Zijn er meiden die net als ik de eerste 2 dagen van de menstruatie moeilijk naar de wc kunnen gaan voor de grote boodschap zeg maar? Ik heb ook het idee dat ik niet alleen kramp in m'n baarmoeder heb maar ook in mijn darmen, ik zit soms echt te puffen op het toilet dan, is dat normaal? Kan het een indicatie zijn voor endometriose? Krijg overgens een week na mijn ei al bruinverlies maar daar heb ik nu utrogestan voor.
ik heb dat ook... geen endometriose voor zover ik weet... Ik noem het altijd liefkozend "kontkrampjes"
Ik herken die pijn, maar heb het niet tijdens mn menstruatie, maar juist de dagen er vlak voor. Ik zit dan soms ook echt te puffen alsof ik moet bevallen en kan soms een paar seconde echt niet bewegen van de pijn. Ik heb het wel eens met mn gyn besproken, maar die had niet echt een antwoord en deed het overkomen alsof het niet echt kwaad kon. Ik heb overigens ook lichte endometriose, maar de gyn trok geen verband tussen mn pijn en de endo (wat natuurlijk niet zegt dat het er niet is...). Sterkte!! Oja, die utro werkt ook lichtelijk stoppend, dus die kan ook nog eens voor extra krampen zorgen (gebruik het zelf om zelfde reden als jij).
Bedankt voor de reacties, hoe ben jij erachter gekomen Nana dat je lichte endo hebt? Mijn rechter eileider zat bijv ook dicht bij de hsg, kan lichte endo trouwens kwaad?
Ik heb dat ook, pijnlijk hè! En ook ik heb lichte endometriose, diagnose gekregen na een kijkoperatie.
Heb ik ook!! Aahh wat is dat pijnlijk he... ik zorg altijd dat ik net voor mijn menstruatie nog even ga Naar voren buigen, naar achteren buigen, niets maakt het minder pijnlijk. Ik heb trouwens ook een lichte vorm van endometriose. Ik weet niet precies waar het allemaal bij me zit... maar het moet wel tegen mijn darmen aanzitten. Bij mij is het ook vastgesteld tijdens een kijkoperatie. Als je je zorgen maakt zal ik vragen of je ook een kijkoperatie mag hebben. Vond het doodeng maar is me 100% meegevallen. Ben de dag na mijn operatie al gaan lunchen met mijn familie. Alleen het gas is wat vervelend.
Toch wel opvallend dat er meer mensen zijn en die lichte endo hebben. Maar wat doen ze tegen endo? Krijg je bijv medicatie of kun je ook moeilijker zwanger raken?
Het kan ook zijn dat je baarmoeder tijdens je menstruatie vaak verkrampt en dat die dan je darmen wat in de weg zit zodat die hun werk niet goed kunnen doen.
Ik zal het toch eens aankaarten bij de gyn, maar is er wat te doen aan endo? Kun je medicatie krijgen of duurt het daarom misschien zo lang eer ik zwanger raar, kan daar een verband tussenn zitten. Weet niet zoveel van endo af.
Ik zal ook niet meteen van het ergste uitgaan. Maar heb je het wel eens met je gynaecoloog besproken? Bij mijn lichte vorm doen ze helemaal niets. Ze hebben het ook niet verwijderd tijdens de operatie omdat het volgens de arts de maand daarna weer bijna terug is. Hij heeft aangegeven dat het klimaat van mijn baarmoeder minder gunstig is. En als hij moet schatten wat dit met de vruchtbaarheid doet, gaf hij een vermindering van 20% aan. Maar hij gaf een spontane zwangerschap net zo veel kans als IUI.
@Pearll: ik kreeg het te horen na mn operatie van mn bbz. Volgens de gyn was het maar weinig en kon het totaal geen kwaad en had het ook geen effect op mn kansen om zwanger te worden. Hij zei het echt tussen neus en lippen door en gaf niet de indruk dat het echt belangrijk was.
Ik heb precies hetzelfde! Bij mij komt het ook door lichte endometriose bij het rectum. Dit hebben ze gezien bij een kijkoperatie die ik heb gehad. Klinkt een beetje vreemd maar tijdens de menstruatie kan ik soms echt de ontlasting voelen die door de darm gaat en dat doet ontzettend veel pijn. Ik moet dat echt wegademen. Het ontlasten zelf is ook super pijnlijk. Ze hebben bij mij via een colonoscopie gekeken of het ook in de darm zat maar dat bleek niet het geval te zijn. Ik ben wel een tijdje naar een osteopaat geweest maar dat heeft niet heel erg geholpen, wel een beetje. Bij lichte endo doen ze idd niets, want wegbranden kan weer meer verklevingen veroorzaken. Als de endometriose echt de eileiders en baarmoeder heeft aangetast word het een ander verhaal maar ook dan zijn er oplossingen. Mijn nicht had endometriose in een zware categorie en heeft na twee kinderen veel laten weghalen en daarna weer twee kinderen gekregen. Ik vind het nog steeds heel lastig, maar je leert ermee leven.
Wat een herkenbaar verhaal. Ik heb hier ook altijd enorme last van. Normaal kan ik altijd heel goed naar de wc en auto's als mijn menstruatie moet komen, merk ik het daar meteen aan. Pas geleden eerste IUI gehad en toen had ik precies hetzelfde, ongeveer 1,5 week. Dus ik kan mee alvast voorbereiden op wat er komen gaat als ik zwanger wordt, denk ik haha.
Ik heb dit ook met name eerste dag dan vooral. Tweede meestal wat beter (maar bloed maar 3 dagen) maar eerste dag ok flink niet lekker zag maar. En ontlasting probeer ik ok of voordat echt doorbreekt en anders gaat niet maar ik geen endo zover bekend ba alle onderzoeken ivm uitblijvende zwangerschap .
ik ga het inderdaad eens aankaarten bij mijn gyn, ook ivm met mijn dichte eileider, ze zagen voor de rest geen rare dingen op de hsg. toch wel apart dat zoveel meiden hier last van hebben.
Ik heb het ook altijd hoor, maar net als nana, niet de eerste dagen van mn menstruatie maar de dagen ervoor. Geen beweging in te krijgen, krampen, heel vervelend. Maar heb geen endometriose. Dus dat hoeft het niet te zijn hoor! Bij sommige mensen hebben hormonen gewoon veel invloed op de darmen.
Idd, de gynaecoloog waar ik eerder onder behandeling was, gaf aan dat een moeizame stoelgang rond en tijdens de eerste dagen van de menstruatie veroorzaakt kan worden door de verhoogde progesteron waarde. Hier overigens deze klachten wel bij endometriose.
Oh ik dacht juist dat de progesteron waarde afnam naarmate de menstruatie komt, ook gebruik ik progesteronmedicatie die ik juist 5 dagen voor de menstruatie op gang kom staak.
Dat is ook zo hoor, je menstrueert o.a. o.b.v. een afnemende progesteron waarde. Toch kan de opgebouwde progesteron waarde nog wel degelijk van invloed zijn op een verstoorde stoelgang rond en tijdens de eerste dagen van je menstruatie ( aldus de gyn ).