Onze dame zit vanaf 4,5 maand op het kinderdagverblijf. Ze heeft het erg naar haar zin. Maar het is zo vreselijk duur! Ikzelf werk 4 dagen in de week en mijn man 5. Ze gaat voor 3 dagen p.w. naar het kinderdagverblijf. Maar omdat het zo duur is willen wij haar z.s.m. van het kinderdagverblijf af hebben. Tot wanneer zitten kindjes op het kinderdagverblijf? Want bij ons zie ik eigenlijk geen kindjes lopen die ouder zijn dan 2,5 jaar. Zou onze dame met 2,5 jaar al naar de peuterspeelzaal kunnen? Voor 3 dagen p.w.? Of zijn dit alleen maar dagdelen? Ik kan mij niet indenken dat ze tot ze naar school gaat op het kinderdagverblijf moet blijven, of wel? Misschien een beetje domme vragen, maar ik kan het nergens vinden.
Woon je in Nederland? Ik vind je vragen eerlijk gezegd een beetje raar? Heb je nergens kunnen vinden hoe een psz werkt en tot wanneer ze op kinderdagverblijf mogen blijven? Iig: als je geen ander opvang hebt geregeld en je 3 volle dagen opvang nodig hebt, dan moet je kind naar het kinderdagverblijf totdat die naar school gaat. Of anders een gastouder, maar die is niet heel veel goedkoper. Peuterspeelzaal is bedoeld voor kinderen waarbij 1 ouder niet werkt, en dat is maar 2,5-3 uur per dag, en maar 2X per week. Heb je kinderopvangtoeslag aangevraagd?
Normaal zitten ze tot 4 op het kinderdagverblijf inderdaad.. Mijn oudste begin bij 1,5 jaar en is er ook tot zijn verjaardag gebleven. Daar zaten de "groten" op een andere verdieping, dus op eerste gezicht alleen maar kleintjes. Maar die peuters waren er ook. Soms wordt er wel een programma aangeboden waarbij ze vanaf 2 of 3 jaar wel naar het kinderdagverblijf gaan, maar dan ook uren echt met peuterspeelzaal-dingen doen. Dan zitten ze soms ook in een lokaal bij de buurtschool. Maar dat verschilt heel erg per stad. De peterspeelzaal is dagdelen inderdaad, hier 3 uur geloof ik. Dus daar heb je niks aan qua opvang. Je krijgt haar dus, zolang je 3 dagen opvang nodig hebt niet bij een oppas vandaan. Je kunt nog wel kijken naar een gastouder, als dat beter bij je past, dat is ook iets goedkoper. Maar kun je niet even in gesprek met je kinderdagverblijf, waar de grote kinderen zijn?
Peuterspeelzaal is geen alternatief voor volledige dagopvang. Peuterspeelzaal is bovendien niet of nauwelijks goedkoper dan kinderdagverblijf. Ik vraag me ook af of je uit Nederland komt, want dit is echt héél erg algemeen bekend. In België zijn de dingen heel anders geregeld. Alternatief voor kinderdagverblijf is misschien een dagje opa/oma? En bovendien, inderdaad: Heb je kinderopvangtoeslag aangevraagd? Als je al de bovengenoemde dingen niet weet, heb je dat stukje misschien ook gemist.... HEEEL BELANGRIJK HOOR!! Laat je even goed voorlichten, misschien kan iemand je er bij helpen. Kinderopvangtoeslag vraag je aan bij de belastingdienst, en dat kan behoorlijk oplopen.
In België is het inderdaad heel anders geregeld, daar gaan de meeste kindjes vanaf 2,5 jaar gewoon naar de kleuterschool. Maar wat bedoel je met 'te duur'? Is het in NL dan zoveel duurder? Kan je geen goedkopere crèche zoeken?
Peuterspeelzaal is inderdaad maar 2 dagdelen per week. Bij ons de ochtenden, half 9 brengen en half 12 halen. Wij betalen 48 euro per maand.
Behalve als je alternatieven hebt (opa's/oma's e.d.) dan is opvang idd duur. Dat is nu eenmaal zo helaas. Ik neem aan dat je dat van te voren hebt doorgerekend, en dat je idd je KOT hebt aangevraagd. @Shakes: kosten voor KVD worden ieder jaar wettelijk en landelijk bepaald (uurtarief). Om een beroep op de toeslag van de Belastingdienst te doen, moet je je kind bij een erkend KVD / gastouder plaatsen. Anders krijg je niets terug. In NL is opvang erg duur
Maar de kosten van het kinderdagverblijf wist je - neem ik aan - toch op voorhand? In België is opvang ook duur. Logisch natuurlijk, als ze daar een hele dag verblijven en twee maaltijden plus tussendoortjes krijgen. Maar wij hebben die berekening vooraf gemaakt, zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan,
Oef, jeetje, raak een beetje gekwetst door sommige opmerkingen hier. En ja, ik kom uit Nederland, en ja het KOT is aangevraagd. Maar dan nog betalen wij zelf bijna 500,- in de maand. En straks met een tweede is het helemaal onbetaalbaar. (wel haalbaar) Misschien dat voor jullie het e.e.a. zo klaar als een klontje is, maar voor mij niet. Anders had ik geen topic geopend. Het kan inderdaad zijn dat de 'grotere kleintje' ergens anders in de opvang zitten. Maar onze opvang zit in een groot gebouw waar ook een basisschool in is gevestigd. Ik wist dat de kosten zo hoog waren op voorhand. Ik vraag alleen welk alternatief er is voor kinderdagverblijf wanneer ze groter is. En als er een alternatief is voor opvang dat ik haar z.s.m. van het kinderdagverblijf af wil hebben i.v.m. de kosten. Lijkt mij niet raar toch? Bedankt in ieder geval voor de reactie, wel jammer dat ik zo word afgeschoten.
Ja, maar wat is zo spoedig mogelijk? Ik bedoel, je kleintje zal tot z'n 3,5 a 4 jaar, als ze naar de kleuterschool gaat, op de opvang zitten. Het is een "noodzakelijk kwaad" als je zelf blijft werken. Ik heb ook 3 dagen opvang als de kleine straks er is en ik moet weer gaan werken. En het is duur, en ik zal ook niet kunnen wachten wanneer ze "gewoon" naar school gaat, maar tot die tijd ... duur en het zal nog wel duurder worden (althans daar ga ik wel vanuit, deze overheid kennende). Dus ja, voor de komende 2 a 3 jaar is het alternatief opa/oma/familie vrees ik. Of je zou een dag minder moeten gaan werken? Is dat geen optie?
Minder werken, opa en oma of andere familie, gastouder. Peuterspeelzaal zijn maar dagdelen van 3 a 4 uuurtjes en niet bedoeld als opvang. En je weet zeker dat het bedrag wat je nu betaald, klopt? Vind het aardig wat. Dat betaal ik nog niet eens voor 2 kinderen voor 2 dagen... Maar dat zal ook aan je inkomen liggen. Hoe meer je verdiend, hoe meer je kan betalen Kinderen blijven tot 4 jaar op kinderdagverblijf. Mn dochtertje is bijv van babygroep van 0 tot 2 jaar, naar de peutergroep gegaan van 2 tot 4 jaar. Ze hebben hier ook een verticale groep wasr kindjes van 0 tot 4 opzitten. Deze groepen hebben ze bijna op alle kinderdagverblijven.
Het is heel makkelijk. Peuterspeelzaal is geen opvang en dus geen alternatief voor het kinderdagverblijf. Als je goedkoper wilt zul je OF familie en vrienden moeten inschakelen OF een deal sluiten met andere ouders om de opvang samen te doen. Ieder een dag bijvoorbeeld. Het is gebruikelijk dat kinderen tot 4 jaar op het kinderdagverblijf zitten. Soms komt een kind in aanmerking om eerder te starten maar dan hebben we het over 3,5+ en grote ontwikkelingsvoorsprong.
Bedankt voor jullie reacties. Helder. Opa's en oma's zijn geen optie. Dan is minder werken de enige optie. Ik dacht er misschien een andere optie was wanneer ze iets ouder is dan het kinderdagverblijf. Maar dan zit ze daar dus tot een jaar op 4. Niets aan te doen. Om precies te zijn betalen wij 778,- pm voor 1 kind 3 dagen in de week. Dit is bruto. De kinderopvangtoeslag gaat hier nog vanaf.
Jeetje wat een verschil in prijs met het kinderdagverblijf waar mijn dochter naartoe gaat. Ik betaal 970 euro per maand voor 3 dagen in de week, 1 kind. Ik krijg dan wel meer terug van de belasting omdat ik alleenstaande ben (ik betaal uiteindelijk zelf 205 euro per maand).
Ik kan me voorstellen dat je het erg duur vindt, want dat is het ook! Ik had ook gehoopt dat het goedkoper zou worden als de oudste op school zou zitten. Helaas scheelt het bijna niks. Omdat ik om 8u begin met werken kan ik haar zelf niet brengen. Ik heb dus voorschoolse opvang nodig. En heb ik voor haar vakantie opvang nodig. Daarnaast blijft ze 2x per week over op school, dit moet je ook apart betalen.
Als je dan nog 500 pm zelf betaalt hebben jullie wen royaal inkomen. Hoe hoger het inkomen, hoe lager de kinderopvangtoeslag. En voor je tweede kind krijg je straks naar verhouding meer kinderopvangtoeslag.
Je zou eventueel kunnen kijken of een gastouder een optie is. Dit is meestal iets goedkoper, omdat je alleen de daadwerkelijk afgesproken uren vergoed i.p.v. een hele dag van ca. 10 uur zoals kinderdagverblijven berekenen. Uurtarief ligt iets lager, maar je krijgt ook minder per uur terug aan kinderopvangtoeslag volgens mij.
Gastouder hebben wij ook overwogen. Alleen bij het kinderdagverblijf zit al het eten en drinken bij de prijs in. Daarnaast zitten ook de luiers, zalfjes e.d. bij de prijs in. Dat is bij een gastouder niet. Als je alles plus en min't maakt het elkaar niet veel. Daarnaast heb je bij het kinderdagverblijf altijd opvang. Ongeacht een leidster ziek is of niet. Dat is bij een gastouder weer anders. We hebben destijds ook bewust gekozen voor het kinderdagverblijf. Nu nog steeds hoor. Alleen hoe sneller ze van het kinderdagverblijf af kan, hoe liever. Maar aangezien er geen andere optie is, vrees ik dat ze tot haar 4e jaar op het kinderdagverblijf blijft.