Niet naar werk ivm ziek kind..

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 29 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    dit heb ik ook nooit geweten zeg... pfff maar wel handig dat ik het nu weet! hahaha

2. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Bij mijn huidige firma gebruiken ze eerst je gewone verlof op. Heb je meer dagen nodig dan dat, kun je tot 10 dagen onbetaald krijgen. Enerzijds is het voor hun uiteraard beter qua inkomsten maar ook voor mezelf is het rendabeler uiteraard.
    In principe neem ik ook liever verlof dan onbetaald, maar dit jaar had ik al erg weinig verlof en dan is het wel erg vervelend dat je saldo door ziekte van zoonlief vermindert.

3. cherryl

cherryl Fanatiek lid

27 jan 2009
    2.923
    0
    0
    Echt ideaal is dit niet hoor, wij doen dit namelijk al sinds de geboorte van ons jongste dochter...
    Ja er is altijd een ouder thuis voor de kids, dus die hoeven nooit naar de opvang...
    Maar, het begint ons nu echt op te breken! wij zien elkaar zelden... als manlief ochtend diest heeft en hijn komt thuis sping ik in mijn auto om te gaan werken en andersom ook!!
    ik werk 4 dagen in de week en om het weekend ook het hele weekend.. dus in die 4 dagen zien we elkaar alleen op bed!
    ik zou dus die enkele keer dat je kindje ziek is het voor lief nemen en opa/oma vragen of idd toch zelf vrij vragen.

Beterschap!

4. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    We nemen allebei vrij. We bekijken per keer wie van ons beter vrij kan nemen. Vandaag heeft hij een uurtje verlof opgenomen, zodat ik de middag kan werken. Dan kom ik toch nog aan mijn uren.

Het is dus niet zo dat IK overal voor opdraai :p

Maar nu ik weet dat ik er vrij voor kan krijgen vind ik het wel heel moeilijk om dit aan mijn baas te vragen hoor. Dat doet niemand hier. Ik werk vandaag tot half 5, terwijl ik normaal gesproken om 2 uur vrij ben.

5. Hester

Hester Niet meer actief

Is hier ook een groot probleem, we kunnen namelijk allebei heel moeilijk vrij krijgen (we werken allebei met patiënten en je gaat niet zomaar je hele dag spreekuren van al die mensen af laten bellen).
    Verder hebben we geen oppas of mensen in de buurt (we wonen hier pas net).
    Dinsdag belden ze aan het einde van de middag van de crèche dat onze jongste al de hele dag ziek was en nu ging het echt niet meer (40 graden koorts). Balen!
    Dinsdagavond heeft een collega van mijn man extra gewerk, zodat hij woensdag overdag thuis kon blijven en toen ik 's avonds thuis kwam, is hij naar zijn werk gegaan. Lastig, maar gelukkig ging het zo. Hij heeft overigens wel een vakantiedag opgenomen hiervoor.
    Volgens mij krijgen wij niet zomaar een dag vrij voor ziekte van je kind, maar misschien weet ik dat gewoon niet goed.
    Beterschap in elk geval!

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Nou hier geen zorgverlof als mijn kind ziek is hoor, als mijn werkgever op moet draaien voor elke keer dat een kindje koorts heeft..zorgverlof is in mijn ogen bedoeld als iemand ernstig ziek is. En ik vind het ook mijn probleem, niet die van de werkgever. Dus ik (of mijn partner) neemt vrij.

Maar ja, ik vind dat dus ook weleens vervelend. Laast had ik een werkdag van 8:30-15:00 (schooltijden).
    Om 11 uur dochter ziek van het kdv gehaald, uur gewacht op partner, 12:00 weer terug naar mijn werk, om 15:00 zoon van school gehaald (hoefde mijn dochter niet uit dr bed geplukt te worden) en toen tot 17:00 gewerkt, zodat ik toch 6 uur had gemaakt. Tja, ideaal is anders...

7. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    @eppo, het is gewoon een wettelijk recht hoor. In de wet staat opgenoemd onder welke omstandigheden je het op kunt nemen. En nee, kortdurend zorgverlof is niet alleen bedoeld voor als iemand ernstig ziek is.

Het is overigens bepaald geen profiteren van je werkgever als je gewoon gebruik maakt van een recht ;)

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Nou, laten we het zeggen dat het de verstandshouding hier er niet beter op zou maken. Dus ja het is een recht, maar ik ben blij dat ik het op deze manier kan oplossen (ook omdat ik van mening ben dat mijn werkgever niet de dupe hoeft te worden van het feit dat ik een ziek (grieperig) kind heb).
    Dat wil overigens niet zeggen dat iemand anders het ook op deze manier moet oplossen, iedereen is daar vrij in.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij hebben een (hele geweldige!) gastouder, waar Thirza eigenlijk altijd terecht kan. Ze is daar dan ook lekkerder op d'r plek dan thuis, omdat ze daar afleiding heeft van de andere kids, terwijl ze zich thuis dan juist alleen maar heel erg ellendig gaat voelen.
    Als ik zie hoe dat bij anderen op het KDV gaat, kan ik me wel indenken dat de combi erg lastig kan zijn, maar hier dus gelukkig niet die ervaring :)

10. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.053
    2.554
    113
    Limburg
    Hier ook een supergastouder waar mijn zoontje graag naartoe gaat.
    Momenteel is hij ook ziek, maar is vanmorgen wel daar geweest. Had op het werk gevraagd of er iemand evt voor mij zou kunnen invallen, mocht de gastouder bellen als hij zich echt ellendig zou voelen. Nou er werd meteen vervanging geregeld zodat ik om 2 uur kon gaat ipv 6 uur. Super geregeld natuurlijk!

Heb eigenlijk nog niet uitgezocht hoe dat hier zit met verlof... Toch maar eens doen.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Mag ik je even corrigeren? ;)

Calamiteiten verlof is niet voor langdurige zaken. Dit verlof is bedoeld om de eerste opvang of andere problemen op te lossen. Dus: Je kind is 's morgens ziek, dan krijg je de tijd die je nodig hebt om een oppas te regelen uit het potje calamiteitenverlof. (ook bijvoorbeeld als je een kapotte waterleiding hebt of iets anders waardoor je absoluut niet van huis kunt) Kun je oppas regelen, ga je daarna weer gewoon werken. Kun je geen oppas vinden, dan is de rest van de tijd (normaal gesproken, ik kom hier zo nog op terug) kortdurend zorgverlof. Dit is 2x je wekelijkse arbeids duur, meestal tegen 7-% loon.

Maar: je krijgt niet altijd zorgverlof. Sommige werkgevers doen hier heel moeilijk over. In de zorg zit kortdurend zorgverlof in je verlofmandje/PLB uren. Dit zijn extra uren, bovenop je normale vakantieuren. Die neem je op als je kind ziek is en je kunt geen oppas krijgen (voor het regelen van een oppas geld dus wel calamiteiten verlof, dat is weer een ander potje)
    Doordat er op dit moment een overgangsregeling is, wil dat zeggen dat ik op jaarbasis welgeteld 3(!) uur heb voor mijn zorgverlof. (met een contract van 16 uur, het is naar rato) Dat word wel meer in de komende jaren, maar ik heb er dus geen zak aan. Alles wat ik meer nodig heb, gaat dus gewoon van mijn normale verlof af. (wat overigens wel al hoger is dan het normale vakantieverlof) Deze uren krijg ik dan overigens wel 100% doorbetaald en als ik ze niet nodig heb, mag ik ze gewoon opnemen als zijnde vakantieuren.

Alleen als mijn kind *ernstig* ziek is, heb ik recht op zorgverlof volgens de wet. Ik heb het 2 jaar geleden tot op de bodem uitgezocht omdat ik door een ziek kind (gebroken been) thuis moest blijven. Hij kon niet naar de opvang, omdat hij daar helemaal niet uit de weg kon. Ik had volgens mijn leidinggevende en HRM en Actiz (de brancheorganisatie) geen recht op zorgverlof, ik had immers alleen maar een oppasprobleem. Dit was de eerste en de laatste keer dat ik voor een ziek kind thuis moest blijven, ze zijn verder zelden ziek, en nooit op mijn werkdagen. Ik baalde dus enorm, want voor dit soort gevallen zijn deze regelingen er, naar mijn idee.

Langdurig zorgverlof is meer voor als je voor iemand moet zorgen die stervende is of ernstig ziek is. Dat word volgens mij ook niet doorbetaald en kan maximaal 3 maanden duren.

12. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Dit klopt inderdaad! Calamiteitenverlof is voor echte calamiteiten, ad hoc en heel kort.
    Kortdurend zorgverlof moet je echt schriftelijk aanvragen en goed beargumenteren, je baas kan het evt weigeren. Je moet dan bv kunnen aantonen dat niemand anders redelijkerwijs jouw zorgtaken over kan nemen.
    Ik denk niet dat veel wergevers calamiteitenverlof zullen honoreren als jouw kindje "gewoon" ziek is, zo wel: dan heb je echt wel geluk.
    In principe moet je hier gewoon verlof voor opnemen, veel mensen praten over vakantiedagen maar het zijn verlofdagen. En die zijn niet alleen voor vakantie nemen maar ook voor zaken die je bv niet onder werktijd kan regelen, bij te tanken, enz enz.

Maar; het blijft vervelend! Je hebt dan echt het gevoel dat je aan twee kanten tekort schiet want je wil je werk doen maar ook zorgen voor je kindje.

13. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Calamiteitenverlof hoeft niet persé heel kort te zijn. Het kan ook een dag of 2 dagen zijn, afhankelijk van de situatie.

Overigens, waarom zouden veel werkgevers de aanvraag tot kortdurend zorgverlof (ik ga er gemakshalve van uit dat je dat in je bovenstaand stukje bedoelt en niet calamiteitenverlof als je kind ziek is) niet honoreren als je kind "gewoon" ziek is? Juist daar is het kortdurend zorgverlof voor.

Uit de wet:

De werknemer heeft recht op verlof voor de noodzakelijke verzorging in verband met ziekte van een persoon als bedoeld in het tweede lid.

Een kind kan nu eenmaal niet voor zichzelf zorgen als het ziek is. Ook niet als het "gewoon" ziek is.

14. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Als mijn kids lamlendig, hangerig en huilerig zijn met ziekte, blijf ik thuis, maar anders gaan ze naar de gastouder (oma en opa).

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    minny sja het lijkt ideaal he... elkaar aflossen. De een overdag werken en de ander s avonds.
    Helaas ga je dan langs elkaar heen leven.
    Hier heeft het ons onze relatie gekost...

Hier gelukkig geen ervaring met zieke kinderen. Kids zijn 2 keer ziek geweest. 1 keer in een vakantie en de andere keer was mijn exman thuis.

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat betekent volgens mij alleen maar dat je werkgever je op dat moment niet kan weigeren dat je verlofuren opneemt.

17. JongeMama22

JongeMama22 Niet meer actief

Het zal waarschijnlijk wel verschillen per branche waarin je werkt. Mijn zus heeft twee kinderen en als 1 van haar kinderen ziek is, wat gelukkig zelden gebeurd, dan neemt zij zorgverlof op. Dan moet ze haar werkgever bellen en uitleggen hoe of wat en dan is het geregeld.

Als bijvoorbeeld je partner langdurig ziek is en je bent de enige de hem kan verzorgen kan je daar ook verlof voor opnemen.

18. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    nee dat betekent het niet. Heb nu natuurlijk alleen een klein stukje uit het wetsartikel gekopieerd uit een klein gedeelte van de Wet Arbeid en Zorg wat specifiek over zorgverlof gaat.

In artikel 5:6 van de Wet Arbeid en Zorg staat heel duidelijk genoemd dat je bij het opnemen van het zorgverlof recht hebt op doorbetaling van minimaal 70% van je loon.

19. koala28

koala28 Niet meer actief

Er staat ook dat het in bijv. cao's afwijkend geregeld kan zijn:

Afwijkende afspraken over kortdurend zorgverlof

Werkgever en werknemers kunnen over het zorgverlof afwijkende afspraken hebben gemaakt in bijvoorbeeld de cao. Bijvoorbeeld dat de werknemer een deel van het kortdurend zorgverlof compenseert met bovenwettelijke vakantiedagen. Dit zijn de vakantiedagen die een werknemer heeft boven op het minimum aantal vakantiedagen.

20. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik vind het ook altijd lastig en voel me er niet lekker bij als ik vrij / zorgverlof moet opnemen als de kids ziek zijn. MAAR ik ben er het afgelopen jaar wel een beetje achter gekomen dat dat vooral aan mezelf ligt....

Zo bellen collega's doodleuk op dat ze niet komen omdat hun kat ziek is, omdat ze verkouden zijn, omdat het rotweer is (wat dacht je van de bus?), omdat ze moe zijn van de zwangerschap (en dan doodleuk foto's op Facebook zetten van de feestjes van het afgelopen weekend ;)).....

En dat zet ik nog alles op alles ook om toch naar het werk te kunnen, dagen ruilen, thuiswerken.... :(:)

Deel Deze Pagina