Hoi! Jaycen krijgt nu 5x 150+5 (omneo, verdikt met 5 schepjes nutriton), weegt 5500 gram. Hij is hiermee tevreden en als ik hem eens meer aanbied laat hij het staan, gaat kauwen op de speen of als ie het wel wegdrinkt wil hij de volgende fles niet meer of maar half. Vorige week op het CB werd namelijk gezegd dat hij meer moet krijgen, maar dat ik niet boven een liter per dag uit mag komen. Maar zolang hij hieraan genoeg heeft hoef ik hem toch niet perse al meer te geven of moet hij echt meer hebben qua wat overeenkomt met zn gewicht? Die liter per dag geldt voor de hele voeding neem ik aan? Misschien een beetje domme vraag, maar ik neem aan dat ze niet de 150cc aan water rekenen, maar de hele voeding? Dan heb ik nog een paar algemene vragen... Hoe zit dat precies met die liter voeding per dag? Tot wanneer geldt dat, of tot welk gewicht? Wanneer mag je daar dus weer bovenuit komen? Vanaf welke leeftijd of welk gewicht mogen ze over op 4 flessen per dag? Hoelang mag een baby van 10 weken doorslapen? Zijn er mensen die na flesvoeding overgestapt zijn op "rapley" of kan dat echt alleen als je borstvoeding hebt gegeven? Alvast bedankt voor de antwoorden! Groetjes Priscilla.
Van het cb krijg ik ook nooit hoogte. MOET je kindje nou 1000 per dag krijgen of hoeft dat niet perse. Ons zoontje kreeg eerst 5*200, en soms wilde hij nog nachtvoeding. Het cb vertelde ons dat we van de nachtvoeding af moesten, omdat hij het niet nodig heeft gezien zijn gewicht etc. Nou wij dus van die nachtvoeding, af binnen 2 dagen sliep hij door dus weg nachtvoeding. Na een week begon hij van die 200 wat te laten staan soms 20, soms 40 maar ook weleens 60. Nou ik dus weer verlagen al die flessen (wil nog niet naar de 4 flessen, denk wel dat hij daar aan toe is) hij drinkt nu 150-5, en om 22:00 uur 200/6 + 3 schepjes rijstebloem totaal: 860 ml, is dit nou genoeg? Ik reken: 150 water plus 5 schepjes = 165 ml voeding. 180 water plus 6 schepjes maakt 200 ml voeding
Prissie1983, volgens mij drinkt je kindje een prima hoeveelheid hoor, voor een kindje van 2 maanden oud..Cb kan zoveel willen, als je kindje hier genoeg aan heeft is het gewoon genoeg! Milan dronk hier wel altijd volgends de boekjes, maar Misha heeft zelden een fles leeggedronken van 180+6, ze altijd wel een beetje blijven steken op 150+5 flessen, zelfs toen ze overging op 4 flessen (alleen bood ik haar dan op de meest hongerige momenten van de dag wel 180+6 aan). Je hebt nu eenmaal grote en kleine eters, simpel. En ja, Misha bleef achter met haar gewicht ivm haar lengte, maar het was nu eenmaal zo. Nu, 2 jaar later is alles netjes gelijk getrokken hoor, gewicht en lengte komen weer aardig bij elkaar... En dwingen gaat niet. Als je kindje tevreden is met de hoeveelheid die het nu krijgt, dan is het gewoon goed...
Dank jullie wel voor het snelle antwoorden! Hij ligt prima op schema qua gewicht en lengte, lengte is zelfs is boven de curve. Het is lange, slanke baby, dus ja, als ie goed groeit zal het verder wel goed gaan dan ja... Idd krijg je er nooit echt hoogte van, af en toe snap ik er echt geen fluit van en om nou te zeggen dat het van die gezellige kletstantes zijn waar je met al je vragen terecht kunt... neuh... Beertje, die fles van 22.00 uur met 200/6 + 3 schepjes rijstebloem, vanaf welke leeftijd geef je zulke flessen en zijn die om extra te vullen zodat ze 's nachts niet komen? Die fles is dan ook ineens een stuk meer dan de rest van de flessen, drinkt hij die gewoon leeg of moeten ze echt wennen aan de hoeveelheid? Hier is de laatste fles nu 23.00 uur en hij slaapt dan door tot 5.30. De fles ervoor is om 19.00 uur, maar nu slaapt hij ook zo vast dat het gewoon zonde is om wakker te maken eigenlijk, maar anders komt hij echt een fles te kort en 4 flessen kan echt nog niet...
Effe je rijtje af Ons CB telt inderdaad die 150cc per kg per dag als aangemaakte voeding. Je kunt ook rekenen met 30 schepjes per dag. Een paar jaar terug waren ze heel streng met die liter. Als kinderen meer zouden krijgen, dan zouden ze teveel bouwstoffen binnenkrijgen. En dat was vooral voor de niertjes niet goed. Tegenwoordig zijn ze daar iets ruimer in. Dus een keertje een fles extra is geen drama. Dat regeltje van 150cc geld tot 4 maanden en 6 kilo. In principe kom je nooit boven de liter poedermelk uit. Alleen bij uitzonderingen (een dagje extra honger). Bij 4 maanden en 6 kilo moet een kindje nog 800-1000cc hebben. Sommigen kunnen dan dus over op 4 flessen, anderen hebben die 5e ook nog nodig. Dat gaat ook per gewicht: Voor elk pond aan gewicht mogen ze een uur doorslapen (tot max12 uur). Dus bij 5 kilo is dat 10 uur, vanaf 6 kilo echt de klok rond. Dat mag je helemaal zelf weten! Je kunt het gewoon proberen of het iets is voor je kleintje. Wel schijnen BV kindjes iets beter zelf te weten wanneer ze honger hebben en hoeveel ze willen eten. FV kindjes zijn nou eenmaal gewend aan redelijk vaste tijden en hoeveelheden. Maar dat ik geen reden om het niet te proberen.. Helpt dit je iets?
Ja super, echt hartstikke bedankt!! Daar schiet ik inderdaad een heel eind mee op, soms is het zo onduidelijk allemaal... Ooow kijk, nu weet ik dus ook dat als ie om 20.00 uur lekker ligt te pitten ik hem helemaal niet wakker hoef te maken als dat niet nodig is, alleen zitten we dan wel weer met die 5 flessen, moet ik dat weer anders gaan puzzelen. Maar goed, voorlopig kan ik weer vooruit, hartstikke bedankt!
de beste methode is gewoon doen waar je zelf een goed gevoel bij hebt. laat ze maar kletsen op het CB
Wakker maken hebben wij ook nooit gedaan, het komt niet zo precies op uur en tijd. Ook flesvoeding kun je min of meer 'op verzoek' geven, zolang je maar niet over die liter per 24 uur heen gaat. Als je kind echt structureel meer nodig lijkt te hebben zou ik inderdaad naar voeding voor hongerige babies gaan kijken.
Hoi Tink! Dit schema heeft ie zo min of meer zelf samengesteld, eerst op verzoek gegeven en zo heeft ie er uiteindelijk zelf een beetje dit schema van gemaakt. Het wakker maken voor de laatste fles doe ik omdat ie anders 1 fles tekort komt. Hij komt zelf op de dag tot 19.00 uur, dan gaat ie voor de nacht naar bed. Hij begint om een uur of 6.00 met de eerst fles, volgende rond 10.30, 15.00, 19.00. Dan heeft ie 4 flessen gedronken, dat is dan te weinig en moet ik m wel wakker maken om aan die 5e te komen. Ik kan wel over gaan op 4 flessen dus, maar dan moet ik ze zover op gaan hogen om m aan de juiste hoeveelheid te laten komen, dat krijgt ie nooit weg. Hij krijgt nu om en om, 200cc, 165 cc, 200cc, 165cc, 200cc. Anders krijgt ie t niet weg. Als ik 2 keer achter elkaar een fles van 200cc geef wil ie de 3e niet meer omdat ie dan propvol zit. Inmiddels is dit topic alweer even geleden en die laatste fles gaat er steeds moeilijker in Hij wil m echt niet, hij gaat kokhalzen, gooit het er weer uit, kauwt alleen maar op de speen en duwt m weg, het schiet niet op. Moet ik er echt mee door gaan die fles aan te bieden of echt over naar 4 flessen? Maar hoe doe ik dat dan met de hoeveelheid voeding? Die grotere flessen krijgt ie niet weg Iemand daar nog tips voor? Groetjes Priscilla.
Vergeet ik weer wat... Mocht ik nu die laatste fles weglaten, hoe groot is de kans dan dat ie 's nachts om een fles gaat vragen? Eigenlijk is dat natuurlijk gewoon maar afwachten bedenk ik me terwijl ik de vraag stel... Hij slaapt namelijk net zo lekker door de nacht en ik heb er weinig zin in dat ie 's nachts weer gaat komen dan voor een fles. Hij is nu 3 maanden oud, vanaf wanneer mag je flessen gaan geven voor de nacht met rijstebloem erin? @cygnet: Hoeveel cc gaf jij in die 4 flessen toen ie 14 weken was? Hij kan trouwens zelf heel goed regelen hoeveel ie wil drinken, als ie genoeg heeft duwt de speen weg en dring ik niet meer aan, vol is vol. Ik hoop dat ie dat straks met bijvoeding ook gewoon zelf regelt Bedankt voor je antwoorden!
Hoi priccie, ik heb zojuist een stukje geschreven op het onderwerp 4,5 maand en wakker maken voor de laatste fles. Misschien heb je hier iets aan? Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel ! Succes!