Oh wat maak ik me zorgen! Ik let altijd supergoed op wat ik eet maar gisteren een kleine wrap op met sla en roomkaas. Nu voelde ik vervolgens zand tussen m'n tanden knarsen... Ben nu zo bang voor listeria dat ik er gewoon niet van heb kunnen slapen Hoe ernstig is dit?
Ik hoop toch echt dat je een grapje maakt kan geen kwaad meid, echt niet. Op zand zit sowieso geen listeria. En ik neem aan ook geen verse kattenpoep, dus ook geen toxoplasmose.
Minder zorgen maken over eten! Zolang je geen rauwmelkse producten of rauw vlees/vis binnen krijgt is de kans heeeeeeeel erg klein dat je iets schadelijks binnenkrijgt!
Zand schuurt de maag, zei mijn moeder altijd. Relax! Kans dat er iets in die paar korrels zat is echt nihil.
Toxoplasmose hebben veruit de meeste mensen als kind al doorgemaakt (zeker als je katten hebt/in de tuin werkt enz). Toxoplasmose is alleen gevaarlijk als je het voor het eerst doormaakt, dus de kans dat je er ziek van wordt en je kindje schaadt tijdens de zs is nihil. Ik heb mij laten testen op toxoplasmose en weet dat ik het al gehad heb, dus ik eet gewoon filet american enz tijdens de zs (zorgt weleens voor hilarische taferelen bij mensen die het niet weten ) Hoe het met het risico op listeria zit weet ik niet (lust geen roomkaas dus nooit mee ezig geweest). Maar zoals de andere meiden zeggen, zou ik me er niet serieus zorgen om maken. Die stress is slecht voor je en het risico wel zo klein, komt vast goed meis!
Ik zou daar niet zonder meer vanuit gaan. Ik heb mijn hele leven katten gehad, ook buitenkatten/zwervers. Vroeger bij mijn ouders heel veel in de tuin gewerkt, ook in een buurt waar ontzettend veel katten rondlopen en zeker niet altijd met handschoenen aan. Was een enorm buitenkind, de keren dat ik in de modder of zandbak heb gespeeld zijn niet te tellen. Ik heb zelfs een tijdje in een asiel gewerkt, hokken (met kattenpoep!) uitschrobben. Maar toch mooi negatief getest op Toxoplasmose!!!
Eens met iPinky! Het zou mijn levensverhaal kunnen zijn. En ook ik werd onlangs negatief getest op antistoffen tegen toxo. De opmerking dat 'veruit de meeste mense...' klopt niet. In nederland heeft ongeveer 40% van de bevolking antistoffen. De meeste mensen lopen dit raar genoeg pas op na hun 25/30e en dus niet als kind, zoals geschreven werd. Dat je, als je eenmaal antistoffen hebt, kunt eten wat je wilt is ook niet waar. In de hoofdregel leveren alleen primo-infectie gevaar op, maar er zijn ook zeker gevallen beschreven van aangeboren toxo-infecties door re-activatie of herbesmetting. Rustig filet blijven eten vind ik dan ook echt niet slim. Altijd goed opletten dus!
Volgens het RIVM kan er blijkbaar wel listeria in zand zitten? En dat schijnt in het 3e trimester het meest gevaarlijk te zijn Ik ben in mijn vorige zwangerschap op toxoplasmose geprikt en blijk helaas ook niet immuun te zijn... Hoop echt dat het meevalt idd want maak me er zo druk om.
Serieus...relax! Het is maar een beetje zand... Dat iets kán, betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo ís. Je moet wel heeeeeeeeeel veel pech hebben als precies die 3 zandkorrels die jij hebt binnengekregen besmet zijn .
Meid relax je maakt jezelf gek zo. Ik snap je wel hoor daar niet van, maar je hebt echt niks opgelopen door een zandkorrel, je bent aan het panieken. Bel anders even je huisarts of verloskundige voor geruststelling ?
Ik zou zeggen maak je niet te druk... kans is wel heeeel klein dat er iets mis is. En voor de toekomst, als je angstig bent, was zelf je groenten etc. Dan heb je iets meer t gevoel van controle . En ik zou wel echt oppassen allemaal met toxoplasmose etc. Tuurlijk, de kansen zijn nihil. Ik ben zelf ook nooit zo voorzichtig aangelegd. Maar heb nu CMV opgelopen in de eerste weken zwangerschap en ben erg boos dat ik hier niet over ben voorgelicht oid. Kansen zijn zo klein, maar je kan helaas wel degelijk pech hebben :'-(. Nu hopen dat de rest van de statistiek ons wel meezit!
....Relax en maak je niet zo druk...Ben blij dat ik niet zo reageer als ik een keer een korreltje zand in m'n sla heb....Lijkt me erg vermoeiend
Ik zou je nu inderdaad niet teveel zorgen maken. Het is nu toch al gebeurd en de kans is inderdaad heel klein. Het is meer iets waar je inderdaad rekening mee kan houden voor een volgende keer. Ik eet zelf geen rauwe groenten meer die niet klaar zijn gemaakt door of mijn familie, of door mijzelf. Of door vrienden die ik op het hart heb gedrukt alles heel goed te wassen. Dan mag de kans nog zo klein zijn, het zal je maar gebeuren.... Iedereen maakt weleens een foutje. En dat moet je ook gewoon los kunnen laten. Voordat ik wist dat ik zwanger was heb ik volgens mij nog vrolijk rauwmelkse kazen zitten vreten en ook af en toe weleens een glaasje alcohol gehad. Verre van ideaal, maar ik kan het helaas niet terugdraaien.