en lege waterflessen en al het speelgoed onaangeroerd in de bak
Goede tips hier al. Hier ook, alles wat geen speelgoed is leuk, vooral afstandsbedieningen, telefoons, laptop, etc etc. Lege flessen, doosjes, zelfgemaakte rammelaars, balletjes, blokjes dat zijn dingen die hier momenteel wel willen
Hier inderdaad ook dingen die kunnen worden gevuld en leeggehaald. Dingen om geluid mee te maken (ze is dol op de xylofoon) en helemaal favoriet is het buitenspelen; nu af en toe weer aangenaam. Van de peuterschommel krijgt ze geen genoeg (schommelt ook gewoon zelf en op onze zithoogte, dus dat is erg gezellig) en de zandbak is ook leuk: scheppen.
Weet niet meer precies met welke leeftijd, maar Stijn heeft ook een periode gehad dat hij niet veel met speelgoed speelde! Meer met lege flessen, dopjes, bakjes om allerlei rommeltjes in te stoppen, potten/pannen etc. Ik zou proberen zoveel mogelijk te dochter te volgen en wat minder dat, o zo leuke, speelgoed aanbieden!
Jongste is hier nog iets jonger maar een speeltentje met gaten erin (heb hier eentje van Ikea) vindt ze leuk om in en uit te kruipen. Gastouder heeft ook zo'n kruiptunnel, dat is helemaal een succes. Staat hier op haar verlanglijstje Poppen begint ze nu langzaam leuk te vinden en dingen met geluid. Verder (koeken)pannen, pollepels, plastic bakjes etc.
Wat herkenbaar! Mijn dochter is bijna 1, en wil ook vooral met cd spelers, stekkers, kattevoer (!), folders en afstandsbedieningen spelen. Ik ga de tips van Eveline ook opschrijven, dank! En morgen de pollepels uit de la halen.
Enigszins herkenbaar, mijn dochter is nu 14 maanden. Wat hier goed gaat: Tassen leeghalen inderdaad, in de spiegel kijken, met autootjes spelen, de was "doen", kruiptunnel, papier scheuren, samen de tafel dekken, de stukjes van een inlegpuzzel eruit halen en ergens anders in doen . Liedjes zingen vindt ze erg leuk en dieren aanwijzen in een boekje. Je wordt er wel creatief van moet ik zeggen
haha het zijn vooral tips die ik van mijn moeder heb gekregen hoor Overigens...nav jullie tips heb ik vanmorgen de blokkenstoof weer uit de kast gehaald en...succes!!
Bak met knijpers, werkt echt perfect. Hier speelt de ook graag met tasjes waar ze dingen in kam doen en verplaatsen nu kan de mijne al lopen dus spelen we ook veel buiten. Scheelt een hoop!
als ze tassen leeghalen leuk vind kan ze misschien wel wat helpen met de boodschappen opruimen neem een oude tas en stop daar allerlei frutsels in (dopjes, knuffels doosjes lapjes stof etc) zodat het steeds een verrassing is wat eruit komt. als je dan in wat doosjes rijst doet en goed dichttapet kan ze gelijk muziek maken.
Mijn dochter had iets nadat ze een jaar was ook zo'n fase, dat al haar speelgoed niet meer goed was. Dit is na een tijdje weer bijgetrokken, dus het kan ook gewoon een fase zijn. Duplo was trouwens wel altijd favoriet en is nooit echt uit de gratie geraakt. Ze heeft nu ook nog regelmatig dagen of soms zelfs weken dat ze nauwelijks een boekje wil aanraken, terwijl ze andere dagen echt uren boekjes wil "lezen" (of mama of papa laten voorlezen).