Mijn dochtertje (2 jaar en 9 maanden) heeft haar lipriempje tussen haar voortanden zitten. Hier kwam ik pas twee weken geleden achter. De kaakchirurg wil hem los knippen met alleen een verdovende spray. Het lijkt mij best pijnlijk voor zo'n kleine meid. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het heel pijnlijk, hoe lang duurt het herstel, mag ze daarna een ijsje of zo (dan kan ik iets aangenaams in het vooruitzicht stellen)...? Mijn zoontje van 1 jaar en 4 maanden heeft het ook, met hem ben ik nog niet bij de huisarts geweest...
Je bedoeld gewoon zon frummeltje tussen haar tanden....? Heeft ze ergens last van? Zo niet zou ik het lekker zo laten
Als ze er geen last van heeft zou ik het ook zo laten. Mijn dochter heeft het ook gehad, dat ik me ook wel eens afvroeg of ik ermee naar de huisarts moest, maar 'opeens' werd het minder. Nu is ze aan het wisselen en is er niks meer te zien.
Mijn zoon heeft een verkort tong riempje. Waarop de kraamzorg en verloskundige zeiden oh dat kunnen we zo even knippen. Met onze arts on het AMC overlegt zolang ze er geen last van hebben lekker laten zitten. Zou ik nu ook doen als ze wat ouder zijn en ondervinden hinder kan het altijd nog. Moet zeggen dat bij mijn zoon met een hele heftige krijsbui het zelf is gescheurd.
Als ze er nu geen last van heeft, zou ik het laten.. Dan kan het altijd nog als ze ouder is. Als ze een jaar of 5-6-7 zijn kun je wat meer uitleggen.. Mijn jongste was een paar weken voor zijn tongriempje, dat was bij de KNO-arts. Was zo gebeurd, fles erna en nergens meer last van gehad.. Bij de oudste hadden we al logopedie gehad en slecht drinken, dus wilden dat nu voorkomen. Dan liever zo jong mogelijk, of juist ouder.. Maar met 2/3 is het echt een rotleeftijd qua drama, omdat je het niet goed kunt uitleggen. Dan moet je ze echt goed vasthouden met 2 man terwijl de arts knipt. Denk dat een ijsje daarna wel kan. Als het moet, dan moet het, en is het vast zo voorbij. En als ouder onthoudt je zo'n drama vaak ook langer dan je kind.
Als ze er geen last van heeft zou ik inderdaad ook nog even wachten. Soms wordt het vanzelf wat minder en pas als ze de volwassen tanden krijgen kan het een "probleem" worden. Dan duwt het lipriempje nl beide voortanden uit elkaar waardoor je een spleetje tussen je tanden krijgt. Toen ik bij een tandarts werkte kwamen en geregeld kinderen die een beugel kregen en waarbij het riempje doorgebrand werd. Hier hadden ze allemaal vrij weinig last van en het was in 2 minuten gebeurd.
Oké dan heb ik dus toch goed begrepen waar het over ging. Ik heb dat zelf dus ook, ben 26 en het was de bedoeling dat ik ooit een beugel kreeg en dan moest dat weg, heb het nooit weg laten halen, nooit een beugel gehad en mijn tanden staan prima naast elkaar
Mijn dochter heeft dat ook, ben met haar naar de tandarts geweest en hij gaf aan dat op die leeftijd knippen niet nodig is en geen zin heeft. Als het op latere leeftijd nog steeds zo is, dan pas gingen ze er wat aan doen.
Bij ons scheurde het vanzelf een keer los, toen ze goed hard was gevallen. Het was de tip van de tandarts om daarop te wachten, met succes!
Wij hebben met 10 maand het tongriempje en lipbandje laten laseren bij een tandarts in Groningen. Stelde totaal niks voor. Met een wattenstaafje wat verdoving en daarna werd het weggebrand. Zoon vond het wel ff vervelend, maar was vlak daarna alweer rustig. Het enige vervelende was dat er drie keer per dag even overheen gegaan moest worden om vastgroeien tegen te gaan. Z'n voortanden stonden door het lipbandje een eind uit elkaar en nu een half jaar later staan ze heel netjes tegen elkaar aan. Wachten tot het inscheurt bij het vallen lijkt me een stuk vervelender. Ik zou kijken of je een tandarts in de buurt hebt die aan laseren doet, zijn er enkele in Nederland. En dan ook direct je zoontje laten doen.
Bedankt voor jullie reacties. We hebben toch na overleg met de kaakchirurg besloten dat we het volgende week gaan laten doorknippen. Het is volgens haar een ingreep van 1 seconde en ze hebben er veel ervaring mee. Daarna mag ze raket-ijsjes eten als beloning... met zoontje wachten we nog maar even, één tegelijk. Ze zijn allebei al niet zulke geweldige slapers.
Ik zou zo'n ingreep niet overwegen als er geen last mee is. Ik lees hier iets over voortanden die uit elkaar staan. Mijn dochter had toen haar voortanden doorkwamen echt een fietsenrekje. Ze gingen pas netjes naast elkaar staan toen ze bijna haar hele melkgebit al had.