Afgelopen nacht heb ik mijn huilerige meisje (2 wk oud) voor het eerst ingebakerd, wat heel goed leek te helpen. Vandaag overdag lukte het niet echt en bleef ze over haar toeren gaan met huilen tot nu toe (11.00 - 22.30u). Meer info over de situatie van mijn meisje in mijn andere topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/623361-hysterisch-huilen-1-wk-oud.html Ze heeft veel last van krampjes en mogelijk ook reflux. Vandaag na elke voeding binnen een half uur de hik, (veel/vaak) spugen en een hysterische huilbui wat uren kan duren. Plat leggen lijkt alles erger te maken. Mijn vraag: Nou moet ik naast inbakeren rust en regelmaat toepassen, dus slapen - voeden - verschonen - slapen (wakker in bed leggen bij 1e slaapsignaal), enz. Maar van verschonen na het voeden wordt ze klaarwakker. Direct na het voeden is ze juist moe. Daarnaast moet ik haar vanwege reflux klachten 30 min rechtop houden na het voeden, hier wordt ze ook klaarwakker van en mis ik de 1e slaapsignalen. Gevolg: te wakker of huilerig om in te bakeren. Hoe kan ik hier het beste mee om gaan?
Ik zou het persoonlijk andersom doen verschonen, voeding en slapen. Vaak door het optillen na de voeding komt het weer omhoog. En wanneer je haar nu eens niet zo lang omhoog laat en weg legt? Ze is dan al moe. Misschien dat het beter werkt. Hier is het nog steeds na het slapen verschonen en voeding.
En huilt ze echt van 11 tot 22.30? Hebben zelf ook zo een situatie gehad. En dat is alles behalve prettig want je zit met je handen in je haren. Hier is het uiteindelijk goed gekomen. Huilde ook van 7 tot 19.00 ongeveer non stop
Hoorde vaker nadrukkelijk eerst voeden direct na ontwaken en hongersignaal, daarna verschonen. Maar heb ergens zo'n gevoel dat voeden na verschonen bij mij ook beter werkt. Ja hier is het huilen ook best wel non stop, alleen 5 min voor en 10 min na het voeden is ze rustig. Na zachtjes wiegen in een deken in onze armen krijgen we haar (na veeel geduld, soms uren achtereen) wel rustig, maar dat is dan ook van korte duur en ze blijft dan vaak wel wakker
Wij doen het volgende: Uitbakeren, verschonen, voeden en gelijk weer (snel natuurlijk ivm spugen) inbakeren en dan rechtop. Als mats dan in slaap valt dan hoeft die van het inbakeren niet weer wakker te worden en mag hij lekker door slapen. Nu (11 weken) Baker ik pas in als die moeig wordt omdat die natuurlijk meer wakker is dan jou kleine meisje. Ik hoop dat je hier iets mee kunt
Ja zo een luier verschonen kost de tijd ook niet en lijkt mij zelf ook niet prettig om met een volle buik en half slaperig alle kanten op gewurmd te worden. Misschien eens het proberen waard. En dan wanneer ze nog lekker slaperig is van de voeding wegleggen. Wij deden ook bij de nacht voeding eerst schone luier, fles en inbakeren. Kon ze zo lekker weer terug in bed.
Geef je fles of borst? Ons meisje spuugde laatste dagen ook veel en kraamzorg gaf de tip om haar op haar zij te voeden. Dus kussen op schoot en haar daar op der zij neerleggen en dan voeden. Helpt erg goed hier. Maarja, dat gaat natuurlijk beetje lastig als je de borst geeft. Hier ook altijd eerst luier verschonen en dan de fles. Wij bakeren alleen in voor de nacht. Ze weet nu dat zodra ze ingebakerd wordt, ze moet gaan slapen. Hoort eigenlijk dus bij het nacht/avond ritueel. Overdag ligt ze dus niet ingebakerd.
Wij deden toen voeden, verschonen, rest voeding. Tijdens de eerste ronde voeden ging ze meestal poepen. Daarom had het geen zin om voor het voeden te verschonen. Wij gaven het drinken dus gewoon in twee delen dat ze na het verschonen weer kalmeerde met drinken. Dan kan je haar gewoon rustig in boertjeshouding op je schouder laten 'hangen'. Na het verschonen eventueel al inbakeren. Ook strak instoppen. Wij doen altijd twee opgerolde hydrofieldoeken langs te spijlen (tussen spijlen en matrasje).
Als je 2 borsten geeft voor voeden kun je doen; Voeden -verschonen - 2e borst voeden - omhoog houden - slapen. Het riedeltje wat je zelf al aangeeft is een richtlijn/advies. Niet elk babytje is gelijk en moet je dus als zodanig behandelen. Regelmaat en ritme zegt niet hoe je dit precies moet doen, maar zegt dat je hetzelfde ritme elke keer moet doen. Zo verschoonde ik de jongste voor het voeden, omdat hij anders geheid ging spugen. En als je moet kiezen tussen 30 minuten rechthouden ivm reflux, maar dat ze dan niet meer kan slapen en gaat huilen of bijv 15 minuten rechthouden en dan wel slapen. Tja kies dan voor het laatste, zeker bij zo jong! Mocht je merken dat neerleggen wel problemen geeft, dan kun je dat beter niet doen. Heb je een draagdoek of ergonomische draagzak? Hoe vind ze dat? Anders echt proberen, ookal zit je zelf. Zeker omdat inbakeren ook goed gaat kan dat haar en rechtop houden en geborgenheid geven. En mogelijk valt ze dan wel in slaap!
Inbakeren bij reflux wordt afgeraden, tenzij je dit iom arts of fysio doet. Dat eerst . In je andere topic heb ik al eens gevraagd of je zijligging al geprobeerd hebt. Weet eigenlijk niet of je daarop geantwoord had? Dit kan enorm schelen bij reflux en voor rust zorgen. Verschonen zou ik nooit na het voeden doen. Plat liggen zorgt ervoor dat de voeding omhoog komt en zorgt dus weer voor onrust. Wij verschonen onze dochter nog steeds zo min mogelijk na de voeding om die reden. Half uur omhoog tegen je aan leggen, huid op huid. De meeste baby's slapen dan echt na een half uur. Als je dr eerder neerlegd heb je kans dat ze na een half uur weer last krijgt en hiervan wakker wordt
Wij verschonen ook voor het voeden. Voor jouw kindje is het belangrijk dat je haar rollend verschoont ipv de beentjes op te tillen. Laat je kindje vooral ook heeeeel goed boeren! Lucht in de maag = lucht in de darmpjes = krampjes = huilen. Normaal gesproken duurt 1 slaapcyclus van een baby ongeveer 45 minuten. Is je kindje binnen die 45 minuten wakker, dan is er iets aan de hand, bv een boertje dwars. Goede manieren om te laten boeren: op je schouder en ietwat druk zetten op de rug, zodat het buikje stijf tegen je aan komt. Hierdoor gaat de lucht vaak wat makkelijker omhoog. Op de buik laten liggen of laten zitten (hoofdje goed ondersteunen!) En zachtjes op de rug kloppen. Is jouw dochter na 45 minuten wakker en huilerig, dan kun je haar helpen om weer in slaap te vallen als ze nog moe is.
Ik deed inderdaad ook Voeden -verschonen - 2e borst voeden Maar ik deed dan voordat ik de tweede borst voedde alvast haar inbakeren, en dan ingebakerd voedden met 1 armpje los. Dan liet ik haar aan de borst in slaap vallen. Nadat ze sliep koppelde ik haar los, wachtte nog even 5 min zodat ze wat dieper sliep, voorzichtig omhoog zodat je over mijn schouder verder kon slapen. Daar lag ze dan nog 30min, ze boerde vaak in haar lichte slaap als ik haar goed tegen me aan hield in de eerste 5 min dat ze omhoog was. Na het half uur wegleggen en het losse armpje voorzichtig inbakeren. Ik moest wel goed op de tijd letten want als ik niet precies na 30min haar weglegde zat ze tegen einde slaapcyclus aan en als ik dan haar armpje ging inbakeren werd ze wakker. Dus de klok was wel mijn vriend