Ik had me destijds laten strikken door zo'n dame van Felicitas tot het kopen van een Nubyset vol verschillende bekers. Nu word ik niet echt wijzer van de verpakkingen dus vroeg ik me af: - vanaf wanneer moeten ze drinken uit een tuitbeker? (die in deze set is meer een fles met een tuit "speen", wel de vorm, maar zacht materiaal) - en wanneer dan met een hardere tuit? - wanneer een fles met greepjes (deze gebruik ik al af en toe voor de lol, mn zoontje houdt m vast, maar trekt m vaak uit reflex uit zn mond) - wanneer een rietjes beker? - wanneer oefenen met een gewone beker? Neem aan dat ze dan eerst een beker moeten kunnen vasthouden?
Tja, dat is volgens mij voor iedereen verschillend; is ook maar net wat je zelf handig vind en wat jij wil. Ik ben zelf vanaf 8 maanden begonnen met yoghurt uit een difrax oefenbeker (gewoon open plastic bekertje) te geven, daarna steeds dunner totdat we ook sap gaven uit deze beker. Met een jaar ook de melk, dus toen hebben we de fles compleet ingeruild voor de gewone beker. En ja, dat betekent dat je een flink aantal maanden je kindje echt zelf te drinken moet geven, zelfstandig gaat dan nog niet. Maar toen Jelle anderhalf werd kon hij helemaal zelf drinken, alleen het terugzetten van de beker gaat nog niet altijd goed. Ik denk dat de meesten nog wel kiezen voor een tuitbeker of rietjesbeker om de overgang te maken, maar ik geloof niet dat er nou echt vaste leeftijden voor zijn om met een bepaalde soort beker te beginnen. Gewoon zelf even uitproberen denk ik.
Het is handig om vanaf het moment dat je gaat bijvoeden te oefenen met een beker. De CB's geven de voorkeur aan een gewone of rietjesbeker. Zij zien veel kinderen die continu met een tuitbeker rondlopen en dit heeft een negatief effect op de vorming van de mond en de tanden. Een tuitbeker is prima hoor maar moet niet continu gebruikt worden en kinderen moeten wel leren om gewoon uit een beker en later een glas te drinken. Een rietjesbeker is vaak te moeilijk voor 11 - 12 maanden. Ze moeten EN bijten EN zuigen. De zachte tuitbeker is om mee te beginnen en daarna ga je naar een harde (zeker wanneer er tanden zijn) Ons zoontje wordt volgende week 1 en kan uit alle bekers drinken, alleen hij gooit met alles...