Kinderen vergelijken doe ik niet aan, maar als vriendinnen onder elkaar vraag je allemaal wel eens; doe jou kind dit ook? Of kan ze dit al? Of herken je deze fase? Zo hadden mijn vriendin en ik het over het eetgedrag van onze kids En nu vraag ik me af; vinden jullie het onderstaande veel/weinig of normaal voor een kind van 3,5. Want beer is altijd een slechte eter geweest, maar nu eet hij best goed voor mijn gevoel, maar mijn vriendin vond dit juist absurd veel! We zijn met Beer heel lang bezig geweest om hem 1 snee brood te laten eten sochtens, of meer dan 2 happen avondeten. Toetje, fruit, vlees en melk was dan nooit een probleem..... En nu gaat t sinds een jaartje ineens heel goed.(trots!) Even een gemiddeld dagje; Ik hoop dat ik niet afgerekend ga worden op de snoep/koek Want toen beer slecht at, konden we m alleen maar belonen met iets lekkers, en we zijn dit ook blijven doen. Als je gezonde dingen eet, mag je ook ongezonde dingen. Ochtend;1 snee volkorenbrood met boter, worst of hagelslag en een halve plak peperkoek met boter Tussendoor; 10 druiven, of een halve appel. Middag 1snee brood met hagelslag, als dit op is mag hij een snoepje. Tussendoor; fruit, als hij dit niet wil, pech..... Dan heeft ie niks. Avond eten; 1,5 grote aardappelen, 2 volle opschep lepels spinazie, door elkaar gestampt, daarnaast nog 1 of 1,5 slavink. Aardappel en groente gaat niet helemaal op, maar omdat ik de spinazie dik aanmaak krijgt hij toch behoorlijk wat binnen. Toetje wil meneer niet, dus MOET hij een half bekertje halfvolle melk opdrinken. Als t avondeten goed gaat, en hij eet de afgesproken happen op, mag hij na t eten iets lekkers uitkiezen. De ene keer een speculaasje, zakje gummibeertjes, maar hij kan ook zomaar pistache noten of cashewnoten uitkiezen. Dus niet per se ongezond...... Voor t slapen gaan 19.30, eet hij nog een banaan. (En ja, ook ik heb wel eens een Beer die naar t eten kijkt, en zegt, lust ik niet, en dan niks eet, maar dit komt haast nooit voor...) Nu ben ik heel benieuwd wat jullie hier van vinden..... Is dit veel/normaal/ of weinig?? Want t kindje van mijn vriendin is een stukje ouder en eet de helft van dit. Eet dat kindje dan zo verschrikkelijk weinig,of beer voor zijn leeftijd dan juist veel?? Ik heb geen flauw idee, en ben benieuwd wat jullie kids zo gemiddeld eten.
Onze net driejarige eet: - ontbijt: dubbele volkoren boterham met kaas - tussendoor: 1 appel/peer of een bakje druiven evt plakje ontbijtkoek/rijstwafel - lunch: dubbele volkoren boterham met appelstroop/pindakaas en beker melk (soms yoghurt, gebakken ei of crackers) - tussendoor: rauwkost (bakje komkommer, kwart paprika, losse tomaatjes) - avondeten: zo'n plastic bordje aardig vol (voornamelijk groente en aardappel/pasta/rijst, vlees zo'n 1x per week een kwart tot half stukje, vis 1x, ei 2x) - toe: volle yoghurt met eventueel muesli (soms fruit) Een koekje of snoepje hier 1x per dag. Persoonlijk snap ik niet goed waarom een kind op die leeftijd 1 of 1,5e slavink zou moeten eten, zou ik altijd voor volle producten kiezen én zeker niet belonen met snoep/koek omdat ik dat niet vind horen bij een gezond eetpatroon. Maar zoals ik al zeg dat is persoonlijk. Ik ben daarin echt niet extreem, maar voedzame en gezonde producten vind ik wel belangrijk.
Mijn 3 jarige eet: - 1 bh en 2 crackers - 2 stukken fruit - 1 bh en 2 crackers - koekje/snoepje en 2 stukken fruit - bakje rauwkost - avondeten: schept 2 x op...ongeveer 2 ontbijtbordjes. Meeste is groenten, wat aardappel/pasta/rijst en een beetje vlees. Hij zou van het vlees veel meer lusten maar dat vind ik niet nodig. Van een slavink zou hij 1/3 of de helft krijgen.
Hier bijvoorbeeld vandaag: Ochtend: 1 boterham met worst en melk Tussendoor: halve appel en een soepstengel Middag: 1 boterham (tosti) en thee Tussendoor: mini komkommer en plakje cake ( op visite ) Avond: kleinbordje spaghetti met een ei en rauwkost Toetje wilde ze niet, geen probleem Nog een klein koekje en een half plakje kaas ook s middags
Mijn zoontje van 3, 5 eet dit ong: 2 boterhammen met beleg (pindakaas/kaas/kipfilet/chocopasta) 2 stuks fruit (of meer als hij het voor het zeggen heeft) 2 boterhammen met beleg Koekjes of paar snoepjes of rijstwafel oid 3 aardappels, 2 volle lepels groente (die hij momenteel niet altijd op eet) en een halve portie vlees. 1, 5 stuk vlees vind ik echf heel veel, voor de rest dus niet echt. Toetjes na het eten is helemaal niet gezond, dus waarom moet hij dat of een glas melk Na het avondeten nog snacken gebeurt hier alleen in het weekend.
Hier: Ontbijt: beker Bambix Tussendoor: niks Lunch: half broodje Tussendoor: niks Avondeten: niks Ze drinkt ongeveer 5 bekers per dag
Mijn net 4 jarige (altijd goede eter geweest) Ontbijt 2 boterhammen en 1 plak peperkoek Tussendoor fruit (appel/peer/tomaatjes etc) Lunch 2 a 3 boterhammen soms nog krentenbol oid Tussendoor fruit en een snoepje/koekje Avond eten ruime schep groenten,half portie vlees en 1 grote aardappel of andere normale portie warm eten. Na wat vla of tomaatjes etc Dit is gemiddeld hier.
Onze (ruim) 3,5 jarige eet; Ontbijt: meestal 1, soms 2 boterhammen Lunch: meestal 2, soms 3 boterhammen Avondeten: meestal niks.... Als ze het lekker vindt een paar happen. Meestal wel wat yoghurt of vla na met muesli. Tussendoor fruit, vaak wel 1-2 stuks per dag. 1 of 2 keer een koekje. Ze drinkt water of diksap. Bij het brood drinkt ze melk. Broodbeleg mag ze zelf kiezen, maar alles mag maar 1x en chocopasta, hagelslag en vlokken zijn hetzelfde. Op het avondeten na ben ik best tevreden. Ze heeft overigens een gemiddeld gewicht bij een gemiddelde lengte.
Mijn dochter van 3,5 eet: O: 2 boterhammen of 3 cracottes met smeerworst/smeerkaas/hagelslag/pindakaas of boterhamworst. T: appel banaan of peer. Meer fruit lust ze niet L: zelfde als ontbijt. Soms een extra plakje boterhamworst of rijstewafel erbij als ze nog honger heeft T: koekje of afentoe een zakje chips (lust geen snoep dus chips afentoe mag) D: aardappelen met heel veel moeite 1 hap. Groente 5 hapjes ofzo, vlees vaak een half stuk. 1 danoontje of bakje vla Na het eten nog 150ml melk voor het slapen gaan
Klinkt prima vind ik. Onze zoon krijgt: - Ontbijt: twee twarwe boterhammen, deze smeert hij zelf en hij mag zelf kiezen wat hij erop wil, meestal stroop, kaas, pesto, worst of jam en een glas optimel. - Tussendoor: Fruit en water - Lunch: twee boterhammen, vaak maken we hier een tosti van of bakken we een omelet erbij. Soms verse broodjes van de Lidl of kibbeling van de viskraam, en een glas water - Tussendoor: Fruit en water - Avondeten: ligt er aan wat we eten. Aardappel, groente en vlees/vis eet hij bijna net zo veel als wij. Ook pasta met zelfgemaakte saus, zelfgemaakte pizza en pannekoeken gaan er heel goed in. Rijst of wraps heeft hij wat meer moeite mee. Hierna een toetje met soms nog wat fruit en een glas water. Snoep hebben wij niet en een koekje of peperkoek krijgt hij in bijzondere gevallen.
Bijna vier, maar is niet anders dan met 3,5: Ontbijt: een (glutenvrije) boterham of twee maiscracottes Tussendoor: twee maiscracottes en/of fruit Lunch: een (glutenvrije) boterham of twee maiscracottes Tussendoor: snoepje en vaak nog iets van fruit of een kaasrijstewafel ofzo Avondeten: heel wisselend, maar meer dan een paar minihapjes groente en een paar hapjes vers gaan er vaak niet in. Als ze iets eet, krijgt ze een toetje (ze ze niets eet, dan heeft ze kennelijk geen honger).
Dochter is 3,5 jaar. Ze eet op een gemiddelde schooldag: - ontbijt beker rijstmelk met 1 boterham of yoghurt met muesli - Op school 1 stuk fruit - Twee boterhammen op school en wat kaasblokjes of noten - Koekje op school - Twee stukken fruit als ze thuiskomt van school - Warm eten varieert. In het weekend schept ze twee keer op, maar na school is ze meestal te moe om lang aan tafel te zitten en eet ze wat minder. Gelukkig heeft ze dan dus die twee stukken fruit al op.
Mijn dochter gemiddeld: Ontbijt: granenpap plus een stuk fruit Tussendoor: fruit (appel of bakje bessen of 2 mandarijnen, o.i.d.) Lunch: 3 boterhammen of iets van omelet Tussendoor: rauwkost en wat noten of fruit Avondeten: redelijk kieskeurig maar gaat steeds beter. Ik leg er standaard paprika of tomaatjes bij en die moeten op. Verder eet ze ongeveer een kwart bord leeg. Ze eet graag zilvervliesrijst en broccoli. Ik maak 3x per week extra broccoli erbij voor haar. Hier dus meer dan gemiddeld. Altijd zo geweest eigenlijk. Alleen avondeten is soms een uitdaging, ze durft niet zomaar alles te eten en verschillende dingen moet ik echt apart neerleggen, mag niet door elkaar. Ts, even niet om de gezondheid maar wel over een gevaarlijk patroon: beloon normale dingen nooit met eten. Dat slaan de hersenen echt op en daar kan je zoon later last van krijgen. Je wilt geen kind dat zichzelf later steeds moet belonen met koek en snoep. Hij is dan gewend om moeilijke dingen te belonen met zoetigheid en dat is moeilijk af te leren.
Mijn bijna 3,5 jarige dochter eet dit: Ontbijt: 1 boterham met boter, vlees of kaas of schaal volle yoghurt met muesli. Als zij een boterham krijgt, drinkt er er een half bekertje melk bij. Met yoghurt krijgt ze thee (zonder suiker) Tussendoor: 1 tot 1,5 stuk fruit met thee (zonder suiker) Lunch: 2 boterhammen met kaas of vlees en zoet beleg en half bekertje melk. Tussendoor: koekje, rijstewafel met boter of een plakje ontbijtkoek met boter en beker sterk aangelengde aanmaaklimonade. Avondeten: peuterbordje avondeten wat vaak niet helemaal op gaat. Met volle yoghurt en water. Op zondag krijgt ze een schaaltje chips en mag ze sap daarbij. Krijgt ook wel eens een ijsje en de extra dingetjes. Toen onze zoon die leeftijd had, at hij ook zoveel. Toen hij 4,5 jaar was, ging hij meer eten.
Ontbijt: 1 boterham of iets van 3 cracottes en een ontbijtkoek Tussendoor: fruit Lunch: 1-2-3 boterhammen en/of een paar cracottes, op vrijdag kibbeling Tussendoor: fruit, koek en vaak nog een bakje tomaatjes/komkommer Avondeten: varieert van een paar hapjes tot 2x opscheppen, toetje
O: 2 bh of bakje yoghurt met muesli of bakje pap T: 1-2x fruit L: 1-3 bh T: bakje fruit of rauwkost en koekje/chocolaatje/snoepje D: 1/2 stuk vlees, 1/2 schep groenten, 1/2 schep aardappelen of 1 schep pastasaus en 1/2 schep pasta of 1 schep nasi. Weinig dus. Ik ben zelf ook geen fan van warm eten overigens.
Hier op die leeftijd (nu met 6jaar niet veel anders) O: 1broodje, of 1,5boterham of een schaaltje havermout met fruit T: ong 2stuks fruit L: thuis meestal rijkgevulde soep, omelet, maïs/ yoghurt taart of 2broodjes T: meestal niks A: ong 1 ontbijtbord T: niks of 1 stuk fruit Even toch een tip geven: probeer niet te belonen met eten, eetproblemen op latere leeftijd komen vaak voor als kinderen geleerd hebben dat zoetigheid voor beloning of troost staat. Eten is een fysieke behoefte waarbij de maag de behoefte aan moet geven en niet de emotie, maak daar niet iets meer van.
Hier: * ontbijt 1 volkorenboterham met vleeswaren of kaas en beker halfvolle melk * tussendoor 2 stukken fruit, water * lunch 2 boterhammen zoetbeleg afwisselend, water * tussendoor een koekje/klein krentenbolletje/rauwkost, heel soms een snoepje, water * avond eten 2 kleine aardappeltjes, 2 opscheplepels groente, 1/2 stuk vlees of vis, 2 keer in de week pasta of rijst, water * toetje of fruit na Hier drinken ze veelal water, soms krijgen ze 1 keer per dag een glaasje ranja of iets anders qua sap. Het eten wat ik heb beschreven eten ze vaak niet helemaal op, avond eten gaat met tijden moeizaam, zo ook de boterham 's ochtends.