Niet meer verplicht 6 weken van te voren met verlof bij ziektewet uitkering?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Rebelleflower, 24 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Hallo,

Zojuist heb ik telefonisch contact gehad met jullie en de mevrouw aan de telefoon vertelde mij dat de regeling veranderd is als je van je ziektewet naar een WAZO gaat.

Normaal was je verplicht om 6 weken van te voren het verlof in te laten gaan maar deze mevrouw vertelde mij dat dit niet meer het geval is en het ook 4 (of 5) weken van te voren kan.
    Klopt dit? Ik kan dit niet duidelijk terug vinden op de site.
    Wat ik kan terug vinden is het volgende:

"Als u zwanger bent met een WW-, WIA- of Ziektewet-uitkering kunt u zwangerschaps- en bevallingsverlof krijgen en een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). De uitkering duurt minimaal 16 weken. De uitkering is 100% van uw dagloon.

Als u zwanger bent, heeft u recht op minimaal 16 weken zwangerschaps- en bevallingsverlof. Het verlof gaat in tussen 6 weken en 4 weken voor de dag na uw uitgerekende datum. U bepaalt binnen deze periode zelf op welke dag u het verlof laat ingaan.
    Na uw bevalling heeft u recht op minimaal 10 weken bevallingsverlof."
    Link naar site UWV

Kan ik hieruit dus opmaken dat het dus óók met een ziektewet uitkering mogelijk is om 4 weken van te voren met verlof te gaan ipv 6 weken?

Ook zei ze dat ik 4 tot 2 weken voordat ik mijn verlof in wil laten gaan dit zelf online kan regelen (ik heb geen werkgever meer dus dit gebeurd niet automatisch voor mij via mijn werkgever).

Maar op de site zie ik namelijk nog het volgende staan:
    "Hoe u de zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvraagt, hangt af van de uitkering die u heeft. Er zijn 2 situaties: U heeft een WW-uitkering: vraag de zwangerschaps- en bevallingsuitkering aan via Mijn UWV. U heeft hiervoor uw inlogcode van DigiD nodig.
    U heeft een andere uitkering dan WW: vraag het aanvraagformulier voor de zwangerschaps- en bevallingsuitkering telefonisch aan. Dit doet u vanaf 4 weken voor uw eerste verlofdag"
    Kan ik dit nu wel of niet zelf online regelen?
    En als dit wel kan, wordt de link dan aangepast of komt er een andere link voor de overige uitkeringen?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn 2 vragen!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Rebelleflower,

Je hebt twee vragen over de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Ik help je er graag mee.

Ingangsdatum WAZO
    Je hebt inderdaad de mogelijkheid om het verlof te laten starten binnen 6 tot 4 weken voor je uitgerekende datum. Maar ben je ziek in deze periode? Dan worden de ziektedagen van je bevallingsverlof afgehaald. Je verlof eindigt daardoor eerder.

Aanvragen WAZO
    Ik moet hiervoor toch mijn excuses aanbieden want wat mijn collega je aangaf is niet helemaal juist. Heb je een WW-uitkering? Dan kun je inderdaad de aanvraag digitaal versturen. Dit lukt helaas nog niet voor andere uitkeringen. Je kunt dus telefonisch je zwangerschaps- en bevallingsuitkering aanvragen. Je krijgt dan van ons een aanvraagformulier toegestuurd.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

3. Rebelleflower

Rebelleflower Fanatiek lid

26 sep 2015
    1.256
    2
    38
    Vrouw
    Ik snap het eerste nog steeds niet helemaal..

Ik zit momenteel in de ziektewet en mijn ziektewet uitkering zal overgaan in een WAZO. Ik zal helaas niet beter zijn voordat mijn verlof in gaat.
    Dus als ik dan mijn WAZO uitkering 4 weken voor de uitgerekende datum in laat gaan (terwijl ik dus ziek ben) dan zou dat betekenen dat ik uiteindelijk 14 weken verlof krijg...?
    4 weken voor de bevalling en 10 weken na de bevalling ipv 16 weken: 4 weken voor de bevalling en 12 weken na de bevalling.
    (Als je dus precies op de uitgerekende datum bevalt).

Dus uiteindelijk lever je, als je het 4 weken van te voren in laat gaan, gewoon 2 weken in..? Dus ben je alsnog 'verplicht' om 6 weken van te voren met verlof te gaan?

En nog even voor mijn eigen duidelijkheid:
    Mijn uitgerekende datum staat op 18 september.
    Als ik 6 weken van te voren met verlof ga dan zal mijn eerste verlofdag zijn: 8 augustus.
    En de laatste dag van m'n verlof: 27 november 2016
    Dan moet ik mijn verlof dus aanvragen tussen 11 en 25 juli?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Beste Rebelleflower,[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Ik vind het erg jammer dat je tegenstrijdige informatie hebt ontvangen.[/FONT]

[FONT=&quot]Je geeft aan dat je momenteel een Ziektewet-uitkering hebt.
    De WAZO-uitkering wil je 4 weken voor de uitgerekende datum in laten gaan.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]In principe kun je zelf kiezen wanneer je het zwangerschapsverlof in laat gaan.
    Minimaal 4, en maximaal 6 weken voor de uitgerekende datum.
    De periode tussen 4 en 6 weken noemen we de flexibiliseringsperiode.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Maar wanneer je in die flexibiliseringsperiode ziek bent, worden deze weken automatisch bij het zwangerschapsverlof geteld.
    In de praktijk krijg je dus 6 weken zwangerschapsverlof en 10 weken bevallingsverlof.
    Ook al heb je aangegeven dat je 4 weken van tevoren met verlof gaat.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Meer informatie lees je hier.[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot][/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]De informatie op de site over het aanvragen van het verlof is correct.
    Heb je een Ziektewet-uitkering? Dan vraag je de WAZO telefonisch[/FONT][FONT=&quot][/FONT][FONT=&quot] aan.[/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Een voorspoedige zwangerschap gewenst![/FONT]
    [FONT=&quot] [/FONT]
    [FONT=&quot]Met vriendelijke groet,
    Stella
    UWV Webcare Team[/FONT]

Deel Deze Pagina