Monkey platter

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door honkeytonk, 3 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ik maak graag monkey platters voor mijn zoontje, hoewel dat nu af en toe nog wel eens troep wordt (1,5 jaar).

Wat leggen jullie er allemaal op?

Hier liggen er altijd komkommers, tomaten, paprika, selderij op en ik leg er beperkt een stukje kaas en worst op. Elke dag ligt er ook een koekje op en nu met het warme weer ook wel eens een paar zoute stengels. Maar ben opzoek naar meer ideeën.

En hoe voorkomen jullie dat er flink troep ontstaat? Of is hij eigenlijk nog te jong? Ik zet het meestal neer na zijn middag slaapje.

En ik las laatst dat een kind maar max 6 eet momenten per dag mag vanwege de tanden, mensen hier ervaring mee?

2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.264
    25.723
    113
    #2 Adje, 3 aug 2018
    Laatst bewerkt: 3 aug 2018
    Ik zorg meestal voor wat verschillende structuren en kijk wat ik in huis heb.
    Dus bv wat appel, kerstomaatjes, cracker en rozijntjes of zo’n ella’s kitchen smikkelvinger, druiven en komkommer en gepofte knabbeltjes. En soms leg ik er wat kaas bij of wat worst, plakje kipfilet, oid

Ik heb altijd wat rauwkost en fruit in huis en daarnaast een la met koekdingen (liga, rijstewafels, soepstangels, mini crackers, rozijnen, etc.) voor zoon. Dus daar kies ik een paar dingen uit en leg dat op een bordje.
    Hij gaat in de kinderstoel, zodat hij een rustig eetmomentje heeft en even stopt met rennen vliegen. Als hij klaar is en er ligt nog wat op het bordje, laat ik het meestal nog even staan zodat hij tijdens het spelen ook nog wat kan pakken.

3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Naast fruit en groente zijn blokjes feta hier een hit, wrap met roomkaas of humus (opgerold en in plakjes), popcorn of gepofte tarwe of cornflakes, soepstengels, handje chips, koekje, cracker, net wat we in huis hebben eigenlijk..

4. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Appeltje, banaan, rozijntjes, soms drie chipjes, half havermoutkoekje, snoeppaprika, snoeptomaatjes (in vieren uiteraard), stukjes watermeloen, heel soms een plakje grilworst

De troep was hier in het begin ook, maar wordt beter naarmate je je kindje kunt leren om bijv niet alles op de grond te gooien.
    Als hij klaar is dan schuift hij het bordje naar voren en haal ik hem weg.
    Als ik een grote placemat met vakjes gebruik (ezpz) dan duwt hij met zijn handjes ertegen (kan niet schuiven) en dan weet ik genoeg.

5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.108
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Als ik een monkey platter maak doe ik er een mix van rauwkost op, wat kaas (plakjes gewone kaas of van die kleine kaasblokjes), soms worst, mini volkoren soepstengels, fruit, oh en onze jongens zijn gek op augurk dus dat ligt er ook regelmatig op.

Ik heb me nooit ze aan de regels van vaste eetmomenten gehouden. Ja we hebben onbijt, lunch en diner maar als ze tussendoor echt trek hebben (zeker de oudste in de groei) dan ga ik niet zeggen nee nog een uur tot tussendoortjes tijd.

6. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.778
    1.131
    113
    Vrouw
    Je kan er van alles op leggen. Komkommer, paprika, t tomaatjes, druiven, banaan en iets lekkers zijn hier favoriet. Een eitje is ook heel gezond of plakje kipfilet.

Dat van de 6 eetmomenten klopt idd. Toevallig maandag bij de tandarts geweest en zij gaf dat ook aan. Anders krijgen de tanden tussendoor geen "rust"

7. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Vandaag nog eentje gemaakt met appel, peer, komkommer, snacktomaten, wortel, pruim, watermeloen en kiwi.
    Behalve de wortels en kiwi kwam alles uit eigen tuin dus de kinderen hebben eerst mogen helpen plukken.

8. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Ik maak dit nu graag als avondeten als ik door de hitte geen zin heb ik koken/wij steken de bbq aan als ze in bed liggen. Ik maak vaak een ommelet met paprika, tomaat en doperwtjes er in, en dan daarna nog enkele losse dingen als paprika/wortel/komkommer met een beetje yoghurt als dip, kikkererwten, stukje worst, geitenkaas, olijven, cracker/soepstengel, rozijntjes etc. Als ik er geen ommelet bij doe, dan een los gekookt eitje.

En ja zooi hoort er bij. Stoffer en blik kopen en niet moeilijk over doen. Of een hond in huis halen ;)

9. honkeytonk

honkeytonk Fanatiek lid

5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Dankjullie voor de inspriratie!!

@liefkleintje Ik vind 6 eetmomenten best lastig, het hele principe monkey platter kan je niet uitvoeren dan toch? Ik bedoel, wij ontbijten, lunchen, avondeten, en dan s ochtends een tussendoortje, maar smiddags zet ik dus een monkey platter neer, maar is dan elk hapje 1 eet moment? Of hoe tel je die 6 dan?

Ik zet het rond 15 uur neer, op een tafeltje waar hij bij kan en ruim het rond 17 uur op (en veeg tussendoor inderdaad). Ik leer hem nu wel, dat hij z'n eten op moet eten bij de tafel, en niet meenemen in speelgoed o.i.d.

@itakepictures oh als avondeten is ook een goed idee!

@Cin85 Dat is ook leuk uit eigen tuin! Wij hebben nog alleen druiven ,maar ik denk dat deze straks graag geplukt worden, aangezien hij er nu al hele dag naar wijst!

@Elena22 ik moet het denk ik ook gewoon loslaten. Misschien regelt het zichzelf ook wel gewoon.

@Adje beginnen in de kinderstoel is ook wel een goed idee, en dan daarna de rest voor de pak te zetten.

@mcw dankjewel voor de tips! Feta en roomkaas is een goeie ook, dat lust hij graag.

@Adrianna die placemat ga ik ook eens kijken! Dan kan hij niet zo makkelijk de boel omkieperen :roflmao:

10. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.778
    1.131
    113
    Vrouw
    @honkeytonk je hebt idd ontbijt, lunch en diner. En daarnaast nog 3 momenten.

Als ze bijvoorbeeld fruit krijgen met een snoepje daarna en een beker ranja is dat 1 moment.

Maar als ze tussen 15u en 17u continu kunnen eten is dat dus niet goed. Dan krijgen de tanden geen rust. Dat geld ook voor het drinken van iets met suiker. Dat moet dan officieel bij die 6 leermomenten en anders tussendoor water.

Nu, in de vakantie vind ik het lastig!
    Als ze naar school gaat, lukt het wel. Dan is het ontbijt. Om 10u fruit met water. Om 12u brood met melk. Uit school om 15.30u snoepje met ranja en rond 18u avondeten met toetje. Dan houden we dus nog 1 moment over zelfs ;)

Deel Deze Pagina