Niet met vreemde mee gaan

Discussion in 'Mama en gezin' started by Suzzert, Apr 15, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Ik heb een dochter van bijna 3 (27 april jarig) en nu probeer ik haar steeds meer een beetje vrijheid te geven zoals bijv in een beheerde speeltuin. Maar onze dochter is heel vriendelijk en sociaal, maakt makkelijk contact en doet dit ook naar volwassenen toe.

Nu zeg ik wel tegen haar dat ze niet met vreemde mensen mee mag. Maar als je iemand voor de tweede keer ziet is dat vaak voor een kind geen vreemde al meer. Hoe hebben jullie dat aangepakt om je kind dat te leren?

2. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik heb ze eerst vooral geleerd eerst aan papa of mama te vragen of ze met iemand mee mogen. Niet het 'niet met vreemden meegaan dus'. Dat pas iets later toen ik ze ook iets meer uit kon leggen waarom dan niet en wat je moet doen als iemand je toch mee wil nemen bijv.

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    Hier is het ook niet " niet met vreemden mee gaan " of niet voor vreemden de deur open doen

Hier is het eerst papa en mama roepen dat er iemand aan de deur staat en ook als het oma of opa is wachten tot wij komen om open te doen of dat wij zeggen oke doe maar open
    En zowel bij bekenden als bij vreemden moeten ze het eerst aan papa en mama vragen want een vriendje die naast de speeltuin woont kan wel zeggen kom je bij mij binnen spelen maar ik zit er niet op te wachten dat ik ondanks dat het een bekende is ik mijn kind niet kan vinden dus altijd eerst vragen

4. disaro

disaro Fanatiek lid

Aug 18, 2014
    2,036
    251
    83
    Wij hebben het gedaan door te blijven herhalen.
    Wel is waar niet dagelijks maar wel regelmatig gewoon even tussendoor.

Mijn zoon kwam vroeger een keer thuis met het verhaal dat als hij meeging een konijntje zoeken, dat hij dan een snoepje kreeg.
    Ik was daar eigenlijk best van geschrokken want hij kende de mensen niet.
    Sindsdien hebben wij gezegd, hij was toen 4, dat hij ook geen snoepjes van vreemden mocht aannemen, heeft hij ook niet meer gedaan.
    Hij was toen een keer met een vriendje en ze gingen samen naar zijn oma en kwam later weer terug gerend dat hij een snoepje mocht maar hij had gezegd dat ie het eerst aan zijn moeder moest vragen, was wel schattig maar hij heeft het serieus genomen.

Het zelfde als alleen thuis blijven, ze mogen voor niemand de deur open doen alleen voor beide oma,s, maar voor niemand anders, geen ooms of tantes, buren niemand, het is namelijk best verwarrend voor wie je de deur wel of niet open mag doen.
    Maar ook dat bleven we herhalen en hebben zelf de proef op de som genomen en hebben aangebeld terwijl we even weg zouden gaan en hij deed gelukkig niet open:D

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,812
    3,340
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Met bijna 3 zijn ze hier niet verder dan dat ik hen kan zien. Te klein om het echt te snappen. Dochter van 6 mag hier buiten alleen spelen op het pleintje en ik heb haar op het hart gedrukt om met niemand mee te gaan ook niet als iemand zegt dat het van mij mocht of dat er iets met mij is...dat die mensen jokken en dat papa/mama/opa/oma dat zelf tegen jou komt zeggen.

7. Jazziepooh

Jazziepooh Niet meer actief

Mijn dochter is net 3 en ik heb het er ook wel eens met haar over gehad. Dan zei ik dat ze niet met vreemden mee moest gaan en als een vreemde haar een snoepje aanbiedt dat ze dat dan niet moet aannemen enzo. Maar dat was ze weer vergeten na 2 minuten haha.
    Wat ik ergens heb gehoord is dat je een codewoord kan verzinnen en dat het kind alleen mee mag gaan met diegene die het codewoord kent. Vind ik wel een goede eigenlijk.

8. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Zo'n codewoord lijkt me niet echt wenselijk. Dat geeft een vals gevoel van veiligheid. Want wat als je kind tegen iedereen loopt te vertellen dat mama en hij een speciaal woord hebben?

TS: dochter is nu ruim 2,5, maar net als bij tuc laat ik haar nog niet uit het zicht. Dus dit is nog lang niet aan de orde bij ons. Verder vind ik het inderdaad wel logisch om je kind te leren het altijd eerst aan papa of mama te gaan vragen. Want een 'vreemde' is een bizar concept voor een kind. Iemand die ze al twee keer gezien hebben, kan al snel geen vreemde meer zijn voor hen...

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,149
    3,174
    113
    Ik zou inderdaad haar altijd eerst mama en/of papa karen vragen. Verder is het slim om een select groepje mensen te kiezen, dus.. bv opa, oma en tante die en ome die. Verder niemand. dit geldt ook voor later met bc de deur open doen, mee liften opweg naar huis etc

10. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Dank jullie wel voor je tips! Het is niet dat ik haar helemaal niet meer kan zien in deze speeltuin maar er is soms net een plekje waar ze achter verdwijnt en vervolgens weer verschijnd. Hij is vrij open, maar toch vind ik het spannend ;)

Ik ga ook met haar afspreken dat ze het eerst aan mama/papa/opa/oma en ik denk ook juf (als ze op de psz is) moet vragen.

11. misa

misa Niet meer actief

Hier zijn ze bijna 3 en 4,5. Maar alleen? Nee echt niet. Juist omdat ze zo makkelijk vergeten wat de afspraken zijn.

Ik vind zoals eerder aangegeven wel een goed idee om ze altijd te laten vragen of ze mee mogen met iemand.

12. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Wij hebben vooral uitgelegd dat hij niet weg mag van bepaalde plekken voor eerst langs huis te zijn geweest. Daarnaast leggen we elke keer als we ergens naartoe gaan wat hij moet doen als hij ons niet kan vinden. Duidelijk aanwijzen wie er werkt in een pretpark bijvoorbeeld. Ik vind namelijk dat het juist ook belangrijk is dat kinderen weten naar wie ze wel kunnen gaan en niet alleen wat niet mag.

Share This Page